• Bestuur
  • Commissiestukken Nota POV

Commissiestukken Nota POV

Documentdatum 27-03-2001
Bestuursorgaan Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Gemeente He mon

DIENST STADSBEHEER

Programma

n d e r h o u d

Verhardingen

Helmond, februari 2001

afdeling Beheer

Openbare Ruimte

Groep Wegen

POV 2001

LEESWIJZER

De leeswijzer is een hulpmiddel om op een eenvoudige wijze de weg te vinden in het

Programma Onderhoud Verhardingen 2001. Het is een samenvatting van de hoofdstukken,

welke kan bijdragen tot een goed begrip op hoofdlijnen.

Hoofdstuk 1 is de inleiding, het geeft de ontwikkeling aan van de opzet van het POV naar

de gewenste inhoud van de componenten van de openbare weg en het primaire toetsings-

kader.

Hoofdstuk 2 bevat het budgettair kader, het is de financiële verantwoording van de beste-

ding van de geldmiddelen uit de begroting, ook wordt er een schakel gelegd naar de are-

aaluitbreidingsmethodiek.

Hoofdstuk 3 omschrijft de werkwijze en instrumentarium vanuit het gegevensbestand

naar het wegbeheersysteem ten behoeve van de planning.

Hoofdstuk 4 omschrijft het beleidskader, uiteengezet in de inhoudelijke uitgangspunten

aangaande veiligheid, aansprakelijkheid, gebruiksintensiteit, wegfunctie en de procedurele

uitgangspunten ten aanzien van afstemming met andere disciplines teneinde een optimale

benutting van de geldmiddelen te hebben.

Ook de relatie met andere (grote) plannen en toekomstige kaders wordt aangegeven.

Hoofdstuk 5 geeft ten aanzien van de communicatie weer met wie afstemming plaatsvindt

omtrent de plannen, zowel intern, extern als naar de bevolking.

Hoofdstuk 6 handelt over de uitvoeringsterrnijn in relatie tot bereikbaarheid en spreiding

van werken.

Hoofdstuk 7 geeft een overzicht van de werken, onderverdeeld naar asfalt- en elementen-

verhardingen. Aangegeven wordt welk wegonderdeel het betreft, wat het schadebeeld is en

wat de omstandigheid per locatie is, aangevuld met de kostenraming.

Tevens wordt een recapitulatie gegeven van de uitvoering in 2000.

Hoofdstuk 8 betreft een kort resumé van conclusies en aanbevelingen.

Hoofdstuk 9 geeft tenslotte informatie over gehanteerde begrippen.

POV 2001

PROGRAMMA ONDERHOUD VERHARDINGEN 2001

Inhoud

Hoofdstuk 1 Inleidinn blz. 5

1.1 Ontwikkeling algemeen

1.2 Meerjaren OntwikkelingsProgramma

1.3 Integratie disciplines Openbare Ruimte

Hoofdstuk 2 Budoettair kader blz. 6

2.1 Budg

2.2.1 Totaal budget

2.2.2 Toelichting budgetverruiming

2.2 Areaaluitbreidingsmethodiek

2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht

2.4 Begrotingsindeling

Hoofdstuk 3 Werkwiize en instrumentarium blz. 8

3.1 Gegevensbestand

3.2 Wegbeheersysteem

3.3 Levensduur

3.4 Inspectie

3.5 Relatie klein-onderhoudsbestek

Hoofdstuk 4 Beleidskader blz. 12

4.1 Inhoudelijke uitgangspunten

4.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid

4.1.2 Gebiedsrelatie

4.1.3 Functie van de weg

4.1.4 Klachten- en verzoekenrelatie

4.1.5 Klein onderhoud

4.2 Procedurele uitgangspunten blz. 14

4.2.1 Geen @kapitaalvernietiging

4.2.2 Afstemming andere activiteiten

4.2.3 Aanbestedingsbeleid

4.3 Relatie met andere plannen blz. 16

4.3.1 Brandevoort

4.3.2 BZOB/Groot Schooten

4.3.3 Binnenstad Oost

4.3.4 Grootschalige werken

4.3.5 City-plannen

4.4 Toekomstige kaders blz. 17

2

POV 2001

Hoofdstuk 5 Communicatie blz. 18

5.1 Interne communicatie

5.1.1 Dienst Stadsontwikkeling

5.1.2 Bestuursdienst

5.1.3 lngenieursbureau Helmond

5.2 Externe communicatie blz. 18

5.2.1 Nutsbedrijven c.a.

5.2.2 Woningbouwverenigingen

5.2.3 Majeure projecten

5.2.4 Klankbordgroepen

5.3 Bevolkingscommunicatie blz. 1 9

5.3.1 Algemene publicatie

5.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst

Hoofdstuk 6 Uitvoeringstermiin blz. 1 9

6.1 Algemeen

6.1 Bereikbaarheid omgeving

6.2 Spreiding werken

Hoofdstuk 7 Overzicht werken

7.1 Asfaitverhardingen blz. 20

7.1.1 Recapitulatie asfaitverhardingen 2000

7.1.2 Overzichtslijst 2001 + toelichting

7.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2001

7.2 Elementenverhardingen blz. 27

7.2.1 Recapitulatie elementenverharding 2000

7.2.2 Overzichtslijst 2001 + toelichting

7.2.3 Overzicht locaties elementenverharding 2001

Hoofdstuk 8 Conclusie en aanbevelingen blz. 33

Hoofdstuk 9 Begrippeftijim blz. 34

3

POV 2001

Hoofdstuk 2 Budgettair kader

2.1 Budget

2.1.1 Totaal budget

Conform de b esluitvorming van de Raad in oktober 2000 inzake de productenbegro-

ting 2001 is beschikbaar:

