• Bestuur
  • Raadsvoorstellen RV 255 onderwijshuisvesting 2001

Raadsvoorstellen RV 255 onderwijshuisvesting 2001

Documentdatum 12-12-2000
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Raadsvoorstellen
Samenvatting

VERBETERD EXEMPLAAR

2000 BIJLAGE van de notulen van Nr. 255

de gemeenteraad van Helmond

Onderwerp: Helmond, 1 december 2000

programma, bedrag en overzicht

onderwijshuisvesting 2001

Aan de gemeenteraad,

Beleidskader

a Integraal Beleidsplan Onderwijshuisvesting (1130)

In de Voorjaarsnota 2000 is geconstateerd dat de investeringsruimte voor onderwijshuisvesting voor de

periode 2001-2004 op gespannen voet komt te staan bij uitvoering van de verordening voorzieningen

huisvesting onderwijs. Met name de op korte termijn te realiseren onderwi'svoorziening in De Veste van

Ij

Brandevoort legt een groot beslag op de beschikbare middelen.

De ontwikkeling van een beleidsplan, waarin in afwijking van de verordening de beschikbare middelen

op basis van consensus met het onderwijsveld gemeentebreed worden aangewend, is hierdoor onder

druk komen te staan. Met het onderwijsveld is in goed overleg afgesproken om het komende jaar te

gebruiken voor een herbezinning op het te voeren onderwijshuisvestingsbeleid. Dit houdt in dat de

aanvragen onderwijshuisvesting voor het programma 2001 zijn beoordeeld op basis van de verordening

voorzieningen onderwijshuisvesting.

a Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs

Krachtens de Wet op het basisonderwijs, de Interimwet op het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs

en de Wet op het voortgezet onderwijs is de gemeente sinds de decentralisatie sinds 1997 ver-

antwoordelijk voor de huisvestingsvoorzieningen.

De gemeentelijke zorgplicht voor adequate huisvesting is verankerd in de onderwijswetten en uitgewerkt

middels de verordening voorzieningen huisvesting, een wettelijk verplicht instrument in het kader van de

decentralisatie. In de verordening onderwijshuisvesting zijn de bepalingen inzake procedures,

limitatieve weigeringsgronden, criteria voor de beoordeling van aanvragen en voor de wijze waarop de

bedragen voor de voorzieningen worden vastgesteld nader uitgewerkt.

De 'Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Helmond' is na op overeenstemming

gericht overleg met de schoolbesturen op 1 januari 1997 in werking getreden. Als gevolg van

wetswijzigingen en lokaal maatwerk is de verordening drie keer aangepast-. invoering nieuwe

onderwijswetten en klassenverkleining eerste fase, maximaal twee locaties per schoot en opheffen

wijkindeling bij medegebruik. Het onderhavige programma, bedrag en overzicht 2001 is gebaseerd op

de verordening incluis deze wijzigingen.

Limitatieve weigeringsgronden

In de onderwijswetten zijn weigeringsgronden opgenomen die nader zijn uitgewerkt in de verordening.

Vanwege het limitatieve karakter mogen de weigeringsgronden niet worden uitgebreid.

- geen voorziening onderwijshuisvesting

Jaarlijks worden voorzieningen aangevraand waarvoor een schoolbestuur zelf verantwoordelijk is.

Het betreft met name onderhoudswerkzaamheden aan de binnenzijde van het gebouw die niet als

huisvestingsvoorziening worden aangemerkt. Een aanvraag voor een dergelijke voorziening moet

weliswaar in behandeling worden genomen, maar wordt geweigerd en op het overzicht geplaatst als

zijnde 'geen voorziening in de zin van de wet'.

- financiële weigering

Voorzieningen onderhoud waarvoor in 2001 geen budget is, kunnen wegens budgettaire redenen niet

op het programma geplaatst worden.

Op het overzicht worden aldus voorzieningen geplaatst die niet tot de verantwoordelijkheid behoren

van de gemeente, waarvoor de noodzaak ontbreekt gezien de ontwikkeling van het leerlingenaantal

en waarvoor de financiële ruimte ontbreekt. Voorzieningen die aangevraagd zijn, maar waarin op een

andere wijze kan worden voorzien, bijvoorbeeld als medegebruik mo e ij is, o en in principe

eveneens geweigerd- de toegekende voorzieningen worden wel op het programma geplaatst.

Tenslotte bestaat de mogelijkheid dat na vaststelling van het programma een voorziening niet voor

vergoeding in aanmerking komt omdat er sprake is van ingrijpend gewijzigde feiten en

omstandigheden, waardoor de voorziening niet meer noodzakelijk is.

2

Bijlage nr. 255

Overleg

De huisvestingsverordening stelt de schoolbesturen in de gelegenheid om hun zienswijze inzake het

onderhavige concept-programma schriftelijk danwel mondeling kenbaar te maken. Het SHOP-overleg

van 13 september j.L zou de mogelijkheid hebben geboden om mondeling te reageren. Wegens

eenzijdige afzegging van de schoolbesturen heeft dit SHOP-overleg niet plaats gevonden. Naderhand

zijn door enkele besturen schriftelijk reacties ingediend. Van deze schriftelijke reacties en de reactie

van ons college daarop is een verslag gemaakt dat is toegezonden aan alle schoolbesturen. Deze

stukken liggen voor u op de gebruikelijke wijze ter inzage.

Voorzieningen Onderhoud

u Offertelijn

Middels plaatsing van de onderhoudsvoorzieningen op het programma 2001 komen de voorzieningen

voor bekostiging in aanmerking. De opgenomen bedragen zijn ramingen. De werkelijke bedragen

worden beschikbaar gesteld op basis van de feitelijke kosten aan de hand van offertes, de

zogenoemde offertelijn. De kredieten worden ten laste gebracht van de reserve 'buitenkant onderhoud

onderwijsgebouwen'.

Ophogen budget 2001 en financiële weigeringsgrond

Het onderhoudsbudget voor 2001 bedraagt conform de begroting 2001 fl 831.800,--, en biedt hiermee

onvoldoende ruimte om alle potentiële toekenningen voor bekostiging in aanmerking te brengen.

Voorgesteld wordt het onderhoudsbudget voor 2001 op te hogen met fl 200.000,-- vanuit middelen

klassenverkleining en een toevoeging van fl 700.000,-- uit de reserve structuurversterking.

De financiële ruimte voor voorzieningen onderhoud bedraagt alsdan fl 1.731.800,--. Op basis van de

weging c.q. urgentie van de voorziening (=score) en de alsdan beschikbare financiële ruimte wordt

voorgesteld de onderstaande voorzieningen op het programma te plaatsen, waarbij de aanvraag van

de Hilt van fl 1.1 13.250,-- (vooruitlopend op instemming van het SHOP) partieel wordt toegekend.

Conform de verordening Onderwijshuisvesting kunnen aanvragen partieel worden toegekend. De

partiële toekenning voor de Hilt leidt niet direct tot problemen omdat de werkzaamheden kunnen

worden meegenomen met de geplande verbouwing (toegekend programma 2000) en er mogelijk

sprake is van een inverdieneffect.

