- Bestuur
- Commissiestukken Masterplan IVB 2001 2004
Commissiestukken Masterplan IVB 2001 2004
Documentdatum | 26-03-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
MASTERPLAN IVB HELMOND 2001 - 2004 Hoofdlijnen van het Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeente Helmond voor de periode 2001 - 2004. Heimond, College van Burgemeester en Wethouders Maart 2001 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 Inhoud Pagina 1. Status van dit plan 3 2. Visie en ambitie van het gemeentebestuur 5 3. Speerpunten in het integraal veiligheidsbeleid 8 4. Aandachtspunten bij de uitvoering 10 5. lmplementatie van het masterplan 1 1 Bijlage 1. Totstandkoming van dit plan 12 Bijlage 2. Functieprofiel coördinator IVB gemeente Helmond 14 Separate bijlage: Veiligheid in Helmond, inventarisatie en analyse van aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond, ES&E 1 gemeente Helmond (maart 2001). 2 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 1. Status van dit plan Helmond voert al vele jaren een integraal veiligheidsbeleid (IVB). Onderdeel daarvan is het periodiek evalueren van de uitvoering en de effectiviteit van het beleid. Dit is nodig omdat de dynamiek in onze maatschappij vereist dat wij van tijd tot tijd op onderdelen organisatorische in inhoudelijke bijstellingen doorvoeren, indien dat nodig is. Alleen zo geloven wij dat het integraal veiligheidsbeleid zijn aansluiting blijft vinden bij de behoeften in de Helmondse samenleving. Dit masterplan moet ook in dat licht worden bezien. Waar de Nota Integraal Veiligheidsbeleid in 1995 de grote lijnen schetste voor de tweede helft van de jaren '90, zo geeft dit masterplan de hoofdlijnen aan van het integraal vei- ligheidsbeleid voor de gemeente voor de jaren 2001 - 2004. Deze periode komt overeen met de eerste periode van het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP) dat in het kader van het Grotestedenbeleid is ontwikkeld. De inspanningen die in dit masterplan worden genoemd hebben derhalve betrekking op de periode 2001 tot en met 2003; de genoemde resultaten willen we uiterlijk in 2004 hebben bereikt. In dat jaar zal ook het voorliggende masterplan wederom 'herijkt' moeten worden om onder de tweede of derde periode uit het MOP (2004 - 201 0) een nieuw fundament te leggen. De wijze waarop het plan tot stand is gekomen hebben wij samengevat in bijlage 1. Het masterplan kan dus als beleidskader IVB voor deze eerste periode worden gezien. Daarmee is het ook een invulling van het speerpunt'veiligheid' uit het convenant dat met het rijk is gesloten in het kader van het Grotestedenbeleid. Jaarlijks stellen wij vervolgens een samenhangend 'Actieprogramma IVB' op, een uitvoeringsprogramma waarin de maatregelen, projecten en activiteiten op het terrein van veiligheid voor dat jaar worden geformuleerd. Daarbij worden na- drukkelijk de taken en verantwoordelijkheden van verschillende interne en ex- terne partijen benoemd en op elkaar afgestemd. Het programma 2001 - 2002 zal nu nog vooral gebaseerd (moeten) zijn op een samenhangend programma van reeds geaccordeerde jaarplannen en actieprogramma's van gemeentelijke diensten en afdelingen, politie, OM, Stadswacht en andere organisaties en instel- lingen, waar nodig aangevuld met enkele nieuwe maatregelen, projecten en acti- viteiten. Bij de totstandkoming van het'Actieprogramma IVB 2002 - 2003'zullen deze partijen vroegtijdig worden betrokken, zodat het (concept) Actieprogramma IVB juist meegenomen kan worden in andere jaarplannen, in plaats van andersom. Deze volgtijdelijkheid was gezien de periode van de 1VB-herijking (november 2000 - april 2001) dit maal nog niet mogelijk. 3 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 Leeswijzer In dit masterplan besteden wij achtereenvolgens aandacht aan: - De gemeentelijke visie op veiligheid en de veiligheidsaanpak en de ambitie van het gemeentebestuur. - De (on)veiligheid in de gemeente, de prioriteiten en doelstellingen van het integraal veiligheidsbeleid voor 2001 - 2004 (het 'werkpakket'). - De aandachtspunten voor de werkwijze bij de uitvoering van het beleid voor 2001 - 2004. - De implementatie van het masterplan. 