Asfalteringsprogramma 2.177.539,- (E 988.124,12)

Herstratingsprogramma f 1.410.170,- (E 639.90ZU5

3.587.709,- (E 1.628.031,37)

Toe te voegen aandeel

structurele budgetverruiming f 1.000.000,- (E 453.780,22)

Totaal budget 4.587.709,- (E 2.081.811,58)

Van de totale structurele budgetverruiming van 2,0 miljoen gulden (0,91 miljoen euro)

voor dit jaar voortkomende uit het onderhoud wegen wordt 1,0 miljoen gulden (0,45

miljoen euro) direct aangewend voor het nu voorliggende programma onderhoud ver-

hardingen.

2.1.2 Toelichting budgetverruiming

De budgetverruiming van fl 2,0 miljoen gulden is als volgt onderverdeeld:

Ondersteuning buurtconciërges 25.000,- (E 11.344,51)

Kleinschalige incidentele maatregelen wethouder:

- product wegen fl 30.000,- (E 13.613,41)

- product verkeer fl 70.000,- (E 31.764,62)

Structurele dekking formatieplan 2000 fl 196.000,- (E 88.940,92)

Structurele dekking formatieplan 2001 f 65.000,- (E 29.495,Llj

Totale budgetverruiming algemeen 386.000,- (E 175.159,16)

Voetgangersbewegwijzering, verkeersregel-

Installatie, storingen, vervanging 1 aankopen

Totale budgetverruiming verkeer fl 614.000,- (E 278.621,05)

Onderhoud asfaitverhardingen fl 275.000,- (E 124.789,56)

Onderhoud elementenverhardingen fl 190.000,- (E 86.218,24)

Asfalt onderzoek fl 25.000,- (E 11.344,51)

Wegmarkeringen herstellen fl 180.000,- (E 81.680,44)

Onderzoek progr. Onderhoud en inspectie wegen fl 80.000,- (E 36.302,42)

Openbare verlichting onderhoud fl 100.000,- (E 45.378,02)

Wegen Informatiesysteem implementatie

e fase (gedeeltelijk) LE 68.067,03)

2 f 150.000 -

Totale budgetverruiming verhardingen 1.000.000,- (E 453.780,22)

6

@POV2001

De structurele budgetverruiming van 2,0 miljoen gulden (0,91 miljoen euro) wordt

jaarlijks verhoogd met fl 500.000,- (E 226.890,1 1) tot een totale budgetverruiming van

5 miljoen gulden (2,27 miljoen euro) is bereikt in 2007.

Gezien dit uitgezette financiële beleid is naar verwachting in dat jaar een evenwicht

ontstaan in de dagelijkse exploitatie, echter exclusief vervangingsinvestefingen en

onder de aanname dat jaarlijks rekening wordt gehouden met de indexeringen en de

areaatuitbreidingen.

2.2 Areaalluitbreidingsmethodiek

De huidige methode ter vaststelling van aanvullende budgetten wordt vooralsnog ge-

continueerd; het budget wordt afgeleid van de stijging van het aantal woningen. De

normontwikkeling van kentallen ten behoeve van een vervangende methode van

budgetstelling zal worden voortgezet.

2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezi

Alle budgetten ten aanzien van de voorgenomen realisering zijn naast het BTW-tarief

tevens inclusief de uitgaven ten aanzien van voorbereiding, aanbesteding en toezicht.

Het POV 2001 leidt derhalve niet tot aanvullende personele claims ten laste van, de

budgetten van de gewone dienst c.q. de budgetten voor kwaliteitsimpuls en personele

knelpunten.

2.4 Begrofing11n42"

De begrotingsindeling blijft vooralsnog onveranderd. Aan verbetering hierin ten aan-

zien van de koppeling naar de wijken wordt zodanig verder gewerkt dat wijkontwikke-

lingsplannen gemeentebreed toe te passen zullen zijn.

MEENEERM-

EWEKOM

Wegmarkeringen herste

7

POV 2001

Hoofdstuk 3 Werkwijze en instrumentarium

3.1 Gegevensbestand

Het verhard oppervlak van de gemeente Helmond bestaat uit:

asfaberharding 1.912.000 M2

betonverharding 9.000 M2

elementenverharding 2.888.000 m 2

Deze gegevens zijn afkomstig van de Grootschatige-Basis-Kaart-Heimond (GBKH).

3.2 Wegbeheersysteem

Het wegbeheersysteem is nu operationeel voor het meest urgente deel van de stad,

omsloten door de lijn Eenselaar 1 Hortsedijk 1 Hoofdstraat 1 Heeklaan 1 Engelseweg 1

Traverse 1 nieuwe kanaal 1 Helmond noord, dit is de je fase (zie overzichtskaartje).

