• Bestuur
  • Raadsvoorstellen RV 156 BP De Groene Loper

Raadsvoorstellen RV 156 BP De Groene Loper

Documentdatum 30-09-2003
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Raadsvoorstellen
Samenvatting

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

Vergadering 30 september 2003, agendapunt 9

Verbeterd exemplaar

Onderwerp

: bestemmingsplan Groene Loper

Bijlage

B&W vergadering

Dienst I afdeling

: 156

: 26 augustus 2003

: SB.ROV

Aan de gemeenteraad,

Hierbij treft u aan het bestemmingsplan "De Groene Loper" (hierna: het plan). Door middel van dit plan

wordt in het gebied tussen de Aarle-Rixtelseweg-Verliefd Laantje en de Kanaaldijk N.W. alsmede het

gebied tussen de Beethovenlaan en de Kanaaldijk Z.W. (Helmond-Noord) woningbouw ontwikkeld en

vindt tevens natuur-en waterontwikkeling plaats. Centraal onderdeel binnen dit plan is de verplaatsing

van Kappa van Dam naar het BZOB en de sanering van de vervuilde gronden. Het plan bestaat uit uit

3 hoofdonderdelen: "De Donk"', "Het Bos" en "De Nieuwe Beek".

Kenmerkend voor De Donk is een lineaire structuur met "hooggelegen" woningen. De woningbouw

bestaat uit statige herenhuizen met rijzige gevels. De bebouwingshoogte is afgestemd op de

omgeving: hogere bebouwing langs de kanaalzijde (vier bouwlagen), lagere bebouwing aan de zijde

van de Beethovenlaan (maximaal 10 meter goot-of boei boord hoogte). De taluds rondom De Donk

worden gekenmerkt door hun strakke, lineaire vormen, afgeleid van de lineaire structuur van het

kanaal en de aanliggende taluds. Nader onderzoek is nodig om te kunnen bepalen op welke wijze

deze taluds worden uitgevoerd. Behalve van noord naar zuid (van droger naar natter) kan er een

verschil zijn tussen de oost- en westzijde van de taluds/greppels. Het compacte bouwblok van De

Donk wordt in zijn geheel omringd door een aarden wal met aan de voet een greppel. De greppel

wordt gevoed door o.a. kanaalkwel en zorgt voor de afwatering van regenwater afkomstig uit de

woonwijk. Naast een visueel aspect (parkeren aan het oog onttrekken) draagt de wal bij aan het

versterken van vooral de droge ecologische infrastructuur. Bloemrijke en kleurrijke graslanden vormen

vooral voor vlinders en libellen belangrijke ecotopen. Er vindt in ecologisch opzicht aansluiting plaats

op de droge taluds langs het kanaal en de wegbermen, zowel binnen als buiten de woonwijk ("natuur

de stad in halen").

De bebouwing in Het Bos bestaat uit vrijstaande woningen op ruime percelen en buitenplaatsen. Het

zijn compacte gebouwen; buitenplaatsen met appartementen rond een besloten binnenhof en/of

voorterrein. De bebouwingshoogte varieert van 3 tot 5 bouwlagen. De onbebouwde gronden zijn

ingeplant met bos. In het bos bevinden zich een 37-tal grote vrijstaande villa's. Grote kavels van ca.

1500 m2 worden bebouwd met woningen van maximaal 200 m2 grondoppervlak, de overige ruimte van

de kavel is ingeplant met bos. De bosrand wordt ingevuld met vier appartementcomplexen van

verschillende grootte en hoogte. Aan de rand van het plangebied, gelegen tussen het bos met water

aan de ene zijde en een semi-openbare tuin aan de voorzijde ligt een gebogen appartementcomplex.

In Het Bos zijn, naast de onderdelen met woningbouw twee belangrijke onbebouwde boszones

onderscheiden:

de brede strook in noord-zuid richting langs de beek bij het Kappa van Damterrein;

de bosstrook langs het Verliefd Laantje tussen het kanaal en de Aarle-Rixtelseweg.

De inrichting/aanplant van Het Bos zal aansluiten bij het landschapsplan dat is beschreven in het

bestemmingsplan Overbrug. In de bos- en landgoederenzone worden vooral natte ecotopen

ontwikkeld in de vorm van broekbos, vochtige graslanden en natte ruigten. De ecotopen zijn

vergelijkbaar met die in de Bundertjes en in het dal van de Goorloop en Schevelingse Loop, alle

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 156

blz. 1

onderdeel van de Groene of Ecologische Hoofdstructuur in Noord-Brabant. De landschapsecologische

relatie met de Bundertjes is van betekenis voor veel struweel- en bosvogels, dagvlinders en libellen.

Voor deze soortengroepen vormt het kanaal geen onoverkomenlijke barriere. Voor zoogdieren en

amfibieën is het aanpassen van de oevers wenselijk om de migratie te verbeteren. In relatie tot het

dal van de Goorloop en Schevelingse loop wordt aangesloten op de groenelementen op de golfbaan.

