- Bestuur
- Commissiestukken
Commissiestukken
Documentdatum | 26-10-2000 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Onderwijs, Cultuur en Sport |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Beleids- en bedrijfsplan Theater't Speelhuis Planning seizoenen 2000-2004 C@ C@ 11111111110@ Heimond, oktober 2000 Inhoudsopgave 1. Voorwoord xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx1 2. Doelstellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 2. 1. Culturele doelstellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 2.2. Zakelijke doelstellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx2 3. Producten en dienstverlening xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 3.1. Cultuur xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx3 3.2. Zakelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx5 4. Omgeving cultuur en zakelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6 4. l. Verzorgingsgebied xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx6 4.2. Bezoek aan culturele instellingen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx8 4.3. Zakelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 13 5. Programmering, publiciteit en marketing xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 14 5. l. Artistiek en programmatisch plan Theater't Speelhuis .................................. 14 5.2. Programmering Grote Zaal 't Speelhuis in speeldagen .................................. 16 5.3. Programmering Gaviolizaal in speeldagen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 16 5.4. Totalen programmering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 16 5.5. Toelichting bij de programmering xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 17 5.6. Festivals en evenementen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 18 5.7. Algemene marketing xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 19 5.8. Marketing-mix xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 20 5.9. Educatieve activiteiten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 22 6. Horeca en congressen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23 6.1. Inleiding xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23 6.2. Beschikbare zaten en ruimten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23 6.3. Theaterfoyers en Ronde Zaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23 6.4. Theatercafé xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 23 6.5. Artiestencafé xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24 6.6. Grote Zaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24 6.7. Gaviolizaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24 6.8. Theater gebonden horeca xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24 6.9. Zakelijke en feestelijke bijeenkomsten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 24 7. Organisatie en personeel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 25 7.1. Organisatiestructuur xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 25 7.2. Capaciteits berekening netto uren per medewerker ....................................... 26 7.3. Directie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 27 7.4. Programmering, publiciteit en marketing xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 28 7.5. Technische dienst xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 29 7.6. Horeca en congressen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 30 7.7. Financiële administratie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 32 7.8. Secretariaat xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 33 8. Begroting 2000 t/m 2004 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 37 Bijlage 1 (bij 3.2) Brandweerverordening voor Theater't Speelhuis d.d. 26-6-2000.45 Bijlage 2 (bij 8) Overzicht tarieven excl. BTW m.i.v. 1-9-1999 .................................. 47 1. Voorwoord Algemeen Voor u ligt het beleids- en bedrijfsplan 7heater't Speelhuis, 2000 en verder". Het plan heeft betrekking op een periode van vier jaar en formuleert de plannen voor de seizoenen 2000 t/m 2004. Een beleids- en bedrijfsplan is een flexibel document dat periodiek bijstelling behoeft en vooral zinvol is als samenhangend beeld van een multifunctioneel kunstbedrijf. De ambities voor de toekomst van Helmond richten zich op verdere groei en versterking van de stedelijke allure, zodat Helmond haar centrumfunctie vervult voor de eigen inwoners en voor de Peelgemeenten. Theater't Speelhuis kan natuurlijk een instrument van beleid zijn ter bevordering van de gewenste ontwikkeling van de stad. Voor het culturele leven betekenen deze ontwikkelingen dat uitgegaan mag worden van een groeiende deelname aan de diverse culturele voorzieningen, waaronder Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal. Het aantrekkelijke van een stad wordt voor een groot deel bepaald door de culturele mogelijkheden die geboden worden. Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal nemen in dit kader een belangrijke positie in, samen met het Gemeentemuseum, jongeren popcentrum Plato, de plaatselijke evenementen, activiteiten van kunstzinnige vorming en het uitgaansieven. Binnenkort zullen die mogelijkheden worden verruimd met de ingebruikneming van de Pathé filmzalen en het Fiimhuis. Het woon- en leefklimaat verbetert door goede en bijdetijdse accommodaties. Bezoek aan een schouwburg vormt veelal het centrale punt van een avondje uit, waaraan vaak restaurant- enlof cafébezoek wordt gekoppeld. Een volwaardig uitgaanscentrum met centraal daarin de schouwburg is vaak zelfs mede bepalend voor een vestigingskeuze. Het geeft de noodzakelijke allure en uitstraling, de noodzakelijke dynamiek en sfeer en bereikt een groot en geïnteresseerd publiek. Renovatie Schouwburg Parallel aan de ontwikkeling van de plannen voor een nieuw onderkomen voor de Bibliotheek en het Kunstencentrum Helmond is ook een ingrijpende renovatie van het inmiddels 23 jaar oude Theater't Speelhuis voorgesteld. De intentie is de karakteristieke elementen van het gebouw van architect Piet Blom, dat door deskundigen als één van de meest karakteristieke gebouwen uit het einde van de jaren '70 wordt beschouwd, in oorspronkelijke staat terug te brengen. Verder is het de bedoeling Theater't Speelhuis technisch volledig te moderniseren en alle publieksvoorzieningen aan te passen aan de eisen van de tijd. De renovatie kan in twee fasen worden uitgevoerd en vergt een totale investering van circa 8,8 miljoen gulden exclusief BTW. De eerste fase, waarbij het toneelhuis onder handen wordt genomen, start eind september dit jaar. 2. Doelstellingen 2.1. Culturele doelstellingen ¿ Theater't Speelhuis heeft in de eerste plaats een culturele functie. Het programmeren van een gevarieerd en hoogwaardig aanbod professionele podiumkunsten voor een breed publiek. Een gevarieerd hoogwaardig programma van cabaret, musicals, muziektheater, dans, klassiek en modern toneelrepertoire, klassieke- en lichte muziek, klein gemonteerde opera en operette, jeugd- en familievoorstellingen. ¿ De Gaviolizaal (kleine zaal) beoogt nieuwe stromingen op het gebied van theater te signaleren en theatermakers een plek te geven om zich verder te ontwikkelen en publiek op te bouwen. De nadruk ligt op eigentijds toneel, lichte muziek en jonge cabaretiers. Tevens zal aandacht worden besteed aan specifieke podiumkunstuitingen zoals bijvoorbeeld het allochtoon theater. ¿ Theater't Speelhuis hecht groot belang aan de uitvoering van kunsteducatieve activiteiten voor het bereiken van een potentieel jong publiek. Basisscholen en instellingen voor kunsteducatie zorgen jaarlijks voor een ruim aanbod. Onder invloed van de invoering van CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) is ook binnen het voortgezet onderwijs een toenemende belangstelling waar te nemen. ¿ Een belangrijke doelstelling is verder het scheppen van speelruimte voor, en technisch ondersteunen van de Helmondse amateur-podiumkunsten. 2.2. Zakelijke doelstellingen ¿ Een adequate commerciële en financiële bedrijfsvoering is een essentiële randvoorwaarde voor de realisering van de primaire, culturele doelstelling. ¿ Een aantal van de niet culturele functies is een onderdeel van het culturele totaalproduct. Een voorbeeld hiervan is de afdeling horeca en de horecabesteding van de theaterbezoekers. Andere activiteiten, zoals de verhuur van delen van 't Speelhuis voor zakelijke of feestelijke bijeenkomsten staan min of meer los van de culturele functie. Deze activiteiten zijn van belang voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en daarmee ook voor de continuïteit van de culturele hoofdfunctie. 2 3. Producten en dienstverlening 3.1. Cultuur Theater't Speelhuis biedt een ruim en gevarieerd aanbod aan producten en dienstverlening. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven. Theater't Speelhuis: producten en dienstverlening Cultureel Zakelijk Cabaret Theatercafélfoyers Musicals (klein gemonteerd) Evenementen Muziektheater Presentaties Shows/revues Vergaderingen Klassieke dans Congressen en symposia Moderne dans Repertoire toneel Gekoppeld aan Komedies voorstellingenloptredens Modern toneel Buitenlands toneel Lunches en diners Mime Recepties Klassieke kamermuziek Personeelsfeesten Operaloperette (klein gemonteerd) Lichte muziek Wereldmuziek Niet-westerse theatervormen Jeugd/familietheater Popmuziek Jazz Amateurpodiumkunsten Educatieve producten Galerij (beeldende kunst) 3 De contractuele realisering van de culturele programmering loopt via vier categorieën: 1. Verhuur 2. Gezamenlijk risico 3. Uitkoop 4. Eigen (co-)producties 1. Verhuur 0 professionele voorstellingsverhuur het betreft voorstellingen waarbij Theater't Speelhuis inkomsten genereert uit verhuur, kaartverkoop, publiciteit, techniek en horeca. 0 amateurpodiumkunstenbeleid Vraagt om een zorgvuldige spreiding mede omdat de amateurpodiumkunsten in 90% van de gevallen weekend-dagen verlangen. Van groot belang met betrekking tot de politieke legitimering van het theater. 0 amateur- en semï-Professionele voorstellingen van buiten Helmond Vraagt om een afweging ten opzichte van de Helmondse amateur-podiumkunsten (concurrentie!) en eigen programmering. 2. Gezamenlisk risico Uitgangspunt is het delen van het risico bij de voorstellingsexploitaitie op basis van verschillende vormen van partage (deling recette). De meest voorkomende contractmodellen die Theater't Speelhuis hanteert zijn: ¿ partageverdeling recette-inkomsten zonder garantie. Risico en voorstellingsexploitatie ligt geheel bij het gezelschap/producent. Veel voorkomende verdeling is 90/10, m.a.w. 90 % van de opbrengst is voor de producent. ¿ partageverdeling met garantie. Theater loopt risico tot hoogte van garantiebedrag. Meest voorkomende verdeling is 80120, m.a.w. 80% van de opbrengst is voor de producent. In de meeste gevallen is de partage-verdeling een veilige contractovereenkomst waarbij het risico valt te overzien, maar tegelijkertijd de opbrengst voor het theater beperkt blijft. De wet van vraag-en-aanbod speelt een belangrijke rol in deze contractvorm. 