In de te genereren meerjarenplanning c.q. -raming worden twee modellen uitgewerkt:

het ondergrensmodel waarbij de onderhoudsmaatregel per onderdeel zo vroeg mo-

gelijk wordt ingezet, en het bovengrensmodel waar deze zo laat mogelijk wordt inge-

zet, beide in relatie tot de restievensduur. De technische norm is een randvoorwaarde

bij het uit te voeren onderhoud. Ook wordt het onderhoudsniveau aangegeven dat be-

reikt wordt na het uitvoeren van de beoogde maatregel.

De berekeningen geven een goede indicatie welke maatregelen nodig zijn en welke

wegen nader bekeken moeten worden. Een gedetailleerde inspectie en nader onder-

zoek met bv. boorkemen en deflectiemetingen is veelal nodig om een goed inzicht te

krijgen in de constructieopbouw en de draagkracht van de verharding ten behoeve

van het vast te stellen onderhoud.

De budgetstellingen worden weergegeven voor een periode van 5 jaar, waaruit de

wenselijke budgetten met de daarbij behorende onderhoudsniveaus worden bere-

kend. Van belang is dat tijdig onderhoud wordt gepleegd, zo wordt voorkomen dat

zwaardere maatregelen kostenverhogend gaan werken.

Met alle verkregen gegevens is het mogelijk te bepalen op welk moment en waar on-

derhoud moet worden uitgevoerd, en hoe hoog de kosten hiervan zullen zijn.

Ten aanzien van het onderhavige stadsdeel wordt op basis van de meerjarenraming

geadviseerd een budgetstelling te hanteren voor asfaitverhardingen van 2,0 miljoen 1

jaar en elementenverhardingen van 2,5 miljoen gulden 1 jaar (1, 1 3 miljoen euro 1 jaar).

Hiermee wordt de nu in gang gezette jaarlijkse budgetverruiming niet alleen nog eens

ondersteund maar ook aangegeven dat met een nadere analyse nog bezien zal

moeten worden of op termijn wel het beoogde evenwicht daadwerkelijk bereikt wordt

in de dagelijkse exploitatie.

De 2 efase, het overige gedeelte van Helmond na de je fase, zal in 2001 en

ontwikkeld worden.

JE

LL.

LL.

00

-JW

CC

LL.

POV 2001

Degeneratie door kabel en leidingwerkzaamheden

10

POV 2001

3.3 Levensduur

In het gegevensbestand van het wegbeheersysteem wordt het jaar van aanleg c.q. de

laatste onderhoudsmaatregel opgenomen met de daarbij behorende oppervlakte. De

levensduur vanaf het beoordelingsmoment tot het normoverschijdingsmoment wordt

de restievensduur genoemd.

De levensduur na de te nemen maatregel met betrekking tot het schadebeeld is af-

hankelijk van het gebruik, de verkeersbelasting, de ondergrond en weersinvloeden.

Naar gelang de functie van de weg en de constructie bedraagt deze 15-20 jaar. Bij

herstel van asfaitwegen kunnen meerdere technieken toegepast worden, afhankelijk

van het schadebeeld.

De verwachtte levensduur na uitvoering van een bepaalde maatregel wordt met een

zekere bandbreedte door het systeem aangegeven.

Graafwerkzaamheden vanwege kabel- en leidingwerkzaamheden verkorten met na-

me de restievensduur van trottoirtegelbestrating (degeneratie).

Na herstrating gaat een wegvak nogmaals een eigen levensduur mee; daarna is

veelal volledige vervanging noodzakelijk.

3.4 Inspectie

Door inspecties worden schadebeelden vastgesteld van het gemeentelijk wegopper-

vlak. Globale visuele inspecties op basis van de CROW-systematiek zijn uitgevoerd

ten aanzien van elementenverharding en asfaitverharding. (CROW staat voor: Stich-

ting Centrum voor Regelgeving en Onderhoud in de Wegenbouw.)

De algehele onderhoudstoestand voor elementenverharding wordt cijfermatig weer-

gegeven, het betreft o.a. de schadebeelden: vlakheid, samenhang, kantopsluiting,

afwatering en stroefheid. Voor asfaitverhardingen gelden deze criteria ook met toe-

voeging van textuur en randschade.

Aan de hand van deze gegevens wordt per inspectievak de meest geëigende onder-

houdsmaatregel aangegeven bij de geconstateerde schade.

De inspecties voor fase 1, globaal te weten de binnenstad en de omliggende wijken,

geven voor de asfaitverhardingen een hoog percentage 'matig' voor de schadegroep

textuur en samenhang aan, en voor de elementenverhardingen een hoog percentage

'matig'voor de schadegroep vlakheid, hetgeen betekent dat van deze schadegroepen

behoorlijk wat onderhoud verwacht kan worden in de komende jaren.

3.5 Relatie klein-onderhoudsbestek

Oneffenheden aan de verharding van kleine lokale omvang of schadebeelden als

langslassen en dwarslassen c.q. scheuren worden verzameld en vanuit het lopende

onderhoudsbestek hersteld. Klachten en verzoeken van grotere aard en omvang

worden betrokken bij de inspecties. Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen,

veelal gemeld als `klacht", dan wordt uitvoering direct vanuit het klein onderhoudsbe-

stek gedaan. Naarmate het groot onderhoud langer wordt uitgesteld zal het onderdeel

klein onderhoud toenemen.