Bestuur School Voorziening Raming

SKPOH BS Maria herstel gevelconstructie fl 11.868,--

SSPORH Toerrnalijn vervangen buitenkozijnen Hortensialaan fl 525.000,--

vervangen puivulling Hortensialaan fl 15.750,--

vervangen gevelbetimmering gymzaal Reigerlaan fl 10.000,--

Fr. Roosevelt vervangen buitenkozijnen fl 423.000,--

BCOV GS Jan v. Brab.vervangen buitenzonwering fl 37.600,--

SKPOH Joris herstel gevelconstructie fl 5.875,--

SKPOH Baken vervangen draairaam fl 1.175@-

SKPOH Trudo herstel constructiefout 3.113,--

Gemeente De Hilt vervangen kozijnen (partieel) 698.419,--

TOTAAL 1.731.800,--

Omdat na ophoging van het budget voor 2001 niet alle voorzieningen voor bekostigt ng in aanmerking

kunnen komen, moet de financiële weigeringsgrond worden toegepast. Financiële weigering houdt in

dat op basis van toepassing van de urgentjecriteria de prioriteit wordt bepaald (score) en uitsluitend

voorzieningen op het programma geplaatst worden voor zover de middelen toereikend zijn. De

overige voorzieningen kunnen niet worden toegekend en worden op het overzicht geplaatst.

De voorzieningen met een lagere prioriteitsscore worden vervolgens op financiële gronden geweigerd

en op het overzicht geplaatst. Deze voorzieningen zijn geraamd op circa fl 2.800.000,--.

a Nieuwe systematiek

Met de schoolbesturen is afgesproken om actuele meerjarenonderhoudsplannen te overleggen. Op

basis van alle meerjaren onderhoudsplannen en de financiële bandbreedte wordt onderzocht of het

mogelijk is om te komen tot een nieuwe systematiek voor de bekostiging van de voorzieningen

onderhoud. Het is een gezamenlijk streven van de gemeente en de schoolbesturen om de

systematiek voor de onderhoudsvoorzieningen te vereenvoudigen en een meerjarenperspectief voor

de toekomstige onderhoudssituatie te kunnen bieden.

3

Bijlage nr. 255

Overige voorzieningen

u Onderwijsleerpakket (OLP)

De noodzaak blijkt uit het feit dat op basis van het gewogen aantal leerlingen (-- behoeftebepaling

voor tijdelijk gebruik exclusief klassenverkleining) meer groepen kunnen worden gevormd dan

waarvoor reeds de eerste aanschaf OLP is bekostigd.

2 Meubilair

De noodzaak blijkt uit het feit dat op basis van het aantal ongewogen aantal leerlingen meer groepen

kunnen worden gevormd dan waarvoor reeds eerste bekostiging heeft plaats gevonden

behoeftebepaling permanente voorziening exclusief klassenver leining .

Toeslag extra meubilair klassenverkleining

Omvang

Voor het bepalen van de omvang van de toeslag extra meubilair wordt aangesloten bij de formule die

geldt voor de permanente voorzieningen zonder klassenverkleining (= meubilair regulier) en de

permanente behoefte huisvesting met klassenverkleining. Het eventuele verschil bepaalt de omvang

van de toeslag extra meubilair als gevolg van de klassenverkleining. De toeslag is bestemd voor

aanvullend meubilair. Het aantal leerlingen neemt niet toe als gevolg van de klassenverkleining, maar

er kan één groep extra worden gevormd. De toeslag meubilair wordt separaat berekend en is niet

afhankelijk van de toekenning van een extra lokaal als gevolg van de eerste fase klassenverkleining.

- Noodzaak

De toeslag voor extra meubilair is noodzakelijk indien als gevolg van de klassenverkleining de

capaciteit van het beschikbare meubilair wordt overstegen. Indien in het verse en echter het

overeenkomstig aantal groepen of zelfs meer complete groepen zijn ingericht dan de huidige behoefte

meubilair incluis klassenverkleining, is het aanvullend meubilair reeds bekostigd.

Uitbreiding

Klassenverkleining

De ruimtebehoefteberekening basisonderwijs, die de ruimtebehoefte in lokalen c.q. groepen per

school aangeeft, houdt rekening met de invoering van de eerste fase klassenverkleining vanaf 1997.

Scholen krijgen van het ministerie vanaf augustus 2000 bovenop deze eerste fase in drie stappen

extra formatie om invulling te kunnen geven aan de volgende fasen klassenverkleining. Op basis van

het huidige beleid houdt de verordening geen rekening met het ruimtebeslag ais gevolg van deze

volgende fasen klassenverkleining. Voor de huisvestingsconsequenties van de klassenverkleining

worden de gemeenten gecompenseerd via het gemeentefonds. De middelen zijn niet geoormerkt,

maar uw gemeenteraad heeft bij vaststelling van het programma onderwijshuisvesting 2000 besloten

Ij

om de middelen aan te wenden voor onderwijshuisvesting in het algemeen.

Indien een school daadwerkelijk kiest voor klassenverkleining en bijvoorbeeld niet voor meer handen

in de klas, kan de situatie ontstaan dat voor 2001 de school één groep meer kan vormen dan de

normatief bepaalde behoefte krachtens de verordening. Een grotere ruimtebehoefte dan de norm

houdt echter niet automatisch in dat een school een capaciteitsprobleem heeft. Scholen met

normatieve leegstand kunnen de leegstand inzetten voor de vormgeving van klassenverkleining

tweede fase. Bij de verwijzing van scholen met een tekort naar leegstand is rekening gehouden met

de mogelijke inzet van de beschikbare lokalen door de 'eigen school' voor de tweede fase

klassenverkleining.

- Medegebruik

Op stedelijk niveau is de totale capaciteit voldoende om aan de maximale behoefte voor 2001 te

kunnen voldoen. Iedere basisschool met een tekort kan verwezen worden naar normatieve leegstand

binnen een straal van 2000 meter hemelsbreed. Ook het maximaal aantal locaties, zijnde twee per

school, wordt alsdan niet overschreden. Bij de verwijzingen naar leegstand is tevens rekening

gehouden met de mogelijke inzet van de extra formatie tweede fase klassenverkleining door de school

waar de leegstand voorhanden is.

4

Bijlage nr. 255

Wij stellen u voor om bijgaand concept-programma. bedrag en overzicht onderwijshuisves ng

vast te stellen.

Het advies van de commissie onderwijs, cultuur en sport zal, na ontvangst, voor u ter inzage wo en

gelegd.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

Mr. W.J.B.M. van Eik.

De secretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon.

CONCEPT-BESLUIT

Bijlage nr.255

De raad der gemeente Helmond-,

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 december 2000 , bijlage nr. 255;

Gelet op de bepalingen van de'Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Helmond;

B E S L U 1 T:

Vast te stellen het bij dit besluit behorende `Programma, bedrag en overzicht voorzieningen

huisvesting onderwijs 2001`.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 12 december 2000.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De secretaris,

Samenvatting programma en bedrag 2001

1 Onderwijsleerpakket (OLP) en meubilair

School omvang normbedrag

(index 2001: 10,67 % cumulatief t.o.v. norm 1996

Stroom OLP groep 1 0 en 1 1 fl 22.387,--

Bundertjes OLP en meubilair gr. 12 fl 31.386,--

Goede Herder OLP groep 15 fl 13.947,--

Montessori OLP groep 9 fl 18.595,--

Wilhelmina meubilair groep 14 fl 12.821,--

Antoon van Dijkschool OLP/meub. groep 6 en 7 SO fl 39.740,--

OLP/meub. groep 6 VSO fl 12.844,--

11 Toeslag extra meubilair

School omvang bedrag

(index 2001: 4 % t.o.v. norm 1999)