Vooral de reeds aangepaste hoofdwaterloop zorgt voor de natte verbinding naar het noorden. Richting

de stad wordt aangesloten op bestaande (vijvers) en groenelementen in de wijk Zwanenbeemd/-

Parkweide. In de boszone liggen kansen voor de ontwikkeling van waardevolle (grond)water-

afhankelijke vegetaties. Kanaalkwel kan, zeker in het geval interactie optreedt met regenwater en/of

lokale kwel, leiden tot bijzondere vegetaties. In dit plandeel zal nieuw bos aangeplant gaan worden

tussen de vrijliggende woningen. Bij de soortkeuze wordt uitgegaan van het boomtype dat er ter

plaatse thuishoort.

Voor de Nieuwe Beek geldt dat- gezien de belangrijke ecologische en groenfunctie van deze zone -

hier sprake is van een geringe bebouwingsdichtheid. In de nabijheid van Karelstein zijn slechts twee

elementen toegevoegd: een grote stadsvilla en een appartementengebouw van bescheiden omvang.

Het zijn markante gebouwen temidden van het landschap. De Nieuwe Beek bevat veel waterpartijen

en groen met ecologische kwaliteiten. De open waterpartijen (diepere greppels, bestaande en nieuwe

vijvers) worden voorzien van flauwe taluds. Dit biedt de mogelijkheid voor moerasvegetaties. Het open

water en de periodiek droogvallende delen zijn waardevol voor amfibieën en libellen

In totaal zullen middels dit plan ca. 360 woningen gerealiseerd worden.

Het plan heeft ten behoeve van de inspraak vanaf 13 januari 2003 gedurende 4 weken ter inzage

gelegen, gedurende welke periode er 10 reacties zijn ingediend. De behandeling daarvan treft u aan

in hoofdstuk 9 van het plan. De in het kader van het ex artikel 10 BRa gehoorde instantie hebben

inhoudelijke opmerkingen gemaakt over het plan. Het plan is op 19 maart 2003 en 18 juni 2003

behandeld in de PCGP. De PCGP is in principe akkoord met het plan.

Het plan heeft daarna vanaf 23 juni gedurende 4 weken wettelijk ter inzage gelegen, gedurende welke

periode er 12 schriftelijke zienswijzen zijn ingediend. Deze reclamanten zijn tevens in de gelegenheid

gesteld om op 9 september 2003 hun zienswijze mondeling toe te lichten.

Naar aanleiding van de commissiebehandeling van 22 september j.l. en gezien het advies van de

commissie, wordt uw raad voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen met de navolgende

wijzigingen t.O.v. het ontwerp-bestemmingsplan:

de geplande langzaam verkeersroute - het Aarle Rixtelslaantje - is komen te vervallen;

de mogelijkheid voor een brug ten behoeve van langzaam verkeer over de Zuid Willemsvaart is

komen te vervallen. De aanduiding op de plankaart is geschrapt;

binnen de bestemming "Woongebied W" op de plankaart is in gebieden met een aanduiding "3

bouwlagen", deze aanduiding vervangen door een aanduiding inhoudende een concrete maximale

goot-of boei boord hoogte in meters van 1 0 meter. Artikel 5 lid 3 is in dit opzicht ook tekstueel

aangepast;

de compensatie paragraaf zoals opgenomen in hoofdstuk 5 van de toelichting is tekstueel

aangepast aan het ontwerp-compensatieplan van augustus 2003;

regeling inzake vrije beroepen en beroepsuitoefening aan huis is aangepast, zodat aan huis

gebonden beroepen in woningen en aanbouwen direct zijn toegelaten, mits wonen de

hoofdfunctie blijft, terwijl aan huis gebonden beroepen in bijgebouwen slechts via een

voorwaardelijke vrijstelling door Burgemeester en Wethouders mogelijk is. Beroepsuitoefening

aan huis wordt geschrapt. De artikelen 1 en 15 zijn op dit punt aangepast;

de strafbepaling van het bestemmingsplan - artikel 19 - is aangepast;

bijgevoegde gewijzigde Nota van Zienswijzen d.d. 30-09-'03.

Het advies van de commissie ruimtelijk fysiek zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De secretaris,

Mr. AC.J.M. de Kroon.

De burgemeester,

Drs. AAM. Jacobs.

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 156

blz. 2

BESLUIT

Bijlage: 156

Raadsvergadering d.d.: 30 september 2003

De raad van de gemeente Helmond;

overwegende dat het ontwerp van het bestemmingsplan" De Groene Loper" vanaf 23 juni 2003 4

weken ter inzage heeft gelegen:

dat deze ter inzagelegging, behalve op de gebruikelijke wijze, ter openbare kennis is gebracht in de

Nederlandse Staatscourant en weekblad De Trompetter d.d. 20 juni 2003;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 augustus 2003;.

gelet op de bepalingen van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

besluit:

Het bestemmingsplan" De Groene Loper" vast te stellen, met de navolgende wijzigingen ten opzichte

van het ontwerp-bestemmingsplan:

de geplande langzaam verkeersroute - het Aarle Rixtelslaantje - is komen te vervallen;

de mogelijkheid voor een brug ten behoeve van langzaam verkeer over de Zuid Willemsvaart is

komen te vervallen. De aanduiding op de plankaart is geschrapt;

binnen de bestemming "Woongebied W" op de plankaart is in gebieden met een aanduiding "3

bouwlagen", deze aanduiding vervangen door een aanduiding inhoudende een concrete maximale

goot-of boei boord hoogte in meters van 1 0 meter. Artikel 5 lid 3 is in dit opzicht ook tekstueel

aangepast;

de compensatieparagraaf zoals opgenomen in hoofdstuk 5 van de toelichting is tekstueel

aangepast aan het ontwerp-compensatieplan van augustus 2003;

regeling inzake vrije beroepen en beroepsuitoefening aan huis is aangepast, zodat aan huis

gebonden beroepen in woningen en aanbouwen direct zijn toegelaten, mits wonen de

hoofdfunctie blijft, terwijl aan huis gebonden beroepen in bijgebouwen slechts via een

voorwaardelijke vrijstelling door Burgemeester en Wethouders mogelijk is. Beroepsuitoefening

aan huis wordt geschrapt. De artikelen 1 en 15 zijn op dit punt aangepast;

de strafbepaling van het bestemmingsplan - artikel 19 - is aangepast;

bijgevoegde gewijzigde Nota van Zienswijzen d.d. 30-09-'03.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 30 september 2003, bijlage 156.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De griffier,

Gemeenteraad van Helmond

Bijlage: 156

blz. 3

Zienswijzen B.P. "De Groene Loper"

nr.

naam

1

Dhr. J.C.J. Berends en

Mw. E. van Schalen

Aarle Rixtelseweg 78b

5707 GM Helmond

"""'"

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 14 juli 2003 (ingekomen d.d. 15 juli 2003)

Reclamanten geven aan ontevreden te zijn met de gemeentelijke reactie

op hun eerder ingediende inspraakreacties. Zij stellen dat het gemeentelijke

standpunt ten tijde van de inspraakprocedure - inhoudende dat de

precieze vorm en omvang van mogelijk maximaal 6 te realiseren

halfvrijstaande woningen en de appartementencomplexen binnen de

bestemmingen "Bos en wonen" (Uitwerkingsgebied I) resp. " Bos en

appartementen" (Uitwerkingsgebied 11) nog nader uitgewerkt zal worden -

onvoldoende inzicht biedt in de ruimtelijke ontwikkeling in hun onmiddellijke

omgeving.

Reclamanten blijven op het standpunt dat de eventuele realisatie van 6

halfvrijstaande woningen de allure van dit deel van het plangebied te veel

zal aantasten. Teven wordt de vrees geuit dat de nieuwe ontsluitingsweg -

die via de Aarle Rixtelseweg de plandelen "Het Bos" en "De nieuwe Beek"

ontsluit- door haar verkeersintensiteit veel overlast zal veroorzaken.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Leidraad bij de verdere uitwerking van het plan "De Groene Loper" is de

ontwikkelingsvisie zoals die is vastgesteld door de gemeenteraad. De

hierin opgenomen principes ten aanzien van de groenstructuur,

waterstructuur, verkeersstructuur en bebouwingsstructuur zijn tevens op

de plankaart van het bestemmingsplan weergegeven. Deze geven een

globale doch duidelijke indruk hoe het plangebied zal worden ingericht.

Om enige flexibiliteit te hebben ten aanzien van de exacte ligging van

kavelgrenzen, erfontsluitingen, bouwblokken, etc, is er voor een nader uit

te werken bestemming gekozen. Hierbij dienen naast de hierboven

aangehaalde inrichtingsprincipes, tevens de uitwerkingsregels van het

bestemmingsplan in acht te worden genomen, die erop zijn gericht om de

globale inrichtingsprincipes meer concreet te maken en de hoge ruimtelijke

kwaliteit van het plan als geheel te waarborgen.

De maximaal 6 halfvrijstaande woningen kunnen alleen gebouwd worden

door middel van een vrijstelling van B&W in het geval dat ondermeer

aangetoond kan worden dat dit de hoofdstructuur van het plan niet

aantast. De ontsluiting van de gebieden "Het Bos en de Nieuwe Beek" zal

plaatsvinden langs een nieuwe ontsluitingsweg. Deze weg zal voor het

laatste gedeelte gebruik maken van de aantakking van het Verliefd Laantje

op de Aarle-Rixtelseweg. Aangezien het hier om een redelijk extensief

bebouwd gebied gaat, zullen de verkeersintensiteiten niet van dien aard

zijn dat ze overlast zullen veroorzaken.

1

nr.

naam

2

Stichting Middengebied

P/a secretariaat:

Burg. Mostermanslaan 43

5737 CE Lieshout

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 12 juli 2003 (ingekomen d.d. 15 juli 2003)

Reclamanten geven aan zich niet kunnen vinden in het voornemen om op

de gronden welke in het huidige bestemmingsplan "Overbrug", de

subbestemming "Gnk-natuurkerngebied" hebben, 8 villa's en 2 kruisende

wegen te realiseren. Het gebied is te kwalificeren als een laag, vochtig

(door kwelwater gevoed) bosgebied en vormt een belangrijke biotoop voor

amfibieën en vissen. Het is onderdeel van de GHS en vormt een deel van

de noordelijke groene long van Helmond.

Reclamant is van mening dat de belangen die door de gemeente zijn

aangevoerd m.b.t. de realisering van het plan als onvoldoende

zwaarwegend maatschappelijk belang gezien moeten worden. Wel juichen

reclamenten de verplaatsing van Kappa van Dam naar het bedrijventerrein

toe.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie

voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren

milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de

éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke

bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein

BZOB.