4 Masterplan 1VB Helmond 2001 - 2004 2. Visie en ambitie van het gemeentebestuur Helmond wil een veilige gemeente zijn en blijven. Uit een inventarisatie van de aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond, die wij ter voorbereiding van het masterplan en het actieprogramma hebben verricht, blijkt dat de gemeente op veel onderdelen reeds'veilig' is.' Ook wordt duidelijk dat het veiligheidsbeleid zich tot nog toe weliswaar heeft gericht op de juiste thema's, maar dat er niettemin nog onvoldoende is bereikt. Voor sommige wijken en voor sommige facetten is nog een duidelijke inhaalslag nodig om de veiligheid weer op een 'aanvaardbaar' niveau te brengen en te kunnen spreken van 'veilig genoeg.' Wat'veilig genoeg' of 'aanvaardbaar' precies inhoudt, hebben wij in 1 999 in grote lijnen al vastgelegd in het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP). Onze visie Wij vinden dat'denken aan veiligheid' eigenlijk de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Ofwel dat men zich altijd bewust is van het feit dat menselijk handelen wel eens consequenties zou kunnen hebben voor de veiligheid van jezelf en dat van anderen. En dat dit bewustzijn zou moeten leiden tot het maken van keuzes om iets te doen of te laten. Wij constateren tegelijkertijd dat dit 'denken aan veiligheid'weliswaar toeneemt, maar voor velen nog onvoldoende vanzelfsprekend is. Ook vinden wij dat dit'veiligheidsbewustzijn' een belangrijk ingrediënt is om Helmond 'veilig genoeg'te laten zijn. Een belangrijke maatstaf daarbij is niet alleen wat de burger uiteindelijk vindt van de veiligheid, maar ook wat de burger vindt van onze aanpak om deze veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. In termen van rapportcijfers zouden we natuurlijk het liefst een 8 hiervoor willen zien, maar ook een 7 vinden wij 'voldoende en veilig genoeg'. Met een 6 als rapportcijfer voor veiligheid en de aanpak daarvan zijn wij dus niet tevreden. Wij zijn er daarnaast van overtuigd dat veiligheid tot op zekere hoogte wel degelijk beheersbaar en belfnvloedbaar is. Waar wij als gemeente deze veiligheid in positieve zin kunnen beïnvloeden, willen wij die ook beïnvloeden als regisseur maar ook als mede-uitvoerder van het veiligheidsbeleid. Bij voorkeur zo dicht mogelijk bij en met de mensen zelf: in de wijken, in de binnenstad, op de bedrijventerreinen, in en rond woningen, scholen en voorzieningen. Voor sommige aspecten betekent dit dat we doorgaan op de huidige manier van werken, zoals het verder ontwikkelen en uitvoeren van het'Plan van aanpak Jeugd en veiligheid'. Voor andere aspecten betekent dit dat we dingen anders of beter moeten gaan doen, zoals het verbeteren van onze eigen werkprocessen. Kortom, we koesteren de dingen waar we al tevreden over zijn, en willen verbe- teren waar we dat nog niet over zijn. Veiligheid in Helmond, inventarisatie en analyse van aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond, ES&El gemeente Helmond (maart 2001). 5 Masterplan IVB Heimond 2001 - 2004 Onze ambitie In de'Strategische visie 2010'en het'Meerjaren Ontwikkelingsprogramma' (MOP) hebben wij reeds aangegeven dat veiligheid en leefbaarheid in Helmond een van de belangrijkste speerpunten zijn in het gemeentelijk beleid. Ook in het convenant dat Helmond in het kader van het Grotestedenbeleid heeft gestoten, hebben wij onze ambitie ten aanzien van het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente onderstreepte Het is onze ambitie dat er in 2004 bij de ontwikkeling en uitvoering van alle vormen van gemeentelijk beleid dat (in)direct burger, bezoeker en bedrijfsleven raakt, er controleerbaar aandacht is voor de verschillende schakels in de zogeheten veiligheidsketen. Ofwel: het voorkomen van mogelijke veiligheidsproblemen en risico's (pro-actief en preventief en tegelijkertijd het beheersen en verkleinen van veiligheidsproblemen en risico's van dat moment (repressief en in de sfeer van nazorg). In de komende jaren willen wij dat, voorzover dat nog niet het geval was, in toe- nemende mate gerealiseerd zien bij de voor het IVB belangrijkste relevante werkterreinen die vallen onder de verantwoordelijkheid