POV 2001

Hoofdstuk 4 Beleidskader

4.1 Inhoudelijke uitgangspunten

4.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid

Voor de weggebruiker dient de verkeersveiligheid gewaarborgd te blijven.

De gebruikswaarde zal van voldoende niveau moeten zijn. Met name een stroef en

effen wegoppervlak is hierbij van groot belang. Ook de onderhoudstoestand ten aan-

zien van ontstane gaten in het wegoppervlak na bijvoorbeeld een winterperiode of

oneffenheid door boomwortelopdruk dient afgestemd te zijn op het veiligheidsaspect.

Een mogelijke aansprakelijkheidsstelling door de weggebruiker aan het adres van de

wegbeheerder moet voorkomen worden. Bij wet heeft de wegbeheerder de verplich-

ting te zorgen voor de instandhouding en bruikbaarheid van de weg.

Oneffenheden aan de verharding van kleine lokale omvang worden daarom vanuit

het kleinonderhoudsbestek hersteld; het betreffen hier veelal acuut ontstane schades

welke zo snel mogelijk hersteld moeten worden.

Vanzelfsprekend draagt ook een duidelijke wegmarkering bij aan de gewenste ver-

keersveiligheid.

4.1.2 Gebiedsrelatie

Bij de in te voeren prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen wordt naast de onder-

houdstoestand van de weg ook rekening gehouden met publieksintensieve omgevin-

gen. Hierbij wordt gedacht om o.a. verzorgingshuizen, winkelcentra, scholen, kerken.

Ook voetgangersgebieden krijgen extra aandacht, alsmede de aanlooproutes naar de

publieksintensieve locaties.

4.1.3. Functie van de weg

Het instandhouden van de verharding c.q. de weg is primair gericht op het handhaven

van de oorspronkelijke functie van de weg. Deze eis sluit aan op het veiligheids- en

aansprakelijkheidsaspect. Van belang is uiteraard of het voetgangersgebruik of ge-

bruik door langzaam of snelverkeer betreft.

Hierbij speelt ook de verkeers- c.q. gebruiksintensiteit een belangrijke rol in de afwe-

ging bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen.

Met de disciplines Stadsontwikkeling-Ruimtelijke Ordening en Stadsbeheer-Verkeer

vindt afstemming plaats om te beoordelen of de functie van de weg wellicht geactua-

liseerd moet worden gelet op de te stellen stedebouwkundige- en verkeerstechnische

eisen.

1 2

POV 2001

4.1.4 Klachten- en verzoekenregatie

De in de loop van het jaar geuite klachten of verzoeken van bewoners e.a. worden

betrokken bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen, waarbij acute of kleine

schades c.q. verbeteringen direct uitgevoerd worden via het klein-onderhoudsbestek

(zie ook 4. 1. 1 ).

Grotere klachten 1 verzoeken met een ingrijpend karakter dan wel budgeteis, worden

geïnventariseerd en tezamen met overige inspectiegegevens geprioriteerd in het

POV.

4.1.5. Klein onderhoud

Vooral bij asfaftwegen ontstaan schades waarbij maatregelen zoals gaten en scheu-

ren vuilen, randschade herstellen en sporen vullen en deklaag vervangen er voor

zorgen dat de restleverisduur van de weg verlengd wordt en de veiligheid toeneemt.

Dit type onderhoud is relatief goedkoop en voorkomt een versnelde degeneratie van

de weg, waardoor duurdere reconstructiemaatregelen voorlopig niet uitgevoerd hoe-

ven te worden.

Ook bij klinker- en tegelverhardingen is dit type onderhoud nodig, met name bij scha-

de aan de vlakheid door mobiele belasting alsmede door boomwortels.

'5,29-

Extra aandacht voorpublieksintensieve locaties

1 3

POV 2001

4.2 Procedurele uitgangspunten

4.2.1 Geen kapitaalvernietiging

Er worden geen herstelmaatregelen van enige omvang uitgevoerd indien na afstem-

ming bij andere disciplines blijkt dat op korte termijn nog activiteiten plaats gaan vin-

den, welke de gedane herstellingen c.q. verbeteringen weer te niet zouden doen.

Hierbij kan men denken aan o.a. de Binnenstad-Oost en het City-gebied.

Het betreft hier afstemming met de diensten Stadsontwikkeling en Algemeen Welzijn

door de dienst Stadsbeheer, ten aanzien van plannen aangaande stadsvernieuwin-

gen riooirenovaties, groenprojecten en invloeden van verkeersonderzoeken. Ook af-

stemming met woningbouwverenigingen behoort hierbij.

Zo wordt in voorkomende gevallen door de opschorting van de herstelmaatregelen

voorkomen dat kapitaalvernietiging optreedt.

Wel zal de weg dan in stand gehouden worden met kleine herstelmaatregelen om te

voldoen aan de verkeersveiligheidseisen.