Kappa van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden waarop thans

een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden valt ook binnen

de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden heeft Kappa van

Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling op de huidige

locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurt is de ontwikkeling van De Groene

Loper als woongebied - met al zijn positieve effecten op ruimtelijk- en

milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een woongebied naar

een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en de ontwikkeling

en versterking van natuurwaarden en ecologische verbindingen)- definitief

van de baan. Gelet op het bovenstaande is sprake van zwaarwegende

maatschappelijke belangen welke gediend worden door middel van dit

plan. Onderzoek toont aan dat het schrappen van de beoogde 8

woningbouwkavels op deze locatie een financieel verlies van ca. ¿ 3,3 mln

zou betekenen. Dat zou ertoe leiden dat de ontwikkeling van het hele plan

niet langer rendabel te maken is. Er is thans al een tekort in de financieel-

economische uitvoerbaarheid van het plan als gevolg van de hoge kosten

van bodemsanering. Er is geen alternatief voor de uitvoering van het plan

anders dan in zijn huidige vorm. Overigens worden in het plan de door

reclamant genoemde biotopen voor vissen en amfibieën gehandhaafd

binnen de bestemmingen 'Bos en Water' en 'Groenvoorzieningen en

Water'.

2

nr.

naam

samenvatting

Reclamanten zijn van mening dat het door de gemeente vermelde te

compenseren gebied van 4,66 ha eerder 5,3 tot 5,5 ha dient te zijn.

Bovendien stellen reclamanten dat compensatie niet beperkt moet blijven

tot bomen maar ook plaats moet vinden op het niveau van vissen,

amfibieën en kleine planten. Tenslotte acht men "De Bundertjes" door het

deels open landschappelijke karakter niet geschikt als beoogd

compensatiegebied, doordat compensatie vaak bebossing inhoudt, zoals

volgens reclamanten in het kader van de compensatie i.v.m. de aanleg van

het golfterrein ook al is gebeurd.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

In tegenstelling tot het voorontwerp-bestemmingsplan - waarin van een te

compenseren gebied van 4,5 ha. werd uitgegaan - wordt thans uitgegaan

van een te compenseren gebied van 5 ha. Dat is gebaseerd op de feitelijk

aanwezige oppervlakte bos incl. water.

Overeenkomstig het provinciale compensatiebeleid wordt compensatie

gezocht binnen de GHS, buiten de EHS.

De exacte omvang van de compensatie, alsmede de kwalitatieve

vormgeving daarvan, zal worden vastgesteld en uitgewerkt in een

compensatieplan dat thans wordt opgesteld. Nader onderzoek naar

aanwezige natuurwaarden zal daar de basis voor vormen. Daarbij zal ook

worden onderzocht in hoeverre compensatie in De Bundertjes

meerwaarde kan hebben voor dat gebied. Compensatie dient voor herstel

van natuur- en landschapswaarden. Het gebied van de Bundertjes kan

alleen als compensatielocatie dienen als sprake is van meerwaarde voor

natuur en landschap.

In het bestemmingsplan is aangegeven dat in het compensatieplan een

combinatie van biotoopkwaliteiten wordt gerealiseerd (bos, struweel- en

kruiden-overgangen, sloten, poelen). Overigens blijft het amfibieënbiotoop

(water en bosrand tussen Kappa en Overhorst en de water- en

bosverbinding met Overbrug) in de Groene Loper gehandhaafd.

3

nr.

naam

3

Dhr. BA de Bode

Overhorst 19

5707 PP Helmond

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 8 juli 2003 (ingekomen d.d. 16 juli 2003)

Reclamant merkt op dat hij in 1994 het huidige perceel heeft gekocht en dat

- via navraag bij de gemeente - toen bleek dat er ter plaatse geen concrete

bouwplannen waren. Dat was doorslaggevend voor de aankoop van het

perceel. Door de vrije ligging behoefde reclamant geen erfafscheiding te

plaatsen aan de achterzijde van het perceel. Reclamant is verder van

mening dat de beoogde bouw van het appartementencomplex binnen de

bestemming "Woongebied", gestapelde woningen door de geringe afstand

tot diens woning, een onaanvaardbare aantasting op diens privacy

veroorzaakt alsmede - afgeleid daarvan - een kosten post oplevert

vanwege het feit dat hij aan de achterzijde van diens woning een

erfafscheiding zal plaatsen en - tenslotte - zal leiden tot een substantiële

waardevermindering van de woning.

-"

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Juist is dat dit bestemmingsplan met het daarin opgenomen

appartementencomplex leidt tot een veranderd planologisch-juridisch

regime, dat op de onderhavige locatie een appartementsgebouw van max.

3 bouwlagen mogelijk maakt. Aan een bestaand planologisch-juridisch

regime kunnen namelijk geen blijvende rechten worden ontleend.

Maatschappelijke ontwikkelingen kunnen leiden tot herziening van

bestemmingsplannen. In 1994 was nog geen sprake van planvorming

waarbij woningbouw in het onderhavig gebied voorzien was.