Goede Herder een groep 5.370,--

Montessori een groep 5.370,--

Odulfus een groep 5.370,--

Rank een groep 5.370,--

111 Uitbreiding: medegebruik

School omvang verwijzing naar

Bundertjes 2 groepen Toermalijn Willibrordstraat

Lindt 1 groep Trudo

Rakt 3 groepen voormalige Torelaar

Wilhelmina 2 groepen Maria

Montessori 1 groep Den Bongerd

't Baken 1 groep De Vendelier

Rank 1 groep Vrije School

6,5 uur speellokaal BS Binderen

1 @Tl F-AWL414-1 :N 1:1 au M:I Z ILOI 2 1 elf 'kil

W Mg12 ggg

EER w

1 SKPOH Maria herstel gevelconstructie 13 11.868

2 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Hortensialaan vervangen buitenkozijnen 12 525.000 536.868

2 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Hortehsialaan vervangen puivulling 12 15.750 552.618

2 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Reigerlaan (gymzaal) vervangen gevelbetimmering 12 10.000 562.618

2 Stg SO Regio Helmond Franklin Roosevelt vervangen buitenkozijnen 12 423.000 985.618

3 BCOV GS jan v. Brabant Molenstraat vervangen buitenzonwering (A en C-gebouw) 11.7 37.600 1.023.218

4 SKPOH Joris herstel gevelconstructie 10.4 5.875 1.029.093

5 SKPOH Baken (gymzaal) vervangen draairaam 9.6 1.175 1.030.268

5 SKPOH Trudo herstel constructiefout (verwijderen schoorsteen) 9.6 3.113 1.033.381

5 Gemeente Helmond Hilt vervangen buitenkozijnen (partieel) 9@6 698.419 1 331.800

LOITM:Nm:1111111111 1 1 0 [eis 2 ge] kl 1 31:1 ZITATi 1111.11 lul MIr12K11

MMM

h

v

5 G ameente Helmond De Hilt Vervan en buitenkozijnen (partieeel) 9.6 414.831

6 BCOB Stroom vervangen dakbedekking noodlokalen 8 22.293

6 Stg.Islam. Sch,Helmond. Salah Eddin Elayyoubi vervangen daklichten 8 M375

6 SKP-OH Dierdonk herstel constructiefout (vervangen dakrand) 8 2.937

6 SKPOH Leonardus herstel constructiefout (verbetering ventilatie kruipruimte 8 33.712

herstel ondervloer incl. vloerbedekking)

6 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Hortensialaan vervangen boeiboord berging 8 1.000

6 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Reigerlaan vervangen dakpannen 8 14.000

6 Stq SO Regio Helmond Toermalijn - Reigerlaan vervangen HWA 8 5.000

6 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Reigerlaan (gymzaal) vervangen HWA 8 3.000

7 BCOV 1 GS Jan v. Brabant Molenstraat vervangen dakvensters 6.4 18.800

7 Federatie Panta Rhei Goede Herder vervangen HWA 6. 8.908

7 SKPOH Baken (gymzaal) herstel constructiefout (vervangen randstrook dakbedekking) 6.4 2.608

7 SKPOH Odulfus vervangen HWA 6.4 3.584

7 SKPOH Odulfus vervangen dakbedekking 6.4 18.168

7 SKPOH Odulfus vervangen schoorsteen 6.4 8.225

7 SKPOH Trudo herstel constructiefout (aanbrengen loodstrook) 6.4 1.763

7 Stg.Vrije School Peelland Vrije School vervangen dakbedekking 6.4 53.275

8 SKPOH Leonardus vervangen buitenkozijnen 5.76 27.382

9 SKPOH Baken vervangen buitenkozijnen 4@8 286.066

9 SKPOH Baken vervangen buitendeuren 4.8 6.228

9 SKPOH Baken (gymzaal) vervangen HWA 4.8 4.348

9. SKPOH- Leonardus (gymzaal) vervangen buitenkozijnen 4.8 7.050

9 SKPOH Odulfus (gymzaal) vervangen dakbedekking 4.8 33.175

10 BCOV GS Jan v. Brabant Molenstraat vervangen buitenkozijnen (C en D-gebouw) 4.75 12§.250

1 1 SKPOH Paardebloem vervangen buitenkoziinen 4.32 832.723

12 SKPOH Uilenburcht(hoofdgebouw) vervangen daklicht + goten 4.16 5.494

13 Stg. Montessori-onderwijs Montesson vervangen boeiboorden 3.52 29.300

14 SKPOH Leonardus vervangen goten + HWA 3.2 19.879

14 SKPOH Leonardus (gymzaal) vervangen goten + HWA 3.2 9.341

14 SKPOH Paardebloem vervangen boeiboorden 3.2 27.965

14 SKPOH Trudo vervangen däkbedekkino 3.2 7.814

14 Ver.voor Chr/Nat.Schoolond. Rank vervangen boeiboorden 3.2 4.994

14 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Hortensialaäin vervangen dakbedekking 3.2 2.100

14 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Hortensialaan vervangen boeiboorden 3.2 M5.50

14 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Willibrordstraat vervangen c.V.-leidingen en radiatoren 3.2 15.000

1 5 SKPOH Paardebloem vervangen HWA 2.88 5.347

16 Ver.voor Chr/Nat.Schoolond. Rank vervangen dakrand 2.72 4.886

17 Stg.lslam. Sch.Heimond. Salah Eddin Elayyoubi vervangen buitenberging 2 8.225

17 Stg SO.Regio Helmond Toermalijn - Hortensialaan herstel bestrating 2 30.450

17 Stg SO Regio Helmond Toermalijn - Hortensialaan vervangen erfscheiding 2 15.000

17 Stg 0 Regio Helmond Toermalijn - Reigerlaan vervangen riolering 2 50.000

17 Stg SO Regio Helmond Franklin Roosevelt herstel bestrating 2 63.000

18 Federatie Panta Rhei Goede Herder vervangen binnendeuren 1.82 134.143

19 SKPOH Baken vervangen buitenberging 1.6 14.100

19, SKPOH Odulfus vervangen/herstel riolering 1@6 5.141

19 SKPOH Troubadour vervangen bestrating speelplaats 1.6 61.885

19 SKPOH Troubadour vervangen erfscheiding 1.6 4.583

19 SKPOH Trudo herstel bestrating speelplaats 1@6 27. 13

19 SKPOH Uilenburcht (dislokatie) vervangen erfscheiding 1.6 4.600

20 SKPOH Baken vervangen/herstel riolering/bestrating 1.2 84.420

20 SKPOH Leonardus (gymzaal) vervangen riolering 1.2 13.366

21 Federatie Panta Rhei Goede Herder vervangen c.v.-leid. en radiatoren 1.04 233.126

22 SKPOH Leonardus vervangen/herstel riolering./bestrating 0.96 50.790

23 Stg. Montessori-onderwiis Montessori herstel bestrating 0.8 1.800

23 SKPOH Paardebloem herstel bes rating speelplaats 0.8 35250

24 Gemeente Helmond Hilt vervangen bestrating speelplaats O@6 44.650

25 BCOB Stroom herstel bestrating 0 905

ting Katholiek Primair Binderen onderhoud:

Onderwijs Helmond 0 vervangen erfscheiding separate besluitvorming

0 vervangen dakbedekking onderdeel van programma 2000

St. Trudo onderhoud:

9 vervangen hang- en sluitwerk geen voorziening in de zin van de wet

Leonardus onderhoud:

vervangen erfscheiding separate besluitvorming

Federatie Panta Rhei Goede Herder onderhoudt.

vervangen buitenkozijnen onderdeel van programma 2000

Bestuurscommissie Openbaar Bundertjes onderhoud'