4.2.2 Afstemming andere activiteiten

Naast het opschorten van onderhoudsmaatregelen worden de voorgenomen herstel-

maatregelen ook voor wat betreft de uitvoeringsperiode of uitvoeringsvolgorde afge-

stemd op andere activiteiten. Met name activiteiten van de nutsbedrijven ten aanzien

van kabel- en leidingwerkzaamheden worden zoveel mogelijk uitgevoerd voordat de

onderhoudsactiviteiten plaatsvinden.

Indien mogelijk worden activiteiten samengevoegd, zoals doolvervangingen en ver-

hardingsverbeteringen, waardoor besparingen verricht kunnen worden.

In enkele gevallen kan bereikt worden dat er werk met werk gemaakt wordt door bij-

voorbeeld materiaal te hergebruiken op een andere locatie waardoor leverantie wordt

uitgespaard. Synergetische effecten kunnen voorts bereikt worden door afstemming

binnen stadsvernieuwingen ten aanzien van activiteiten voor wegen, riolering, groen

en verkeer. (zie ook 1.3)

4.2.3 Aanbestedingsbelëid

De gehanteerde openbare aanbestedingswerkwijze leidt nog tot een maximale be-

nutting van de bestedingsruimte. Hiertoe worden de werkzaamheden op de verschil-

lende locaties geclusterd tot één bestek, met name voor herstratingen en klein on-

derhoud asfalt.

Övereenkomstig de gebruikelijke beleidsuitgangspunten van de afgelopen jaren met

betrekking tot het Programma Onderhoud Verhardingen zal eik voordeel onmiddellijk

worden aangewend om de reserveprojecten alsnog uit te kunnen voeren. Daar staat

tegenover dat bij tegenvallende resultaten uiteraard het totale budget taakstellend is.

14

POV 2001

Kwalitatief hoogwaardige materialen

1 5

POV 2001

4.3 Relatie met andere plannen

4.3.1 Brandevoort

In de woonwijk Brandevoort, welke in aanbouw is, wordt geen groot onderhoud uitge-

voerd aan die straten die te zijner tijd een andere functie krijgen. Deze wegen worden

alleen voldoende verkeersveilig gehouden door kleine reparaties en bermherstellin-

gen.

Ook wordt geen groot onderhoud uitgevoerd in toekomstige herinrichtingsgebieden in

het kader van de ontwikkeling van Vinexiocaties.

Het onderhoud aan deze wegen d.m.v. kleine reparaties en bouwherstel geschiedt

tegen de achtergrond van de verkeersveiligheid en aansprakelijkheid. (zie ook 4. 1. 1)

4.3.2 BZOB 1 Groot Schooten

In de uit te breiden bedrijventerreinen BZOB en Groot Schooten wordt ook geen groot

onderhoud verricht aan die straten die te zijner tijd een andere gebruiksfunctie krijgen

of waar de wegvakken opnieuw worden ingericht.

4.3.3 Binnenstad Oost

In dit herstructureringsgebied zullen de onderhoudsaspecten in overleg met de be-

treffende projectgroep afgestemd worden op het uitvoeringsproces.

De onderhoudsmaatregelen zijn momenteel opgeschort totdat uitgewerkte plannen

beschikbaar zijn, met uitzondering van het dagelijks klein onderhoud in verband met

de verkeersveiligheid.

4.3.4 Grootschalige werken

Voor de categorie grootschalige werken is een afwachtende houding aan de orde

voor wat betreft het uitvoeren van werkzaamheden in de omgeving. Met name daar

waar het doorgaande verkeer zal afnemen, is het gewenst nu niet te veel overlast

door werk in uitvoering te veroorzaken. De werkzaamheden kunnen beter doorge-

schoven worden naar de periode ná de realisering van de grootschalige werken.

Het betreffen o.a. de projecten:

Brandevoortse Dreef

Oostelijke omleidingsroute en de daarmee verband houdende aan- en afvoerroutes

Kanaaldijk-West (verkeersluw maken)

4.3.5 City-plannen

Mogelijke onderhoudsactiviteiten in de City, zullen worden afgestemd op de planont-

Wikkeling zoals momenteel in uitwerking is bij het stedenbouwkundig adviesburo

B.V.R.

16

POV 2001

4.4 Toekomstige kaders

In de dienstvisie van Stadsbeheer wordt, kort gezegd, weergegeven wat het te ont-

wikkelen werk is en waar de prioriteiten liggen ten behoeve van de begrotingsvoor-

stellen.

In de verdere uitwerking van deze visie wordt vorm gegeven aan deelonderwerpen.

Voor verhardingen valt hierbij te denken aan gebruik van duurzame materialen en

een adequate opbouw van de constructie, een en ander ter verhoging van de kwaliteit

en de gebruikswaarde van de weg.

Als het in te voeren wegbeheersysteem operationeel is, is het opzetten van basisge-

gevens eenvoudiger.

De maatregelenlkostenverhouding weergegeven per wegvak in relatie tot locatie en

tijd is de onderbouwing van de inhoudelijke voorstellen.

1 7

POV 2001

Hoofdstuk 5 Communicatie

5.1 Interne communicatie (binnen de gemeenteli*ke organisatie

5.1.1 Dienst Stadsontwikkeling

Er wordt rekening gehouden met andere te realiseren werken door informatie in te

winnen bij de verschillende afdelingen van deze dienst, zoals Grondzaken, Bouwza-

ken, Projectbureau en Ruimtelijke Ordening.

