99,2% van het Stadskantoor wordt ‘geoogst’ voor hergebruik

Maandag 12 april 2021

Na een spannende ‘strijd’ is op 2 april 2021 de sloop van het Stadskantoor gegund aan Heezen Sloopwerken uit Eindhoven. En dat is goed nieuws, want nu kunnen we dan bijna echt gaan beginnen met de sloop, of liever gezegd, de ‘oogst’ van het Stadskantoor. Waarom dat goed nieuws is én wat dat ‘oogsten’ nou precies betekent, lees je in dit bericht.

Het Stadskantoor gaat plaatsmaken voor het nieuwe Huis voor de Stad.

Het Huis voor de Stad komt steeds dichterbij. Het is de planning om halverwege 2023 dit mooie nieuwe huis in gebruik te nemen. Om dit huis te kunnen bouwen, moet het huidige Stadskantoor plaats maken. Het huidige kantoor, aan de Weg op den Heuvel 35, bestaat uit drie gebouwen. Voor de nieuwbouw van het Huis voor de Stad worden hiervan twee gebouwen en een verbindingsgang gesloopt. In totaal neemt de sloop zo’n drie maanden in beslag. De inventarisatie van de werkzaamheden hiervoor moest deze week opgestart worden. Dit maakte dat begin dit jaar de aanbesteding voor deze werkzaamheden de regionale markt op is gegaan.

We zijn trots op het regionale talent!

Voor de sloop aanbesteding zijn alleen regionale bedrijven uitgenodigd. Het is bijzonder om te zien dat er in onze regio zoveel kwaliteit is. Dat bleek wel uit de mooie inschrijvingen die we hebben binnengekregen op de aanbesteding. Als winnaar kwam familiebedrijf Heezen Sloopwerken uit Eindhoven uit de bus. Zij gaat dan ook de sloop van het huidige Stadskantoor uitvoeren. Of beter gezegd: ‘zij gaat de oogst van het Stadskantoor uitvoeren’.

We spreken van ‘oogsten’ in plaats van ‘slopen’.

Het woord slopen suggereert namelijk dat de materialen aan het einde van hun levensduur komen. Dan spreken we van sloop’afval’. Bij oogsten is het echter zo dat de materialen de bron zijn voor nieuwe materialen of een nieuw product. En dat is precies wat we met de materialen van het oude Stadskantoor gaan doen.

De materialen van het Stadskantoor komen terug in onze stad óf op andere plekken.

Maar liefst 99,2% van de geoogste materialen van het Stadskantoor gaat ergens op de wereld goed terecht komen:

  • een gedeelte vindt ergens een bestemming in het nieuwe Huis voor de Stad;
  • een ander gedeelte wordt samen door de gemeente en Heezen direct beschikbaar gesteld aan onze stad;
  • en het overige gedeelte wordt aangeboden aan de markt via een soort van kennisplatform en digitale marktplaats (stichting INSERT) die ervoor zorgt dat het hergebruik van bouwmaterialen gestimuleerd wordt.

Welk materiaal waar precies terecht komt, weten we nu nog niet.

Maar…. Dat gaan we wel bijhouden! Doel is om ervoor te zorgen dat er op de geoogste materialen een soort ‘track en trace’ komt waardoor we kunnen zien waar het materiaal (voor) hergebruikt wordt. Natuurlijk gaan we dit op de voet volgen en je via deze website op de hoogte houden van de uitkomst(en).

Meer informatie over de daadwerkelijke werkzaamheden volgt nog.

Zoals eerder geschreven, is de inventarisatie van de werkzaamheden inmiddels gestart. Heezen zal de omgeving voorafgaand aan de sloop, maar ook tijdens de uitvoering daarvan, informeren over de te verwachten werkzaamheden en eventuele overlast. Daarvoor wordt een communicatieplan opgesteld en worden omwonenden geïnformeerd over contactpersonen en 24/7 bereikbaarheid.

Ook al wordt het Stadskantoor geoogst, je kunt nog altijd, op afspraak, op bezoek komen.

Gedurende de coronacrisis wordt er zoveel als mogelijk thuis gewerkt door de medewerkers van de gemeente. Maar daar waar kantoorwerkzaamheden noodzakelijk zijn, werkt het grootste gedeelte van de medewerkers van het Stadskantoor tijdens de sloop en de bouw van het Huis voor de Stad in twee torens aan de Binnen Parallelweg 44. Ook wordt er gewerkt in de andere locaties van de gemeente, te weten de Stadswinkel (Boscotondo), ’t Cour en Zorg en Ondersteuning (Zandstraat). In verband met corona kun je alleen op afspraak op onze werklocaties terecht. Aan de bezoekadressen van de Stadswinkel, ’t Cour en Zorg & Ondersteuning verandert niets. Hebt u een afspraak op locatie Stadskantoor, dan is het adres vanaf maandag 12 april Binnen Parallelweg 44.

Uw Reactie
Uw Reactie