Basisonderwijs 0 vervangen buitenkozijnen onderdeel van programma 2000

Vereniging voor Christelijk Nationaal Rank 0 uitbreiding t.b.v. buitenberging geen voorziening in de zin van de wet

Schoolonderwijs

Stichting Islamitische Scholen Salah Eddin El Ayyoubi onderhoud:

Helmond e.o. 0 herstel voegwerk geen voorziening in de zin van de wet

¿ herstel entreepui geen voorziening in de zin van de wet

¿ aanbrengen systeemplafond geen voorziening in de zin van de wet

¿ aanbrengen vloerafwerking toiletten geen voorziening in de zin van de wet

¿ vervangen plafond cv-ruimte geen voorziening in de zin van de wet

¿ aanbrengen brandpuien geen voorziening in de zin van de wet

¿ aanbrengen ontruimingsinstallatie geen voorziening in de zin van de wet

¿ plaatsen rijwielstalling geen voorziening in de zin van de wet

Stichting Speciaal Onderwijs Regio De Toermalijn (Willibrordstraat) onderhoud:

Helmond 0 herstel voegwerk geen voorziening in de zin van de wet

Bestuurscie. Openbaar Voortgezet GS Jan v.Brabant Molenstraat aanpassing:

Onderwijs 0 vervangen dakgoten geen voorziening in de zin van de wet

0 verplaatsing scheikundepracticum voorziening waarvan kosten beneden rempel-

bedrag blijven genoemd in Uitvoeringsbesluit

voorzieningen ild huisvesting PONO

P1110

t21,1111,111,` 2 0,` EI 111v

Bestuurscommissie Openba Bundertjes -uitbreiding t.b.v. 2 groepen -rriedegebrui (1 2-1 3) Toe ijn 11 ro r.

Basisonderwijs Helmond -eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 1 groep -eerste inrichting OLP gr. 12 en meubilair groep 12

normbedrag: fl 31.386,--

't Hout -uitbreiding t.bv 1 groep

-eerste inrichting OLP/rrieubilair t.bv. 1 groep r

-toeslag meubilairt.b.v. 1 groep

P.S. Vervangende bouw via spoedprocedure

Lindt -uitbreiding t.b.v. 3 groepen één groep (1 1) in BS St. Trudo

-eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 3 groepen

Rakt -uitbreiding t.b.v. 3 groepen ingebruiknarne drie groepen in voormalige Torelaar

Stroom -eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 3 groepen -behoefte OLP 1 1, cap. 9 gr., uitbreiding gr. 10 en 1 1

normbe

-toeslag meubilair tb.v. 1 groep

-aanpassing noodlokalen

Brandevoort - -nieuwbouw 16 gr. School

Veste

-eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 16 groepen

Federatie Panta Rhei Korenaar -uitbreiding t.b.v. 2 groepen

-toeslag meubilair t.b.v. 2 groepen

Vlier -medegebruik tb.v. 1 groep

-toeslag meubilair t.b.v. 1 groep

Federatie Panta Rhei Goede Herder -uitbreiding t.b.v. 3 groepen

(vervolg) W' 3 0111111

-eerste inrichting OLP t,bv. 2 groepen -OLP groep 1 5, normbedrag: fl 13.947,--

-toeslag meubilair t.b.v. 1 groep -toeslag één groep (1 3 -@> 14), normbedrag: 5.370,-

-eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 3 groepen 1 ï

Silvester/Bernadette -toeslag meubilair t.b.v. 1 groep

Wilhelmina -uitbreiding t.b.v. 3 groepen -behoëfte 15 gr., capaciteit 13 gr, -> medegebruik

twee groepen in BS Maria (leegstand 3 groepen)

-eerste inrichting OLP/méubilair t.b.v. 3 groepen Aangaande W

meubilair behoefte14 gr. , capaciteit 13 -> gr. 14,

zijnde normbedrag fl 12.821,--

Stg. Islamitische Scholen Salah Eddin -uitbreiding t.b.v. 3 groepen -Tekort één groep: behoefte 12 groepen, capaciteit 13

Helmond e.o. ElAyyoubi groepen na uitvoering programma 2000. Tekort in

-bouwvoorbereiding t.b.v. uitbreiding voor 3 gr. principe verwijzen naar op termijn beschikbaar

komende leegstand in de Paardebloem (zie

programma 2000)

-geen noodzaak o. b.v. ruimtebehoefte op korte termijn

(zie medegebruik); verder ontwikkeling Roermond

afwachten

Stg. voor Montessori-onderwijs Montessori -uitbreiding t.b.v. 2 groepen -behoefte 9 gr., capaciteit 8 gr. -@> groep 9 wordt

Zuidoost Nederland verwezen naar leegstand in Bongerd (leegstand 2 gr.)

-eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 2 groepen -OLP behoefte 9 gr., capaciteit 8 --> groep 9, zijnde

normbedrag fl 18.595.--.

-toeslag meubilair t.b.v. 1 groep -toeslagmeubilairvooreengroep -»9),zijnde

nornibedrag fl 5.370,--

Stg. Kath. Primair Onderwijs Baken -uitbreiding t.b.v. 3 groepen -behoefte 9 gr., capaciteit 8 gr --> groep 9 wordt

Helmond verwezen naar Odulfus

-toeslag meubilair t. bx. 1 groep

-eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v, 3 groepen

Stg. Kath. Primair Onderwijs Dierdonk -ingebruikneming t.b.v. 5 groepen -behoefte 19 groepen, capaciteit 14 gr. 4

HelMond (vervolg) ingebruikname 5 groepen schooiwoningen

-toeslag meubilair t.b.v. 3 groepen

-eerste inrichting OLP/rrieubilair t.b.v, 3 groepen

-toeslag meubilair t. b.v. 2 groepen -door klassenverkleining ontstaat 15é

Odulfus groep, dus

toeslag meubilair voor één groep: normbedrag

5.3709

Paardebloem -vervangende bouw

Troubadour -uitbreiding t.b.v. 1 groep

-toeslag meubilair t.b.v. 1 groep

Uilenburcht -vervangende bouw -op basis van de bouwkundige staat is er geen

(hoofdgebouw) noodzaak tot vervangende bouw, in het kader van

ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening wordt de

huisvesting van de school nader onderzocht, waarbij

het afstoten van één locatie in combinatie met

uitbreiding tot de mogelijkheden behoort

Ver. voor Christelijk Nationaal Rank -uitbreiding tb.v. 2 groepen -na uitvoering programma 1999 in combinatie met

Schoolonderwijs vervanging gymzaal Koekoekstraat capaciteit 12 gr.

Op basis van tijdelijke behoefte een tekort van één

lokaal. Groep 13 wordt verwezen naar de Vrije School

(2 lokalen leegstand)

-uitbreiding (2e speellokaal) -geen noodzaak, medegebruik voor 6,5 klokuur

mogelijk bij BS Binderen

-eerste inrichting meubilair 2 e speellokaal

-eerste inrichting OLP/meubilair t.b.v. 1 groep

_toeslaq meubilair t.b.v. 1 groep -toeslag normbedrag fl 5.370,-- (groep 12 -> 1

Stg. Speciaal Onderwijs Toermalijn - -uitbreiding (speellokaal)

Regio Helmond Hortensialaan

-eerste inrichting OLP/meubilair speellokaal

-aanpassing gebouw t.a.v. brandveiligheid -het betreft een aanvraag in het kader van een

gebruiksvergunning. De door de brandweer

geadviseerde bouwkundige voorzieningen komen

voor bekostiging in aanmerking.