Na aanleiding van de inspraakprocedure is de afstand tussen de

bestemming "Woongebied", gestapelde woningen en het perceel van

reclamant vergroot. Er bestaat thans een minimale afstand van 22 m 1 en

een maximale afstand van 32 m 1 tussen de bestemmingsgrens en

reclamantes perceelsgrens. De minimale afstand tussen de genoemde

bestemmingsgrens en de verblijfsruimten van de woning bedraagt zelfs 42

m 1, waarbij nog wordt aangetekend dat uit het (stedenbouwkundige) plan

blijkt dat het bouwvlak niet geheel volgebouwd zal worden, waardoor deze

afstand nog groter wordt. Het plan voorziet in een afschermende en

scheidende groenstrook van 22 a 32 m 1. Achter de woningen aan de

Overhorst 19 en 21 bevindt zich verder een afschermende groenstrook

met hoge bomen, welke gehandhaafd blijven. Verder zal bij de feitelijke

realisatie van het appartementencomplex een zodanige situering gekozen

worden dat inkijk richting reclamant zoveel mogelijk beperkt wordt. Hoewel

de nieuwe planologisch-juridische situatie inderdaad tot een vermindering

van privacy t.O.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld worden dat deze

privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas sprake indien er

vanuit het appartementencomplex een rechtstreeks en onbelemmerd

uitzicht in de verblijfsruimte van woningen en buitenverblijfsruimten (zoals

bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan. Gelet op het bovenstaande is

daarvan geen sprake. Hoewel er derhalve sprake is van een planologische

verandering, is er o.i. geen sprake van planschade als gevolg van een

waardevermindering van de woning door onaanvaardbaar privacyverlies.

4

nr.

naam

samenvatting

Verder stelt reclamant zich niet te kunnen vinden in de aantasting van de

natuurwaarden van het achterliggende gebied alsmede het verdwijnen van

aldaar voorkomende beschermde vogelsoorten.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie

voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren

milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de

éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke

bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein

BZOB.

Kappa van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden waarop thans

een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden valt ook binnen

de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden heeft Kappa van

Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling op de huidige

locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurt is de ontwikkeling van De Groene

Loper als woongebied - met zijn positieve effecten op ruimtelijk- en

milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een woongebied naar

een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en de ontwikkeling

en versterking van natuurwaarden en ecologische verbindingen) - definitief

van de baan. Gelet op het bovenstaande is sprake van zwaarwegende

maatschappelijke belangen welke gediend worden door middel van dit

plan.

Er wordt gecompenseerd voor aantasting van natuurwaarden. De exacte

omvang van de compensatie, alsmede de kwalitatieve vormgeving

daarvan, zal worden vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan.

Nader onderzoek naar aanwezige natuurwaarden zal daar de basis voor

vormen.

5

nr.

naam

4

Fam. D. Suurland-

Daverveld

Aarle-Rixtelseweg 76

5707 GM Helmond

Vertegenwoordigd door:

Mr. H.B.J. Reijnders/

Van den Boomen

Advocaten

Postbus 193

5580 AD Waalre

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 16 juli 2003 (ingekomen d.d. 17 juli 2003)

Reclamant stelt dat hij van mening blijft dat het beoogde

appartementencomplex binnen de bestemming "Woongebied", gestapelde

woningen ten oosten van diens woning, niet past binnen de

stedenbouwkundige opzet van het overig deel van het plangebied. Dat

wordt gedomineerd door vrijstaande villa's op zeer grote percelen.

Reclamant stelt dat het beoogde appartementencomplex vanuit een

coherente stedenbouwkundige structuur, beter aan de zijde van de

Kanaalzone aangelegd kan worden.

Reclamant constateert dat de nabijheid van het beoogde

appartementencomplex tot hun woning zal leiden tot planschade.

Reclamant vindt tevens dat hij ten tijde van de aankoop van de woning

(2002) door de toenmalige burgermeester van onjuiste informatie is

voorzien. Deze zou hem de verzekering hebben gegeven dat het

appartementencomplex niet gerealiseerd zou worden.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan

exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige

woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige

aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast grondgebonden

woningen op ruime kavels, ook een aantal appartementengebouwen

gesitueerd. Met name deze laatste vormen in combinatie met de

landschappelijke kwaliteiten van het gebied een hoogwaardige aanvulling

van het woningaanbod in dit gedeelte van de stad. Binnen het plangebied

zijn de appartementengebouwen op zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze

gebruik maken van de verschillende sferen die er in het gebied aanwezig

zijn en nog gecreëerd gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek

specifieke eisen stelt aan de inpassing en vormgeving van het betreffende

complex. Met betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van

het "Aarle-Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening

is gehouden met de omringende bebouwing, onder andere doormiddel van

een geringe hoogte van het gebouw. Dit gecombineerd met het feit dat de

zich rondom het gebouw bevindende hoge bomen zoveel mogelijk zullen

worden behouden, dan wel worden vervangen, zal tot gevolg hebben dat

van een negatieve uitstraling richting omliggende percelen geen sprake zal

zijn.

