- Bestuur
- Commissiestukken Nota POV
Commissiestukken Nota POV
Documentdatum | 27-03-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Gemeente He mon DIENST STADSBEHEER Programma n d e r h o u d Verhardingen Helmond, februari 2001 afdeling Beheer Openbare Ruimte Groep Wegen POV 2001 LEESWIJZER De leeswijzer is een hulpmiddel om op een eenvoudige wijze de weg te vinden in het Programma Onderhoud Verhardingen 2001. Het is een samenvatting van de hoofdstukken, welke kan bijdragen tot een goed begrip op hoofdlijnen. Hoofdstuk 1 is de inleiding, het geeft de ontwikkeling aan van de opzet van het POV naar de gewenste inhoud van de componenten van de openbare weg en het primaire toetsings- kader. Hoofdstuk 2 bevat het budgettair kader, het is de financiële verantwoording van de beste- ding van de geldmiddelen uit de begroting, ook wordt er een schakel gelegd naar de are- aaluitbreidingsmethodiek. Hoofdstuk 3 omschrijft de werkwijze en instrumentarium vanuit het gegevensbestand naar het wegbeheersysteem ten behoeve van de planning. Hoofdstuk 4 omschrijft het beleidskader, uiteengezet in de inhoudelijke uitgangspunten aangaande veiligheid, aansprakelijkheid, gebruiksintensiteit, wegfunctie en de procedurele uitgangspunten ten aanzien van afstemming met andere disciplines teneinde een optimale benutting van de geldmiddelen te hebben. Ook de relatie met andere (grote) plannen en toekomstige kaders wordt aangegeven. Hoofdstuk 5 geeft ten aanzien van de communicatie weer met wie afstemming plaatsvindt omtrent de plannen, zowel intern, extern als naar de bevolking. Hoofdstuk 6 handelt over de uitvoeringsterrnijn in relatie tot bereikbaarheid en spreiding van werken. Hoofdstuk 7 geeft een overzicht van de werken, onderverdeeld naar asfalt- en elementen- verhardingen. Aangegeven wordt welk wegonderdeel het betreft, wat het schadebeeld is en wat de omstandigheid per locatie is, aangevuld met de kostenraming. Tevens wordt een recapitulatie gegeven van de uitvoering in 2000. Hoofdstuk 8 betreft een kort resumé van conclusies en aanbevelingen. Hoofdstuk 9 geeft tenslotte informatie over gehanteerde begrippen. POV 2001 PROGRAMMA ONDERHOUD VERHARDINGEN 2001 Inhoud Hoofdstuk 1 Inleidinn blz. 5 1.1 Ontwikkeling algemeen 1.2 Meerjaren OntwikkelingsProgramma 1.3 Integratie disciplines Openbare Ruimte Hoofdstuk 2 Budoettair kader blz. 6 2.1 Budg 2.2.1 Totaal budget 2.2.2 Toelichting budgetverruiming 2.2 Areaaluitbreidingsmethodiek 2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezicht 2.4 Begrotingsindeling Hoofdstuk 3 Werkwiize en instrumentarium blz. 8 3.1 Gegevensbestand 3.2 Wegbeheersysteem 3.3 Levensduur 3.4 Inspectie 3.5 Relatie klein-onderhoudsbestek Hoofdstuk 4 Beleidskader blz. 12 4.1 Inhoudelijke uitgangspunten 4.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid 4.1.2 Gebiedsrelatie 4.1.3 Functie van de weg 4.1.4 Klachten- en verzoekenrelatie 4.1.5 Klein onderhoud 4.2 Procedurele uitgangspunten blz. 14 4.2.1 Geen @kapitaalvernietiging 4.2.2 Afstemming andere activiteiten 4.2.3 Aanbestedingsbeleid 4.3 Relatie met andere plannen blz. 16 4.3.1 Brandevoort 4.3.2 BZOB/Groot Schooten 4.3.3 Binnenstad Oost 4.3.4 Grootschalige werken 4.3.5 City-plannen 4.4 Toekomstige kaders blz. 17 2 POV 2001 Hoofdstuk 5 Communicatie blz. 18 5.1 Interne communicatie 5.1.1 Dienst Stadsontwikkeling 5.1.2 Bestuursdienst 5.1.3 lngenieursbureau Helmond 5.2 Externe communicatie blz. 18 5.2.1 Nutsbedrijven c.a. 5.2.2 Woningbouwverenigingen 5.2.3 Majeure projecten 5.2.4 Klankbordgroepen 5.3 Bevolkingscommunicatie blz. 1 9 5.3.1 Algemene publicatie 5.3.2 Voorlichtingsbijeenkomst Hoofdstuk 6 Uitvoeringstermiin blz. 1 9 6.1 Algemeen 6.1 Bereikbaarheid omgeving 6.2 Spreiding werken Hoofdstuk 7 Overzicht werken 7.1 Asfaitverhardingen blz. 20 7.1.1 Recapitulatie asfaitverhardingen 2000 7.1.2 Overzichtslijst 2001 + toelichting 7.