• Bestuur
  • Commissiestukken Masterplan IVB 2001 2004

Commissiestukken Masterplan IVB 2001 2004

Documentdatum 26-03-2001
Bestuursorgaan Commissie Algemene en Bestuurlijke Aangelegenheden
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

MASTERPLAN IVB HELMOND 2001 - 2004

Hoofdlijnen van het Integraal Veiligheidsbeleid van de gemeente Helmond

voor de periode 2001 - 2004.

Heimond,

College van Burgemeester en Wethouders

Maart 2001

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

Inhoud Pagina

1. Status van dit plan 3

2. Visie en ambitie van het gemeentebestuur 5

3. Speerpunten in het integraal veiligheidsbeleid 8

4. Aandachtspunten bij de uitvoering 10

5. lmplementatie van het masterplan 1 1

Bijlage 1. Totstandkoming van dit plan 12

Bijlage 2. Functieprofiel coördinator IVB gemeente Helmond 14

Separate bijlage:

Veiligheid in Helmond, inventarisatie en analyse van aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in

Helmond, ES&E 1 gemeente Helmond (maart 2001).

2

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

1. Status van dit plan

Helmond voert al vele jaren een integraal veiligheidsbeleid (IVB). Onderdeel

daarvan is het periodiek evalueren van de uitvoering en de effectiviteit van het

beleid. Dit is nodig omdat de dynamiek in onze maatschappij vereist dat wij van

tijd tot tijd op onderdelen organisatorische in inhoudelijke bijstellingen doorvoeren,

indien dat nodig is. Alleen zo geloven wij dat het integraal veiligheidsbeleid zijn

aansluiting blijft vinden bij de behoeften in de Helmondse samenleving.

Dit masterplan moet ook in dat licht worden bezien. Waar de Nota Integraal

Veiligheidsbeleid in 1995 de grote lijnen schetste voor de tweede helft van de

jaren '90, zo geeft dit masterplan de hoofdlijnen aan van het integraal vei-

ligheidsbeleid voor de gemeente voor de jaren 2001 - 2004.

Deze periode komt overeen met de eerste periode van het Meerjaren

Ontwikkelingsprogramma (MOP) dat in het kader van het Grotestedenbeleid is

ontwikkeld. De inspanningen die in dit masterplan worden genoemd hebben

derhalve betrekking op de periode 2001 tot en met 2003; de genoemde resultaten

willen we uiterlijk in 2004 hebben bereikt. In dat jaar zal ook het voorliggende

masterplan wederom 'herijkt' moeten worden om onder de tweede of derde

periode uit het MOP (2004 - 201 0) een nieuw fundament te leggen. De wijze

waarop het plan tot stand is gekomen hebben wij samengevat in bijlage 1.

Het masterplan kan dus als beleidskader IVB voor deze eerste periode worden

gezien. Daarmee is het ook een invulling van het speerpunt'veiligheid' uit het

convenant dat met het rijk is gesloten in het kader van het Grotestedenbeleid.

Jaarlijks stellen wij vervolgens een samenhangend 'Actieprogramma IVB' op, een

uitvoeringsprogramma waarin de maatregelen, projecten en activiteiten op het

terrein van veiligheid voor dat jaar worden geformuleerd. Daarbij worden na-

drukkelijk de taken en verantwoordelijkheden van verschillende interne en ex-

terne partijen benoemd en op elkaar afgestemd. Het programma 2001 - 2002 zal

nu nog vooral gebaseerd (moeten) zijn op een samenhangend programma van

reeds geaccordeerde jaarplannen en actieprogramma's van gemeentelijke

diensten en afdelingen, politie, OM, Stadswacht en andere organisaties en instel-

lingen, waar nodig aangevuld met enkele nieuwe maatregelen, projecten en acti-

viteiten.

Bij de totstandkoming van het'Actieprogramma IVB 2002 - 2003'zullen deze

partijen vroegtijdig worden betrokken, zodat het (concept) Actieprogramma IVB

juist meegenomen kan worden in andere jaarplannen, in plaats van andersom.