Na aanleiding van de inspraakprocedure is de afstand tussen de

bestemming "Woongebied", gestapelde woningen en het perceel van

reclamant nog vergroot. Er bestaat thans een gemiddelde afstand van 20

m 1 tussen de bestemmingsgrens en reclamantes perceelsgrens. De

minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de

verblijfsruimten van de woning bedraagt zelfs 64 m 1, waarbij nog wordt

aangetekend dat uit het (stedenbouwkundige) plan blijkt dat het bouwvlak

niet geheel volgebouwd zal worden, waardoor deze afstand nog groter

wordt. Het plan voorziet in een afschermende en scheidende groenstrook

van 20 m 1. Verder zal bij de feitelijke realisatie van het

appartementencomplex een zodanige situering gekozen worden dat inkijk

richting reclamant zoveel mogelijk beperkt wordt. Tenslotte wordt op de

plankaart de ruime aanduiding "3 bouwlagen" vervangen door een lagere

en concretere maximale goot-en/of boei boord hoogte van maximaal 1 0 m 1.

6

nr.

naam

5

Comité Kanaal met vaart

rIa Trambrugweg 3

5707 XZ Helmond

6

Stichting Industrieel

Erfgoed Helmondl

Stichting

Monumentenwerkgroep

Helmond

rIa Trambrugweg 3

5707 XZ Helmond

samenvatting

Verder wenst reclamant aan de zijkant van hun perceel geen

verkeersverbinding. Men vreest overlast als gevolg van het passerend

verkeer en dan met name van bromfietsverkeer, dat louter door bebording -

volgens reclamant - niet geweerd zal kunnen worden.

Zienswijzen per brief d.d. 18 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003)

Reclamant geeft aan blij te zijn met de aandacht die in het ontwerp-

bestemmingsplan wordt besteedt aan pleziervaart en kanoën bij de

herinrichting van de kanaaloevers. Reclamant geeft verder aan dat, mocht

er een verbinding over het kanaal (als voortzetting van de langzaam

verkeersroute Aarle Rixtelseweg-Kanaaldijk) gemaakt worden, zij graag

een zodanig ontwerp zouden zien dat de doorgaande scheepvaart niet

belemmert.

Zienswijzen per brief d.d. 18 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003)

Reclamanten verzoeken bij de realisatie van het plan rekening te houden

met historisch waardevolle industriële bebouwing en deze waar mogelijk te

behouden. Reclamanten stellen voor de beide schoorstenen van Kappa

van Dam te handhaven en als historische en beeld bepalende elementen op

te nemen in de bestemming "Bos en Appartementen". Over andere

suggesties van gemeentezijde willen reclamanten evenwel ook

meedenken.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Hoewel de nieuwe planologisch-juridische situatie inderdaad tot een

vermindering van privacy to.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld

worden dat deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas

sprake indien er vanuit het appartementencomplex een rechtstreeks en

onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimten van woningen en

buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan.

Gelet op het bovenstaande is daarvan geen sprake. Hoewel er derhalve

sprake is van een planologische verslechtering, is er o.i. geen sprake van

planschade als gevolg van een waardevermindering van de woning door

onaanvaardbaar privacyverlies.

De informatievoorziening omtrent dit plan, heeft op de reguliere wijze

plaatsgevonden door informatie-avonden en de gehouden

inspraakprocedure.

Het betreft hier het te realiseren Aarle-Rixtelslaantje, een langzaam

verkeersroute uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers. In

heroverweging is besloten om deze langzaam verkeersroute uit het plan te

schrappen.

Een mogelijke brug over het kanaal ten behoeve van het langzaam

verkeer wordt uit het plan geschrapt

Op dit moment is er nog geen inzicht in wat de cultuurhistorische waarde is

van het gebouwen complex van Kappa van Dam (of delen daarvan).

Nadere studie zal moeten uitwijzen of er cultuurhistorische waarden

aanwezig zijn en of deze zijn in te passen in de planontwikkeling.

7

nr.

naam

7

Dhr. Drs. Ing. J.M. van

Ham

Aarle-Rixtelseweg 54

5707 GM Helmond

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 15 juli 2003 (ingekomen d.d. 15 juli 2003)

Reclamant stelt dat er nog teveel onduidelijkheden bestaan omtrent:

- de te realiseren verkeersstructuur (reclamant komt op dit punt met een

alternatief);

-

de reden om het appartementsgebouw ten noorden van de Overhorst

te handhaven (gelet op de aantasting van de privacy van de

omringende woningen en gezien de alternatieve mogelijkheid aan het

fietspadgedeelte langs het Verliefd Laantje);

. ,UI

- het omgaan met resp. voorkomen van wateroverlast;

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

De ontsluiting van het gebied Bos en de Nieuwe Beek zal plaatsvinden via

een nieuwe ontsluitingsweg die voor het laatste gedeelte gebruik zal

maken van het Verliefd Laantje. Hierdoor blijft het aantal aansluitingen

voor autoverkeer op de Aarle-Rixtelse weg ongewijzigd.

In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan

exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige

woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige

aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast

grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal

appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in

combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een

hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de

stad. Binnen het plangebied zijn de appartementengebouwen op

zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de

verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd

gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt

aan de in passing en vormgeving van het betreffende complex. Met

betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle-

Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is

gehouden met de omringende bebouwing, onder andere door middel

van een geringe hoogte van het gebouw. Op de plankaart zal de ruime

aanduiding "3 bouwlagen" worden vervangen door een lagere en

concretere maximale goot-en/of boeiboordhoogte van maximaal 10 m 1. Dit

gecombineerd met het feit dat de zich rondom het gebouw bevindende

hoge bomen zoveel mogelijk zullen worden behouden, dan wel worden

vervangen, zal tot gevolg hebben dat van een negatieve uitstraling

richting omliggende percelen geen sprake zal zijn.