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2001 7.2 Elementenverhardingen blz. 27 7.2.1 Recapitulatie elementenverharding 2000 7.2.2 Overzichtslijst 2001 + toelichting 7.2.3 Overzicht locaties elementenverharding 2001 Hoofdstuk 8 Conclusie en aanbevelingen blz. 33 Hoofdstuk 9 Begrippeftijim blz. 34 3 POV 2001 Hoofdstuk 2 Budgettair kader 2.1 Budget 2.1.1 Totaal budget Conform de b esluitvorming van de Raad in oktober 2000 inzake de productenbegro- ting 2001 is beschikbaar: Asfalteringsprogramma 2.177.539,- (E 988.124,12) Herstratingsprogramma f 1.410.170,- (E 639.90ZU5 3.587.709,- (E 1.628.031,37) Toe te voegen aandeel structurele budgetverruiming f 1.000.000,- (E 453.780,22) Totaal budget 4.587.709,- (E 2.081.811,58) Van de totale structurele budgetverruiming van 2,0 miljoen gulden (0,91 miljoen euro) voor dit jaar voortkomende uit het onderhoud wegen wordt 1,0 miljoen gulden (0,45 miljoen euro) direct aangewend voor het nu voorliggende programma onderhoud ver- hardingen. 2.1.2 Toelichting budgetverruiming De budgetverruiming van fl 2,0 miljoen gulden is als volgt onderverdeeld: Ondersteuning buurtconciërges 25.000,- (E 11.344,51) Kleinschalige incidentele maatregelen wethouder: - product wegen fl 30.000,- (E 13.613,41) - product verkeer fl 70.000,- (E 31.764,62) Structurele dekking formatieplan 2000 fl 196.000,- (E 88.940,92) Structurele dekking formatieplan 2001 f 65.000,- (E 29.495,Llj Totale budgetverruiming algemeen 386.000,- (E 175.159,16) Voetgangersbewegwijzering, verkeersregel- Installatie, storingen, vervanging 1 aankopen Totale budgetverruiming verkeer fl 614.000,- (E 278.621,05) Onderhoud asfaitverhardingen fl 275.000,- (E 124.789,56) Onderhoud elementenverhardingen fl 190.000,- (E 86.218,24) Asfalt onderzoek fl 25.000,- (E 11.344,51) Wegmarkeringen herstellen fl 180.000,- (E 81.680,44) Onderzoek progr. Onderhoud en inspectie wegen fl 80.000,- (E 36.302,42) Openbare verlichting onderhoud fl 100.000,- (E 45.378,02) Wegen Informatiesysteem implementatie e fase (gedeeltelijk) LE 68.067,03) 2 f 150.000 - Totale budgetverruiming verhardingen 1.000.000,- (E 453.780,22) 6 @POV2001 De structurele budgetverruiming van 2,0 miljoen gulden (0,91 miljoen euro) wordt jaarlijks verhoogd met fl 500.000,- (E 226.890,1 1) tot een totale budgetverruiming van 5 miljoen gulden (2,27 miljoen euro) is bereikt in 2007. Gezien dit uitgezette financiële beleid is naar verwachting in dat jaar een evenwicht ontstaan in de dagelijkse exploitatie, echter exclusief vervangingsinvestefingen en onder de aanname dat jaarlijks rekening wordt gehouden met de indexeringen en de areaatuitbreidingen. 2.2 Areaalluitbreidingsmethodiek De huidige methode ter vaststelling van aanvullende budgetten wordt vooralsnog ge- continueerd; het budget wordt afgeleid van de stijging van het aantal woningen. De normontwikkeling van kentallen ten behoeve van een vervangende methode van budgetstelling zal worden voortgezet. 2.3 Voorbereiding, aanbesteding en toezi Alle budgetten ten aanzien van de voorgenomen realisering zijn naast het BTW-tarief tevens inclusief de uitgaven ten aanzien van voorbereiding, aanbesteding en toezicht. Het POV 2001 leidt derhalve niet tot aanvullende personele claims ten laste van, de budgetten van de gewone dienst c.q. de budgetten voor kwaliteitsimpuls en personele knelpunten. 2.4 Begrofing11n42" De begrotingsindeling blijft vooralsnog onveranderd. Aan verbetering hierin ten aan- zien van de koppeling naar de wijken wordt zodanig verder gewerkt dat wijkontwikke- lingsplannen gemeentebreed toe te passen zullen zijn. MEENEERM- EWEKOM Wegmarkeringen herste 7 POV 2001 Hoofdstuk 3 Werkwijze en instrumentarium 3.1 Gegevensbestand Het verhard oppervlak van de gemeente Helmond bestaat uit: asfaberharding 1.912.000 M2 betonverharding 9.000 M2 elementenverharding 2.888.000 m 2 Deze gegevens zijn afkomstig van de Grootschatige-Basis-Kaart-Heimond (GBKH). 