Ook wordt overleg gevoerd omtrent de wenselijkheid van in te voeren verkeerstechni-

sche verbeteringen.

5.1.2 Bestuursdienst

Met de Bestuursdienst wordt overlegd teneinde afstemming te bewerkstelligen voor

onder meer het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing en het Wijkontwikkelingsplan

Binnenstad.

5.1.3 Ingenieursbureau Helmond

Hoewel bij deze afdeling veelal nieuwe projecten gerealiseerd worden vindt toch af-

stemming plaats omtrent de hieraan te stellen onderhoudseisen alsmede ten aanzien

van de te ontwikkelen reconstructieprojecten en herinrichtingsplannen.

Er dient voorkomen te worden dat onderhoudsgelden besteedt worden aan op korte

termijn her in te richten locaties.

5.2 Externe communicatie (buiten de gemeentelijke organisatie)

5.2.1 Nutsbedrijven c.a.

Met de nutsbedrijven en (tele-) communicatiebedrijven, zoals Obragas, WOB, Essent

en UPC worden de projecten afgestemd op de door hen voorgenomen kabel- en lei-

dingwerkzaamheden. Overleg vindt plaats in de daarvoor bestemde coördinatie

commissie uitvoering.

Het is gewenst de kabel- en leidingwerkzaamheden uit te laten voeren voordat de

onderhoudswerken worden uitgevoerd.

5.2.2 Woningbouwverenigingen

De voorgenomen activiteiten van de woningbouwverenigingen zijn bepalend voor de

planning en prioriteitstelling van het onderhoudsprogramma.

Het wegonderhoud wordt bij woningbouwrenovaties veelal opgeschort naar een later

tijdstip. (Zie ook 4.2. 1, géén kapitaalvernietiging)

5.2.3 Majeure projecten

Met projectontwikkelaars van majeure projecten volgt afstemming indien onderhoud

op dergelijke locaties gepland is.

Veelal is in een eerder stadium uit overleg met de dienst Stadsontwikkeling reeds be-

kend wat de ontwikkelingen in een bepaald gebied zijn en is daar al rekening mee

gehouden. (Zie ook 4.1.3, functie van de weg)

18

POV 2001

5.2.4 Klankbordgroepen e.d.

Aan de Klankbordgroepen en de Projectgroepen Dagelijks Beheer worden de voor-

genomen activiteiten voorgelegd, zodat ideeën en wensen die betrekking hebben op

de uitvoering nader kunnen worden afgestemd.

5.3 Bevolkingscommunicatie

5.3.1 Algemene publicatie

In het weekblad Traverse worden de voorgenomen projecten gepubliceerd nadat

goedkeuring van B & W is verkregen.

Ook worden, kort voor de daadwerkelijke uitvoering, de activiteiten gepubliceerd met

de daarvoor benodigde werktijd en eventuele omleidingsroutes.

De bewoners worden per locatie schriftelijk geïnformeerd omtrent de aanvang van de

werkzaamheden.

5.3.2 Voorlichtingsbijeenkornst

Voor omvangrijkere werken c.q. projecten waar ingrijpende veranderingen plaatsvin-

den, worden voorlichtingsbijeenkomsten gehouden, c.q. wordt informatie schriftelijk

gegeven en op- en aanmerkingen gevraagd aan de bewoners.

De door de bewoners aangereikte zaken betreffende de inrichting van de te onder-

houden wegen zullen na afweging op haalbaarheid alsnog in de plannen worden op-

genomen of erbij worden betrokken.

Hoofdstuk 6 ~oeringstermijn

6.1 Algemeen

Er wordt naar gestreefd de uitvoering van de onderhoudswerken te laten plaatsvinden

in de periode van goed werkbaar weer c.q. de zomerperiode, welke echter kan uitlo-

pen tot novemberldecember.

6.2 Bereikbaarheid omgeving

Werken die bij elkaar in de buurt liggen, kunnen veelal niet gelijktijdig uitgevoerd wor-

den als de bereikbaarheid van de woonomgeving daardoor teveel wordt belemmerd.

Uitgangspunt is de bereikbaarheid van de aanwonenden zo min mogelijk te storen.

6.3 Spreiding werken

Hoewel de activiteiten tot één bestek zijn gebundeld vindt er toch een spreiding plaats

van de uitvoeringslocaties over de stad gedurende het jaar.

Deze spreiding is afhankelijk van het type uit te voeren werk maar ook van de om-

standigheid werk met werk te willen maken voor wat betreft het materiaalgebruik.

1 9

POV 2001

Hoofdstuk 7 Overzicht werken

7.1 Asfaitverhardingen

7.1.1 Recapitulatie Asfaitverhardingen 2000

A Van de voorgenomen projecten klein onderhoud is alles uitge voerd.