van de diensten Alge- meen Welzijn, Bestuurszaken, Stadsbeheer en Stadsontwikkeling (of in vergelijk- bare termen ondergebracht in de nieuwe drie-pijlerstructuur). Daarnaast willen wij dat de gemeente zelf, maar ook de afnemers van het veilig- heidsbeleid (burger, bezoeker en bedrijfsleven) tevreden zijn over de veiligheid in de gemeente en de manier waarop wij daar gezamenlijk met hen aan werken. Uit onderzoek zal dan ook moeten blijken dat de kans om slachtoffer te zijn van een delict of incident is verminderd (de zogeheten objectieve veiligheid), evenals de angst daarvoor (de beleving van de veiligheid, ofwel de subjectieve veiligheid) in de periode 2001 - 2004. De realiteit Door systematisch te werken aan samenhangende thema's willen wij, in samen- werking met de verschillende partijen, de veiligheid dus waarborgen en deze am- bitie waarmaken. Maar het waarborgen van veiligheid kost (veel) tijd en geld. Daarom zullen er prioriteiten worden gesteld, en afwegingen en keuzes worden gemaakt waarbij de hamvraag voortdurend is: wat levert dit op voor de veiligheid Voor het onderdeel Verbeteren van de veiligheid zijn in het MOP vijf concrete resultaten benoemd die we in 2004 in elk geval willen hebben bereikt: het aantal jongeren in het HKS-systeem van de politie is met 10% gedaald ten opzichte van 1998; het aantal verkeersongevallen is met 20% gedaald in deze periode; het aandeel bewoners dat zich wel eens onveilig voelt is in alle wijken gedaald tot 25% - in 2000 was dit 35%; het aandeel inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt is in alle wijken gedaald tot 17% - in 2000 was dit 24%; het aandeel inwoners dat in de eigen buurt slachtoffer is van vermogensmisdrijven, vernielingen en verstoringen van de openbare orde en geweidsdelicten is in alle wijken gedaald tot maximaal het stedelijke niveau in 1998 (in 1998 was dit volgens het MOP 6,1 %; dit cijfer is voor 2000 nog niet bekend). 6 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 en beleving van veiligheid? Deze vraag, en de antwoorden daarop, zal het veilig- heidsbeleid van Helmond de komende jaren gaan beheersen. 7 Masterplan 1VB Helmond 2001 - 2004 3. Speerpunten in het integraal veiligheidsbeleid Wij zijn dus ambitieus, maar willen ook realistisch zijn. Daarom kiezen wij ervoor om de veiligheidsproblemen, die door de politiek en de bevolking als meest preg- nant worden ervaren als inbreuk op de integriteit, en de oorzaken daarvan, anders of beter aan te pakken. De drie inwonersenquétes uit de afgelopen jaren, de veiligheidsinventarisatie en de daarop volgende ambtelijke en bestuurlijke discussies in workshops, raadscommissie en Stuurgroep IVB hebben ons voldoende aanknopingspunten gegeven om prioriteiten te kunnen stellen. Bij de prioriteitstelling hebben wij twee belangrijke afwegingen gemaakt: 1. Het moeten thema's betreffen waarover reeds afspraken zijn gemaakt in het kader van het Grotestedenbeleid. 2. Het moet gaan om beïnvloedbare zaken die de persoonlijke integriteit van de burger veelvuldig of in ernstige mate aantasten en tevens van invloed zijn op de gevoelens van veiligheid van de burger. De volgende zes aspecten worden derhalve, in willekeurige volgorde, prioriteit in het Heimondse integraal veiligheidsbeleid tot en met het jaar 2003: """"h 0- d Prioritéké .@binnen@@ 0, Int 11 held$" é1 W VC Aa dc U h is oved thuis en b 8 eh ........... b W eine. Aänt mendévormvanvooi*kl 'ml al Mä bh htMrsi Aa Mo inder' 1 mvanw@@maar grote t é111nmaittiop .......... 10 d.@ M Aäntätfi'ng van DoorGroeiéndénob Jtét éhd agressief r- . .........., bibet verkéé, 3 detbteen.varidè@l,an@d l' e Mijnten tiëllué d0 h0t -ó1. ... . ......... ve~i de -M M ko een veethëid. aan AMft~fil M d Vémortom oor d h 1 ~t 'word en, P9MPholog 1ä die Veman uëftlöffi@@á ach en. van,le incident äl dan biet heeft ons tiéhzélf@l(Mb ffik M thul en, van een onigew g téfédden.. Niétéi~té erel b ken k door P9 8 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 Deze speerpunten of beleidsprioriteiten vormen de leidraad en het werkpakket voor het'Actieprogramma IVB Helmond 2001 - 2002'. Daarin worden ook de (meer)jaarlijkse doelstellingen