3.2 Wegbeheersysteem Het wegbeheersysteem is nu operationeel voor het meest urgente deel van de stad, omsloten door de lijn Eenselaar 1 Hortsedijk 1 Hoofdstraat 1 Heeklaan 1 Engelseweg 1 Traverse 1 nieuwe kanaal 1 Helmond noord, dit is de je fase (zie overzichtskaartje). In de te genereren meerjarenplanning c.q. -raming worden twee modellen uitgewerkt: het ondergrensmodel waarbij de onderhoudsmaatregel per onderdeel zo vroeg mo- gelijk wordt ingezet, en het bovengrensmodel waar deze zo laat mogelijk wordt inge- zet, beide in relatie tot de restievensduur. De technische norm is een randvoorwaarde bij het uit te voeren onderhoud. Ook wordt het onderhoudsniveau aangegeven dat be- reikt wordt na het uitvoeren van de beoogde maatregel. De berekeningen geven een goede indicatie welke maatregelen nodig zijn en welke wegen nader bekeken moeten worden. Een gedetailleerde inspectie en nader onder- zoek met bv. boorkemen en deflectiemetingen is veelal nodig om een goed inzicht te krijgen in de constructieopbouw en de draagkracht van de verharding ten behoeve van het vast te stellen onderhoud. De budgetstellingen worden weergegeven voor een periode van 5 jaar, waaruit de wenselijke budgetten met de daarbij behorende onderhoudsniveaus worden bere- kend. Van belang is dat tijdig onderhoud wordt gepleegd, zo wordt voorkomen dat zwaardere maatregelen kostenverhogend gaan werken. Met alle verkregen gegevens is het mogelijk te bepalen op welk moment en waar on- derhoud moet worden uitgevoerd, en hoe hoog de kosten hiervan zullen zijn. Ten aanzien van het onderhavige stadsdeel wordt op basis van de meerjarenraming geadviseerd een budgetstelling te hanteren voor asfaitverhardingen van 2,0 miljoen 1 jaar en elementenverhardingen van 2,5 miljoen gulden 1 jaar (1, 1 3 miljoen euro 1 jaar). Hiermee wordt de nu in gang gezette jaarlijkse budgetverruiming niet alleen nog eens ondersteund maar ook aangegeven dat met een nadere analyse nog bezien zal moeten worden of op termijn wel het beoogde evenwicht daadwerkelijk bereikt wordt in de dagelijkse exploitatie. De 2 efase, het overige gedeelte van Helmond na de je fase, zal in 2001 en ontwikkeld worden. JE LL. LL. 00 -JW CC LL. POV 2001 Degeneratie door kabel en leidingwerkzaamheden 10 POV 2001 3.3 Levensduur In het gegevensbestand van het wegbeheersysteem wordt het jaar van aanleg c.q. de laatste onderhoudsmaatregel opgenomen met de daarbij behorende oppervlakte. De levensduur vanaf het beoordelingsmoment tot het normoverschijdingsmoment wordt de restievensduur genoemd. De levensduur na de te nemen maatregel met betrekking tot het schadebeeld is af- hankelijk van het gebruik, de verkeersbelasting, de ondergrond en weersinvloeden. Naar gelang de functie van de weg en de constructie bedraagt deze 15-20 jaar. Bij herstel van asfaitwegen kunnen meerdere technieken toegepast worden, afhankelijk van het schadebeeld. De verwachtte levensduur na uitvoering van een bepaalde maatregel wordt met een zekere bandbreedte door het systeem aangegeven. Graafwerkzaamheden vanwege kabel- en leidingwerkzaamheden verkorten met na- me de restievensduur van trottoirtegelbestrating (degeneratie). Na herstrating gaat een wegvak nogmaals een eigen levensduur mee; daarna is veelal volledige vervanging noodzakelijk. 3.4 Inspectie Door inspecties worden schadebeelden vastgesteld van het gemeentelijk wegopper- vlak. Globale visuele inspecties op basis van de CROW-systematiek zijn uitgevoerd ten aanzien van elementenverharding en asfaitverharding. (CROW staat voor: Stich- ting Centrum voor Regelgeving en Onderhoud in de Wegenbouw.) De algehele onderhoudstoestand voor elementenverharding wordt cijfermatig weer- gegeven, het betreft o.a. de schadebeelden: vlakheid, samenhang, kantopsluiting, afwatering en stroefheid. Voor asfaitverhardingen gelden deze criteria ook met toe- voeging van textuur en randschade. Aan de hand van deze gegevens wordt per inspectievak de meest geëigende onder- houdsmaatregel aangegeven bij de geconstateerde schade. De inspecties voor fase 1, globaal te weten de binnenstad en de omliggende wijken, geven voor de asfaitverhardingen een hoog percentage 'matig' voor de schadegroep textuur en samenhang aan, en voor de elementenverhardingen een hoog percentage 'matig'voor de schadegroep vlakheid, hetgeen betekent dat van deze schadegroepen behoorlijk wat onderhoud verwacht kan worden in de komende jaren. 