4 3. Uitkoop Uitkoopcontracten worden vooral binnen de puur artistieke programmering en jeugdtheater aangeboden. In dat geval zijn alle risico's voor rekening van het theater. 4. Eigen (co-)producties In principe produceert theater't Speelhuis niet zelf. Wel wordt er gestreefd naar andere productievormen. het opzetten van producties in samenwerking met Artimond en mogelijk andere toekomstige co-producenten bijvoorbeeld Jazz-festival. In dergelijke gevallen levert het Theater het product, de repetitietijd en de mankracht (techniek, marketing etc.) De financiële risico's worden in principe gedeeld. Conclusies Theater't Speelhuis minimaliseert het exploitatie risico via de volgende instrumenten: ¿ contracten op basis van diverse vormen van partage ¿ voorstellingen op verhuurbasis met theatertoeslag per verkochte stoel (naast het verhuurbedrag wordt in het contract vastgelegd dat per verkochte stoel de huurder een bedrag in rekening wordt gebracht voor kaartverkoop en andere door de huurder gewenste diensten) ¿ afspraken over publiciteitlpromotie met producenten 3.2. Zakelijk De verschillende soorten bijeenkomsten cq. evenementen hebben een eigen karakter met verschillende doelgroepen. Bij de keuze van de verschillende activiteiten wordt een afweging gemaakt waarbij van belang is: ¿ de plaats binnen de totale dienstverlening van Theater't Speelhuis ¿ de commerciële waarde ¿ veiligheid In de bijlage bij het bedrijfsplan is op basis van de recente aanbevelingen van de regionale brandweer een gebruiksadvies geschreven.' Zie bijlage 1 5 4. Omgeving cultuur en zakelijk 4.1. Verzorgingsgebied De laatste 20 jaar heeft Helmond een sterke ontwikkeling doorgemaakt. De verwachting is dat deze groei de komende jaren zal doorzetten. In inwoneraantal zal de bevolking groeien van 80.000 inwoners in 1999 tot ruim 90.000 in 201 0. Niet alleen Helmond groeit, de regio De Peel waar Helmond deel van uitmaakt groeit ook. De ambities voor de toekomst van Helmond richten zich op verdere groei en versterking van de stedelijke allure, zodat Helmond haar centrumfunctie vervult voor de eigen inwoners en voor de Peelgemeenten. Voor Theater't Speelhuis zijn een aantal verzorgingsgebieden te onderscheiden. Tabel 1 Verzorgingsgebied (peildatum 1-1-1998) Leeftijd Helmond Asten Deurne Gemert/ Laarbeek Mierlo Someren Totaal In % Bakel 0-3 4.111 869 1.663 1.468 1.045 448 1.051 10.655 5,3 4-12 8.772 2.018 3.851 3.411 2.674 1.229 2.438 24.393 12,0 13-18 5.334 1.250 2.745 2.199 1.622 889 1.277 15.316 7,6 19-24 5.770 1.165 2.345 1.878 1.594 686 1.174 14.612 7,2 25-39 21.087 3.702 7.773 6.674 5.064 2.278 4.588 51.166 25,2 40-64 23.563 5.237 10.251 8.725 7.260 3.552 5.607 64.195 31,7 65 > 8.979 1.653 3.460 2.900 2.376 1.076 1.956 22.346 11,0 Totaal 77.616 15894 32.088 27.255 21.635 10158 18.091 202.683 in% 38,3 7,8 15,8 13,5 10,7 5,0 8,9 100,0 100,0 bron: Provincie N-Br Het totale primaire en secundaire verzorgingsgebied van het theater telt ruim 200.000 inwoners, exclusief de groep zeer jeugdigen (0-3 jaar) ruim 190.000 inwoners. Het primaire gebied (Helmond) telt exclusief de zeer jeugdigen ruim 73.000 inwoners en het secondair gebied (Peelgemeenten) ca. 120.000 inwoners exclusief de zeer jeugdigen. Als tertiair gebied worden plaatsen als Eindhoven, Geldrop, Nuenen, Weert en Veghel beschouwd. Uit een recente analyse komt naar voren dat bij de vaste en incidentele bezoeker aan Theater t' Speelhuis in 1999 de gemeente Helmond met ruim 66% is vertegenwoordigd, het secundair gebied met 24% en het tertiair gebied met 1 0%. 6 Daar waar het de bevolkingssamenstelling betreft kan worden geconcludeerd dat het verzorgingsgebied van Theater't Speelhuis op onderdelen licht afwijkt van de landelijke kerncijfers. Tabel 2 Bevolking landelijk Helmond Totaal verzorgingsgebied 0-1 9 jaar 24% 23% 25% 20-64 jaar 62% 65% 64% 65 jaar en ouder 14% 12% 11% CBS Jaarboek Cultuur 98199 Concurrerende podia Het verzorgingsgebied kent buiten de eigen faciliteit een aantal concurrerende podia t.w. in Someren, Gemert, recentelijk Deurne en buiten het verzorgingsgebied Nuenen. Genoemde niet professionele podia programmeren hoofdzakelijk cabaret, lichte muziek en amateurkunsten. Een geduchte concurrent is verder de Stadsschouwburg in Venray, een VSCD aangesloten theater, met een grote kern bezoekers uit Deurne. De Stadsschouwburg Eindhoven en het Muziekcentrum zijn voor het verzorgingsgebied concurrenten op het grootschalige aanbod aan podiumkunsten. Met name bij de Stadsschouwburg het gesubsidieerd toneel, o.a. Toneelgroep Amsterdam, en het Zuidelijk Toneel. Verder het operarepertoire en de musicalproducties van Joop van den Ende. Het Muziekcentrum voornamelijk met symfonische muziekseries en internationale sterren van de lichte muziek. 7 4.2. Bezoek aan culturele instellingen Het Centraal Planbureau heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd met de titel Het bereik van de Kunsten". Deze studie behandelt ondermeer de landelijke publieke belangstelling voor de podiumkunsten in de periode tussen 1975 en 1995. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling. Tabel 3 Bezoek aan verschillende typen podiumvoorstellingen en aan cinema, musea en galeries, bevolking van 6 jaar en ouder, 1979-1995 (in procenten) 1979 1983 1987 1991 1995 verschil trend 1979-1995a 1979-1995b Toneel 22 22 22 23 23 + + idem, alleen beroepstoneel 12 12 12 12 0 -0 muziekuitvoeringen klassiek 11 12 13 14 15 + + ballet 3 4 4 4 3 + + popmuziek, jazz, musical 12 17 18 21 22 + + cabaret 1 1 10 10 10 10 0 0 een of meer van deze podiumvoorstellingen 36 38 39 43 43 + + bioscoop 46 45 41 42 45 0 0 fiimhuis 5 6 6 5 5 + 0 een of meer van deze cinema-instellingen 47 46 42 43 46 0 museum c 25 29 33 34 30 + + galerie c 17 1 7 19 20 19 + + een of meer van deze instellingen c 32 34 37 39 35 + + een of meer van alle genoemde voorstellingen c 63 64 641 651 661 + 1 + Als participatie breed wordt omschreven (inclusief bezoek aan popconcerten en bioscopen), dan bezocht twee derde van de Nederlandse bevolking jaarlijks tenminste eenmaal een culturele instelling. Na de bioscoop (45%), is het museum (30%) het meest populair. Bij het toneel kan onderscheid gemaakt worden tussen uitvoeringen van amateurs en professionals. Als beide soorten uitvoeringen meegeteld worden, dan is toneel (23%) de meest bezochte podiumkunst. Toneel bereikt dan een even groot deel van de bevolking als popmuziek, jazz en musical samen. Het bereik van beroepstoneel is echter een stuk kleiner- 23% van de bevolking had in 1995 toneel bezocht, 12 % beroepstoneel. Het'verschil - 1 1 procentpunt - verwijst naar de groep die wel naar amateurtoneel is geweest, maar niet naar beroepstoneel. Over het algemeen is het aantal participanten op jaarbasis licht gestegen. Tussen 1979 en 1995 steeg het percentage participanten van 63 naar 66. Een relatief sterke toename van de belangstelling valt waar te nemen als uitsluitend naar de podiumkunsten gekeken wordt. In deze sector steeg het percentage bezoekers van 36 in 1979 naar 43 in 1995. Bron- SCP, maart 2000 8 Hieronder wordt een profiel geschetst van het Nederlandse kunstenpubliek aan de hand van de bezoekfrequentie. Uit de beschikbare onderzoekgegevens kan worden afgeleid hoeveel personen in een bepaald jaar podiumuitvoeringen hebben bezocht en hoe vaak zij dat in het bewuste jaar hebben gedaan. Van elke bezoeker is op die manier een frequentie over een jaar bekend, variërend van 1 tot 12 (eenmaal per maand en vaker). Tabel 4 Bezoekfrequentie aan verschillende typen voorstellingen en aan musea, onder bezoekers van 6 jaar en ouder, 1983 en 1995 3,5 - 3,0 ---- ----- ~-~ - 2,5 ---- ---- --~ ------ ----- ---- - 2,0 ---- ---- -- ~--- ---- ---- ---- 1,5 ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- 1,0 ---- ---- ~--- ---- ---- ---- ---- 0,5 ---- ---- ---- --- --- ---- ---- 0,0 1 1 1 filmhuis bioscoop populaire ballet klassieke beroepstoneel toneel galefie museum muziek muziek 10 1983 E l W5] Bron: SCP (AVO'83 en'95) Bovenstaande tabel laat zien dat onder bezoekers van klassieke concerten de gemiddelde frequentie in 1983 en 1995 respectievelijk 2,6 en 2,4 bedroeg. De gemiddelde bezoekfrequentie aan andere vormen van podiumkunst lag in 1995 tussen de 2,0 en 2,5. Afieen balletbezoekers wijken hiervan af. Bioscopen en fiimhuizen worden met een grotere regelmaat bezocht. 9 Het gemiddelde verhult dat onder de bezoekers velen slechts een of enkele keren per jaar gaan en slechts weinigen vrijwel iedere maand of nog vaker. Om deze verschillen zichtbaar te maken, is binnen de groep bezoekers nog een extra onderscheid aangebracht. Bezoekers die één keer per kwartaal of vaker naar een podiumvoorstelling of museum gaan zijn apart genomen. Naar deze bezoekers zal verwezen worden als de `frequentebezoekers`. Personen die tenminste één keer per jaar gaan, maar minder dan één keer per drie maanden, zullen worden aangeduid als incidentele bezoekers". Tabel 5 Bezoek aan verschillende typen voorstellingen en aan musea en galleries, bevolking van 6 jaar en ouder, 1983 en 1995 (in procenten) A:bezoek B: frequent C: incidenteel Verhouding bezoek bezoek B/C* 1983 1995 1983 1995 1983 1995 1983 1995 Toneel 22 23 4 4 18 19 0,21 0,22 idem, beroepsgezeischappen 12 12 2 2 9 10 0,26 0,24 uitvoeringen klassieke muziek 12 15 3 4 9 12 0,30 0,29 ballet 4 3 0 0 3 3 0,13, 0,14 popmuziek, jazz, musical 17 22 3 4 131 18 0,24 0,21 cabaret 10 10. 1 1 9 9 0,07 -0,14 bioscoop 45 451 17 17 29 29 0,58 0,57 fiimhuis, 6 5 2 2 4 4 0,44 0,50 museal 29 301 51 6 26 25 0,19 0,24 galeriel 17 191 31 4 13 15, 0,20, 0,24 Gebaseerd op niet-afgeronde cijfers Bron: SCP (AVO'83 en'95) Uitvoeringen van klassieke muziek en toneel trekken relatief veel frequente bezoekers. Alleen bij bioscopen en filmhuizen ligt het aandeel frequente bezoekers hoger. De verhouding tussen frequente en incidentele bezoekers bleef vrijwel gelijk. ]n absolute aantallen betekent een stijgende belangstelling echter de komst van meer incidentele bezoekers. 10 Onderstaande tabel laat zien dat theater met 41 % uitgedrukt in uitvoeringen c.q. voorstellingen de belangrijkste hoofddiscipline is maar dat het aandeel van de voorstellingen ruim twee keer zo groot is als het aandeel uitgedrukt in bezoekers, zijnde 20%. Met 37% van het totaalbezoek is het segment muziek, van serieus tot jazz, de populairste vorm van podiumkunst. Tabel 6 Podiumkunsten 2 (Professioneel): uitvoeringen en bezoekers naar hoofddiscipline 199711998. uitvoeringen bezoeken 2% 5% 7% 6% 23% 1% 32% 27% o theater u muziek ci muziektheater ci danstheater u diversen Bron: CBS; Statistiek podiumkunsten. 