Hulp bij gesprekken

Het gesprek hoeft u niet alleen te voeren. U mag altijd iemand vragen om bij het gesprek te zijn. Bijvoorbeeld een familielid, mantelzorger, vriend of buur. Kunt u de hulp bij het gesprek niet privé vinden? Dan kunt u gratis hulp krijgen van een vrijwilliger. Deze opgeleide vrijwilligers noemen we cliëntondersteuners. Wilt u gebruik maken van deze gratis ondersteuning? Geef dit aan bij het telefoongesprek, dan helpen we u verder.

Wat doet een cliëntondersteuner allemaal?

De cliëntondersteuner is er voor u! Hij helpt u en komt voor u op. Bijvoorbeeld wanneer u een aanvraag doet voor hulp. Soms is iets regelen bij de gemeente erg lastig. Er zijn veel regels die het aanvragen van hulp moeilijk maken. Of u vindt het lastig over uw leven te vertellen en samen een plan te maken. In deze situaties is een cliëntondersteuner misschien iets voor u. De cliëntondersteuner is een soort maatje. Hij geeft u informatie en advies. Hij bespreekt bijvoorbeeld hoe het proces van de aanvraag gaat. Ook geeft hij uitleg over de regels en wetten. En als u wilt is hij dus bij het gesprek met de gemeente. Later controleert hij of het verslag van het gesprek klopt. Dat is belangrijk, want met de informatie uit dit verslag bepaalt de gemeente welke hulp of zorg u krijgt. Naast deze voorbeelden kan de cliëntondersteuner nog meer hulp bieden. Dit kunt u altijd vragen en bespreken. 

Welke organisaties zijn er?

Er zijn verschillende organisaties in Helmond met cliëntondersteuners. Ze richten zich vaak op een groep inwoners. Bijvoorbeeld inwoners met een handicap, weinig geld of ouderen. We kijken samen naar uw situatie. Daarna bepalen we wat voor cliëntondersteuner het beste bij u past. U kunt zelf ook direct contact opnemen met de organisaties. Een overzicht van de cliëntondersteuners vindt u hier.