Deze volgtijdelijkheid was gezien de periode van de 1VB-herijking (november

2000 - april 2001) dit maal nog niet mogelijk.

3

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

Leeswijzer

In dit masterplan besteden wij achtereenvolgens aandacht aan:

- De gemeentelijke visie op veiligheid en de veiligheidsaanpak en de ambitie

van het gemeentebestuur.

- De (on)veiligheid in de gemeente, de prioriteiten en doelstellingen van het

integraal veiligheidsbeleid voor 2001 - 2004 (het 'werkpakket').

- De aandachtspunten voor de werkwijze bij de uitvoering van het beleid voor

2001 - 2004.

- De implementatie van het masterplan.

4

Masterplan 1VB Helmond

2001 - 2004

2. Visie en ambitie van het gemeentebestuur

Helmond wil een veilige gemeente zijn en blijven. Uit een inventarisatie van de

aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond, die wij ter

voorbereiding van het masterplan en het actieprogramma hebben verricht, blijkt

dat de gemeente op veel onderdelen reeds'veilig' is.' Ook wordt duidelijk dat het

veiligheidsbeleid zich tot nog toe weliswaar heeft gericht op de juiste thema's,

maar dat er niettemin nog onvoldoende is bereikt. Voor sommige wijken en voor

sommige facetten is nog een duidelijke inhaalslag nodig om de veiligheid weer op

een 'aanvaardbaar' niveau te brengen en te kunnen spreken van 'veilig genoeg.'

Wat'veilig genoeg' of 'aanvaardbaar' precies inhoudt, hebben wij in 1 999 in grote

lijnen al vastgelegd in het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma (MOP).

Onze visie

Wij vinden dat'denken aan veiligheid' eigenlijk de normaalste zaak van de wereld

zou moeten zijn. Ofwel dat men zich altijd bewust is van het feit dat menselijk

handelen wel eens consequenties zou kunnen hebben voor de veiligheid van

jezelf en dat van anderen. En dat dit bewustzijn zou moeten leiden tot het maken

van keuzes om iets te doen of te laten. Wij constateren tegelijkertijd dat dit

'denken aan veiligheid'weliswaar toeneemt, maar voor velen nog onvoldoende

vanzelfsprekend is.

Ook vinden wij dat dit'veiligheidsbewustzijn' een belangrijk ingrediënt is om

Helmond 'veilig genoeg'te laten zijn. Een belangrijke maatstaf daarbij is niet

alleen wat de burger uiteindelijk vindt van de veiligheid, maar ook wat de burger

vindt van onze aanpak om deze veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen. In

termen van rapportcijfers zouden we natuurlijk het liefst een 8 hiervoor willen

zien, maar ook een 7 vinden wij 'voldoende en veilig genoeg'. Met een 6 als

rapportcijfer voor veiligheid en de aanpak daarvan zijn wij dus niet tevreden.

Wij zijn er daarnaast van overtuigd dat veiligheid tot op zekere hoogte wel

degelijk beheersbaar en belfnvloedbaar is. Waar wij als gemeente deze veiligheid

in positieve zin kunnen beïnvloeden, willen wij die ook beïnvloeden als regisseur

maar ook als mede-uitvoerder van het veiligheidsbeleid. Bij voorkeur zo dicht

mogelijk bij en met de mensen zelf: in de wijken, in de binnenstad, op de

bedrijventerreinen, in en rond woningen, scholen en voorzieningen.

Voor sommige aspecten betekent dit dat we doorgaan op de huidige manier van

werken, zoals het verder ontwikkelen en uitvoeren van het'Plan van aanpak

Jeugd en veiligheid'. Voor andere aspecten betekent dit dat we dingen anders of

beter moeten gaan doen, zoals het verbeteren van onze eigen werkprocessen.

Kortom, we koesteren de dingen waar we al tevreden over zijn, en willen verbe-

teren waar we dat nog niet over zijn.

Veiligheid in Helmond, inventarisatie en analyse van aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond,

ES&El gemeente Helmond (maart 2001).

