Tijdelijke telefonische Hulplijn Geldzorgen voor inwoners met vragen of zorgen over geld

Maandag 11 mei 2020

Het coronavirus treft ons allemaal. Het nieuws spreekt inmiddels over een grote economische crisis die op de loer ligt. Dit kan veel Helmonders raken in de portemonnee. We kunnen ons voorstellen dat onze inwoners met vragen of zorgen rondom geld zitten. Om deze inwoners te ondersteunen en de weg te wijzen start de gemeente Helmond een tijdelijke telefonische Hulplijn Geldzorgen.

Inwoners kunnen vanaf maandag 11 mei iedere werkdag tussen 08:30 en 17:00 uur bellen naar 14 0492, optie 2. Daar zit een team klaar die alles over financiën weet, bestaande uit hulpverleners/professionals van de gemeente en stichting LEVgroep. Inwoners kunnen terecht met allerlei vragen en zorgen. Zoals:

  • Kan mijn gemeentelijke belasting kwijtgescholden worden?
  • Ik heb een uitkering aangevraagd, maar hoe kom ik tot die tijd rond zonder inkomsten?
  • Kan ik eenmalig hulp krijgen om bepaalde kosten te betalen?
  • Waar kan ik goedkoop boodschappen of eten krijgen?
  • Welke regelingen zijn er allemaal? - Ik kan mijn rekeningen niet meer betalen, wat kan ik doen?
  • Mijn inkomen is lager dan mijn uitgaven, dit ik hou ik niet vol. Wat kan ik doen?

De medewerkers geven advies en denken mee in oplossingen. Ze zijn op de hoogte van alle regels en voorzieningen, maar ook van alle initatieven in de stad om inwoners te ondersteunen.

Wethouder Erik de Vries (sociale zaken en armoedebestrijding) roept inwoners op om gebruik te maken van de hulplijn: “Iedereen heeft wel eens een moment waarop het minder gaat. Geldzorgen leiden tot veel stress. Durf vooral nu om hulp en advies te vragen. We zijn er voor al onze inwoners in deze moeilijke tijd. Belangrijk om te weten: hulp vragen verplicht tot helemaal niets!”

Uw Reactie
Uw Reactie