in termen van meetbaarheid nader geconcretiseerd. Andere aspecten die onder veiligheidsbeleid (kunnen) vallen, behouden hun 'ge- bruikelijke' aandacht, maar hebben in onze ogen voor de komende jaren een kleinere inhaalslag te maken vergeleken met de bovengenoemde onderwerpen doordat zij een beheersbaar niveau hebben bereikt. Waar wij bij de prioriteiten dus kiezen voor een strategie van beheersen en verminderen, geldt voor deze thema's dat beheersen van het huidige niveau als afdoende wordt beschouwd. Het gaat dan, in willekeurige volgorde, om: a. brandveiligheid; b. rampenbestrijding; C. opslag en transport van gevaarlijke stoffen; d. milieuhinder; e. prostitutieoverlast; f. zware criminaliteit.3 Met name voor deze aspecten geldt dat wij met ingang van de tweede helft van 2001 gaan bezien in hoeverre de gemeente zelf haar activiteiten en werkpro- cessen kan verbeteren om deze'veiligheidsproof te laten zijn. In het actieprogramma wordt dit nader uitgewerkt. Voorzover de gemeente daarbij een rol speelt in de sfeer van preventie en nazorg. 9 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 4. Aandachtspunten bij de uitvoering Naast het aangeven van het inhoudelijke werkpakket van het Helmondse veilig- heidsbeleid voor de komende jaren, hebben wij in dit masterplan de aandachtspunten voor de werkwijze bij de uitvoering van het veiligheidsbeleid geformuleerd. Deze aandachtspunten zijn in onderstaand schema samengevat. Aand n w ijn Mag vó diäë@@ 1 een ro abc nVan Infor b @h in 2@' ar dé óuu evan nst bi a In het actieprogramma wordt aangegeven hoe deze aandachtspunten worden meegenomen bij de verschillende maatregelen, projecten en activiteiten. 10 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 5. Implernentatie van het masterplan Dit masterplan moet gezien worden als een onderlegger en toetssteen voor het integraal veiligheidsbeleid in Helmond voor de komende drie á vier jaar. Implementatie van het masterplan betekent dat wij bij het uitvoeren van de bestaande en nieuwe maatregelen, projecten en activiteiten de hier aangegeven visie zullen uitdragen en een werkwijze zullen volgen die past binnen de geschetste aandachtspunten en prioriteiten. De Stuurgroep IVB en de coördinator IVB gaan daarin een belangrijke initiërende en toetsende rol vervullen. Tevens stellen wij gedurende de periode die het masterplan beslaat in totaal twee actieprogramma's op, die betrekking hebben op het daarop volgende kalender- jaar. Deze actieprogramma's worden steeds in het laatste kwartaal ontwikkeld om vervolgens in het eerste kwartaal van het jaar daaropvolgend te worden vastgesteld. Dit is belangrijk voor de volgtijdelijkheid en afstemming van de actieplannen van verschillende partijen, respectievelijk die van gemeente Helmond, Politie Helmond, OM en Stadswacht Helmond. Het eerste 'Actieprogramma IVB Helmond 2001 - 2002'is in mei 2001 gereed. Voor de implementatie van het masterplan stellen wij de komende jaren een stimuleringsbudget beschikbaar. Dit budget bedraagt voor de jaren 2001, 2002 en 2003 jaarlijks f 200.000,- en wordt gestort in het Fonds Veiligheid. Dit fonds, dat kan worden aangesproken als reguliere budgetten geen oplossing bieden, is ondergebracht in de portefeuille van de burgemeester en wordt ambtelijk beheerd door de coördinator IVB. De veiligheidsimpuls die wij in dit plan en in het actieprogramma voorstellen is vanzelfsprekend niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Ervaring elders leert dat een dergelijke verbeteringsslag nu eenmaal niet zonder slag of stoot plaatsvindt en zeker één tot twee jaar in beslag zal nemen. Een ander gegeven is dat het actieprogramma het licht zal zien op een moment (mei 2001) dat alle jaarplannen die van invloed zijn op de inhoud ervan reeds vastgesteld zijn - het eerste actieprogramma is daarmee bovenal een samenhangend veiligheidsprogramma vanuit diverse bestaande beleidsterreinen binnen en buiten de gemeente, aangevuld met voor het laatste kwartaal van 2001 noodzakelijke maatregelen, projecten of activiteiten. Wij vertrouwen er niettemin op dat al dit jaar (2001) de eerste resultaten van het hier voorgestelde integraal