ï

Toermalijn - -aanpassing gebouw t.a.v. brandveiligheid

Willibrordstraat

Stg. Speciaal Onderwijs Wieken -aanpassing gebouw t.a.v. brandveiligheid -indien mogelijk aanpassing van het gebouw (op basis

Regio Helmond Van een risico-inventarisatie) aan de eisen

voortkomend uit de wet- en regelgeving

-bouwvoorbereiding t.b.V. vervangende bouw

-vervangende bouw -vervangende huisvesting kan worden toegekend

indien aanpassing niet mogelijk is of vervanging per

saldo geen meerkosten met zich meebrengt

Stichting Don Bosco Antoon v. Dijk -uitbreiding voor 12 groepen

-eerste inrichting OLP/meubilair t.bv. 3 groepen -3 groepen OLP en meubilair, zijnde groepen 6 en 7,

normbedrag fl 39.740,-- SO en groep 6 VSO,

normbedrag fl 12.844,--.

Herziene versie d. d. 30 november 2000

Verslag van de zienswijzen schoolbesturen en Concept Reactie [omkaderd] van burgemeester

en wethouders op

de zienswijzen van de schoolbesturen inzake het programma, bedrag en overzicht onderwijs-

huisvesting 2001

Inleiding

De regelgeving krachtens de 'Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs' is van toepassing op

de samenstelling en de besluitvormingsprocedure van het programma, bedrag en overzicht

onderwijshuisvesting 2001. De vaststelling van het programma, bedrag en overzicht 2001 dient te

geschieden voor 31 december 2000, willen niet alle in behandeling genomen aanvragen

onderwijshuisvesting voor bekostiging in aanmerking komen.

Dit houdt onder andere in dat de schoolbesturen voor 15 september in de gelegenheid gesteld moeten

worden om tijdens een SHOP-vergadering hun zienswijze kenbaar te maken over de voorgenomen

inhoud van het voorstel aan de gemeenteraad (artikel 10 van de verordening). De deelnemers aan de

SHOP-vergadering worden tijdens het overleg mondeling in kennis gesteld van elkaars reacties en

van de ontvangen schriftelijke reacties van de schoolbesturen die verhinderd zijn. .

Het SHOP-overleg van 13 september zou de mogelijkheid hebben geboden aan de schoolbesturen

om hun zienswijzen mondeling kenbaar te maken. Tijdens het vooroverleg van het Overlegplatform

Helmondse Schoolbesturen hebben alle schoolbesturen echter afgesproken om dit SHOP-overleg niet

bij te wonen en om -voor zover gewenst- afzonderlijk schriftelijk te reageren op het concept

programma, bedrag en overzicht 2001.

Wegens de eenzijdige afzegging van de schoolbesturen heeft het SHOP-overleg van 13 september

niet plaats gevonden en zijn zienswijzen schriftelijk kenbaar gemaakt.

Van de separate reacties op de inhoud van het programma, bedrag en overzicht 2001 treft u

bijgevoegd een samenvatting aan, alsmede per schoolbestuur een concept-reactie op deze

zienswijzen van uw college.

De samenvatting en de reactie van het college op de zienswijzen worden -na vaststelling-

toegezonden aan alle schoolbesturen en gevoegd bij het voorstel aan de gemeenteraad.

De afzonderlijke reacties van de schoolbesturen treft u bijgevoegd aan.

Tevens treft u hierbij aan de reactie van het SHOP op het Programma onderwijshuisvesting 2001.

Herziene versie d. d. 30 november 2000

Verslag van de zienswijzen schoolbesturen en Concept Reactie (omkaderd) van burgemeester

en wethouders op de zienswijzen van de schoolbesturen inzake het programma, bedrag en

overzicht onderwijshuisvesting 2001.

Stichting Katholiek Primair Onderwijs Helmond (SKPOH)

1 . De tijd die ter beschikking staat om adequaat te reageren op het concept programma 2001 is

te kort.

2. Het conceptprogramma mist inhoud, SKPOH maakt ernstig bezwaar hiertegen.

3. SKPOH krijgt ondanks vele aanvragen onderhoud slechts een minimale toewijzing voor de

Mariaschool.

4. De gemeente Helmond moet planmatig en structureel meer middelen beschikbaar stellen,

anders wekt het onderwijshuisvestingsbeleid geen vertrouwen voor de toekomst.

Stichting Vrije Scholen Peelland

De Vrije schoot verzoekt de gemeente de vervanging van dakbedekking op het programma te

plaatsen om gevolgschade te voorkomen, reparaties zijn niet mogelijk of te duur.

gg@ Wge

¿ Don Bosco-Stichting (WILK-school Antoon van PijjS1

De Don Bosco-Stichting verzoekt de gemeente om de aanvraag voor een uitbreiding op het

programma te plaatsen omdat nog geen overeenstemming is bereikt over de uitvoering van de

uitbreiding die is toegekend in het kader van het programma 2000. Bij toekenning kan rekening

gehouden worden met de meest recente cijfers.

OP, CMIM ébéh00 mppl OMMIM E @ëK'

PZ

MW~

äo,.o,"" leil ""d

¿ Stichting Montessori Onderwijs Zuid-Oost Nederland

1. Een aanvraag voor onderhoud (vervangen boeiboorden en bestrating) wordt voor de tweede

maal op het overzicht geplaatst wegens ontoereikend budget. De school vraagt zich af

wanneer het budget toereikend is om dit onderhoud wel uit te voeren.

2. Volgensdeteldatuml-10-1999heeftdeschooirechtop9groepenmeubilair.

2 -

Herziene versie d. d. 30 november 2000

Stichting Speciaal Onderwijs Regio Helmond

SSPORH stelt vooraf geen begrip te hebben voor de afwijzing van gefundeerde aanvragen.

De Toermaflin Hortensialaan

- Vervanging van boeiboord berging eh dakbedekkingeh z n noodzakelijk op basis van het

rapport planmatig onderhoudsbeheer van het ROB en worden afgewezen zonder contra-

expertise rapport;

- herstel boeiboorden patio is niet mogelijk vanwege asbest en dienen vervangen te worden;

- vervangen erfscheiding noodzakelijk, ook op basis van contra-expertise;

- herstel bestrating noodzakelijk: er is in een eerder besluit door de gemeente volledige

herstrating toegewezen en slechts voor een deel medewerking verleend.

De Toermaiiin V\Iillibrordstraat

- vervanging CV-leidingen en radiatoren noodzakelijk, noodzaak aangetoond middels contra-

expertise;

- herstel voegwerk noodzakelijk, betreft achterstallig onderhoud vorige gebruiker;

.. ... .... .....

De Toermalisn Reigerlaan

- vervangingen dakpannen en hemelwaterafvoeren noodzakelijk op basis van het rapport

planmatig onderhoudsbeheer van het ROB. Aan de afwijzingen liggen geen contra-expertises

ten grondslag;

- noodzaak vervanging is gebleken bij uitvoering reparatie in het kader van de spoedprocedure.

.......... ..........

-V, W.W'

-i'%@j- - - =-@@', ï ki'

'e

...... ..... .

Franklin Rooseveltschool

Herstel bestrating is in een eerder besluit toegewezen en er is slechts voor een deel medewerking

aan verleend.