2 Exclusief popconcert. Helmonders houden wel van een uifie Vijf jaar geleden is bij een inwonersenquéte aan de volwassen inwoners van Helmond gevraagd of zij gebruik maakten van het vaste kunstaanbod. Het gaat om voorstellingen, tentoonstellingen of andere evenementen in 't Speelhuis, de Gaviolizaal, het Fiimhuis en het Museum van Helmond. Ook het bioscoopbezoek buiten Helmond is in het onderzoek aan bod gekomen. Vooruitlopend op het Helmondse Pathé bioscoopaanbod is het bioscoopbezoek alvast meegenomen in het vaste kunstaanbod. Het aanbod voorziet zeker in een behoefte. Ruim 60 procent van de Helmonders beantwoorde bevestigend op de vraag of zij gebruik maakten van het vaste kunstaanbod. Op kop lag het bioscoopbezoek, bijna 40% was naar de bioscoop geweest. Theater't Speelhuis scoorde de tweede plaats, 26% had hier een voorstelling bezocht of één van de andere activiteiten. De Gaviolizaal en het Helmondse Museum deelden de derde plaats, beide culturele doelen werden door circa 16% van de Helmonders bezocht. Het Fiimhuis behaalde van deze vijf de laatste plaats, maar toch bleek één op de 12 volwassenen (8 procent) er geweest te zijn. Tabel 7 Bezoek aan het vaste kunstaanbod (O/.) Bezoekdoel Miseum Bioscoop Fi1rrtiuis Speelhuis Gaviolizaal Geen van de vijf 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 Percentage volwassen Helmonders (18-f-) Bron: inwonersenquéte 1995, O&S Gemeente Heimond Alle in dit rapport gehanteerde tabellen zijn verkregen door middel van landelijk publieksonderzoek. Analyse van de markt is noodzakelijk om begrippen als behoeften, verwachtingen, voorkeuren, imago en effect van publiciteit te leren kennen. Theater't Speelhuis wil en moet haar publieksbereik vergroten. Een middel om die kennis te vergaren is publieksonderzoek. Maar publieksonderzoek begint bij het analyseren van relevante onderzoeken die het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Sociaal en Cultureel Panbureau jaarlijks publiceren. Op basis van die statistieken kan worden bezien welke lokale ontwikkelingen door landelijke trends zijn te verklaren. Ook een analyse van de kassadatabase bestanden kan belangrijke inzichten opleveren. Op dit moment is dat nog niet mogelijk omdat het kassareserveringssysteem nog te weinig inzicht verschaft in klantgegevens. Het is zeer noodzakelijk het huidige reserveringssysteem met de nodige marketingrnodules uit te breiden (rekening gehouden dient te worden met een investering van ca. f. 150.000,-). Om een eerste inzicht van de eigen markt te verkrijgen wordt in samenwerking met de VSCD een professioneel publieksonderzoek in gang gezet. Dit onderzoek zal worden betaald uit het lopende exploitatiebudget. 1 2 4.3. Zakelijk Op het marktgebied van zakelijke en feestelijke bijeenkomsten is het aanbod in Helmond zeer beperkt. Het centrum kent een klein hotelaanbod en er zijn beperkte mogelijkheden m.b.t. zaalaccommodaties. Uit diverse gesprekken met Brabantse ondernemers en theaterdirecteuren blijkt dat de vraag uit de markt naar goed geoutilleerde accommodaties sterk toeneemt. De volgende ontwikkelingen zijn te noemen: ¿ Het aantal zakelijke en feestelijke bijeenkomsten neemt toe ¿ Partijen zijn kritischer ten aanzien van type accommodaties en kiezen voor kwaliteit ¿ Voor partijen tussen de 200 en 500 deelnemers zijn nauwelijks geschikte accommodaties te vinden in de regio Helmond ¿ De beoogde technische mogelijkheden van 't Speelhuis/Gaviolizaal zijn uiterst modern en uitstekend geschikt voor technisch hoogwaardige producties ¿ Na renovatie is theater't Speelhuis mede door haar uitstraling een unieke locatie Theater't Speelhuis is na de totale renovatie op het marktsegment van de feestelijke bijeenkomsten vooral uniek door de mogelijkheid theatervoorstellingen te combineren met een feestelijke samenkomst. Juist de mogelijkheid om met kleine of grote groepen een voorstelling te bezoeken en vervolgens in dezelfde locatie een receptie of souper te organiseren is zeer aantrekkelijk en in de regio vrijwel nergens mogelijk. Op de zakelijke markt wordt met name bij productpresentaties een beroep gedaan op hoogwaardige technische faciliteiten, die in principe alleen voorhanden en technisch uitvoerbaar zijn in een theater. Productpresentaties van verschillende grootte kunnen na de renovatie probleemloos worden ondergebracht. 1 3 5. Programmering, publiciteit en marketing 5.1. Artistiek en programmatisch plan Theater't Speelhuis 't Speelhuis - Grote zaal Theater't Speelhuis heeft als taak een breed publiek te bedienen met een keuze uit alle podiumkunsten. De theaterzaal van 't Speelhuis leent zich bij uitstek voor middelgrote producties en dient zich programmatisch te richten op repertoiretoneel, gesubsidieerde of vrije producties, middelgroot/groot cabaret, musicals, kamermuziek, dans, jazz, lichte muziek, familie- en jeugdtheater. Er wordt derhalve voor't Speelhuispodium op maat geprogrammeerd. ¿ De amusementsprofilering loopt vooral via de genres musical, show, revue, lichte muziek en cabaret/kleinkunst ¿ Verder zal bij toneel gekozen worden voor zogenaamde middenzaalproducties van vrije producenten en qua vorm en afmeting afwijkend werk van de grote gesubsidieerde repertoiregezeischappen en regionale toneelkernen. En als het wordt aangeboden zal ook worden gekozen voor komedie, blijspel en klucht. ¿ Verder fungeert't Speelhuis als bruggenhoofd van de Vlaamse theaterontwikkeling. De vernieuwende theatervoorhoede van onze zuiderburen moet een duidelijke plaats krijgen. ¿ Verder zal er jaarlijks een keuze worden gemaakt uit het spraakmakende Nederlandse hedendaagse dansaanbod ¿ Ten aanzien van klassieke muziek en jazz zal 't Speelhuis podium fungeren als smaakmaker met een licht educatieve ondertoon. Geen avant-garde programmering, maar eerder op zoek naar internationaal spelende Nederlandse topformaties die in series aangeboden een goed beeld schetsen van de huidige muzikale ontwikkelingen. ¿ Voor familie- en jeugdprogrammering zal gekozen worden uit commerciële vrije producties en uit ieugdtheater (7+) productiekernen die in ons land, maar inmiddels ook in het buitenland een hoog aanzien genieten. 1 4 Gaviolizaal - Kleine zaal De Gaviolizaal kan toekomstig, naast haar cultuur toeristische aspecten, een hoofdrol spelen in de programmatische- en publieksontwikkeling van beide podia. Programmatisch ligt het accent voorlopig nog op jong talent in de cabaret- en kleinkunstsector. Vanaf seizoen 2001-2002, moet er naast het cabaret aanbod, met name in de weekends, meer ruimte worden gemaakt voor kleinschalige toneel- en jeugdtheaterproducties uit de zuidelijke provincies, waarbij nieuwe theatermakers de kans krijgen te experimenteren met oude en nieuwe vormen. Zij zorgen voor een levendig en vernieuwend aanbod. Te denken valt aan o.a. de volgende productiekernen: Productiehuis Brabant, Drie Ons, De Wetten van Kepler, Het Vervolg, Het Huis van Bourgondië en de jeugdtheatergroepen Artemis en de Stilte. Tevens zal de programmering worden gevoed door een aantal netwerken: Theater Netwerk Nederland plus de theaterwerkplaatsen die landelijk het aanbod voeden Het margeaanbod en de talentontwikkeling bij de structureel gesubsidieerde Nederlandse theatergezeischappen. Door de programmering van jeugdtheater (4+) kan de Gaviolizaal een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling en het bereiken van een potentieel jong en nieuw theaterpubliek. Amateur-podiumkunsten Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal hebben een gemeentelijke opdracht om een actief beleid met betrekking tot de Helmondse amateur-podiumkunsten vorm te geven. In hoofdlijnen betekent dat- * het beschikbaar stellen van speeldagen en repetitietijd op beide podia * het ondersteunen van publiciteit en publiekswerving * het ondersteunen qua vormgeving en techniek- toneelbeeld, lichtplan, enzovoort. De amateur podiumkunsten in Helmond en omgeving omvatten een aantal grote en kleine theater- en muziekgroepen die jaarlijks één of meerdere producties brengen. Theater't Speelhuis moet hierbij niet alleen optreden als "verhuurder' maar de ontwikkelingen van deze groepen steunen en stimuleren. De afdeling marketing en publiciteit van't Speelhuis functioneert adviserend en incidenteel mogelijk uitvoerend. Ook uit marketingoverwegingen en de binding van de Helmondse bevolking aan theater't Speelhuis is het van belang om een stimulerend beleid te ontwikkelen. Een dergelijk beleid vraagt inzet van personeel, kennis en middelen. Het betreft de begeleiding van een aantal gevestigde Helmondse gezelschappen zoals- * Helmondse Orkest Vereniging * Koninklijke Stadsharmonie Phileutonia * Toneelvereniging St. Genesius *1 Literair Toneel 15 5.2. Programmering Grote Zaal 't Speelhuis in speeldagen seizoen seizoen seizoen seizoen Genre 200012001 200112002 200212003 200312004 toneel 8 8 14 18 dans 5 5 8 10 cabaret 12 12 20 20 musical, muziektheater e.a. 16 16 25 25 lichte muziek/jazz 14 14 20 22 klassiek 5 5 5 10 jeugd/familievoorstellingen 1 1 1 1 15 15 amateurs 1 1 1 1 15 15 educatieve verhuring (BISK) 14 14 15 15 subtotaal 96 96 137 150 verhuringen 15 15 25 30 totaal 't Speelhuis 111 111 162 180 5.3. Programmering Gaviolizaal in speeldagen seizoen seizoen seizoen seizoen Genre 200012001 200112002 200212003 200312004 toneel 8 13 8 8 cabaret 16 21 16 16 lichte muziek 9 14 8 8 jeugd/familievoorstellingen 8 12 10 10 amateurs 1 1 15 15 15 educatieve verhuring (BISK) 5 5 5 5 totaal Gaviolizaal 57 80 62 62 5.4. Totalen programmering seizoen seizoen seizoen seizoen 200012001 200112002 200212003 200312004 totaal 't Speelhuis 111 111 162 180 totaal Gaviolizaal 57 80 62 62 jaarlijks groot techn. onderh. 15 15 15 15 totaal werkdagen/speeldagen 183 206 239 257 16 5.5. Toelichting bij de programmering ¿ Tijdens het theaterseizoen 200012001 wordt Theater't Speelhuis in de periode september t/m december 2000 voor een deel gerenoveerd (techniek toneelhuis) en wordt de Gaviolizaal in die periode extra geprogrammeerd om een volwaardig programmapakket te waarborgen. ¿ Tijdens het theaterseizoen 200112002 wordt, indien de raad hiermee instemt, Theater't Speelhuis verder gerenoveerd (gebouw/publieksvoorzieningen). De Gaviolizaal zal dan tijdens de renovatieperiode (september/februari) extra worden geprogrammeerd. Het totaal aan speeldagen zal licht stijgen. ¿ Vanaf het seizoen 200212003 (september 2002 t/m juni 2003), is het de intentie met de programmering van het inmiddels gerenoveerde Theater't Speelhuis een nieuwe stap te zetten naar een volwaardige programmering met e-en diversiteit die in overeenstemming is met de diverse doelgroepen binnen het verzorgingsgebied. Het professionele speelplan van de Gaviolizaal komt definitief op 42 en't Speelhuis op 107 professionele voorstellingen. ¿ Vanaf het seizoen 200312004 kan een volgende stap gezet worden en zal in dat geval het aantal speeldagen in Theater't Speelhuis uitkomen op 180, inclusief de verhuringen. Beschikbaar zijn ca. 40 speelbare weken; 280 speeldagen/werkdagen. De zaalbenutting ligt met 180 speeldagen op ca. 65%. Dit biedt voldoende mogelijkheid het aantal verhuringen verder te stimuleren in het voor- en naseizoen. 