B Van het groot onderhoud is uitgevoerd:

- Ruwe Putten, reconstructie rijbaan

- Rootakkers, reconstructie rijbaan

- Goorwal, Reconstructie rijbaan

- Berkendonk, reconstructie rijbaan

- Troelstrastraat, aanleg voetpad

- Ribbel- en spoorvorming kruispunten

- Kanaaldijk 1 Spoorlijn

- Chuchilllaan 1 Spoorlijn

Van het groot onderhoud nog uit te voeren:

- Pres. Rooseveitlaan, reconstructie rijbaan

- AarleRixtelseweg 1 J. van Brabantlaan, reconstructie kruising

- Mathijsenstraat, reconstructie rijbaan

- Burg. Van Houtlaan, reconstructie rijbaan

- Engelseweg, reconstructie rijbaan

- Gebied Bloern- en Paardenvelden, reconstructie rijbaan

- Ribbel- en spoorvorming kruispunten

- Julianalaan 1 Kanaalidijk

Deze nog uit te voeren projecten zijn wel aanbesteed in 2000, maar de uitvoering is

verschoven naar 2001 vanwege de slecht weer periodes. Uitvoering is te verwachten

in het tweede kwartaal.

c Van de extra inzet aan geldmiddelen zijn de activiteiten uitgevoerd, behalve de Burg.

Krollaan, gedeeltelijk asfalt vervangen. Deze is vanwege de combinatie met rioolver-

nieuwing doorgeschoven naar 2001.

D Ten aanzien van de Kanaaldijk Noord-West is nog niet bekend hoe het toekomstige

wegprofiel gedimensioneerd moet worden in relatie tot de lokale verkeersintensiteit.

Afhankelijk van de studies omtrent de toekomstige verkeersstructuur, de centrumont-

wikkelingen en de herinrichting van het gebied zal een besluit genomen moeten wor-

den. Tot die tijd wordt de weg ten aanzien van de veiligheid bijgehouden in het kader

van het klein onderhoud.

E De Vinkelaan is bestemd als verblijfsgebied en wordt momenteel met klein onderhoud

verkeersveilig gehouden. Nadat de groenvoorzieningen in 2001 gerenoveerd zullen

zijn, kan een besluit genomen worden omtrent het tijdstip van de nodige reconstructie

van de weg. Er zijn voorstellen gedaan om hiervoor geldmiddelen op te nemen in het

investeringsprogramma 2002.

20

POV 2001

7.1.2 OverzichWijst 2001 + toelichting

In de overzichtslijst is opgenomen voor:

Groot onderhoud 2.150.000,- (E 975.627,46)

Klein onderhoud 300.000,- (E 136.134,06)

Aan het overzicht is toegevoegd:

Asfalt onderzoek 25.000,- (E 11.344,51)

Wegmarkeringen herstellen 180.000,- (E 81.680,44)

Opstellen programma onderhoud en inspectie wegen 80.000,- (E 36.302,42)

Openbare verlichting onderhoud 100.000,- (E 45.378,02)

Wegen Informatie Systeem implementatie 2' fase 150.000,- (E 68.067,03)

Totaal 2.985.000,- (£ 1.354.533,95)

Mogelijke invloed door verkeerstechnische aspecten:

Bachlaan - aanleggen snelheidsremmende plateaus

Walvisstraat - aanleggen plateau t.h.v. Karperlaan

(beleidsplan Duurzaam Veilig)

Nachtegaallaan - onderzoek om de oude verkeersregelinstallatie te

vervangen door aanleg rotonde

Lieshoutseweg - aanleg 60 km/uur drempels

Ribbelvorming bij kruisingen

21

CD 11

R.

1:@ CR

11 0

CD

0

te 0

0) tl 'o CD cp CD

D CD CD r

0 r 1C»

CD 0 2. 1

CD 00 m

0 E> 2

'n o ir CP 12 n

0 -'S0

to teE, 0 F=e 'S co to

CD d) 0 cp 0 CD

ac

co D 0

-0 @502:0 @ò

17 t:

t» CD r-

2

ci 0te 9 05 0

4E M" >

t t

5

.92 r 0

0 0

E

D

%

10

E

0

0

0

te

to

2W: EL 0.r

Ijó 0 2 ID

> 0

0

0

.92

0

r 0)

0

2

CL

wi 1 C67

liELn

0

> 22

0

g o--g 41E

0 0) 0) C»M

2 2

CD m CD cp m

21.1

0

CD

er er

0

0 CL

p

al

CL

U)

ID

>

E- E-

E 0 0

0 0

E 19

CL 0 0 0

> Q. CL

co -0

0 RD

=0

CL

CD

E

0

cl 0

0 0 00 >

u CD w U)

0 co

cl

on.

ò

0 0 cm 0

ir

0

0 CD

CL ck.

p p

23

POV 2001

7.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2001

Groot onderhoud:

1 . Bachiaan

2. Eikendreef

3. Walvisstraat

4. Jan Steenlaan

5. Nachtegaallaan

6. Vossenbeemd

7. Lieshoutseweg

8. Barrierlaan

9. Fazantstraat

10. Rijpelbergseweg

11. Tjerk Hiddestraat

12. Van Kinsbergenstraat

13. Ribbelvorming kruispunten: Engelseweg 1 Verlengde Stationweg

Zuideinde 1 Molenstraat

Reserve projecten:

14. Boerhaavelaan

15. lcarusstraat

Klein onderhoud:

A Verlengde Statïonsstraat

B Heeklaan

c Rijnlaan

D Maaslaan

E Rembrandtiaan

F Rijpelbaan

G Rivierensingel

H Aarle Rixtelseweg

24

U) 0 VV

0 0

_j

0 w

W Li

Z

0

0 o E

CD w -E @E a

wal

F3

cc

POV 2001

7.2 Eilementenverhardingen

7.2.1 Recapitulatie elementenverhardingen 2000

A Van de voorgenomen projecten van het elementenverhardingen 2000 is alles uitge-

voerd.