3.5 Relatie klein-onderhoudsbestek Oneffenheden aan de verharding van kleine lokale omvang of schadebeelden als langslassen en dwarslassen c.q. scheuren worden verzameld en vanuit het lopende onderhoudsbestek hersteld. Klachten en verzoeken van grotere aard en omvang worden betrokken bij de inspecties. Indien zich acute gevaarlijke situaties voordoen, veelal gemeld als `klacht", dan wordt uitvoering direct vanuit het klein onderhoudsbe- stek gedaan. Naarmate het groot onderhoud langer wordt uitgesteld zal het onderdeel klein onderhoud toenemen. POV 2001 Hoofdstuk 4 Beleidskader 4.1 Inhoudelijke uitgangspunten 4.1.1 Verkeersveiligheid en aansprakelijkheid Voor de weggebruiker dient de verkeersveiligheid gewaarborgd te blijven. De gebruikswaarde zal van voldoende niveau moeten zijn. Met name een stroef en effen wegoppervlak is hierbij van groot belang. Ook de onderhoudstoestand ten aan- zien van ontstane gaten in het wegoppervlak na bijvoorbeeld een winterperiode of oneffenheid door boomwortelopdruk dient afgestemd te zijn op het veiligheidsaspect. Een mogelijke aansprakelijkheidsstelling door de weggebruiker aan het adres van de wegbeheerder moet voorkomen worden. Bij wet heeft de wegbeheerder de verplich- ting te zorgen voor de instandhouding en bruikbaarheid van de weg. Oneffenheden aan de verharding van kleine lokale omvang worden daarom vanuit het kleinonderhoudsbestek hersteld; het betreffen hier veelal acuut ontstane schades welke zo snel mogelijk hersteld moeten worden. Vanzelfsprekend draagt ook een duidelijke wegmarkering bij aan de gewenste ver- keersveiligheid. 4.1.2 Gebiedsrelatie Bij de in te voeren prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen wordt naast de onder- houdstoestand van de weg ook rekening gehouden met publieksintensieve omgevin- gen. Hierbij wordt gedacht om o.a. verzorgingshuizen, winkelcentra, scholen, kerken. Ook voetgangersgebieden krijgen extra aandacht, alsmede de aanlooproutes naar de publieksintensieve locaties. 4.1.3. Functie van de weg Het instandhouden van de verharding c.q. de weg is primair gericht op het handhaven van de oorspronkelijke functie van de weg. Deze eis sluit aan op het veiligheids- en aansprakelijkheidsaspect. Van belang is uiteraard of het voetgangersgebruik of ge- bruik door langzaam of snelverkeer betreft. Hierbij speelt ook de verkeers- c.q. gebruiksintensiteit een belangrijke rol in de afwe- ging bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen. Met de disciplines Stadsontwikkeling-Ruimtelijke Ordening en Stadsbeheer-Verkeer vindt afstemming plaats om te beoordelen of de functie van de weg wellicht geactua- liseerd moet worden gelet op de te stellen stedebouwkundige- en verkeerstechnische eisen. 1 2 POV 2001 4.1.4 Klachten- en verzoekenregatie De in de loop van het jaar geuite klachten of verzoeken van bewoners e.a. worden betrokken bij de prioriteitsstelling van de herstelmaatregelen, waarbij acute of kleine schades c.q. verbeteringen direct uitgevoerd worden via het klein-onderhoudsbestek (zie ook 4. 1. 1 ). Grotere klachten 1 verzoeken met een ingrijpend karakter dan wel budgeteis, worden geïnventariseerd en tezamen met overige inspectiegegevens geprioriteerd in het POV. 4.1.5. Klein onderhoud Vooral bij asfaftwegen ontstaan schades waarbij maatregelen zoals gaten en scheu- ren vuilen, randschade herstellen en sporen vullen en deklaag vervangen er voor zorgen dat de restleverisduur van de weg verlengd wordt en de veiligheid toeneemt. Dit type onderhoud is relatief goedkoop en voorkomt een versnelde degeneratie van de weg, waardoor duurdere reconstructiemaatregelen voorlopig niet uitgevoerd hoe- ven te worden. Ook bij klinker- en tegelverhardingen is dit type onderhoud nodig, met name bij scha- de aan de vlakheid door mobiele belasting alsmede door boomwortels. '5,29- Extra aandacht voorpublieksintensieve locaties 1 3 POV 2001 4.2 Procedurele uitgangspunten 4.2.1 Geen kapitaalvernietiging Er worden geen herstelmaatregelen van enige omvang uitgevoerd indien na afstem- ming bij andere disciplines blijkt dat op korte termijn nog activiteiten plaats gaan vin- den, welke de gedane herstellingen c.q. verbeteringen weer te niet zouden doen. Hierbij kan men denken aan o.a. de Binnenstad-Oost en het City-gebied. Het betreft hier afstemming met de diensten Stadsontwikkeling en Algemeen Welzijn door de dienst Stadsbeheer, ten aanzien van plannen aangaande stadsvernieuwin- gen riooirenovaties, groenprojecten en invloeden van verkeersonderzoeken. Ook af- stemming met woningbouwverenigingen behoort hierbij. Zo wordt in voorkomende gevallen door de opschorting van de herstelmaatregelen voorkomen dat kapitaalvernietiging optreedt. Wel zal de weg dan in stand gehouden worden met kleine herstelmaatregelen om te voldoen aan de verkeersveiligheidseisen. 