1 7 5.6. Festivals en evenementen Theater't Speelhuis streeft naar aansluiting bij en verdere ontwikkeling van bestaande festivals zoals: ¿ Artimond Als onderdeel van Artimond's programmering zijn door Theater't Speelhuis twee producten ontwikkeld t.w. de Cabaretnacht en het Open Podium, beide in de Gaviolizaal. De Cabaretnacht is een programma van en voor prijswinnaars van nationale Cabaretfestivals o.a. Leids Cabaret Festival en Amsterdams Kleinkunst Festival. Per definitie jonge theatermakers die aan het begin staan van hun podiumcarrière. De Cabaretnacht beoogt een relatief jong publiek te interesseren en de drempel naar het theater te verlagen. Het Open Podium beoogt dé plek te zijn en te worden voor regionale beoefenaren van de verschillende podiumkunsten. Van muziek tot dans, voor amateurs en voor toekomstige professionals. Een activiteit die tevens dient om de kunstparticipatie te bevorderen. Naar onze overtuiging zou Artimond toekomstig een bredere basis verdienen, waarbij ook alle podiumkunsten onderdeel gaan uitmaken van het festival. Daarbij zou gekeken moeten worden naar aantrekkelijke (particuliere) locaties en monumenten in Helmond om als podium te kunnen fungeren. ¿ Jazzfestival Theater't Speelhuis streeft als podium naar aansluiting met het jaarlijkse Helmondse Jazzfestival. ]n samenspraak met het Jazzfestival kan in het theater b.v. de ontwikkeling van de eigentijdse Nederlandse jazz worden belicht in één of twee voorstellingen. Wellicht bestaat de mogelijkheid het bestaande buitenpodium aan de zijkant van het theater in de programmering te betrekken. Als aandachtspunt geldt dat financiering van festivals via overheidssubsidies en andere fondsvorming in Nederland steeds moeilijker blijkt te worden. Hieraan zal verder aandacht worden geschonken in de in voorbereiding zijnde cultuurnota. ¿ Evenementen Theater't Speelhuis ondersteunt een aantal seizoensgebonden evenementen zoals Carnaval met het Concert Carnavalesque en de Carnavalsklucht van St. Genesius. De jaarlijks terugkerende prijsuitreiking van o.a. Sportawards en het Literair Café als een bijzondere vorm van geïntegreerde programmering. Het toekomstig in het theater onderbrengen van grote publieksevenementen als het 60er jaren Popfestival en Prijsbloaze staat ter politieke discussie. E.e.a. vindt zijn oorzaak in de herinrichting, het microklimaat (luchtverversing) en het stoelenplan van de grote zaal van 't Speelhuis en nu ook de recent verstrekte brandweerverordening van de Helmondse Brandweer. (Zie bijlage 3.2) 1 8 5.7. Algemene marketing In dit deel van het Bedrijfsplan wordt de vertaalslag gemaakt van het product naar de markt (het publiek). De bevordering van "ruiV is de kern van marketing. De marketing van culturele producten is een zeer complex proces. Men heeft te maken met een extreme diversiteit, een grote mate van subjectieve beleving bij het publiek, een niet tastbaar product, een meestal eenmalige beleving en een hoge moeilijkheidsgraad bij de herkenbaarheid c.q. etikettering. Allemaal drempels die in de publiciteit en promotie genomen moeten worden op de weg van productanalyse naar consument. Het bedrijfsplan pretendeert geen integrale en volledig operationele marketingstrategie te brengen. Wel worden de hoofdlijnen gekozen in de te volgen strategie. Miranda Boorsma (Boekmanstudies 1998) geeft de volgende definitie van marketing: "Marketing betreft de activiteiten die een organisatie richt op beïnvloeding van de interactie met één of meer belangengroepen om de ruil van waarden met één of meer doelgroepen te bevorderen.(afnemers)." Marketing heeft dus betrekking op activiteiten die die ruilbevordering beogen. Het is voor de definitie van marketing niet van belang of de ruil daadwerkelijk tot stand komt, het gaat om de activiteiten die dat beogen. Tot voor kort was marketing in de culturele sector taboe, omdat marketing in het algemeen gelijk werd gesteld met "winst maken". Marketing is dus veel meer een filosofie, een houding (mentaliteit) van een organisatie en zijn medewerkers. Daarnaast is marketing een verzameling technieken volgens welke op systematisch geordende en geplande wijze de transactie met de markt plaatsvindt. Naar Amerikaans voorbeeld wordt de laatste jaren ook in cultuur, waar winst meestal niet het eerste doel is, in toenemende mate belang gehecht aan marketing. Het is echter geen blauwdruk voor succesvol opereren. Producten en markten zijn altijd in ontwikkeling. Periodieke bijstellingen zijn dan ook onvermijdelijk. Een onmisbaar hulpmiddel bij het bedrijven van marketing in de theatersector is een kassa- reserveringssysteem en een daaraan gekoppeld managementinformatie- systeem waarin van iedere bezoeker relevante gegevens worden opgeslagen. Op basis van klantanalyses en aanvullend publieksonderzoek kunnen in de toekomst marketingacties worden ondernomen. Theater't Speelhuis zal grotere publieksstromen op gang moeten brengen dan het in het verleden heeft gedaan. Een groeistrategie ligt dan ook voor de hand om de in dit beleidsplan gestelde doelen te realiseren. Marketing vormt daarbij een onmisbaar instrument. Er zal toekomstig meer aandacht moeten komen voor reeds bestaande markten, maar eveneens zullen markten moeten worden ontwikkeld met nieuwe producten. Met andere woorden, met welk product, tegen welke prijs, op welke plaats, door middel van welke promotie en door welk personeel(service!) wil Theater 't Speelhuis de markt benaderen. Deze marketing-mix, de vijf marktinstrumenten, de vijf P's van product, plaats, prijs, promotie en personeel wordt hieronder beschreven. 1 9 5.8. Marketing-mix Product Het totaalproduct bestaat uit het artistieke kernproduct en de toegevoegde waarde. De toegevoegde waarde kan de werking van het kernproduct ondersteunen. Denk aan educatieve activiteiten bij een voorstelling in de vorm van een inleiding. Ook horeca ondersteunende activiteiten kunnen het product ondersteunen. Te denken valt aan een diner/buffet voorafgaand aan de voorstelling tot een kunstexpositie voor in de pauze. De toegankelijkheid tot het product wordt in hoge mate bepaald door toegevoegde waarden als- openingstijden van de kassa dag en tijdstip waarop de voorstelling wordt vertoond informatie over het product en de beschikbaarheid daarvan de prijs en het gemak waarmee het product gekocht kan worden (reserveringen, kassaservice, betaalsystemen etc.) de aangename omgeving, b.v. de houding van het personeel, goede horecavoorziening, zitcomfort, klimaatregeling, interieur van het theater. Plaats Het product moet staan op de juiste plaats omdat een voorstelling wordt ontworpen voor een bepaalde ruimte. Bijvoorbeeld en lijsttheater of een vlakkevloertheater. Een grote zaal ('t Speelhuis) of een kleine zaal (Gaviolizaal). Doorgaans gaat dat in overleg met de productiekernen of de aanbieders(impresariaten). Maar de accommodatie moet ook aansluiten bij de wens van het publiek. Een aantal facetten zijn daarbij van belang: ¿ sfeer, vormgeving, logistiek en faciliteiten van het theater ¿ bereikbaarheid en toegankelijkheid (fietsenstalling/parkeergelegenheid, invaliden) ¿ de veiligheid in en rondom het theater ¿ verkrijgbaarheid van het product (vaste avond voor toneel, klassieke muziek, m.a.w. horizontaal programmeren) 20 Priis (geld en tigd) De prijs van een artistiek product is bij Theater't Speelhuis nauwelijks een instrument van marketing omdat de zaalcapaciteit beperkt is en prijsdifferentiatie (rangindeling), gezien het huidige comfort, voorlopig niet gehanteerd kan worden. Die indeling is vaak gebaseerd op criteria als zichtlijnen, akoestiek en deels op sociale motieven. Bij de inkoop van de verschillende voorstellingen doen zich flinke prijsverschillen voor. Vanuit de doelstelling "zo klein mogelijk verlies" en getoetst aan regionale theaterprijzen wordt de prijs per product bepaald. Prijsdiscriminatie (korting) wordt wel gehanteerd en is een variatie in prijs die afhankelijk is van de categorie kopers. Voorbeelden van prijsdiscriminatie zijn speciale tarieven voor bijvoorbeeld: ¿ studerenden (last minute korting) ¿ houders van een Cultureel Jongeren Paspoort ¿ houders van een Pas 65 ¿ kinderen ¿ kortingen op series ( lichte muziek, klassieke muziek, toneel/dans en cabaret) Uit onderzoeken komt in het algemeen niet naar voren dat inkomensverschillen tot grote verschillen in deelname leiden. In vergelijking met de verschillen die teweeg worden gebracht door opleiding en beroep, zijn de verschillen naar besteedbaar inkomen doorgaans gering. Culturele activiteiten zijn in Nederland kennelijk relatief laag geprijsd en voor de lagere inkomensgroepen met belangstelling voor podiumbezoek zijn effectieve reductiemaatregelen van kracht. Verder blijkt ook uit onderzoek dat onder het beter opgeleide bevolkingsdeel in de leeftijd van 20 tot 50 jaar de vrije tijd sinds de jaren zeventig met circa 4 uur per week is teruggelopen. De tijdschaarste groeit mede door toenemende mobiliteit en flexibilisering van de arbeid. De tijd en energie die besteed moet worden aan een avondje uit wordt als een drempel beschouwd. Regelen van de oppas, het kopen van kaartjes, het vervoer, dineren/souperen, het kost allemaal tijd. Het theater zou op deze ontwikkelingen in moeten spelen door tijdsbesparing in ondersteunende diensten in te bouwen. Bijvoorbeeld door een voorstelling te combineren met een diner. Promotie Het vaststellen van een goede mix aan promotie instrumenten is uiterst belangrijk en gebeurt doorgaans bij het promoten van producten op basis van een product/doelgroep analyse. Een continu communiceren met het potentiële publiek, van frequente- tot incidentele- en niet-gebruikers. Het kan bestaan uit reclame in de massamedia, reclamemateriaal op distributiepunten, driehoeksborden in de regio, huisstijl, public relations activiteiten, direct marketing en het ontwikkelen van een eigen website voor actuele informatieverschaffing tot een periodieke nieuwsbrief per e-mail. Een goedkope mogelijkheid om intensief contact te houden met het publiek. 21 Er is een toenemende graad van automatisering binnen de kunstsector en als gevolg van deze ontwikkeling ontstaan nieuwe en effectievere marketing instrumenten Er komen nieuwe allianties en combinaties. De directie bepleit in dit verband een nauwere samenwerking met de kunstinstellingen in Heimond, o.a. het museum, het fiimhuis, het KCH en het poppodium. Er zijn diverse budgetteringsmethoden die gehanteerd worden bij de vaststelling van het promotiebudget. Een inmiddels veel gehanteerde methode is het koppelen van het budget aan een percentage van de programmakosten. Personeel De vijfde P van de marketing-mix heeft alles te maken met serviceverlening, klantvriendelijkheid, betrokkenheid en motivatie van alle theatermedewerkers. De gouden regel `de klant is koning" staat hier centraal. Maar echte service - en dat is onverplichte en onbetaalde dienstverlening - is helaas uitermate zeldzaam in zowel de profit- als de non-profit sector. Het is van groot belang ook alle medewerkers die in direct contact staan met de consument ( o.a. kassamedewerkers) goed te informeren over de diverse producten. Het streven naar een productgerichte organisatie is van groot belang. Door een servicegerichte instelling wordt het imago van het theater in gunstige zin beïnvloed. Om dit te bereiken zal met enige regelmaat de marketingtechnieken via training eigen moeten worden gemaakt of worden onderhouden. 