M-f-e 'ie

é,

3 -

Herziene versie d. d. 30 november 2000

Praktiikschool Nieuwveld

- noodzaak van bouwvoorbereidingskrediet blijkt uit kosten die momenteel gemaakt worden om

de mogelijkheden van vervangende bouw te onderzoeken-,

- de bij de toekenning gestelde conditie inzake meerkosten behoeft nadere toelichting

aangezien de toelichting voor meerdere uitleg vatbaar is.

é011,` in

Overige voorzieningen

- de uitbreiding van de Toermalijn Hortensialaan met een speellokaal en eerste inrichting is

noodzakelijk omdat de gymzaal geen overcapaciteit heeft;

- de gemeente is verantwoordelijk voor de brandveiligheid en dient alle kosten te dragen.

Bestuurscommissie Openbaar Voortgezet Onderwijs

De BCOV verzoekt de gemeente om de aanpassingen (onderhoud) op het programma te

plaatsen. De Paterskerk is als onderwijsvoorziening aangemerkt zonder dat een tienjarig

achterstallig onderhoud volledig is afgewerkt.

@Q

p, aanmgen@@@vo gen é,~ Ier @@a0n

gen,rw 0 n' etwg",

...................

r

een @920

Vereniging voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs (De Rank)

- de gevraagde onderhoudsvoorzieningen boeiboorden en dakrand zijn noodzakelijk om

verdere schade te voorkomen. De Rank gaat er van uit dat de gemeente een zodanig

financieel beleid voert dat alle aanvragen bekostigd kunnen worden;

- uitbreiding van een buitenberging kan een voorziening zijn in de zin van de wet;

- welke lokalen van de vrije school kunnen januari 2000 gebruikt gaan worden ?

- de school gaat er voorlopig van uit dat de uitbreiding met een tweede lokaal gerechtvaardigd

is;

- welke uren en dagen kan De Rank gebruik maken van de leegstand in het speellokaal van BS

Binderen? De Rank heeft 6 kleutergroepen en heeft recht op 12 uur extra speellokaai;.

- de aanvraag voor een tweede speellokaal incluis inrichting wordt gehandhaafd,-

- de aanvraag voor eerste inrichting OLP en meubilair wordt voorgelegd aan de 'besturenraad'

en in afwachting van het resultaat gehandhaafd.

n é1

. ... . .....

4 -

Herziene versie d. d. 30 novem er 2000

Stichting Katholiek Basisonderwijs Brouwhuis

de uitbreiding van De Korenaar met twee lokalen is goedgekeurd, maar de school beschikt

niet over het meubilair en onderwiisleerpakketten voor de groepen 10 en 1 1.

BS De Vlier is niet ingericht voor 18 groepen.

In verband met de mogelijke permanente uitbreiding van De Korenaar verzoekt het bestuur om

zekerheid en een overleg inzake het al dan niet voortzetten van het huurcontract schoolwoningen.

¿ Vereniging Wilheiminascholen

Het bestuur van de Wilheiminaschooi wijst medegebruik van twee lokalen in de Mariaschool af

gezien de verkeerssituatie. Leerlingen moeten frequent de Julianalaan, Mierlo§éweg en of de

Kanaaldijk oversteken. Daarnaast legt de onderwijsinhoud een directe relatie met de

schoolomgeving: kinderboerderij, bostuin, gezamenlijke vieringen en bewegingsonderwijs. Verder

wordt er gewerkt met flexibele niveaugroepen om de individuele ontwikkelingslijn te waarborgen.

Het gebruik van twee locaties is gezien het bovenstaande onaanvaardbaar.

¿ Stichting Scholen Parochie H. Bernadette-Scholen

Het bestuur vraagt de gemeente de beoordeling van de aanvraag voor toeslag meubilair voor

klassenverkleining te herzien, omdat de aanvraag is afgewezen.

Stichting Islamitische Scholen Helmond e.o.

De aanvragen voorzieningen voortkomend uit wet- en regelgeving komen voort uit een ARBO-

rapportage. Daarnaast is een rapportage toegezonden waaruit de gebreken blijken van het

gebouw. Wij verzoeken u een en ander in dit kader opnieuw te bezien.

lï@ Qé10nd'éEfió1 1 fó h, tE

aan gijffia -on.@i@al99"Zon innig, tienden, geen V 'Ö[Zwhé é,

..........

Alcoholist

2P

en

W~10 fi

Bestuurscommissie Openbaar Basisonderwijs

Het schoolbestuur heeft met ontsteltenis kennis genomen van de huisvesting van de OB de

Bundertjes. Het programma onderkent het tekort van twee lokalen voor de Bundertjes en biedt als

oplossing medegebruik van twee lokalen in het gebouw van SBO de Toermalijn. Het

schoolbestuur vindt deze oplossing onacceptabel, aangezien niet wordt voldaan aan veiligheid,

vrijheid van schoolkeuze, de school als onderwijskundige eenheid (onderwijskansen en

samenwerking in bovenbouw) en leerling- en personeelsbeleid. Het BCOB vraagt de gemeente

het voorgenomen besluit te herzien.

D.d. 30-11-2000i

Afdeling onderwijs.

5 -

Overlegplafform Helmondse Schoolbesturen.

Professor Doudersstraat 68 telefoon: 0492-525513

5707 EL BELMOND fax-, 0492-590782

e-mail- dbosco@srob.nl

Onderwerp-

Reactie op Huisvestingsplan 2001

Helmond, 29 november 2001

Inleiding:

Wij hebben het concept -raadsvoorstel `programma, bedrag en overzicht onderwijshuisvesting

2001 Of ontvangen en zien ons genoodzaakt namens de Helmondse schoolbesturen het

volgende onder de aandacht te brengen..

Ondanks alle goede bedoelingen uitgesproken op 14 november jl. moet het ons van het hart

dat de presentatie van het raadsvoorstel nog steeds niet getuigt van begrip voor de moeilijke

situaties waarin schoolbesturen'zich bevinden om in de huisvesting en inrichting van de

scholen op een verantwoorde wijze te voorzien.

Wij hebben begrip voor de financiële problemen van de gemeente inzake de onderwijs -

huisvestingsproblematiek zoals die in de brieven aan de ministers van Binnenlandse Zaken en

Onderwijs wordt gepresenteerd. Op verzoek van wethouder Bethiehem hebben wij steun

betuigd aan het verzoek van burgemeester en wethouders aan de minister zonder ons in de

problematiek tussen de twee overheden te mengen. Wij zijn immers van oordeel dat die .

problematiek niet kan worden afgewenteld op de schoolbesturen en wij daar dus buiten staan.

Het betreurt ons nog steeds, ondanks uw bedoelingen en streven om de wederzijdse

betrekkingen te normaliseren, te moeten constateren dat uw reactie op de bezwaren - als

bijlage toegevoegd aan de uitnodiging voor de SHOP bijeenkomst van heden - bij de scholen

koel en inhoudelijk afstandelijk overkomt. Wij willen er begrip voor opbrengen dat uw

plannen op zo korte termijn niet konden worden bijgesteld maar wij denken dat het op zijn

plaats is om richting gemeenteraad en schoolbesturen een nadere toelichting te geven over de

standpunten die sedert het overleg met de schoolbesturen op 16 juni 2000 door het college

zijn ingenomen. Wij menen te mogen constateren dat Wijziging in het beleid beoogd wordt

maar we hebben dat nog op geen enkele manier richting raad en schoolbesturen gemerkt.

Toch willen wij vanuit een optiek van vertrouwen uitspreken dat:

1 .wij een nieuwe andere manier van overleg met de gemeente aangaan en dat wij er vanuit

gaan dat er bij de behandeling van de vooijaarsnota structureel meer geld vrijgemaakt

wordt voor onderwijshuisvesting opdat nijpende problemen kunnen worden opgelost

(mogelijk zelfs m.i.v. het schooljaar 2001/2002).