5

Masterplan IVB Heimond

2001 - 2004

Onze ambitie

In de'Strategische visie 2010'en het'Meerjaren Ontwikkelingsprogramma'

(MOP) hebben wij reeds aangegeven dat veiligheid en leefbaarheid in Helmond

een van de belangrijkste speerpunten zijn in het gemeentelijk beleid. Ook in het

convenant dat Helmond in het kader van het Grotestedenbeleid heeft gestoten,

hebben wij onze ambitie ten aanzien van het verbeteren van de veiligheid en

leefbaarheid in de gemeente onderstreepte

Het is onze ambitie dat er in 2004 bij de ontwikkeling en uitvoering van alle

vormen van gemeentelijk beleid dat (in)direct burger, bezoeker en bedrijfsleven

raakt, er controleerbaar aandacht is voor de verschillende schakels in de

zogeheten veiligheidsketen. Ofwel: het voorkomen van mogelijke

veiligheidsproblemen en risico's (pro-actief en preventief en tegelijkertijd het

beheersen en verkleinen van veiligheidsproblemen en risico's van dat moment

(repressief en in de sfeer van nazorg).

In de komende jaren willen wij dat, voorzover dat nog niet het geval was, in toe-

nemende mate gerealiseerd zien bij de voor het IVB belangrijkste relevante

werkterreinen die vallen onder de verantwoordelijkheid van de diensten Alge-

meen Welzijn, Bestuurszaken, Stadsbeheer en Stadsontwikkeling (of in vergelijk-

bare termen ondergebracht in de nieuwe drie-pijlerstructuur).

Daarnaast willen wij dat de gemeente zelf, maar ook de afnemers van het veilig-

heidsbeleid (burger, bezoeker en bedrijfsleven) tevreden zijn over de veiligheid in

de gemeente en de manier waarop wij daar gezamenlijk met hen aan werken. Uit

onderzoek zal dan ook moeten blijken dat de kans om slachtoffer te zijn van een

delict of incident is verminderd (de zogeheten objectieve veiligheid), evenals de

angst daarvoor (de beleving van de veiligheid, ofwel de subjectieve veiligheid) in

de periode 2001 - 2004.

De realiteit

Door systematisch te werken aan samenhangende thema's willen wij, in samen-

werking met de verschillende partijen, de veiligheid dus waarborgen en deze am-

bitie waarmaken. Maar het waarborgen van veiligheid kost (veel) tijd en geld.

Daarom zullen er prioriteiten worden gesteld, en afwegingen en keuzes worden

gemaakt waarbij de hamvraag voortdurend is: wat levert dit op voor de veiligheid

Voor het onderdeel Verbeteren van de veiligheid zijn in het MOP vijf concrete resultaten benoemd die we

in 2004 in elk geval willen hebben bereikt: het aantal jongeren in het HKS-systeem van de politie is met

10% gedaald ten opzichte van 1998; het aantal verkeersongevallen is met 20% gedaald in deze periode;

het aandeel bewoners dat zich wel eens onveilig voelt is in alle wijken gedaald tot 25% - in 2000 was dit

35%; het aandeel inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt is in alle wijken gedaald tot

17% - in 2000 was dit 24%; het aandeel inwoners dat in de eigen buurt slachtoffer is van

vermogensmisdrijven, vernielingen en verstoringen van de openbare orde en geweidsdelicten is in alle

wijken gedaald tot maximaal het stedelijke niveau in 1998 (in 1998 was dit volgens het MOP 6,1 %; dit

cijfer is voor 2000 nog niet bekend).

6

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

en beleving van veiligheid? Deze vraag, en de antwoorden daarop, zal het veilig-

heidsbeleid van Helmond de komende jaren gaan beheersen.