5.9. Educatieve activiteiten Educatie is een geïntegreerd onderdeel van de unit promotie en marketing en beperkt zich voorlopig tot: ¿ abonnementen voor de jeugd tot en met 12 jaar (basis onderwijs) ¿ activiteiten ter ondersteuning van de reguliere programmering o.a. inleidingen gekoppeld aan voorstellingen ¿ rondleidingen In het kader van het CKV project, verbreding van cultuur onder jongeren bij het voortgezet onderwijs en toekomstig ook bij het vmbo, zou de theaterdirectie graag een aantal activiteiten ontwikkelen. O.a. een scholierenabonnement en het ontwikkelen van buitenlandstalige programmering in nauw overleg met het voortgezet onderwijs. Om dit te kunnen realiseren zal een geoormerkt educatief budget vrijgemaakt moeten worden. De mogelijkheden hiertoe zullen worden bezien bij de voorbereiding van de begroting 2002. Tevens pleit de directie bij aanvang van het seizoen voor een CKV-open dag, waarbij de diverse opleidingen en culturele instellingen gezamenlijk inzicht kunnen geven in het aanbod voor het komende seizoen. 22 6. Horeca en congressen 6.1. Inleiding Een belangrijk deel van de horecaomzetten komt voort uit culturele activiteiten. Deze "theatergebonden horeca" bestaat uit opbrengsten, gerealiseerd bij de diverse buffetten, het theatercafé en de Gaviolizaal. Bij een deel van deze theatergebonden activiteiten wordt van deze unit in de nabije toekomst een actievere rol verwacht. Voorbeelden zijn: * theaterarrangementen ( combinatie van voorstelling en lichte maaltijd in het theater café) * bedrijfsarrangementen (combinatie van voorstelling en maaltijd of receptie in een aparte ruimte) De unit is ook verantwoordelijk voor de horeca-invulling van de commerciële verhuur van de verschillende ruimten aan particulieren, instellingen en bedrijven voor zakelijke en feestelijke bijeenkomsten. Voordat we de verschillende markten nader beschrijven wordt allereerst een overzicht gegeven van de beschikbare zalen en ruimten. 6.2. Beschikbare zalen en ruimten In dit overzicht worden een aantal kenmerken van de verschillende ruimten op een rijtje gezet. Bij de prijsstelling van de horeca en de verhuur van zalen wordt uitgegaan van het prijsniveau bij vergelijkbare accommodaties. Per ruimte, activiteit en gebruiker worden verschillende tarieven gehanteerd (gedifferentieerde prijsstelling) 6.3. Theaterfoyers en Ronde Zaal Uitgiftebuffetten in de verschillende foyers. Hier worden koffie, thee en overige dranken geserveerd aan de bezoekers van voorstellingen of aan deelnemers van zakelijke en feestelijke bijeenkomsten. Tevens bestaat de gelegenheid voor genoemde doelgroepen in beide foyers te recipiëren of te lunchenldineren. De Ronde zaal biedt buiten de genoemde mogelijkheden tevens gelegenheid voor kleinschalige vergaderingen. Afhankelijk van de opstelling tot ca. 70 personen. 6.4. Theatercafé Het theatercafé is geopend tijdens voorstellingen. In principe tot maximaal 1 uur na afloop van de voorstelling. Uiteraard zijn, afhankelijk van de activiteit, ruimere openingstijden mogelijk. De bezoeker heeft toekomstig, voorafgaand aan een voorstelling de keuze uit een kleine kaart of warm/koud buffet. De uitstraling is warm, feestelijk, ongedwongen en vriendelijk. Het theatercafé heeft een capaciteit van 80 zitplaatsen. 23 6.5. Artiestencafé Deze ruimte is bestemd voor de artiesten en musici die optreden in Theater't Speelhuis. Daarnaast is het artiestencafé bestemd voor alle betrokkenen bij producties en dient het artiestencafé als personeelsruimte voor medewerkers van theater't Speelhuis, Het artiestencafé is "selfsupporting", m.a.w. de ruimte wordt zodanig ingericht dat directe horecaondersteuning niet nodig is. In het artiestencafé kunnen (basis) maaltijden worden bereid door medewerkers en artiesten. Niet geschikt voor verhuring. 6.6. Grote Zaal De Grote Zaal is geschikt voor zakelijke evenementen zoals vergaderingen, congressen en symposia. Met name geschikt voor plenaire vergaderingen tot 500 personen. 6.7. Gaviolizaal Gezien de museale inhoud en verdere vormgeving, na degelijke renovatie, een zeer geschikte zaal voor presentaties, vergaderingen en lezingen. Mogelijkheden voor buffetten, lunches en diners, in relatie tot theatervoorstellingen en optredens. Capaciteit afhankelijk van theatrale of museale activiteit; 1 00 tot 200 personen 6.8. Theater gebonden horeca De gevarieerde programmering van't Speelhuis en de Gaviolizaal levert per voorstellingsdag een vooraf redelijk in te schatten aantal bezoekers op. De benodigde horeca inspanning is doorgaans goed voorspelbaar. Bij de benadering van de particuliere theaterbezoeker zal in de toekomst voor een actieve benadering van de markt worden gekozen. Hierbij zal nauw worden samengewerkt met de theaterkassa en de afdeling marketing en publiciteit. 6.9. Zakelijke en feestelijke bijeenkomsten Op de markt van zakelijke en feestelijke bijeenkomsten zijn zeer goed combinaties mogelijk met voorstellingen. Bij voorbeeld een personeelsfeest of een relatie marketing activiteit gekoppeld aan een ( al dan niet uitgekochte) theatervoorstelling. Weliswaar overlappen het theaterseizoen en het seizoen voor zakelijke en feestelijke bijeenkomsten elkaar. Dit heeft zijn beperkingen voor de verhuur. Afstemming tussen de afdelingen is derhalve van groot belang bij het plannen van zakelijke en feestelijke bijeenkomsten. 24 7. Organisatie en personeel 7.1. Organisatiestructuur In het onderstaande schema wordt een schets gegeven van de hoofdstructuur van theater't Speelhuis in termen van functies van de organisatie. Om de werking van de organisatie te verduidelijken en om posities in onderlinge samenhang weer te geven worden korte beschrijvingen per unit gegeven. Nadere precisering zal plaats vinden door middel van taak- of functiebeschrijvingen. Directie Financiële re ta ri a at adm inistratie r r 17@s7reekbureau ppoosten Technische dienst Publiciteit & Horeca m arketing 25 7.2. Capaciteits berekening netto uren per medewerker In het kader van de invoering van de 36-urige werkweek is in 1997 besloten de tengevolge van de ADV vrijkomende werktijd toe te voegen aan de verlofuren en de werktijd te handhaven op 7,75 uur per dag. Bruto aantal werkdagen 261 x 7,75 uur 2022,75 uur Gemiddeld verlof per medewerker Basisverlof 165,60 uur ADV 136,68 uur Leeftijd 28,80 uur 331,08 1 7,75 uur 43 dagen Ziekte 6% van 261 dagen 15 dagen Bijzonder verlof 1 dagen Feestdagen (incl. Carnaval en kermis) 15 dagen 74 dagen x 7,75 573,5 uur Subtotaal 1449,25 uur Minus algemene uren, zoals excursies en studiedagen 49,25 uur Totaal produktieve uren 1400,00 uur 26 7.3. Directie De directeur van Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal stuurt beide organisaties aan. Beleidslijnen, zowel artistiek als commercieel, worden door de directie - en waar nodig met behulp van de staf- of lijnafdelingen - voorbereid en vervolgens ingebracht in het managementoverleg. De directeur is voorzitter van het managementteam en bewaakt de hoofddoeistelling. Hij/zij is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en het algemeen financieel beleid alsmede voor het voorstellings- en marketingbeleid van het artistieke aanbod. Een aantal elementen die voortvloeien uit genoemde verantwoordelijkheid zijn als volgt te omschrijven: ¿ opstellen algemeen beleidsplan per 4 jaar ¿ integrale conceptbegroting en beheer ¿ opstellen conceptjaarrekening en conceptkwartaal-managementrapportages ¿ horeca exploitatie, algemeen marketing- en personeelsbeleid ¿ algemeen beheer Theater't Speelhuis en Gaviolizaal ¿ programmering en planning van het voorstellingsbeleid in beide zalen ¿ vertegenwoordigt beide bedrijven op commercieel en inhoudelijk terrein bij externe contacten 27 7.4. Programmering, publiciteit en marketing Deze unit is samen met de directeur verantwoordelijk voor marketing- beleidsvorming, programmering, budgettering, promotie en publiciteit. De medewerker Marketing en Publiciteit vervangt de directeur bij zijn afwezigheid en is derhalve 50% van de weekenden tijdens het theaterseizoen verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van beide bedrijven. Deze unit staat in eerste instantie ten dienste van het artistieke beleid. De primaire taak ligt tenslotte op het artistieke vlak. Marketing van het artistieke product is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Uiteenlopende producten als bijvoorbeeld Tineke Schouten en Dansgroep Krisztina de Chátel zullen vertaald moeten worden in actieve publiekswerving. De directie vindt dat de marketingtechniek nog teveel op basis van ervaring en intuïtie wordt toegepast. Mede ook door het ontbreken van een up-to-date kassareserveringssysteem dat inzicht geeft in de marktbewegingen en een gefundeerd marketingbeleid tot stand kan brengen. Verregaande automatisering van het bedrijf zou de hoogste prioriteit moeten hebben. Professionele marketing zorgt ervoor om publiekswerving te systematiseren door analyse, planning, strategie en budgettering. De unit houdt zich bezig met productontwikkeling, onderzoek, prijsbeleid, communicatie en distributie. Zoals eerder gesteld op pagina 12 zal de mogelijkheid voor het up-to-date brengen van het kassareserveringssysteem worden meegenomen bij de voorbereiding van het conceptinvesteringsprogramma 2002. De marketing kan falen omdat de service van de medewerkers afbreuk doet aan het concept. Interne voorlichting en publieksgerichte trainingen voor kassamedewerkers en de algemene publieksbegeleiding zijn derhalve van groot belang. Met name interne voorlichting is een taak voor de afdeling. Hieronder een globaal overzicht van de taken die moeten worden uitgevoerd- ¿ programmering in nauwe samenwerking met directeur waarvan steeds uitvoeringsonderdelen als publiciteit, promotie, voorstellingsbegeleiding, kassaverkoop en educatie deel uitmaken. ¿ Opstellen begrotingen met betrekking tot publiciteit en marketing ¿ Uitvoerende publiciteit op alle onderdelen. Van tekstschrijven tot het opzetten van campagnes en het kiezen van de juiste mediastrategie. ¿ Het bewaken en bijstellen van de marketingstrategie, het uitvoeren van marktonderzoek ¿ Opzetten en uitvoeren van educatief beleid o.a. jeugd- en scholierenabonnement ¿ Opzetten van verkoopnetwerken en lange termijnafspraken met exploitatieafdelingen van de verschillende media; onderhandelen over