veiligheidsbeleid bij onze bewoners, bezoekers en bedrijfsleven merkbaar zullen zijn. Helmond, College van Burgemeester en Wethouders Maart 2001 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 Bijlage 1. Totstandkoming van dit plan In het afgelopen jaar heeft de gemeente Helmond haar integraal veiligheidsbeleid kritisch tegen het licht gehouden. Met de notitie 'in een hogere versneffingfiebben wij daarmee een eerste stap gezet; met het aanstellen van een wegbereider voor 4 een nieuw aan te stellen coördinator IVB een tweede. Onderdeel van deze wegbereiding, die grotendeels is voorbereid door adviesbureau ES&E onder ver- antwoordelijkheid van afdeling BJZ, is het nu voorliggende 'Masterplan IVB Hel- mond 2001 - 2004'en het (nader vast te stellen) 'Actiéprogramma IVB Helmond 2001 - 2002'ontwikkeld. Het herijkte veiligheidsbeleid zoals wij dat in dit masterplan voor de komende jaren voorstellen, is in het afgelopen jaar stapsgewijs en interactief tot stand gekomen. Door middel van bestudering van nota's, verslagen, rapporten en jaarplannen alsmede gesprekken en workshops met diverse sieutelpersonen binnen de gemeente, politie, OM en diverse externe organisaties en instellingen hebben wij de huidige en de gewenste organisatie en uitvoering van het veiligheidsbeleid tegen het licht gehouden. Daarbij hebben wij ook nadrukkelijk 5 gekeken naar de beoordeling van de veiligheid door de burger. Wij hebben hieruit de sterke overtuiging overgehouden dat de ingeslagen weg op een groot draagvlak kan rekenen, binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Daarnaast hebben wij ook gekeken naar een manier waarop huidige maatrege- len, projecten, activiteiten 'meer veiligheid' zouden kunnen genereren. Handha- ving en interne en externe communicatie hadden daarbij onze bijzondere aandacht. Deze onderdelen worden in het actieprogramma nader toegelicht. Tegelijkertijd hebben wij de aard, omvang, ontwikkelingen en achtergronden in de (on)veiligheid en de veili gheidsbeleving van de Helmonders in de periode 1995 - 6 1999 geanalyseerd. Dit is gedaan op basis van bestaande registraties bij politie, brandweer en gemeente, maar ook door gebruik te maken van het onderdeel 'Leefbaarheid en Veiligheid' uit de inwonersenquétes over 1996, 1998 en 2000. Dit rapport vormt een separate bijlage bij dit masterplan. Op basis van al deze activiteiten, die als een kritische zelfanalyse beschouwd kunnen worden, hebben wij onze visie op veiligheid aangescherpt, bestaande prioriteiten herzien en doelstellingen geherformuleerd. Verder hebben wij het functieprofiel, het takenpakket en de positionering van de beoogde coördinator IVB goed inzichtelijk kunnen maken, een vereiste voor de werving en selectie die in april 2001 start. Het functieprofiel van de coördinator is overigens opgenomen in bijlage 2 van dit masterplan. 4 In een hogere versnelling, Startnotitie herijking organisatie gemeentelijk veiligheidsbeleid, gemeente Helmond (april 5 2000). 6 Inwonersenquétes 1996, 1998, 2000, onderdeel Leefbaarheid en Veiligheid, gemeente Helmond (1 997, 1999, 2001). Veiligheid in Helmond, inventarisatie en analyse van aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond, ES&El gemeente Helmond (maart 2001). 12 Masterplan 1VB Helmond 2001 - 2004 In december 2000 en januari 2001 zijn de eerste bevindingen van de IVB-herijk- ing in de Stuurgroep IVB aan de orde geweest. Een maand later zijn de eerste bevindingen vervolgens met de commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenhe- den (ABA) besproken. Tot slot hebben verschillende ambtelijk vertegenwoor- digers vanuit gemeente, politie en OM in workshopvorm de veranderkundige aspecten van de IVB-herijking besproken en getoetst op wenselijkheid en haal- baarheid. Dit vond eveneens plaats in februari 2001. Op basis van deze bespre- kingen is dit masterplan verder aangescherpt. De Stuurgroep IVB van maart 2001 heeft tenslotte ingestemd met het masterplan en (daarmee ook) met de hoofdlijnen en de prioriteiten van het gemeentelijk vei- ligheidsbeleid voor de komende jaren. De ambtelijke coördinatie van het integraal veiligheidsbeleid wordt met ingang van september 2001 verlegd van de coördinatie door de twee huidige deeltijdfunctionarissen (vanuit de afdelingen Bestuurs- en Juridische Zaken en Beleidscoördinatie) naar een fulltime functie van een ambtelijk coördinator IVB bij Beleidscoördinatie. Hiermee willen wij het belang van - en de noodzakelijke inspanningen in de komende jaren voor - dit beleidsveld onderstrepen. Dit masterplan kan dan ook als een sluitstuk van de herijking van het veiligheids- beleid worden gezien en tevens als de grondlegger voor het beleid van de ko- mende jaren. 