7

Masterplan 1VB Helmond

2001 - 2004

3. Speerpunten in het integraal veiligheidsbeleid

Wij zijn dus ambitieus, maar willen ook realistisch zijn. Daarom kiezen wij ervoor

om de veiligheidsproblemen, die door de politiek en de bevolking als meest preg-

nant worden ervaren als inbreuk op de integriteit, en de oorzaken daarvan,

anders of beter aan te pakken. De drie inwonersenquétes uit de afgelopen jaren,

de veiligheidsinventarisatie en de daarop volgende ambtelijke en bestuurlijke

discussies in workshops, raadscommissie en Stuurgroep IVB hebben ons

voldoende aanknopingspunten gegeven om prioriteiten te kunnen stellen.

Bij de prioriteitstelling hebben wij twee belangrijke afwegingen gemaakt:

1. Het moeten thema's betreffen waarover reeds afspraken zijn gemaakt in het

kader van het Grotestedenbeleid.

2. Het moet gaan om beïnvloedbare zaken die de persoonlijke integriteit van de

burger veelvuldig of in ernstige mate aantasten en tevens van invloed zijn op

de gevoelens van veiligheid van de burger.

De volgende zes aspecten worden derhalve, in willekeurige volgorde, prioriteit in

het Heimondse integraal veiligheidsbeleid tot en met het jaar 2003:

""""h 0- d

Prioritéké .@binnen@@ 0, Int 11 held$" é1

W

VC

Aa dc

U

h is

oved

thuis en

b 8

eh

...........

b W

eine.

Aänt mendévormvanvooi*kl 'ml al

Mä bh htMrsi

Aa Mo inder' 1 mvanw@@maar grote t é111nmaittiop

..........

10

d.@ M

Aäntätfi'ng van DoorGroeiéndénob Jtét éhd agressief r-

. ..........,

bibet verkéé, 3 detbteen.varidè@l,an@d l' e Mijnten

tiëllué d0 h0t

-ó1.

... . .........

ve~i de -M M

ko een veethëid. aan

AMft~fil M d Vémortom oor

d h 1 ~t 'word en,

P9MPholog 1ä die Veman uëftlöffi@@á ach en. van,le

incident äl dan biet heeft ons tiéhzélf@l(Mb ffik M thul

en, van een onigew g

téfédden.. Niétéi~té

erel

b ken k door

P9

8

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

Deze speerpunten of beleidsprioriteiten vormen de leidraad en het werkpakket

voor het'Actieprogramma IVB Helmond 2001 - 2002'. Daarin worden ook de

(meer)jaarlijkse doelstellingen in termen van meetbaarheid nader

geconcretiseerd.

Andere aspecten die onder veiligheidsbeleid (kunnen) vallen, behouden hun 'ge-

bruikelijke' aandacht, maar hebben in onze ogen voor de komende jaren een

kleinere inhaalslag te maken vergeleken met de bovengenoemde onderwerpen

doordat zij een beheersbaar niveau hebben bereikt. Waar wij bij de prioriteiten

dus kiezen voor een strategie van beheersen en verminderen, geldt voor deze

thema's dat beheersen van het huidige niveau als afdoende wordt beschouwd.

Het gaat dan, in willekeurige volgorde, om:

a. brandveiligheid;

b. rampenbestrijding;

C. opslag en transport van gevaarlijke stoffen;

d. milieuhinder;

e. prostitutieoverlast;

f. zware criminaliteit.3

Met name voor deze aspecten geldt dat wij met ingang van de tweede helft van

2001 gaan bezien in hoeverre de gemeente zelf haar activiteiten en werkpro-

cessen kan verbeteren om deze'veiligheidsproof te laten zijn. In het

actieprogramma wordt dit nader uitgewerkt.

Voorzover de gemeente daarbij een rol speelt in de sfeer van preventie en nazorg.

9

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

4. Aandachtspunten bij de uitvoering

Naast het aangeven van het inhoudelijke werkpakket van het Helmondse veilig-

heidsbeleid voor de komende jaren, hebben wij in dit masterplan de

aandachtspunten voor de werkwijze bij de uitvoering van het veiligheidsbeleid

geformuleerd. Deze aandachtspunten zijn in onderstaand schema samengevat.

Aand

n

w

ijn

Mag vó diäë@@ 1

een

ro

abc nVan

Infor b @h in

2@'

ar dé óuu evan

nst

bi

a

In het actieprogramma wordt aangegeven hoe deze aandachtspunten worden

meegenomen bij de verschillende maatregelen, projecten en activiteiten.