advertentiecontracten, drukkerscontracten etc. ¿ Communicatie overleg met producenten, gezelschappen en impresariaten voor afstemming van landelijke en regionale publiekswerving ¿ Acquireren van advertenties voor eigen uitgaven ¿ Ontwikkelen en uitvoeren van interne communicatie en huisstijl; sturing en begeleiding bij de marketingfunctie van de kassamedewerkers ¿ Ontwikkelen van verkoop nevenartikelen (merchandising Gaviolizaal) ¿ Ondersteunen van de commerciële tak van het bedrijf in marketing en publiciteit (verhuringen en horeca) ¿ Begeleiden van amateurverenigingen in publiciteit 28 7.5. Technische dienst Doelstelling van de technische dienst is het technisch begeleiden en verzorgen van alle theaterproducties in't Speelhuis en de Gaviolizaal. Daarnaast zal technische ondersteuning van festivals, congressen, verhuringen en grootschalige evenementen ook tot de werkzaamheden behoren. Zo ook het onderhoud aan toneelllicht en geluidstechnische installaties en onderhoud aan gebouw en elektrotechnische installaties. Het medewerkend hoofd technische dienst is verantwoordelijk voor de technische planning en de uitvoering van het onderhoud. Hij coördineert de werkzaamheden ten aanzien van theaterplanning en werkindeling. Kostenbewaking behoort tot zijn takenpakket. Capaciteitsberekening techniek in aantal fte's Theater't Speelhuis heeft drie fulltime theater technici in dienst met in totaal 4200 productieve uren (zie pag. 26). Op dit moment is er geen hoofd van de technische dienst aangesteld. De werkzaamheden vinden plaats in collegiaal verband. Het gemiddeld aantal in te zetten uren per voorstelling ( opbouw, begeleiding, afbreken) bedraagt voor het komende seizoen 200012001 ca. 28 uren en zal de daarop volgende seizoenen oplopen naar gemiddeld 30 uren en meer per voorstelling. Deze verhoging heeft te maken met de algemeen toenemende technische complexiteit bij het opbouwen van voorstellingen en het voldoen aan het pariteitsbeginsel. Producent en het theater leveren een gelijk aantal technici bij opbouwlafbraak van voorstellingen. Verder dient er in toenemende mate rekening gehouden te worden met het arbeidstijden- en rusttijden besluit. Producenten verleggen de start van het opbouwen van voorstellingen steeds meer naar de middag om te kunnen voldoen aan genoemde regelingen. De opbouwperiode wordt derhalve korter en er zal bij tal van voorstellingen door het theater meer manuren moeten worden ingezet. Ook de uitbreiding van de programmering met arbeidsintensieve voorstellingen als toneel en musical, zal bijdragen aan de verhoging van het gemiddeld aantal manuren per voorstelling. Uitgaand van de eerder uitgezette beleidslijnen in deze nota zal de toename van het aantal voorstellingen en activiteiten leiden tot personele consequenties. Onderstaande tabel brengt voor de komende seizoenen het benodigde aantal fte's in kaart voor de technische dienst- Seizoen aantal voorstellingen uren totaal uren aantal fte's 200012001 183 28 5124 - 1400 3,7 200112002 206 30 6180 1400 4,4 200212003 239 30 7170 1400 5,1 1200312004 257 30 7710 1400 5,5 De tabel toont aan dat het huidige seizoen met de reeds aanwezige drie fulltime krachten kan worden volstaan en dat de overblijvende uren ambulant zullen moeten worden ingevuld. Op basis van de geschetste beleidslijnen zal per januari 2002 een extra technische kracht moeten worden aangetrokken. Dit dient nogmaals per januari 2003 te geschieden. 29 7.6. Horeca en congressen De unit Horeca neemt in Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal een centrale plaats in. De functies die onderdeel uitmaken van de afdeling Horeca zijn nogal divers. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen restauratieve-, logistieke- en voorstellingsbegeleidings-functies. De unit is verantwoordelijk voor sturing, planning en begeleiding van de volgende activiteiten- ¿ Voorstellingsbegeleiding, te weten kaartcontrole, garderobe- en ouvreusediensten-, ¿ Pauzebuffetten, ¿ Theatercafé en artiestencafé ¿ Horeca-activiteiten in de Gaviolizaal ¿ Commerciële (niet artistieke) verhuringen, o.a. congressen, vergaderingen, presentaties etc. ¿ Voorstellingsgekoppelde horeca-activiteiten, o.a. recepties, lunches, diners, nazit etc. ¿ Sales voor zaalverhuur, horeca-activiteiten en voorstellingsgekoppelde activiteiten. Voor de leiding en operationele sturing is de horecamanager verantwoordelijk. Hij coördineert de werkzaamheden ten aanzien van planning, werkindeling, inzet personeel etc. Zaken als productontwikkeling, sales-activiteiten, ontwikkeling promotiemateriaal, begrotingen, kostenbewaking, managementinformatie en personeelsbeheer, behoren tot het takenpakket. Personele invulling Na een lange periode van een kwalitatief sterk wisselende operationele uitvoering en sturing van de unit Horeca, is eind 1998 gekozen voor het in eigen beheer uitvoeren van de horeca-activiteiten. Begin 1999 is een hoofd horeca aangetrokken en via een detacheringovereenkomst met uitzendbureau Randstad te werk gesteld. Alle horecamedewerkers die werkzaam zijn in't Speelhuis en de Gavioiizaal worden op oproepbasis via Randstad betrokken. Gesteld kan worden dat de eind '98 gekozen constructie een goede kwalitatieve professionele impuls heeft gegeven aan de unit horeca. Hoge operationele verliezen in voorafgaande jaren behoren sinds '99 tot het verleden en met gerichte horeca- en klantvriendelijkheidstrainingen zijn medewerkers meer deelgenoot gemaakt van de dagelijkse operatie van het theater. Daarmee is niet gezegd dat er op de korte termijn geen problemen kunnen en zullen ontstaan bij deze unit. De werkdruk is hoog, gekwalificeerd personeel is schaars en steeds minder geïnteresseerd bij de huidige marktvraag op parttime basis te komen werken. Gezien de markt zal, om dit probleem het hoofd te bieden, voor een nieuwe strategie gekozen moeten worden. Tevens dient op korte termijn, voor aanvang van het nieuwe seizoen, een structurele verbetering te worden doorgevoerd bij de horecaoperatie van de Gaviolizaal. Zowel 30 in materiele als personele zin. De capaciteit van de bestaande voorziening zal moeten worden aangepast, de inkoop zal worden samengevoegd met die van 't Speelhuis en de personele bezetting zal moeten worden bijgesteld. Het streven is erop gericht de Gaviolizaal aantrekkelijker te maken voor cultureel toerisme, waarbij primair de inhoud van het getoonde maar zeker ook het serviceniveau en het imago van de Gaviolizaal naar een hoger plan moet worden getild. Uit de achterliggende periode kan de conclusie worden getrokken dat het horecadienstenpakket dat wordt afgenomen via Randstad een zware financiële druk legt op de horeca-exploitatie. De looncomponent is zonder meer hoog te noemen. De administratieve voordelen zijn duidelijk. De loonadministratie en het oproepen van horecapersoneel is in handen van Randstad. De directie pleit voor het op korte termijn oprichten van een Stichting Publieksvoorzieningen waarin het @ horecapersoneel wordt opgenomen. In feite kunnen alle ambulante medewerkers in de Stichting Publieksvoorzieningen worden opgenomen. Dat geldt met name voor ambulant technisch personeel, medewerkers van het bespreekbureau en suppoosten. Het voordeel is tweeledig. De aansturing is directer en de betrokkenheid met de werknemer wordt vergroot. De toekomstig beschikbare financiële middelen kunnen efficiënter worden ingezet, waardoor een steviger basis kan worden gelegd onder de horeca-exploitatie. Een onderzoek naar de haalbaarheid van deze optie zal op korte termijn worden afgesloten. 31 7.7. Financiële administratie De unit Financiële administratie is een staffunctie en heeft de navolgende taken: ¿ informerende en adviserende taak ten aanzien van de directie en de lijnfunctionarissen ¿ het vastleggen en verwerken van de dagelijkse financiële bedrijfshandelingen van Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal ¿ het opstellen van twee conceptbegrotingen en twee conceptjaarrekeningen ¿ interne controle ¿ het opstellen van conceptmanagementrapportages Bovendien voorziet de financiële administratie de directie van financië Ie en daarmee samenhangende bedrijfseconomische adviezen en staat derhalve in een ondersteunende relatie tot het managementproces. Besturing van de bedrijfsprocessen is niet mogelijk zonder goede informatieverwerking en een betrouwbare informatievoorziening. In het verlengde daarvan dient de afdeling verantwoordelijkheid te dragen voor beheer, onderhoud en ontwikkeling van geautomatiseerde administratie-, kassa- en managementsystemen. Het theaterbedrijf is niet louter een uitgaven huishouding, kredietbeheerder. Het is bedrijfsmatiger. Het financieel bestuurlijk proces neemt een belangrijke rol in. Analyseren, begroten, het toedelen en beheren van budgetten. Op dit moment is de administratieve organisatie te weinig in staat relevante financiële gegevens te leveren om op directieniveau strategisch management te kunnen voeren. Het niet kunnen verwerken en rangschikken van cijfermateriaal in een vorm die uiteindelijk geschikt is voor het nemen van beleidsbeslissingen ligt voor een belangrijk deel aan de vigerende gemeentelijke verslagleggings-systematiek. De behoefte van de gemeente aan een eenduidig beknopte financiële verslaglegging is begrijpelijk, maar spoort onvoldoende met de bedrijfsmatige wensen van de theaterdirectie breder inzicht in eigen financieel beheer te verkrijgen. In overleg met het hoofd Financiën van de gemeente zullen de mogelijkheden in deze op korte termijn worden onderzocht. 32 7.8. Secretariaat Het secretariaat is een staffunctie en is primair verantwoordelijk voor sturing, planning en begeleiding van- ¿ commerciële en artistieke verhuringen in Theater't Speelhuis en de Gaviolizaal ¿ leiding kassabespreekbureau ¿ leiding suppoostendienstlouvreuses ¿ secretariaatsondersteuning voor alle afdelingen ¿ administratieve ondersteuning bij artistieke programmering. ¿ opvang telefoon voor alle afdelingen (telefooncentrale) ¿ bijhouden en bewaken agenda directie ¿ verslaglegging en uitwerking managementteamvergaderingen ¿ uitwerken van beleidsstukken ten behoeve van directie Kassabespreekbureau Dit bureau neemt een centrale plaats in voor de publieksservice en draagt zorg voor de verkoop en reservering van plaatsbewijzen in beide zaten, alsmede de verkoop van abonnementen en promotionele artikelen. Verder zijn de administratieve taken een geïntegreerd onderdeel van de functie van kassamedewerker. De publieksinformatie- en adviesfunctie en de registratie van publieksgegevens zijn van groot belang voor een adequate serviceverlening en voor de marktstrategie op termijn. Het kassabespreekbureau zou de reguliere taken moeten verrichten met behulp van een geavanceerd kassaverkoop- en reserveringssysteem met een geïntegreerde koppeling, zowel aan het marketingprogramma alsmede de financiële administratie voor optimaal bedrijfsbeheer. Voor een doeltreffende en uiteindelijk kostenbesparende marktbenadering is het een eerste vereiste gedetailleerde klantgegevens op te slaan. Onder andere klantgegevens als naam, adres, postcode, genre interesse, koopfrequentie en omzet per klant geven een beeld van de markt en vormen toekomstig de basis voor het voeren van een slagvaardig marketingbeleid. Een beleid dat zich ten doel stelt meer omzet te genereren. Zoals eerder is gememoreerd hecht de directie zeer aan het "upgraden" van de theaterautomatisering. De openingstijden van het kassabespreekbureau zijn momenteel zeer gelimiteerd en voldoen niet aan de norm voor middelgrote landelijke theaters. Wij komen hier nog uitvoerig op terug. Dinsdag t/m vrijdag 1 1.00 tot 13.30 uur 10.00 tot 13.30 uur Zaterdag Op voorstellingsdagen is de kassa tevens geopend, één uur voor aanvang van de voorstelling tot voorstellingsaanvang. De bezetting van het kassabespreekbureau is dagelijks één medewerker. Er werken drie parttime medewerkers bij het kassabespreekbureau. 