13 Masterplan IVB Heimond 2001 - 2004 Bijlage 2. Functieprofiel coördinator IVB gemeente Helmond Versie: 1 maart 2001 Functiebenarning: Coördinator Integraal veiligheidsbeleid (IVB) Codenummer: BDI Dienst: Bestuursdienst (Hoofd)afdeling: B&C Formatie: 1,0 fte Ingangsdatum: 1 januari 2001 11 Plaats in de organisatie De medewerker is werkzaam op de afdeling B&C. De afdeling maakt deel uit van de Bestuursdienst. De functionaris verricht zijn werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling B&C. De functionaris is belast op de opzet, uitvoering en bewaking van de voortgang van het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Helmond. Het werk wordt met zeer grote zelfstandigheid verricht. Zonodig vindt omtrent voorstellen en resultaten overleg plaats. 111 Hoofdbestanddelen - Het coördineren van de ontwikkeling en de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleïd; - beleidsmatige advisering; - secretariaten; - overige werkzaamheden. IV Functie-inhoud Het coördineren van de ontwikkeling en de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid (mede in het kader van het GSB-beleid). De functionaris - stelt jaarlijks een actieplan integrale veiligheid op en ziet toe op de uitvoering en evaluatie van dit plan; - initieert, realiseert en stuurt ontwikkelingen en ideeën aan binnen de gemeente op het terrein van de integrale veiligheid; - draagt zorg voor het inhoudelijk op elkaar afstemmen van projecten en initiatieven die afdelingen binnen de diensten onder hun eigen verantwoordelijkheid opstellen; - stimuleert actief de veiligheidsbewustwording van diensten en afdelingen door middel van kennisverhoging, houdings- en gedragsverandering; - verzamelt, beheert en analyseert gegevens (in samenwerking met politie en openbaar ministerie) inzake objectieve en subjectieve veiligheid in de gemeente Helmond ten behoeve van de integrale veiligheidsmonitor; - draagt de eindverantwoordelijkheid voor het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Heimond; - coördineert (externe) voorlichting over het Integraal veiligheidsbeleid. 14 Masterplan IVB Helmond 2001 - 2004 beleidsmatige advisering - informeert en adviseert de afdelingen op zodanige wijze dat het aspect veiligheidsbeleid een volwaardige plaats krijgt in de integrale werkwijze van de gemeente Helmond, de politie en het openbaar ministerie; - doet concrete voorstellen voor maatregelen enlof projecten die leiden tot een hoger niveau van veiligheid in Helmond; - beheert en draagt verantwoordelijkheid voor de bestedingen uit het Fonds Veiligheid. secretariaten - voert het secretariaat van de IVB-stuurgroep en van het driehoeksoverleg; - voert het secretariaat van het politiechefsoverleg. overige werkzaamheden - verricht overige werkzaamheden passend binnen het taakgebied van de afdeling. v Functie-eisen - voltooide universitaire opleiding; - minstens zes jaar relevante werkervaring binnen overheidsorganisaties, bij voorkeur met het leiden van integrale veiligheidsprojecten (of andere complexe beleidsprocessen); - visie op veiligheidsvraagstukken en de aanpak daarvan; - goed inzicht in het gemeentelijk functioneren en het functioneren van de veiligheidspartners en gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen; - een vernieuwende instelling, met daarnaast aandacht voor consistentie, voortgang en resultaat; - affiniteitlervaring met procesmanagement; - kan in hoge mate zelfstandig werken; - creatief en initiërend; - overtuigende de doortastende persoonlijkheid; - ruime sociale en diplomatieke vaardigheden. Een antecedentenonderzoek maakt deel uit van de procedure. 15 |