In de toelichting bij het bestemmingsplan (94.5.) is aangegeven dat er nog

een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog

gegevens verzameld. Uitgangspunt is, dat grondwaterproblemen in de

Zwanen beemd zeker niet vergroot worden, waar mogelijk worden

verminderd.

8

nr.

naam

8

VROM-Inspectie Regio

Zuid

Postbus 850

5600 AW Eindhoven

samenvatting

-

de exacte natuurwaarden welke in het plangebied verloren gaan.

Tevens verzoekt reclamant om de opstelling van een bouwkundig

statusrapport voordat tot enigerlei bouwactiviteiten wordt overgegaan.

Zienswijzen per brief d.d. 14 juli 2003 (ingekomen d.d. 17 juli 2003)

Reclamant stelt waardering te hebben voor het plan en spreekt de

verwachting uit dat het zal bijdragen aan de invulling van het rijks- en

provinciaal verstedelijkingsbeleid. De zienswijzen richten zich niet tegen het

hele plan, doch tegen dat deel dat reclamant in strijd acht met het nationale

beleid van de ecologisch hoofdstructuur (EHS). Het gaat hierbij om de

voorgenomen bebouwing op de gronden welke deel uitmaken van

EHS/GHS. Reclamant geeft aan dat aantasting van de EHS niet is

toegestaan, tenzij het zogenaamde er sprake is van een zwaarwegend

maatschappelijk belang, er geen reële alternatieven zijn en er voldoende

gecompenseerd wordt ("Nee,tenzij-principe").

Reclamant is van mening dat de aangedragen motivering inzake het

zwaarwegend maatschappelijk belang onvoldoende is om de aantasting

van de EHS te rechtvaardigen, aangezien deze motivering in hoofdzaak

gebaseerd is op de noodzaak van de beoogde soort woningen en de

planuitvoering. Verder is - gelet op het alternatievenonderzoek - reclamant

niet overtuigd dat het plan niet in uitvoering gebracht kan worden als er in

het deel van het plan dat onderdeel is van de EHS en in het vigerend

bestemmingsplan "Overbrug" de subbestemming "Gnk Natuurkerngebied"

heeft, niet gebouwd zou mogen worden. Met betrekking tot compensatie

oordeelt reclamant dat - indien het zwaarwegend maatschappelijk belang

en het ontbreken van alternatieven voldoende gemotiveerd zou worden -

compensatie zeker moet worden gesteld door middel van een

compensatieplan, waarbij uitgegaan moet worden van een maximale

compensatie van 5 ha.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Er is een eerste verkenning gedaan naar aanwezige natuurwaarden. Een

nader onderzoek loopt nog, en zal de basis zijn voor de verdere

planuitwerking en voor het definitieve compensatieplan.

Het opstellen van een bouwkundig statusrapport impliceert dat verwacht

wordt dat schade zal worden veroorzaakt door uit te voeren bouw- en

andere werkzaamheden. Op dit moment is er evenwel geen enkele

aanleiding te veronderstellen dat dergelijke schade zal optreden. Het nu al

opstellen van een dergelijk statusrapport is ons inziens veel te voorbarig.

De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie

voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren

milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de

éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke

bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein

BZOB. Kappa van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden

waarop thans een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden

valt ook binnen de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden

heeft Kappa van Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling

op de huidige locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurd is de ontwikkeling

van De Groene Loper als woongebied - met al zijn positieve effecten op

ruimtelijk- en milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een

woongebied naar een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en

de ontwikkeling en versterking van natuurwaarden en ecologische

verbindingen)- definitief van de baan. Gelet op het bovenstaande is wel

degelijk sprake van zwaarwegende maatschappelijke belangen welke

gediend worden door middel van dit plan.

Ook het standpunt van reclamant dat alternatieve locaties binnen de regio

danwel binnen Helmond of binnen het plangebied onvoldoende

onderzocht zijn, delen wij niet. Aangezien het plan beoogt een exclusief

groenstedelijk woonmilieu te realiseren binnen een grootstedelijke

omgeving, komen in de regio Brabant Zuid-Oost daarvoor slechts de

gemeenten Helmond en Eindhoven in aanmerking. In deze laatste

gemeente is geen locatie beschikbaar welke vergelijkbaar is met de

locatie "De Groene Loper. In Helmond zelf is de VINEX-Iocatie

"Brandevoort" in feite de enige alternatieve locatie voor groenstedelijk

wonen.

9

nr.

naam

samenvatting

Commentaar

De overige woningbouwgebieden in de stad betreffen centrumstedelijk

wonen. Echter de opzet en structuur van de groenstedelijke woongebieden

in Brandevoort is zo afwijkend van de stedenbouwkundige opzet van "De

Groene Loper" dat inpassing van beide projecten niet mogelijk is. Wij

verwijzen naar hoofdstuk 5 van de plantoelichting.

