Evaluatie Hondenbeleid in Helmond 2008-2013

Samenvatting:

In 2008 is het Beleidsplan ‘Hondenoverlast de baas’ vastgesteld, inclusief verbetervoorstellen voor de uitvoeringsperiode tot en met 2013. In voorliggende evaluatie wordt teruggekeken op die periode om vervolgens voor de komende jaren de aanpak te kunnen bepalen. Werkwijze De evaluatie is tot stand gekomen door inbreng van alle betrokken afdelingen. Daarbij vormen de resultaten van het onderzoek naar de mening van de bewoners over het hondenbeleid (december 2012) belangrijke input. Per thema is een analyse gemaakt van sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen. De bevindingen zijn besproken met de hondenwerkgroepen, die tevens hebben meegedacht over de verbetervoorstellen voor de komende vijf jaar. Ontwikkelingen sinds 2008 De belangrijkste relevante ontwikkelingen sinds de vaststelling van het hondenbeleid zijn: - Nieuwe aanpak voor inning van hondenbelasting in Helmond (sinds 2010), die heeft geresulteerd in meer geregistreerde honden, efficiëntie en betrouwbaardere gegevens; - Hondenbelasting innen als doelbelasting en intensivering handhaving (besluit gemeenteraad 11/11/2010). Uitgevoerde acties de afgelopen 5 jaar De in het hondenbeleid geïntroduceerde formule om de overlast door hondenpoep tegen te gaan bestaat uit vier onderdelen: handhaaf, informeer, voorkom, verwijder. Om het hondenpoepprobleem beheersbaar te maken is de afgelopen jaren nadrukkelijk ingezet op deze vier onderdelen. Het idee daarbij was om hondenbezitters in de eerste plaats ‘te verleiden’ tot het juiste gedrag met voldoende en aantrekkelijke hondenvoorzieningen en praktische, positieve en ludieke informatie daarover. Handhaving is het ‘sluitstuk’. Ook hierin is stevig geïnvesteerd: ten opzichte van 2008 is de inzet meer dan verdubbeld. Conclusie Uit de evaluatie ontstaat het beeld dat de maatregelen van de afgelopen 5 jaar hebben geresulteerd in voldoende faciliteiten voor honden en een hogere tevredenheid daarover onder de bevolking. Door bewoners wordt meer handhaving nog steeds als belangrijkste verbeterpunt genoemd. Maar meer inzet van de Stadswacht (dan in 2012 en 2013) is niet mogelijk binnen de beschikbare financiële middelen (bij de huidige hoogte van de hondenbelasting). Ook op het gebied van communicatie, beheer en onderhoud zijn de grenzen van de mogelijkheden bereikt (zowel financieel als praktisch); alleen op kleine schaal zijn nog enkele verbeteringen mogelijk. Vooral de reiniging van voorzieningen blijft een aandachtspunt. Concluderend kan worden gesteld dat voor de komende jaren moet worden ingezet op consolideren en op beperkte schaal verfijnen van het ingezette beleid. Verbeterpunten Voor verdere verbetering van de effectiviteit van het hondenbeleid wordt in de periode 2014-2018 ingezet op een buurt- en wijkgericht aanpak op de vier onderdelen (handhaven, informeren, voorkomen en verwijderen) en in samenwerking met bewoners via hondenwerkgroepen, wijkraden en buurtbeheerders. Daarnaast behoeven nog enkele ideeën/verbeterpunten nadere uitwerking en aparte besluitvorming, zoals: • Beboeten van niet betalen hondenbelasting • Onderzoek mogelijkheid inzet Stadswacht bij controle hondenbelasting • Eenduidigheid over toegankelijkheid openbare ruimte in winkelcentra voor honden • Beter (digitaal) beschikbaar maken van hondenkaart en benutten social media.

Besloten door:

B&W

Datum inwerkingtreding:

15-4-2014

Lees verder


Uw Reactie
Uw Reactie