2. wij nu en in de toekomst met de gemeente overleg wensen te voeren over de

huisvestingsproblematiek maar ook over financierings- / reserveringssystematiek om te

kunnen bezien of er door herwaardering een vrijval van middelen mogelijk is.

3. wij ons het recht voorbehouden van bezwaar tegen het voorliggende plan niet alleen op

detailniveau maar ook op algemeen niveau waarbij wij onze eerlijke en open mening

geven.

4. wij niet voornemens zijn de relatie met de gemeente in gevaar te brengen maar wel een

politiek signaal geven op zoek naar haalbare oplossingen waarbij wij de nadruk leggen op

het constructieve in plaats van het destructieve element.

In dit licht moet de in de bijlage gegeven samenvatting van de reacties op het verslag van

burgemeester en wethouders worden gezien. Reacties die door het Overlegplatform unaniem

worden gesteund

Overlegplaijórin Helmondse Schoolbesturen.

Professor Dondersstraat 68 telefoon: 0492-525513

5707 EL HELMOND fax: 0492-590782

c-mail: dbosco@srob.nl

Advies m.b.t. Procramma, bedrag en overzicht huisvesting 2001.

Algemeen

in zijn algemeenheid kan gesteld worden dat afwijzing op financiële gronden naar onze

mening geen reden kan zijn tot afwijzing van onderhoudsuitgaven, omdat de gemeente bij de

vaststelling van de voorjaarsnota op de hoogte was van de problematiek en verzuimd heeft

hiermede rekening te houden. Ook het feit dat het rijk onvoldoende n-fiddelen voor onderwijs

beschikbaar stelt mag geen reden tot afwijzing zijn. Immers de gemeente heeft op dit gebied

een zorgtaak die in haar beleid vertaald en uitgevoerd behoort te worden.

Verder wordt naast het algemene gevoelen van te summiere reacties op fundamentele

bezwaren geconstateerd dat men niet aan de indruk ontkomt dat er bij de hantering van de

scores voor onderhoud sprake is van een grote mate van gemeentefijke subjectiviteit terwijl er

ook geen consistentie in zit ten opzichte van het plan 2000.

Op grond van de summiere reacties van de gemeente is het voor het Platform niet mogelijk

daarover een gefundeerd oordeel op onderdelen te geven en ziet het geen andere mogelijkheid

dan de Wemavolgende individuele reacties van schoolbesturen unaniem te ondersteunen.

¿ Stichting Katholiek Primair Onderwijs Helmond(SKPOH)

Het schoolbestuur heeft een en a on uw a ac g racht, dat met de

beperkte middelen geen verantwoorde huisvesting voor het onderwijs in de gemeente

Helmond is te realiseren, laat staan in stand te houden. De Stichting K.P.O.H., wier

bestand van 14 basisscholen kan rekenen in 2001 op Zegge en schrijve f 17.743,-- voor

onderhoud. Het hoofdbezwaar van het bestuur is wel dat in het conceptvoorstel het

noodzakelijke begrip ontbreekt voor de ernstige problematiek voor de huisvesting van

haar scholen. Dit weerspiegelt zich met name in de zeer summiere motivatie, waarbij de

meest fundamentele kritiek van de kant van het schoolbestuur geen weerwoord heeft

gekregen.

¿ Stichting Vrije Scholen Peelland

Het college gaat niet in op het bezwaar van het schoolbestuur waarbij aangegeven werd

dat de volgschade dermate is dat reparaties niet meer uitvoerbaar of zo complex zijn dat

deze het vernieuwen van de dakbedekking benaderen. De van gemeentewege toegepaste

score wordt door het bestuur in twijfel getrokken. Het schoolbestuur tekent ook bezwaar

aan dat zonder vooroverleg (dit is niet conform de procedure) is aangenomen dat er sprake

is van leegstand in de Vrije school die aan de Rank worden toegewezen. Bovendien is er

helemaal geen sprake van -leegstand in de Vrije School.

¿ Don Bosco-Stichting

De reactie van het college raakt op geen enkele manier de bezwaren van het

schoolbestuur. Het schoolbestuur wil `Haring of Kuit` hetzij een bevredigende oplossing

op basis van het huisvestingplan 2000 hetzij doorschuiven van de problematiek naar 2001

zonder dat men rechten voor 2000 verspeelt en geen aanspraak maakt op een oplossing in

200 1. De gemeenteraad maar ook het onderwijsveld zou op de hoogte moeten zijn welke

problematiek er speelt en waarom het plan 2000 niet kan worden uitgevoerd. Aan de hand

van uitvoerige correspondentie kan kortweg gesteld worden dat geen overeensternrming

bereikt is over de omvang van de uitbreiding en dat de gemeente m.b.t. bestenuningsplan

problemen heeft opgeworpen die het schoolbestuur belemmeren in de planvoorbereiding.

Stichting Montessori Onderwijs Zuidoost Nederland

Ondanks de overeenkomst die bereikt werd met de gemeente, wordt onze school

verwezen naar medegebruik van 1 lokaal bij Den Bongerd. Volgens ons is er

geen enkele reden momenteel om ons uit de Torelaar te weren. Althans in het plan 2001

wordt geen andere bestemming aangedragen.

Mocht gebruik van de Torelaar voor andere doeleinden aan de orde komen, zullen

wij

constructief meewerken aan een alternatieve oplossing.

Wij gaan er dan ook vanuit dat onze vermelding Uitbreiding: medegebruik aangepast

wordt aan de huidige situatie nl. medegebruik van de Torelaar voor 3 groepen

Stichtin2 Speciaal Onderwiis Regio Helmond

De Toermalijn Hortensialaan De Toerrnalijn Willibrordusstraat De Toermalijn Reigerlaan

Franklin Rooseveltschool

Samenvattend kan met betrekking tot deze schoolgebouwen worden gezegd dat het

college in haar verslag een onvolledige opsomming van bezwaren van het bestuur geeft.

In de beantwoording legt het college serieus te nemen onderhoudsrapporten van de

Robgroep naast zich neer, zonder de situatie in ogenschouw te hebben genomen en stelt

het, dat aangevraagde vervanging van o.a. boeiboorden niet geschied op basis van

planmatig onderhoudsbeheer maar op de werkelijke bouwkundige staat. In tegenstelling

daarmee wordt de aanvraag, voor vervanging van riolering bij het gebouw Reigerlaan,

gedaan op basis van door de eigen dienst BGO geconstateerde werkelijke bouwkundige

staat, door het college afgewezen door te stellen dat er sprake is van een relatief lage

score. Het schoolbestuur trekt hierdoor, maar ook op grond van andere constateringen in

het verslag van burgemeester en wethouders, het door de gemeente gehanteerde

scoresysteem ernstig in twijfel en vraagt zich af of het wel zin heeft aanvragen te voorzien

van rapporten en bezwaren te motiveren.

Prakti-jkschool Nieuwveld.

Het schoolbestuur vroeg meer verduidelijking met betrekking tot afwijzing van een

voorbereidingskrediet en toekenning van vervangende nieuwbouw of aanpassing van het

gebouw zonder dat een bedrag werd genoemd. De reactie van het college maakt de zaak

nog cryptischer. Het past hier om de raad en schoolbesturen duidelijkheid te verschaffen

over de gang van zaken sedert de vooijaarsnota.