4.2.2 Afstemming andere activiteiten Naast het opschorten van onderhoudsmaatregelen worden de voorgenomen herstel- maatregelen ook voor wat betreft de uitvoeringsperiode of uitvoeringsvolgorde afge- stemd op andere activiteiten. Met name activiteiten van de nutsbedrijven ten aanzien van kabel- en leidingwerkzaamheden worden zoveel mogelijk uitgevoerd voordat de onderhoudsactiviteiten plaatsvinden. Indien mogelijk worden activiteiten samengevoegd, zoals doolvervangingen en ver- hardingsverbeteringen, waardoor besparingen verricht kunnen worden. In enkele gevallen kan bereikt worden dat er werk met werk gemaakt wordt door bij- voorbeeld materiaal te hergebruiken op een andere locatie waardoor leverantie wordt uitgespaard. Synergetische effecten kunnen voorts bereikt worden door afstemming binnen stadsvernieuwingen ten aanzien van activiteiten voor wegen, riolering, groen en verkeer. (zie ook 1.3) 4.2.3 Aanbestedingsbelëid De gehanteerde openbare aanbestedingswerkwijze leidt nog tot een maximale be- nutting van de bestedingsruimte. Hiertoe worden de werkzaamheden op de verschil- lende locaties geclusterd tot één bestek, met name voor herstratingen en klein on- derhoud asfalt. Övereenkomstig de gebruikelijke beleidsuitgangspunten van de afgelopen jaren met betrekking tot het Programma Onderhoud Verhardingen zal eik voordeel onmiddellijk worden aangewend om de reserveprojecten alsnog uit te kunnen voeren. Daar staat tegenover dat bij tegenvallende resultaten uiteraard het totale budget taakstellend is. 14 POV 2001 Kwalitatief hoogwaardige materialen 1 5 POV 2001 4.3 Relatie met andere plannen 4.3.1 Brandevoort In de woonwijk Brandevoort, welke in aanbouw is, wordt geen groot onderhoud uitge- voerd aan die straten die te zijner tijd een andere functie krijgen. Deze wegen worden alleen voldoende verkeersveilig gehouden door kleine reparaties en bermherstellin- gen. Ook wordt geen groot onderhoud uitgevoerd in toekomstige herinrichtingsgebieden in het kader van de ontwikkeling van Vinexiocaties. Het onderhoud aan deze wegen d.m.v. kleine reparaties en bouwherstel geschiedt tegen de achtergrond van de verkeersveiligheid en aansprakelijkheid. (zie ook 4. 1. 1) 4.3.2 BZOB 1 Groot Schooten In de uit te breiden bedrijventerreinen BZOB en Groot Schooten wordt ook geen groot onderhoud verricht aan die straten die te zijner tijd een andere gebruiksfunctie krijgen of waar de wegvakken opnieuw worden ingericht. 4.3.3 Binnenstad Oost In dit herstructureringsgebied zullen de onderhoudsaspecten in overleg met de be- treffende projectgroep afgestemd worden op het uitvoeringsproces. De onderhoudsmaatregelen zijn momenteel opgeschort totdat uitgewerkte plannen beschikbaar zijn, met uitzondering van het dagelijks klein onderhoud in verband met de verkeersveiligheid. 4.3.4 Grootschalige werken Voor de categorie grootschalige werken is een afwachtende houding aan de orde voor wat betreft het uitvoeren van werkzaamheden in de omgeving. Met name daar waar het doorgaande verkeer zal afnemen, is het gewenst nu niet te veel overlast door werk in uitvoering te veroorzaken. De werkzaamheden kunnen beter doorge- schoven worden naar de periode ná de realisering van de grootschalige werken. Het betreffen o.a. de projecten: Brandevoortse Dreef Oostelijke omleidingsroute en de daarmee verband houdende aan- en afvoerroutes Kanaaldijk-West (verkeersluw maken) 4.3.5 City-plannen Mogelijke onderhoudsactiviteiten in de City, zullen worden afgestemd op de planont- Wikkeling zoals momenteel in uitwerking is bij het stedenbouwkundig adviesburo B.V.R. 16 POV 2001 4.4 Toekomstige kaders In de dienstvisie van Stadsbeheer