10

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

5. Implernentatie van het masterplan

Dit masterplan moet gezien worden als een onderlegger en toetssteen voor het

integraal veiligheidsbeleid in Helmond voor de komende drie á vier jaar.

Implementatie van het masterplan betekent dat wij bij het uitvoeren van de

bestaande en nieuwe maatregelen, projecten en activiteiten de hier aangegeven

visie zullen uitdragen en een werkwijze zullen volgen die past binnen de

geschetste aandachtspunten en prioriteiten.

De Stuurgroep IVB en de coördinator IVB gaan daarin een belangrijke initiërende

en toetsende rol vervullen.

Tevens stellen wij gedurende de periode die het masterplan beslaat in totaal twee

actieprogramma's op, die betrekking hebben op het daarop volgende kalender-

jaar. Deze actieprogramma's worden steeds in het laatste kwartaal ontwikkeld om

vervolgens in het eerste kwartaal van het jaar daaropvolgend te worden

vastgesteld. Dit is belangrijk voor de volgtijdelijkheid en afstemming van de

actieplannen van verschillende partijen, respectievelijk die van gemeente

Helmond, Politie Helmond, OM en Stadswacht Helmond. Het eerste

'Actieprogramma IVB Helmond 2001 - 2002'is in mei 2001 gereed.

Voor de implementatie van het masterplan stellen wij de komende jaren een

stimuleringsbudget beschikbaar. Dit budget bedraagt voor de jaren 2001, 2002 en

2003 jaarlijks f 200.000,- en wordt gestort in het Fonds Veiligheid. Dit fonds, dat

kan worden aangesproken als reguliere budgetten geen oplossing bieden, is

ondergebracht in de portefeuille van de burgemeester en wordt ambtelijk beheerd

door de coördinator IVB.

De veiligheidsimpuls die wij in dit plan en in het actieprogramma voorstellen is

vanzelfsprekend niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. Ervaring elders

leert dat een dergelijke verbeteringsslag nu eenmaal niet zonder slag of stoot

plaatsvindt en zeker één tot twee jaar in beslag zal nemen. Een ander gegeven is

dat het actieprogramma het licht zal zien op een moment (mei 2001) dat alle

jaarplannen die van invloed zijn op de inhoud ervan reeds vastgesteld zijn - het

eerste actieprogramma is daarmee bovenal een samenhangend

veiligheidsprogramma vanuit diverse bestaande beleidsterreinen binnen en buiten

de gemeente, aangevuld met voor het laatste kwartaal van 2001 noodzakelijke

maatregelen, projecten of activiteiten.

Wij vertrouwen er niettemin op dat al dit jaar (2001) de eerste resultaten van het

hier voorgestelde integraal veiligheidsbeleid bij onze bewoners, bezoekers en

bedrijfsleven merkbaar zullen zijn.

Helmond,

College van Burgemeester en Wethouders

Maart 2001

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

Bijlage 1. Totstandkoming van dit plan

In het afgelopen jaar heeft de gemeente Helmond haar integraal veiligheidsbeleid

kritisch tegen het licht gehouden. Met de notitie 'in een hogere versneffingfiebben

wij daarmee een eerste stap gezet; met het aanstellen van een wegbereider voor

4

een nieuw aan te stellen coördinator IVB een tweede. Onderdeel van deze

wegbereiding, die grotendeels is voorbereid door adviesbureau ES&E onder ver-

antwoordelijkheid van afdeling BJZ, is het nu voorliggende 'Masterplan IVB Hel-

mond 2001 - 2004'en het (nader vast te stellen) 'Actiéprogramma IVB Helmond

2001 - 2002'ontwikkeld.