Het schoolbestuur wil dat duidelijkheid wordt gegeven met betrekking tot:

-het zich voortslepende overleg over vervangende nieuwbouw dat op gespannen voet

staat met de uitspraak van de Arbeidsinspectie, die aangeeft dat de eigenaar van het

gebouw (de gemeente) beboetbaar is door de minister van Volkshuisvesting, omdat niet

aan de ARBO-eisen wordt voldaan en waarom het gebouw eigenlijk zou moeten

worden gesloten.

-de vraag of er en welke Middelen er bij het plan 2001 worden gevoteerd of welke

gedachten er bij het college leven om het onderkende probleem op te lossen

-een oplossing voor de opvang van de groei per 1-8-2001 die ook in de aanvraag is

opgenomen.

Bestuurscommissie OpenbaarVoortgezet Onderwijs

BCOV vindt 'uitputting van budget' een discutabel argument als het gaat om afweging en

afwijzing van ingediende verzoeken met betrekking tot kozijnen, dakvensters en het

achterstallige onderhoud van de Paterskerk. Het afwijzen van de verzoeken en het dus

uitstellen van bovengenoemde zaken gaan op termijn een veelvoud kosten van de nu

ingediende begrotingen. Het nu niet geven van prioriteit kan op korte termijn het

omgekeerde gaan betekenen, 'spoedgevende prioriteit'. Het college zou met een extra

investering de onderwijshuisvestingskaart kunnen optimaliseren en als nieuwe start de

meerjarenonderhoudsrapportages als leidraad voor'programma, bedrag en overzicht

onderhuisvesting' kunnen gaan gebruiken. Duidelijk, overzichtelijk beheersbaar en voor

alle partijen zeer acceptabel.

Bestuurscommissie Openbaar basisonderwijs

Van de verwijzing naar. de huisvestingsverordening gaat geen probleeMOD.lOssend

vermogen uit ook niet op termijn.

Er wordt niet ingegaan op door de bestuurscommissie genoemde bezwaren, die dan ook

volledig blijven bestaan.

De bestuurscommissie legt de verantwoordelijkheid voor met name de te verwachten

onveilige verkeerssituaties voor de leerlingen bij het gemeentebestuur.

Vereniging voor Christelijk Nationaal schoolonderwijs

Op 14 november was het schoolbestuur aanwezig bij de presentatie van een onderzoek in

het kader van de communicatie tussen onderwijsveld en gemeente en de daarbij

aangehaalde knelpunten. De gesprekken die aansluitend aan de presentatie plaatsvonden,

verliepen in een goede sfeer en werden constructief afgesloten. Ondanks begrip voor de

financiële problemen van de gemeente inzake de onderwijshuisvestingsproblematiek,

moet het schoolbestuur constateren dat de gemeente geen extra nuiddelen ter beschikking

stelt om de problemen op dit terrein aan te pakken, dit in afwijking van de gewekte indruk

tijdens de presentatie van het bureau Wagenaar. In een uitvoerige brief d.d. 24 november

2000 aan het gemeentebestuur wijst het schoolbestuur de reactie van de gemeente van de

hand, aangevende dat ROB en PCO over de aanvragen andersluidende standpunten

innemen. Tevens geeft men aan dat de door de gemeente aangedragen oplossing voor het

speellokaal verkeerstechnisch niet acceptabel is.

Stichting Katholiek Basisonderwijs Brouwhuis

De StichtinR Katholiek Basisonde -s Brouwhuis heeft in een eerdere reactie al

rwij

aangegeven dat zij teleurgesteld is in de voorstellen van het College B en W inzake het

programma onderwijshuisvesting 2001. Zowel de aanvraag voor het onderwijsleerpakket

als het meubilair voor de 1 l' groep wordt niet gehonoreerd omdat slechts de norm van de

klassenverkleining wordt toegepast en men voorb-gaat aan het feit dat bs De Korenaar in

ij

een groeisituatie verkeert. De 1 l' groep ontstond wel op de teldatuin van 1 oktober 1999

op basis van de klassenverkleining maar is inn-fiddels uitgegroeid tot een volwaardige

groep kinderen die wel degelijk behoefte heeft aan meubilair en leermiddelen.

Door deze afwijzing laat het College van B en W wederom zien dat zij geen oog heeft

voor de werkelijke situatie maar uit wil gaan van een verordening die slechts regeltjes

kent. De daadwerkelijke primaire behoefte wordt hierdoor volledig genegeerd.

Derhalve handhaaft het Bestuur S.K.B..B. haar reeds eerder geformuleerde bezwaar.

¿ Vereniging Wilheiminascholen

Zonder inhoudel-k in te gaan op gefundeerde motieven van het schoolbestuur wijst men -

ij

op formele gronden- de bezwaren van de hand. Door enkel te wijzen op het huidige beleid

zonder daarbij enig begrip te tonen voor de onderwijsinhoudelijke motieven van de school

en de daarbij voor de leerlingen onveilige verkeerssituatie zet men ten n-finste de

gemeenteraad op een verkeerd spoor. Gezien de - op korte termijn - te verwachten

planontwikkeling Clerxterrein en Kappaterrein en de daarmee samenhangende te

voorziene leerlingengroei voor de Wilhelminaschool, achten wij het noodzakelijk

groeimogefijkheden te realiseren op onze huidiae locatie en verzoeken daarvoor om

medewerking.

¿ Stichting scholen parochie H Bernadette - Helmond

Het schoolbestuur weet absoluut geen raad met de wijze waarop `de gemeente`

communiceert specifiek als het gaat over huisvesting.

-De gemeentelijke brandweer controleert het gebouw en Wijst op tekortkomingen die

eerder door de dienst gemeentelijke gebouwen in een solistische inventarisatie over het

hoofd zijn gezien.

-De afdeling bouwzaken contro eert eveneens en wijs op de noodzaak van een extra

vluchttrap

-De afdeling onde -s meldt op het verzoek om financiële middelen dat er gezocht zal

rwij

worden maar dat er op het moment gen ruimte is.

Intussen is het schoolbestuur bezig kozijnen en deuren te vervangen en is er sprake van

kapitaalvernietiging als niet tegelijk de brandwerende voorziening wordt aangebracht.

Stichting Islamitische Scholen Helmond e.o.

Het schoolbestuur is niet te spreken over de afhandeling van de aanvragen van de

Islan-fitische school. De ongenuanceerde afdoening van alle aanvragen met `geen

voorziening in de zin van de wet` geeft de school niet de mogelijkheid gemotiveerd op de

afwijzing te reageren anders dan met wij vinden van wel. Ook de cryptische afdoening

van de aanvraag voor uitbreiding met 3 lokalen geeft geen blijk van begrip voor de

situatie waarin Salah Eddin El Ayyoubi zich bevindt. Het bestuur handhaaft derhalve haar

bezwaren mede gelet op het feit dat (nogmaals voor de duidelijkheid) bijna alle gebreken

dateren van voor de decentralisatie van het huisvestingbeleid. Diverse aanvragen zijn er in

het verleden gedaan met dezelfde strekking. De school is voordien gebruikt voor

jeugdopvang e.d.

Het Overlegplatform Helmondse Schoolbesturen stemt in met aanvragen die worden

gehonoreerd en geeft op grond van het bovenstaande ten aanzien van de afwijzingen een

negatief advies.

Namens het Overlegplatform Helmondse schoolbesturen,

De secretaris, de voorzitter,

A van de Kerkhoff J van den Heuvel

Uw Reactie
Uw Reactie