33 Suppoosten Deze dienst vervult een functie voor het gebouw, alsmede voor het Kunstencentrum Helmond en het theater en haar bezoekers. Hieronder een globale taakbeschrijving: ¿ openen en sluiten gebouw ¿ activeren en deactiveren systemen ¿ toezicht houden ¿ uitgifte van sleutels oefenruimten KCH ¿ klein onderhoud en reparaties niet technische ruimten ¿ voorraadbeheer sanitaire voorzieningen ¿ begeleiding (grote) vergaderingen ¿ dagelijkse controle op de (uitbestede) schoonmaakwerkzaamheden ¿ algemeen aanspreekpunt, ook tijdens theateractiviteiten, voor de bewaking, EHBO, publiekszorg, programmaverkoop centraal punt etc. ¿ postverwerking Dagelinkse openingsti%den voor Kunstencentrum Helmond: Maandag t/m vrijdag 08.00 uur tot 22.30 uur incidenteel maakt KCH gebruik van het recht ook op Zaterdag zaterdagen open te zijn. Openingstinden voor theater: Ca. 120 activiteiten per jaar, seizoen 200012001 oplopend naar 180 activiteiten in het seizoen 200312004 Woensdag t/m zaterdag 09.00 uur tot ca.24.00 uur Zondag 09.00 uur tot ca.1 8.00 uur Beide diensten voor het KCH en theater't Speelhuis worden gecombineerd. Dagelijkse bezetting één medewerker per dienst. Twee vaste medewerkers (gemeente), waarvan één medewerker voor 80% inzetbaar wegens leeftijdsregeling. Overige uren worden opgevangen door twee parttimers. Uit bovenstaande openingstijden blijkt dat er sprake is van de nodige overlapping. De samenvoeging van beide diensten, waarvoor een verbouwing tijdens de tweede tranche van de renovatiewerkzaamheden beoogd is, levert veel voordelen op. 34 Bij samenvoeging van beide diensten achter één gezamenlijke informatiebalie- ¿ kan het kassabespreekbureau van maandag t/m zaterdag open van 1 1.00 tot 17.00 uur. ¿ is er sprake van één informatiebalie voor het publiek, voor diensten van het KCH en het theater. ¿ uitbreiding van diensten mogelijk, bijvoorbeeld als voorverkoopadres voor diverse evenementen, het Helmondse poppodium en het filmhuis. ¿ grotere betrokkenheid van de suppoosten bij de bedrijvigheid in het gebouw omdat ze in een roulatiesysteem voor kassadiensten zullen worden ingezet en de aard van de werkzaamheden interessanter wordt. ¿ telefooncentrale wordt onderdeel van de informatiebalie waardoor de consument sneller zal worden bediend. Neemt tevens werkdruk weg bij het secretariaat. ¿ aanzienlijke verbetering van de algemene veiligheid in het gebouw. Combinatie van brandmeldsystemen en toegangscontroles op alle nooduitgangen overzichtelijk bijeengebracht bij de informatiebalie. ¿ bij openstelling van de informatiebalie kan het gebouw toch gesloten blijven door scheiding van beide functies. 35 Berekening . personeelscapaciteit informatiebalie: ¿ Bezetting theaterseizoen september tot juli, ca. 43 weken ¿ Maandag en dinsdag geen voorstelling, woensdagmiddag voorstelling Bezetting maandag t/m woensdag Balie algemeen 08.00-22.00uur 14.OOuren- Extra kassabezetting 11.00 - 17.00 uur 6.00 ur n 20.00 ur n Weken x uren x dagen 43 x 20 x 3 2580 uren Bezetting donderdag t/m zaterdag, met voorstellingen Balie algemeen 08.00 - 24.00 uur 16.00 uren Extra kassabezetting 11.00 - 17.00 uur 6.00 uren Avondbezetting ca. 120 19.00 - 21.00 uur 3.00 uren 25.00 uren Weken x uren x dagen 143 x 25 x 3 3225 Bezetting zondagen, ca. 20 Balie algemeen 08.00 - 24.00 uur 16.00 uren Extra kassabezetting 13.00 - 15.00 uur 2.00 uren 18.00 uren Dagen x uren 20 x 18 360 uren Bezetting buiten theaterseizoen, ca. 9 weken Maandag t/m Vrijdag Balie algemeen 09.00 - 17.00 uur 8.00 uren Weken x uren x dagen 9 x 8 x 5 360 uren Kassa-uren Gaviolizaal 160 Voorstellingen x 2 uren 1 120,ureni 1Totaal 1 1 6645 uren 1 Totaal uren- totaal productieve uren 6645: 1400 = 4.7 fte Vooralsnog is het verstandig de vaste bezetting op de 2 fte's te handhaven en de overige uren ambulant in te vullen. 36 8. Begroting 2000 tam 2004 Bijgaand treft u de begrotingen aan voor de jaren 2000 tot en met 2004. De begroting 2000 is vastgelegd en 2001 is inmiddels in concept gereed en behoeven geen nadere precisering. De begrotingen vanaf 2002 tot en met 2004 zijn gebaseerd op het beleids- en bedrijfsplan. Voor de begrotingen 2002 tot en met 2004 treft u op onderdelen gedetailleerde gegevens aan. Programmering De begrote omzetten zijn gebaseerd op het artistieke plan. Aan de hand van de programmering zijn berekeningen gemaakt van de te verwachten bezoekers, de omzetten en de marge voor het theater. De berekeningen zijn opgenomen in de bijlages- `Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen". Het programmeringsbudget (entreegelden - inkoop) stijgt in 2002 op basis van het toenemend aantal professionele voorstellingen. Van 131 voorstellingen in 2002 naar respectievelijk 164 en 177 in 2003 en 2004. Uit ervaring met andere schouwburgen kan met zekerheid worden gesteld dat, na de volledige renovatie van theater't Speelhuis, de publieksparticipatie c.q. bezettingsgraad zal toenemen. Het programmeringsbudget loopt derhalve via een tussenstap in 2003 terug naar fl. 140.000,-- in 2004. *Bij de ingediende begroting 2001 is destijds voorgesteld de bedragen voor inkoop en entreegelden vast te stellen op praktijkgerichte reële bedragen. De inkoop zou worden gesteld op fl. 950.000,-- en de inkomsten op 800.000,-- met derhalve een gelijkblijvende marge als het voorgaande jaar. In afwachting van het onderhavige beleids- en bedrijfsplan is voor 2001 de lijn van de begroting 2000 gehandhaafd. De stap die gezet wordt naar 2002 lijkt nu op papier een hele grote te zijn. Verhuringen Theater't Speelhuis 2002 2003 2004 aantal aantal aantal Amateurs, niet commercieel Tarief A en B 15 15 15 Bisk, tarief A 15 15 15 Totaal 30 30 30 Gemiddeld per jaar 30 verhuringen á fl. 1 000,-- 2002 2003 2004' aantal aantal aantal Commercieel, tarief C 25 30 35 fl. 4000,-- per verhuring 100.000 120.000 140.000 37 Publiciteit Bij het vaststellen van het budget is een percentage gehanteerd van de inkoop. Een vaak gehanteerde methode bij theaters. Voor de jaren 2002 en 2003 is het vastgesteld op 15%. Voor 2004 is uitgegaan van 14% en is het budget gelijk aan 2003. In de begroting zijn buiten de algemene kosten voor publiciteit bedragen opgenomen voor jaarlijks onderzoek en het beheren van de eigen website voor informatie en kaartverkoop. Personeel Verwijzend naar onderstaande tabel 'personeelssamenstelling' is voor het jaar 2002 een groei voorzien bij de unit technische dienst. Ook voor 2003 is een extra technische kracht in de begroting opgenomen. Bedragen zijn meegenomen onder huidig personeel. Tabel personeelssamenstelling Overzicht vaste personeelsformatie in Fte's 2000 2001 2002 2003 2004 Functiebenaming Directeur 1 1 1 1 1 Secretariaat 1 1 1 1 1 Financiële administratie 1 1 1 1 1 Suppoosten 1,8 2 2 2 2 Publiciteit/marketing- l- 1 1 1 1 1Technis he dienst 31 3@ 41 5@ 51 1Totaal 8,8 @ 9 1 101 11@ lis De units kassa-bespreekbureau en horeca steunen volledig op parttime krachten. De unit suppoosten heeft naast de vaste medewerkers ook parttime krachten werken. Inhuren parttime medewerkers infobalie Na afronding van de renovatie in januarilfebruari 2002 zal de infobalie tevens worden bemand door parttimers. 2002 3845urenx45,--=173.025x11112=158.600 2003 3845urenx47,50=182.640 2004 3845 uren x 49,-- = 188.405 Inhuren parttime medewerkers techniek 2002 580 uren x 37,50 21.750 x 11112 = 19.940 2003 170 uren x 40,-- 6.800 2004 71 0 uren x 41.50 29.465 38 Horeca De horeca-exploitatie is geen doel op zich, maar is een belangrijke toegevoegde waarde aan het artistieke kernproduct. De horeca dient ter ondersteuning van het kernproduct. Het is van essentieel belang dat de horeca professioneel wordt uitgevoerd. Uiteraard is het doel erop gericht zo efficiënt mogelijk te draaien. Het streven is gericht op een kostendekkende operatie. Aantal horeca gebonden bezoekers 2002 2003 2004 voorstellingen 25.736 30.573 32.095 verhuringen amateurs 5.250 5.250 5.250 verhuringen commercieel 10.000 12.000 12.000 totaal bezoekers 40.986 47.823 49.3451 Gemiddelde omzet over de doelgroepen: 40.986 X 8 328.000 47.823 X 8,50 406.000 49.345 X 9 444.000 Huisvesting Het gasverbruik zal na renovatie van het ketelhuis op een lager niveau liggen door rendementsverbeteringen. Het elektraverbruik zal door het toenemend aantal voorstellingen hoger uitvallen. Per saldo is de verwachting dat de totale energierekening op het niveau van 2001 kan worden gehandhaafd. Onderhoud Onderhoud aan het gebouw en de installaties zal naar verwachting na de renovatie licht dalen. Hierin is bij de begroting rekening gehouden. De schoonmaakkosten zullen in verband met de stijgende programmering toenemen. In de begroting is hiermee rekening gehouden. Overig bedrijf Hier zijn geen opvallende stijgingen te verwachten. Bij de begroting is rekening gehouden met een jaarlijkse lichte stijging 39 Seizoen 2002 12003 Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen Genre Aantal Zaal Totaal % Aantal Gem. Netto Inkomsten Uitgaven Marge Voorst. Cap. Cap. Bezetting Bezoekers Prijs Grote Zaal Het Speelhuis Toneel 1 4 430 6.020 30 1.806 33 59.598 140.000 -80.402 Dans 8 430 3.440 30 1.032 33 34.056 64.000 -29.944 Cabaret 20 430 8.600 75 6.450 35 225.750 160.000 65.750 Musical 1 Muziektheater 25 430 10.750 75 8.063 40 322.500 375.000 -52.500 Lichte muziek/ Jazz 20 430 8.600 60 5.160 33 170.280 200.000 -29.720 Klassiek 5 430 2.150 30 645 33 21.285 30.000 -8.715 Jeugd 1 Familievoorst. 1 5 430 6.450 40 2.580 25 64.500 97.500 -33.000 Totaal Grote Zaal 107 46.010 56 25.736 897.969 1.066.500 -168.531 Gavioli Toneel 8 185 1.480 30 444 25 11.100 20.000 -8.900 Cabaret 1 6 185 2.960 60 1.776 25 44.400 54.000 -9.600 Lichte muziek / Jazz 8 185 1.480 50 740 25 18.500 20.000 -1.500 Jeugd 1 Familievoorst. 