Het herijkte veiligheidsbeleid zoals wij dat in dit masterplan voor de komende

jaren voorstellen, is in het afgelopen jaar stapsgewijs en interactief tot stand

gekomen. Door middel van bestudering van nota's, verslagen, rapporten en

jaarplannen alsmede gesprekken en workshops met diverse sieutelpersonen

binnen de gemeente, politie, OM en diverse externe organisaties en instellingen

hebben wij de huidige en de gewenste organisatie en uitvoering van het

veiligheidsbeleid tegen het licht gehouden. Daarbij hebben wij ook nadrukkelijk

5

gekeken naar de beoordeling van de veiligheid door de burger. Wij hebben

hieruit de sterke overtuiging overgehouden dat de ingeslagen weg op een groot

draagvlak kan rekenen, binnen en buiten de gemeentelijke organisatie.

Daarnaast hebben wij ook gekeken naar een manier waarop huidige maatrege-

len, projecten, activiteiten 'meer veiligheid' zouden kunnen genereren. Handha-

ving en interne en externe communicatie hadden daarbij onze bijzondere

aandacht. Deze onderdelen worden in het actieprogramma nader toegelicht.

Tegelijkertijd hebben wij de aard, omvang, ontwikkelingen en achtergronden in de

(on)veiligheid en de veili gheidsbeleving van de Helmonders in de periode 1995 -

6

1999 geanalyseerd. Dit is gedaan op basis van bestaande registraties bij politie,

brandweer en gemeente, maar ook door gebruik te maken van het onderdeel

'Leefbaarheid en Veiligheid' uit de inwonersenquétes over 1996, 1998 en 2000.

Dit rapport vormt een separate bijlage bij dit masterplan.

Op basis van al deze activiteiten, die als een kritische zelfanalyse beschouwd

kunnen worden, hebben wij onze visie op veiligheid aangescherpt, bestaande

prioriteiten herzien en doelstellingen geherformuleerd. Verder hebben wij het

functieprofiel, het takenpakket en de positionering van de beoogde coördinator

IVB goed inzichtelijk kunnen maken, een vereiste voor de werving en selectie die

in april 2001 start. Het functieprofiel van de coördinator is overigens opgenomen

in bijlage 2 van dit masterplan.

4 In een hogere versnelling, Startnotitie herijking organisatie gemeentelijk veiligheidsbeleid, gemeente Helmond (april

5 2000).

6 Inwonersenquétes 1996, 1998, 2000, onderdeel Leefbaarheid en Veiligheid, gemeente Helmond (1 997, 1999, 2001).

Veiligheid in Helmond, inventarisatie en analyse van aard, omvang en ontwikkelingen in de (on)veiligheid in Helmond,

ES&El gemeente Helmond (maart 2001).

12

Masterplan 1VB Helmond

2001 - 2004

In december 2000 en januari 2001 zijn de eerste bevindingen van de IVB-herijk-

ing in de Stuurgroep IVB aan de orde geweest. Een maand later zijn de eerste

bevindingen vervolgens met de commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenhe-

den (ABA) besproken. Tot slot hebben verschillende ambtelijk vertegenwoor-

digers vanuit gemeente, politie en OM in workshopvorm de veranderkundige

aspecten van de IVB-herijking besproken en getoetst op wenselijkheid en haal-

baarheid. Dit vond eveneens plaats in februari 2001. Op basis van deze bespre-

kingen is dit masterplan verder aangescherpt.

De Stuurgroep IVB van maart 2001 heeft tenslotte ingestemd met het masterplan

en (daarmee ook) met de hoofdlijnen en de prioriteiten van het gemeentelijk vei-

ligheidsbeleid voor de komende jaren.

De ambtelijke coördinatie van het integraal veiligheidsbeleid wordt met ingang

van september 2001 verlegd van de coördinatie door de twee huidige

deeltijdfunctionarissen (vanuit de afdelingen Bestuurs- en Juridische Zaken en

Beleidscoördinatie) naar een fulltime functie van een ambtelijk coördinator IVB bij

Beleidscoördinatie. Hiermee willen wij het belang van - en de noodzakelijke

inspanningen in de komende jaren voor - dit beleidsveld onderstrepen.

Dit masterplan kan dan ook als een sluitstuk van de herijking van het veiligheids-

beleid worden gezien en tevens als de grondlegger voor het beleid van de ko-

mende jaren.