B Van de extra inzet aan geldmiddelen zijn de activiteiten eveneens uitgevoerd.

7.2.2 Overzichtslijst 2001

Het totaal aan maatregelen voor het elementen herstratings programma

bedraagt fl 1.600.000,- (E 726.048,35).

Mogelijke invloed door verkeerstechnische aspecten:

Cortenbachstraat aanpassen vormgeving kruising met Mierloseweg

(black-spot) en het aanleggen van een plateau ter hoogte van

kruising met 3e Haagstraat

Tegoed

Plaatselijke kleine schades door boomwortelopdruk

27

cl C!

cm

V>

m w co n óo co

n C-4

tu

CL

CD

r_

CD

5-

m

r r e r

CD E al 0 9 0 0 0 0 0 0

CD rD

C>

> ác

0 0

>

0

15

Z

0 5

Ai

be

> 3; 5

L CL = C@ c = = -" 3:

0 0 0 0

2

to

CD

to

J2 cm 0

m

05 E te

19 Is

0 32 0

S 0

23 0

cl

0

CD

V

ó gi 0

16. 0

to

_j @10

28

0 3 0 0 0 9 0 0 11

ei - ei CL CL - CL Ci cl

11 0

0 0

0 0 0 0 CO

c4 W &O clo

0 0

0 òDO

C.A

41 01

0

cs >

r_

0 0 0

ác

CL

ei

E

me 0

in .2

CD

10

0

.0 U)

14

to 0 a, >

Con

CD

0

0

CD

0

0

16 16 -E

06

c4q els l;

29

POV 2001

7.2.3 Overzicht focaties elementenverhardingen 2001

1 . Piet Soerplantsoen

2. Scholstraat

3. Schelvisstraat

4. Brasemlaan

5. Mozartlaan

6. Warandelaan

7. Jan van Brabantlaan

8. Europaweg - parralleiweg

9. Buys Ballotstraat

10. Lorentzstraat

11. Kloosterweide

12. Thorbeckestraat

13. 1'Bosweg

14. Schutterslaan

15. De Zeilen

16. Geeneind

17. Gasthuisstraat

18. Cortenbachstraat4

1 9. Kasteel Traverse

20. Heimondselaan

21. Mgr. Swinkelstraat

22. Weg door de Rijpel

23. Veluwehof

24. Gooisehof

25. Twentehof

26. Twijnsterhof

27. Rijnlaan

28. Diezeplantsoen

29. Leeuwerikstraat

Reserve projecten:

30. Meester Strikstraat

31. Math. Vermeulenstraat

32. Kotterlaan

33. Maanvisstraat

34. lnktvisstraat

30

0

Go

@05

00

m W

3 m M

rn M

CL Z 9

'D --I Z

=r m

Z

o

Z

C2

CD > M

C2

CD

U2

POV 2001

Hoofdstuk 8 Conclusies en aanbevelingen

Bij het tot stand brengen van het POV worden geldmiddelen ingezet voor onderhoud binnen

een breed kader van uitgangspunten en voorwaarden op basis van een goede onderbou-

wing.

Een totaal inzicht in de onderhoudsbehoeftige wegen c.q. locaties is hierbij noodzakelijk,

zodat prioriteiten gesteld kunnen worden met inachtneming van deze kaders.

Het ontwikkelen van een meerjarenplanning is hierin een belangrijk instrumentarium. Het

wegbeheersysteern, met de in te voeren inventarisaties en inspecties, zal hiertoe uitgebreid

worden tot het gehele grondgebied van de gemeente Helmond.

33

POV 2001

Hoofdstuk 9 Begrippenlijst

Inspectievak Wegvak waarvoor een inspectie wordt uitgevoerd

Korte termijnplanning Planning van onderhoudsmaatregelen van een periode van

1-2 jaar

Lange termijnplanning Planning van onderhoudsmaatregelen van een periode van

meer dan 5 jaar

Meerjarenplan Onderhoudsplan dat zich uitstrekt over meer jaren

Restlevensduur Verwachte levensduur van een verharding vanaf het moment

van beoordeling tot het moment waarop de norm wordt over-

schreden

Schadebeeld Bepaalde zichtbare typerende vorm waarin schade aan een

wegverharding aan de dag treedt

Wegvak Gedeelte van een weg dat in lengterichting wordt begrensd

Deflectiernetingen Deze metingen geven een inzicht in de structurele conditie van

de weg en worden bepaald m. b.v. een valgewicht

Boorkern Uit het wegdek geboorde materiaalcylinder van de constructie-

dikte van een asfaitweg

Textuur Beoordeling op basis van de schadebeelden rafeling en vet van

een asfaitweg

34

Uw Reactie
Uw Reactie