wordt, kort gezegd, weergegeven wat het te ont- wikkelen werk is en waar de prioriteiten liggen ten behoeve van de begrotingsvoor- stellen. In de verdere uitwerking van deze visie wordt vorm gegeven aan deelonderwerpen. Voor verhardingen valt hierbij te denken aan gebruik van duurzame materialen en een adequate opbouw van de constructie, een en ander ter verhoging van de kwaliteit en de gebruikswaarde van de weg. Als het in te voeren wegbeheersysteem operationeel is, is het opzetten van basisge- gevens eenvoudiger. De maatregelenlkostenverhouding weergegeven per wegvak in relatie tot locatie en tijd is de onderbouwing van de inhoudelijke voorstellen. 1 7 POV 2001 Hoofdstuk 5 Communicatie 5.1 Interne communicatie (binnen de gemeenteli*ke organisatie 5.1.1 Dienst Stadsontwikkeling Er wordt rekening gehouden met andere te realiseren werken door informatie in te winnen bij de verschillende afdelingen van deze dienst, zoals Grondzaken, Bouwza- ken, Projectbureau en Ruimtelijke Ordening. Ook wordt overleg gevoerd omtrent de wenselijkheid van in te voeren verkeerstechni- sche verbeteringen. 5.1.2 Bestuursdienst Met de Bestuursdienst wordt overlegd teneinde afstemming te bewerkstelligen voor onder meer het Meerjarenprogramma Stadsvernieuwing en het Wijkontwikkelingsplan Binnenstad. 5.1.3 Ingenieursbureau Helmond Hoewel bij deze afdeling veelal nieuwe projecten gerealiseerd worden vindt toch af- stemming plaats omtrent de hieraan te stellen onderhoudseisen alsmede ten aanzien van de te ontwikkelen reconstructieprojecten en herinrichtingsplannen. Er dient voorkomen te worden dat onderhoudsgelden besteedt worden aan op korte termijn her in te richten locaties. 5.2 Externe communicatie (buiten de gemeentelijke organisatie) 5.2.1 Nutsbedrijven c.a. Met de nutsbedrijven en (tele-) communicatiebedrijven, zoals Obragas, WOB, Essent en UPC worden de projecten afgestemd op de door hen voorgenomen kabel- en lei- dingwerkzaamheden. Overleg vindt plaats in de daarvoor bestemde coördinatie commissie uitvoering. Het is gewenst de kabel- en leidingwerkzaamheden uit te laten voeren voordat de onderhoudswerken worden uitgevoerd. 5.2.2 Woningbouwverenigingen De voorgenomen activiteiten van de woningbouwverenigingen zijn bepalend voor de planning en prioriteitstelling van het onderhoudsprogramma. Het wegonderhoud wordt bij woningbouwrenovaties veelal opgeschort naar een later tijdstip. (Zie ook 4.2. 1, géén kapitaalvernietiging) 5.2.3 Majeure projecten Met projectontwikkelaars van majeure projecten volgt afstemming indien onderhoud op dergelijke locaties gepland is. Veelal is in een eerder stadium uit overleg met de dienst Stadsontwikkeling reeds be- kend wat de ontwikkelingen in een bepaald gebied zijn en is daar al rekening mee gehouden. (Zie ook 4.1.3, functie van de weg) 18 POV 2001 5.2.4 Klankbordgroepen e.d. Aan de Klankbordgroepen en de Projectgroepen Dagelijks Beheer worden de voor- genomen activiteiten voorgelegd, zodat ideeën en wensen die betrekking hebben op de uitvoering nader kunnen worden afgestemd. 5.3 Bevolkingscommunicatie 5.3.1 Algemene publicatie In het weekblad Traverse worden de voorgenomen projecten gepubliceerd nadat goedkeuring van B & W is verkregen. Ook worden, kort voor de daadwerkelijke uitvoering, de activiteiten gepubliceerd met de daarvoor benodigde werktijd en eventuele omleidingsroutes. De bewoners worden per locatie schriftelijk geïnformeerd omtrent de aanvang van de werkzaamheden. 5.3.2 Voorlichtingsbijeenkornst Voor omvangrijkere werken c.q. projecten waar ingrijpende veranderingen plaatsvin- den, worden voorlichtingsbijeenkomsten gehouden, c.q. wordt informatie schriftelijk gegeven en op- en aanmerkingen gevraagd aan de bewoners. De door de bewoners aangereikte zaken betreffende de inrichting van de te onder- houden wegen zullen na afweging op haalbaarheid alsnog in de plannen worden op- genomen of erbij worden betrokken. Hoofdstuk 6 ~oeringstermijn 6.1 Algemeen Er wordt naar gestreefd de uitvoering van de onderhoudswerken te laten plaatsvinden in de periode van goed werkbaar weer c.q. de zomerperiode, welke echter kan uitlo- pen tot novemberldecember. 