13

Masterplan IVB Heimond

2001 - 2004

Bijlage 2. Functieprofiel coördinator IVB gemeente Helmond

Versie: 1 maart 2001

Functiebenarning: Coördinator Integraal veiligheidsbeleid (IVB)

Codenummer: BDI

Dienst: Bestuursdienst

(Hoofd)afdeling: B&C

Formatie: 1,0 fte

Ingangsdatum: 1 januari 2001

11 Plaats in de organisatie

De medewerker is werkzaam op de afdeling B&C. De afdeling maakt deel uit van de

Bestuursdienst. De functionaris verricht zijn werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van

het hoofd van de afdeling B&C. De functionaris is belast op de opzet, uitvoering en bewaking

van de voortgang van het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente Helmond. Het werk

wordt met zeer grote zelfstandigheid verricht. Zonodig vindt omtrent voorstellen en resultaten

overleg plaats.

111 Hoofdbestanddelen

- Het coördineren van de ontwikkeling en de uitvoering van het integraal

veiligheidsbeleïd;

- beleidsmatige advisering;

- secretariaten;

- overige werkzaamheden.

IV Functie-inhoud

Het coördineren van de ontwikkeling en de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid

(mede in het kader van het GSB-beleid).

De functionaris

- stelt jaarlijks een actieplan integrale veiligheid op en ziet toe op de uitvoering en

evaluatie van dit plan;

- initieert, realiseert en stuurt ontwikkelingen en ideeën aan binnen de gemeente op het

terrein van de integrale veiligheid;

- draagt zorg voor het inhoudelijk op elkaar afstemmen van projecten en initiatieven die

afdelingen binnen de diensten onder hun eigen verantwoordelijkheid opstellen;

- stimuleert actief de veiligheidsbewustwording van diensten en afdelingen door middel

van kennisverhoging, houdings- en gedragsverandering;

- verzamelt, beheert en analyseert gegevens (in samenwerking met politie en openbaar

ministerie) inzake objectieve en subjectieve veiligheid in de gemeente Helmond ten

behoeve van de integrale veiligheidsmonitor;

- draagt de eindverantwoordelijkheid voor het integraal veiligheidsbeleid van de

gemeente Heimond;

- coördineert (externe) voorlichting over het Integraal veiligheidsbeleid.

14

Masterplan IVB Helmond

2001 - 2004

beleidsmatige advisering

- informeert en adviseert de afdelingen op zodanige wijze dat het aspect

veiligheidsbeleid een volwaardige plaats krijgt in de integrale werkwijze van de

gemeente Helmond, de politie en het openbaar ministerie;

- doet concrete voorstellen voor maatregelen enlof projecten die leiden tot een hoger

niveau van veiligheid in Helmond;

- beheert en draagt verantwoordelijkheid voor de bestedingen uit het Fonds Veiligheid.

secretariaten

- voert het secretariaat van de IVB-stuurgroep en van het driehoeksoverleg;

- voert het secretariaat van het politiechefsoverleg.

overige werkzaamheden

- verricht overige werkzaamheden passend binnen het taakgebied van de afdeling.

v Functie-eisen

- voltooide universitaire opleiding;

- minstens zes jaar relevante werkervaring binnen overheidsorganisaties, bij voorkeur

met het leiden van integrale veiligheidsprojecten (of andere complexe

beleidsprocessen);

- visie op veiligheidsvraagstukken en de aanpak daarvan;

- goed inzicht in het gemeentelijk functioneren en het functioneren van de

veiligheidspartners en gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;

- een vernieuwende instelling, met daarnaast aandacht voor consistentie, voortgang en

resultaat;

- affiniteitlervaring met procesmanagement;

- kan in hoge mate zelfstandig werken;

- creatief en initiërend;

- overtuigende de doortastende persoonlijkheid;

- ruime sociale en diplomatieke vaardigheden.

Een antecedentenonderzoek maakt deel uit van de procedure.

15

Uw Reactie
Uw Reactie