1 0 185 1.850 45 833 1 5 12.488 30.000 -17.513 Totaal Gavioli 42 7.770 49 3.793 86.488 124.000 -37.513 Grand Totaf 149 53.780 55 29.528 984.457 1.190.500 -206.0" 40 Seizoen 2003 12004 Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen Genre Aantal Zaal Totaal % Aantal Gem. Netto Inkomsten Uitgaven Marge Voorst. Cap. Cap. Bezetting Bezoekers Prijs Grote Zaal Het Speelhuis Toneel 1 8 430 7.740 35 2.709 35 94.815 198.000 -103.185 Dans 1 0 430 4.300 35 1.505 35 52.675 90.000 -37.325 Cabaret 20 430 8.600 80 6.880 37 254.560 180.000 74.560 Musical 1 Muziektheater 25 430 10.750 80 8.600 43 369.800 400.000 -30.200 Lichte muziek 1 Jazz 22 430 9.460 65 6.149 35 215.215 231.000 -15.785 Klassiek 1 0 430 4.300 35 1.505 35 52.675 65.000 -12.325 Jeugd 1 Familievoorst. 1 5 430 6.450 50 3.225 27 87.075 105.000 -17.925 Totaal Grote Zaal 120 51.600 59 30.573 1.126.815 1.269.000 -142.185 Gavioli Toneel 8 185 1.480 35 518 26 13.468 22.000 -8.532 Cabaret 1 6 185 2.960 65 1.924 26 50.024 56.000 -5.976 Lichte muziek 1 Jazz 8 185 1.480 50 740 26 19.240 20.000 -760 Jeugd 1 Familievoorst. 1 0 185 1.850 50 925 1 6 14.800 32.000 -17.200 Totaal Gavioli 42 7.770 53 4.107 97.532 130.000 -32.468 Grand Total 162 59.370 58 34.680 1.224.347 1.399.000 -174.653 41 Seizoen 200412005 Overzicht van de geraamde bezoekersaantallen en resultaten van de geplande eigen voorstellingen Genre Aantal Zaal Totaal % Aantal em. Netto Inkomsten Uitgaven Marge Voorst. Cap. Cap. Bezetting Bezoekers Prijs Grote Zaal Het Speelhuis Toneel 1 8 430 7.740 38 2.941 37 108.824 210.000 -101.176 Dans 1 0 430 4.300 35 1.505 37 55.685 95.000 -39.315 Cabaret 20 430 8.600 85 7.310 39 285.090 200.000 85.090 Musical 1 Muziektheater 25 430 10.750 85 9.138 45 411.188 430.000 -18.813 Lichte muziek 1 Jazz 22 430 9.460 65 6.149 37 227.513 238.000 -10.487 Klassiek 1 0 430 4.300 35 1.505 37 55.685 68.000 -12.315 Jeugd 1 Familievoorst. 1 5 430 6.450 55 3.548 29 102.878 112.500 -9.623 Totaal Grote Zaal 120 51.600 62 32.095 1.246.862 1.353.500 -106.638 Gavioli Toneel 8 185 1.480 38 562 28 15.747 24.000 -8.253 Cabaret 1 6 185 2.960 65 1.924 28 53.872 60.000 -6.128 Lichte muziek 1 Jazz 8 185 1.480 50 740 28 20.720 22.000 -1.280 Jeugd 1 Familievoorst. 1 0 185 1.850 55 1.018 1 7 17.298 35.000 -17.703 Totaal Gavioli 42 7.770 55 4.244 107.637 141.000 -33.363 Grand Totaf 162 59.370 61 36.339 1.354.499 1.494.500 -140.001 42 Deelobject 520.10 't Speelhuis begroting begroting begroting begroting begroting 2000 2001 2002 2003 2004 Opbrengsten Entreegelden 450.000 450.000 984.457 1.224.347 1.354.499 Kosten Inkoop produkties -600.000 -600.000 -1.190.500 -1.399.000 -1.494.500 Niet in te delen 1 Stelpost 78.000 0 0 0 0 -72.000 -150.000 -206.043 -174.653 -140.001 1 :1 .......................... ......... Iffi. Opbrengsten Verhuur 142.500 150.000 130.000 150.000 170.000 Kosten Verhuur 0 -15.000 -13.000 -15.000 -17.000 142.500 135.000 117.000 135.000 153.000 Opbrengsten Publiciteit 45.000 50.000 50.000 55.000 55.000 Kosten Publiciteit -120.000 -125.000 -178.575 -210.000 -210.000 -75.000 -75.000 -128.575 -155.000 -155.000 . .... .. .... .... . Opbrengsten Bijdragen 0 0 0 0 0 Kosten Huidig personeel -623.593 -691.391 -731.000 -825.000 -825.000 Doorbel. K & C 0 0 0 0 0 Inhuren personeel -146.200 -150.000 -178.000 -189.440 -217.870 Overige vergoedingen -12.000 -12.000 -13.000 -14.000 -15.000 -781.793 -853.391 -922.000 -1.028.440 -1.057.870 Ö pbreng n Personeel horeca 22.800 20.000 20.000 20.000 20.000 Garderobe-gelden 40.000 25.000 25.000 25.000 25.000 Verkoop food/dranken 337.200 337.200 328.000 406.000 444.000 400.000 382.200 373.000 451.000 489.000 Kosten Inhuren personeel -267.000 -267.000 -255.000 -309.000 -336.000 Personeel kleding -8.000 -8.000 -10.000 -11.000 -11.000 Onderh. Installaties -3.000 -2.000 -6.000 -6.000 -6.000 Inkoop food/dranken -112.000 -112.000 -89.000 -110.000 -120.000 Koffieautomaat -4.000 -5.000 -6.000 -7.000 -7.000 Goederen en diensten -6.000 -6.000 -7.000 -8.000 -9.000 Niet in te delen en stelpost/ 0 0 0 0 0 -400.000 -400.000 -373.000 -451.000 -489.000 .................... ........................... ........ Opbrengsten 0 0 0 0 0 Kosten Gasverbruik -38.500 -40.000 -40.000 -40.000 -40.000 Electraverbruik -71.500 -60.000 -60.000 -60.000 -60.000 Waterverbruik 0 -4.000 -4.000 -4.500 -5.000 Belasting (stort)rechten en 1 -18.470 -18.682 -19.000 -20.000 -21.000 Interne verrekening verzek -5.492 -6.013 -6.500 -7.000 -7.500 Goederen en diensten -9.500 -5.000 0 0 0 -143.462 -133.695 -129.500 -131.500 -133.500 Opbrengsten 0 0 0 0 0 Kosten Gebouw -37.000 -37.000 -25.000 -26.250 -27.500 Installaties -58.000 -45.000 -35.000 -36.750 -38.500 Schoonmaakkosten -131.500 -160.000 -177.000 -190.000 -200.000 Goederen en diensten -31.500 -31.500 -32.000 -32.500 -33.000 -258.000 -273.500 -269.000 -285.500 -299.000 43 Opbrengsten 0 0 0 0 0 Kosten Representatie -11.000 -11.000 -11.000 -12.000 -13.000 Beheren 0 0 0 0 0 Portiltelefoon/com m u n icati 0 0 0 0 0 Portilvracht -22.000 -9.000 -9.000 -10.000 -11.000 Telefoon/fax -12.500 -18.000 -18.000 -19.000 -20.000 Administratie -4.500 -14.000 -14.000 -15.000 ~16.000 Bestuurs-en organisatie -5.000 -9.000 -9.000 -9.500 -10.000 Vakbladen 0 0 0 0 0 Drukwerk -7.000 -7.000 -7.000 -7.500 -8.000 LVP reserveringssystemen -7.500 -7.500 -10.000 -10.500 -11.000 Verrekening verzekeringen -1.958 -1.665 -1.750 -1.850 -1.950 Goederen en diensten 0 0 0 0 0 Niet in te delen 1 Stelpost Arbo Voorziening -210.000 0 0 0 0 -281.458 -77.165 -79.750 -85.350 -90.950 WWI, HEM ............ Kosten PO & 1 -27.651 -33.600 -33.600 -33.600 -33.600 Beheerskosten -22.950 -27.760 -27.760 -27.760 -27.760 Automatisering -16.002 -21.600 -21.600 -21.600 -21.600 Financieel beheer -56.710 -60.110 -60.110 -60.110 -60.110 Kunst & Cultuur -194.157 -207.666 -207.666 -207.666 -207.666 Beheer Gem. Gebouwen -128.627 -131.200 -131.200 -131.200 -131.200 -446.097 -481.936 -481.936 -481.936 -481.936 Opbrengsten 1.037.500 1.032.200 1.537.457 1.880.347 2.068.499 Kosten (incl. int doorbel.) -2.952.810 -2.959.687 -3.637.261 -4.087.726 -4.273.756 Netto Kosten Gemeente 1.915.310 1.927.487 2.099.804 2.207.379 2.205.257 Resultaat 0 0 0 0 0 Er resulteert een negatief saldo van 2.099.804 in 2002. Mocht de bouwtermijn doorlopen in het boekjaar 2002, dan is een verlaging van de netto lasten van de gemeente te voorzien. 44 Bijlage 1 (bij 3.2) Brandweerverordening voor Theater't Speelhuis d.d. 26-6-2000 Huidige situatie ¿ Zaal In de zaal zijn maximaal 440 personen toegestaan, ongeacht zit- of staanplaatsen ¿ Foyers (incl. café en ronde zaal) Gezien het aantal nooduitgangen is het toegestane aantal personen 850, waarvan 440 in de zaal en 41 0 in de foyers. Nieuwe situatie na geplande verbouwing ¿ Zaal Het nieuwe stoelenplan is in overeenstemming met de voorschriften, maximaal 430 zitplaatsen. Toegestaan wordt ook 350 staanplaatsen in de zaal en 250 zitplaatsen op de tribunes. Totaal 600 plaatsen. ¿ Foyers (incl. café en ronde zaal) Als alle foyerdeuren als nooduitgang worden uitgevoerd is het toegestane maximale aantal 1200 personen, waarvan 600 in de zaal en 600 in de foyers. Gebruiksadvies directie Theater't Speelhuis bis de brandweerverordening ¿ Bij het blokkeren van één of meerdere nooduitgangen in de foyers door podium- enlof baropbouw, dient het maximale aantal personen in de foyers per geblokkeerde nooduitgang, op advies van de brandweer, te worden verminderd met ca. 1 00 personen. ¿ Door podium enlof baropbouw neemt het beschikbare vloeroppervlak af, per m2 4 personen. Praktiikvoorbeelden op basis van verordeaLM 60er jaren Pop, na verbouwing theater Bij dit evenement is sprake van podium- en baropbouw in beide foyers. Zaalcapaciteit na verbouwing 600 personen zitlstaand Foyercapaciteit na verbouwing 600 4 geblokkeerde nooduitgangen 400 Toegelaten foyercapaciteit 200 200 personen Totaal aantal personen 800 personen 45 Prijsbloaze Gepland evenement februari 2001, in de huidige situatie 0 Bij dit evenement is er sprake van baropbouw in beide foyers Ie Huidige zaalcapaciteit 440 personen zitlstaand Huidige foyercapaciteit 410 3 geblokkeerde nooduitgangen 300 Toegelaten foyercapaciteit 110 1 1 0 personen Totaal aantal personen 550 personen Prijsbloaze februari 2002, na verbouwing Zaaicapaciteit 600 personen zitlstaand Foyercapaciteit 600 3 geblokkeerde nooduitgangen 300 Toegestane foyercapaciteit 300 300 personen Totaal aantal personen 900 personen Algemeen commentaar ¿ Op basis van bovenstaande berekeningen zullen beide organisaties verplicht zijn het toelatingsbeleid te herzien en het aantal bezoekers naar het voorgeschreven niveau bij te stellen. ¿ In beide gevallen, als de stoelen uit het midden van de zaal zijn verwijderd, is het organisatorisch zeer lastig controle te houden op het maximaal toegestane aantal personen in de zaal. Voor beide evenementen geldt dat de bezoeker de zaal vrij in en uit kan lopen. Feitelijk zijn alle vluchtwegen van de zaal (1 2) tevens toegangsdeuren waardoor adequate controle op het in- en uitlopen van het publiek bij grootschalige evenementen niet of nauwelijks te verwezenlijken valt. De "en ronde" opstelling is geen noodzaak voor andere evenementen of bespelingen. Amateurorkesten kunnen gebruik blijven maken van het bestaande podium. Het Nieuwjaarscircus van Martin Hanson zal naar alle waarschijnlijkheid komen te vervallen. De publieke belangstelling voor dit circus is echter tanend. Er is voldoende kwalitatief beter circusaanbod in Helmond. (2 maal per jaar). Het aanbrengen van een vaste stoelopstelling heeft grote technische voordelen omdat het installeren van een nieuw microklimaat in de zaal (luchtbeheerssysteem) eenvoudiger en derhalve goedkoper is uit te voeren dan met een losse stoelopstelling. 46 Bijlage 2 (bij 8) Overzicht tarieven excl. BTW m.i.v. 1-9-1999 't Speelhuis/Gaviolizaal [-werkdagen ma. t/m do. Weekende vr. t/m zo. vm 09.00- nm 14.00- av 19.00- vm 09.00- nm 14.00- av 19.00- 13.00 uur 18.00 uur 23.00 uur 13.00 uur 18.00 uur 23.00 uur 't Speelhuis 350,-- 350,-- 475,--I 37 375,-- 500,-- Gaviolizaal 150,-- 150,-- 250,-- 175,-- 175,-- 275,-- M, MI:p", - M.-' 0'. 't Speelhuis 800,-- 800,-- 1.200,-- 900,-- 900,-- 1.300,-- Gaviolizaal 300,-- 300,-- 350,-- 350,-- 350,-- 450,-- . . ... . 't Speelhuis 1.000,-- 1.000,-- 1.600,-- 1.200,-- 1.200,-- 1.800,-- Gaviolizaal 400,-- 1 400,--I 450,-- 450,-- 450,-- 550,-- Ronde zaal 't Speelhuis 150,-- 150,-- 200,-- 200,-- 200,-- Bovenzaal Gaviolizaal- 75,-- 75,-- 100,-- 100,-- 1 00,-- 125,-- Artiestenfoyer i 00,-- 100,--I 150,--Ij 150,-- 150,-- 250,-- Foyers (per foyer) 15 150,--I 200,--Ii 200,-- 200,-- 300,-- Theatercafé 150,-- 150,--I 200,--II 200,-- 200,-- 300,-- Voor de categorieën A en B worden geen manuren in rekening gebracht. Voor de categorie C zijn de volgende tarieven voor personele ondersteuning van toepassing: - Huur theaterzaal en Gaviolizaal inclusief 4 manuren technische ondersteuning per dagdeel. - Extra uren techniek f. 70,-- per uur per persoon. - Uren horeca f. 47,50 per uur per persoon. - Uren garderobe f. 37,50 per uur per persoon. - Uren suppoosten f. 50,-- per uur per persoon. - Uren op zon- en feestdagen 150%. - 'En ronde' opstelling f. 1.000,-- 47 |