6.2 Bereikbaarheid omgeving Werken die bij elkaar in de buurt liggen, kunnen veelal niet gelijktijdig uitgevoerd wor- den als de bereikbaarheid van de woonomgeving daardoor teveel wordt belemmerd. Uitgangspunt is de bereikbaarheid van de aanwonenden zo min mogelijk te storen. 6.3 Spreiding werken Hoewel de activiteiten tot één bestek zijn gebundeld vindt er toch een spreiding plaats van de uitvoeringslocaties over de stad gedurende het jaar. Deze spreiding is afhankelijk van het type uit te voeren werk maar ook van de om- standigheid werk met werk te willen maken voor wat betreft het materiaalgebruik. 1 9 POV 2001 Hoofdstuk 7 Overzicht werken 7.1 Asfaitverhardingen 7.1.1 Recapitulatie Asfaitverhardingen 2000 A Van de voorgenomen projecten klein onderhoud is alles uitge voerd. B Van het groot onderhoud is uitgevoerd: - Ruwe Putten, reconstructie rijbaan - Rootakkers, reconstructie rijbaan - Goorwal, Reconstructie rijbaan - Berkendonk, reconstructie rijbaan - Troelstrastraat, aanleg voetpad - Ribbel- en spoorvorming kruispunten - Kanaaldijk 1 Spoorlijn - Chuchilllaan 1 Spoorlijn Van het groot onderhoud nog uit te voeren: - Pres. Rooseveitlaan, reconstructie rijbaan - AarleRixtelseweg 1 J. van Brabantlaan, reconstructie kruising - Mathijsenstraat, reconstructie rijbaan - Burg. Van Houtlaan, reconstructie rijbaan - Engelseweg, reconstructie rijbaan - Gebied Bloern- en Paardenvelden, reconstructie rijbaan - Ribbel- en spoorvorming kruispunten - Julianalaan 1 Kanaalidijk Deze nog uit te voeren projecten zijn wel aanbesteed in 2000, maar de uitvoering is verschoven naar 2001 vanwege de slecht weer periodes. Uitvoering is te verwachten in het tweede kwartaal. c Van de extra inzet aan geldmiddelen zijn de activiteiten uitgevoerd, behalve de Burg. Krollaan, gedeeltelijk asfalt vervangen. Deze is vanwege de combinatie met rioolver- nieuwing doorgeschoven naar 2001. D Ten aanzien van de Kanaaldijk Noord-West is nog niet bekend hoe het toekomstige wegprofiel gedimensioneerd moet worden in relatie tot de lokale verkeersintensiteit. Afhankelijk van de studies omtrent de toekomstige verkeersstructuur, de centrumont- wikkelingen en de herinrichting van het gebied zal een besluit genomen moeten wor- den. Tot die tijd wordt de weg ten aanzien van de veiligheid bijgehouden in het kader van het klein onderhoud. E De Vinkelaan is bestemd als verblijfsgebied en wordt momenteel met klein onderhoud verkeersveilig gehouden. Nadat de groenvoorzieningen in 2001 gerenoveerd zullen zijn, kan een besluit genomen worden omtrent het tijdstip van de nodige reconstructie van de weg. Er zijn voorstellen gedaan om hiervoor geldmiddelen op te nemen in het investeringsprogramma 2002. 20 POV 2001 7.1.2 OverzichWijst 2001 + toelichting In de overzichtslijst is opgenomen voor: Groot onderhoud 2.150.000,- (E 975.627,46) Klein onderhoud 300.000,- (E 136.134,06) Aan het overzicht is toegevoegd: Asfalt onderzoek 25.000,- (E 11.344,51) Wegmarkeringen herstellen 180.000,- (E 81.680,44) Opstellen programma onderhoud en inspectie wegen 80.000,- (E 36.302,42) Openbare verlichting onderhoud 100.000,- (E 45.378,02) Wegen Informatie Systeem implementatie 2' fase 150.000,- (E 68.067,03) Totaal 2.985.000,- (£ 1.354.533,95) Mogelijke invloed door verkeerstechnische aspecten: Bachlaan - aanleggen snelheidsremmende plateaus Walvisstraat - aanleggen plateau t.h.v. Karperlaan (beleidsplan Duurzaam Veilig) Nachtegaallaan - onderzoek om de oude verkeersregelinstallatie te vervangen door aanleg rotonde Lieshoutseweg - aanleg 60 km/uur drempels Ribbelvorming bij kruisingen 21 CD 11 R. 1:@ CR 11 0 CD 0 te 0 0) tl 'o CD cp CD D CD CD r 0 r 1C» CD 0 2. 1 CD 00 m 0 E> 2 'n o ir CP 12 n 0 -'S0 to teE, 0 F=e 'S co to CD d) 0 cp 0 CD ac co D 0 -0 @502:0 @ò 17 t: t» CD r- 2 ci 0te 9 05 0 4E M" > t t 5 .92 r 0 0 0 E D % 10 E 0 0 0 te to 2W: EL 0.r Ijó 0 2 ID > 0 0 0 .92 0 r 0) 0 2 CL wi 1 C67 liELn 0 > 22 0 g o--g 41E 0 0) 0) C»M 2 2 CD m CD cp m 21.1 0 CD er er 0 0 CL p al CL U) ID > E- E- E 0 0 0 0 E 19 CL 0 0 0 > Q. CL co -0 0 RD =0 CL CD E 0 cl 0 0 0 00 > u CD w U) 0 co cl on. ò 0 0 cm 0 ir 0 0 CD CL ck. p p 23 POV 2001 7.1.3 Overzicht locaties asfaitverhardingen 2001 Groot onderhoud: 1 . Bachiaan 2. Eikendreef 3. Walvisstraat 4. Jan Steenlaan 5. Nachtegaallaan 6. Vossenbeemd 7. Lieshoutseweg 8. Barrierlaan 9. Fazantstraat 10. Rijpelbergseweg 11. Tjerk Hiddestraat 12. Van Kinsbergenstraat 13. Ribbelvorming kruispunten: Engelseweg 1 Verlengde Stationweg Zuideinde 1 Molenstraat Reserve projecten: 14. Boerhaavelaan 15. lcarusstraat Klein onderhoud: A Verlengde Statïonsstraat B Heeklaan c Rijnlaan D Maaslaan E Rembrandtiaan F Rijpelbaan G Rivierensingel H Aarle Rixtelseweg 24 U) 0 VV 0 0 _j 0 w W Li Z 0 0 o E CD w -E @E a wal F3 cc POV 2001 7.2 Eilementenverhardingen 7.2.1 Recapitulatie elementenverhardingen 2000 A Van de voorgenomen projecten van het elementenverhardingen 2000 is alles uitge- voerd. B Van de extra inzet aan geldmiddelen zijn de activiteiten eveneens uitgevoerd. 7.2.2 Overzichtslijst 2001 Het totaal aan maatregelen voor het elementen herstratings programma bedraagt fl 1.600.000,- (E 726.048,35). Mogelijke invloed door verkeerstechnische aspecten: Cortenbachstraat aanpassen vormgeving kruising met Mierloseweg (black-spot) en het aanleggen van een plateau ter hoogte van kruising met 3e Haagstraat Tegoed Plaatselijke kleine schades door boomwortelopdruk 27 cl C! cm V> m w co n óo co n C-4 tu CL CD r_ CD 5- m r r e r CD E al 0 9 0 0 0 0 0 0 CD rD C> > ác 0 0 > 0 15 Z 0 5 Ai be > 3; 5 L CL = C@ c = = -" 3: 0 0 0 0 2 ló to CD to J2 cm 0 m 05 E te 19 Is 0 32 0 S 0 23 0 cl 0 CD V ó gi 0 16. 0 to _j @10 28 0 3 0 0 0 9 0 0 11 ei - ei CL CL - CL Ci cl 11 0 0 0 0 0 0 0 CO c4 W &O clo 0 0 0 òDO C.A 41 01 0 cs > r_ 0 0 0 ác CL ei E me 0 in .2 CD 10 0 .0 U) 14 to 0 a, > Con CD 0 0 CD 0 0 16 16 -E 06 c4q els l; 29 POV 2001 7.2.3 Overzicht focaties elementenverhardingen 2001 1 . Piet Soerplantsoen 2. Scholstraat 3. Schelvisstraat 4. Brasemlaan 5. Mozartlaan 6. Warandelaan 7. Jan van Brabantlaan 8. Europaweg - parralleiweg 9. Buys Ballotstraat 10. Lorentzstraat 11. Kloosterweide 12. Thorbeckestraat 13. 1'Bosweg 14. Schutterslaan 15. De Zeilen 16. Geeneind 17. Gasthuisstraat 18. Cortenbachstraat4 1 9. Kasteel Traverse 20. Heimondselaan 21. Mgr. Swinkelstraat 22. Weg door de Rijpel 23. Veluwehof 24. Gooisehof 25. Twentehof 26. Twijnsterhof 27. Rijnlaan 28. Diezeplantsoen 29. Leeuwerikstraat Reserve projecten: 30. Meester Strikstraat 31. Math. Vermeulenstraat 32. Kotterlaan 33. Maanvisstraat 34. lnktvisstraat 30 0 Go @05 00 m W 3 m M rn M CL Z 9 'D --I Z =r m Z o Z C2 CD > M C2 CD U2 POV 2001 Hoofdstuk 8 Conclusies en aanbevelingen Bij het tot stand brengen van het POV worden geldmiddelen ingezet voor onderhoud binnen een breed kader van uitgangspunten en voorwaarden op basis van een goede onderbou- wing. Een totaal inzicht in de onderhoudsbehoeftige wegen c.q. locaties is hierbij noodzakelijk, zodat prioriteiten gesteld kunnen worden met inachtneming van deze kaders. Het ontwikkelen van een meerjarenplanning is hierin een belangrijk instrumentarium. Het wegbeheersysteern, met de in te voeren inventarisaties en inspecties, zal hiertoe uitgebreid worden tot het gehele grondgebied van de gemeente Helmond. 33 POV 2001 Hoofdstuk 9 Begrippenlijst Inspectievak Wegvak waarvoor een inspectie wordt uitgevoerd Korte termijnplanning Planning van onderhoudsmaatregelen van een periode van 1-2 jaar Lange termijnplanning Planning van onderhoudsmaatregelen van een periode van meer dan 5 jaar Meerjarenplan Onderhoudsplan dat zich uitstrekt over meer jaren Restlevensduur Verwachte levensduur van een verharding vanaf het moment van beoordeling tot het moment waarop de norm wordt over- schreden Schadebeeld Bepaalde zichtbare typerende vorm waarin schade aan een wegverharding aan de dag treedt Wegvak Gedeelte van een weg dat in lengterichting wordt begrensd Deflectiernetingen Deze metingen geven een inzicht in de structurele conditie van de weg en worden bepaald m. b.v. een valgewicht Boorkern Uit het wegdek geboorde materiaalcylinder van de constructie- dikte van een asfaitweg Textuur Beoordeling op basis van de schadebeelden rafeling en vet van een asfaitweg 34 |