Tenslotte blijkt dat de suggestie van reclamant dat woningbouw op het

deel van het plangebied dat thans de subbestemming "Gnk

Natuurkerngebied" heeft wellicht geschrapt zou kunnen worden, niet

haalbaar. Onderzoek toont aan dat het schrappen van de beoogde 8

woningbouwkavels op deze locatie een financieel verlies van ca. ¿ 3,3 mln

zou betekenen. Dat zou ertoe leiden dat de ontwikkeling van het hele plan

door de projectontwikkelaar niet langer rendabel te maken is. Ook hierom

is er derhalve geen alternatief voor de uitvoering van het plan anders dan

in zijn huidige vorm. Er is thans al een tekort in de financieel-economische

uitvoerbaarheid van het plan als gevolg van de hoge kosten van

bodemsanering. Dit tekort wordt deels door de gemeente en deels door de

projectontwikkelaar afgedekt. Door het schrappen van de genoemde

woningbouw loopt het tekort zodanig op, dat realisatie van de rest van het

plan financieel niet langer rendabel is voor de projectontwikkelaar.

In tegenstelling tot het voorontwerp-bestemmingsplan - waarin van een te

compenseren gebied van 4,5 ha. werd uitgegaan - wordt thans uitgegaan

van een te compenseren gebied van 5 ha. De exacte omvang van de

compensatie, alsmede de kwalitatieve vormgeving daarvan, zal worden

vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan dat thans wordt

opgesteld.

Wij wijzen erop dat de gronden met de subbestemming "Gnk

Natuurkerngebied" niet gebruikt zijn als compensatiegebied voor verloren

bos en natuur als gevolg van de aanleg van het golfterrein. Deze

compensatie vond plaats in het gebied Overbrug zelf (ten noorden van de

golfbaan, tussen de Schevelingse loop en de Kanaaldijk N.W.) en in De

Bundertjes. De beoogde ecologische ontwikkeling van het

Natuurkerngebied was een op zichzelf staande ontwikkeling van het

bestemmingsplan "Overbrug".

10

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

nr.

naam

9

Dhr. Ing. J.W.M. van de

Kimmenade en mw.

M.G.E.L.G. van de

Kimmenade-Simon

Aarle Rixtelseweg 78

5707 GM Helmond

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 17 juli 2003 (ingekomen d.d. 18 juli 2003)

Reclamanten zijn van mening dat door het beoogde appartementsgebouw

ten zuidoosten van hun woning een uniek natuurgebied wordt opgeofferd.

Verder acht men een dergelijk groot gebouw stedenbouwkundig

onverantwoord en absoluut niet passend in de bestaande omgeving.

Reclamanten vrezen een ernstige aantasting van hun privacy door dit

gebouw alsmede door het verkeer op het toekomstige Aarle-Rixtels Laantje.

Door deze laatste verkeersverbinding vrezen reclamanten ook een verdere

aantasting van het natuurgebied en de veiligheid van omliggende panden.

Ook vrezen reclamanten wateroverlast doordat de geplande waterpartijen

grenzen aan hun perceel.

-....

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan

exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige

woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige

aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast

grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal

appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in

combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een

hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de

stad. Binnen het plangebied zijn de appartementengebouwen op

zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de

verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd

gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt

aan de inpassing en vormgeving van het betreffende complex. Met

betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle-

Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is

gehouden met de omringende bebouwing, onder andere doormiddel van

een geringe hoogte van het gebouw. Dit gecombineerd met het feit dat

de zich rondom het gebouw bevindende hoge bomen zoveel mogelijk

zullen worden behouden, dan wel worden vervangen, zal tot gevolg

hebben dat van een negatieve uitstraling richting omliggende percelen

geen sprake zal zijn.

Na aanleiding van de inspraakprocedure is de afstand tussen de

bestemming "Woongebied", gestapelde woningen en het perceel van

reclamant vergroot. De maximale en minimale afstand tussen de

bestemmingsgrens en reclamantes perceelsgrens bedraagt 28 resp. 16

m 1. De minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de

verblijfsruimten van de woning bedraagt zelfs 36 m 1, waarbij nog wordt

aangetekend dat uit het (stedenbouwkundige) plan blijkt dat het bouwvlak

niet geheel volgebouwd zal worden, waardoor deze afstand nog groter

wordt. Het plan voorziet in een afschermende en scheidende groenstrook

van gemiddeld 20 m 1. Verder zal bij de feitelijke realisatie van het

appartementencomplex een zodanige situering gekozen worden dat inkijk

richting reclamant zoveel mogelijk beperkt wordt. Tenslotte wordt op de

plankaart de ruime aanduiding "3 bouwlagen" vervangen door een lagere

en concretere maximale goot-en/of boeiboordhoogte van maximaal 1 0 m 1.

11

nr.

naam

samenvatting

Tenslotte herhalen reclamanten het verzoek dat zij reeds in een eerder

stadium van de planvorming hebben gedaan, inhoudende gemeentelijke

medewerking aan woningbouw op de ten westen van reclamantes perceel

gelegen gronden.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Hoewel de nieuwe planologisch-juridische situatie inderdaad tot een

vermindering van privacy t.o.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld

worden dat deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas

sprake indien er vanuit het appartementencomplex een rechtstreeks en

onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimten van woningen en

buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan.

Gelet op het bovenstaande is daarvan geen sprake.

Voor wat betreft het zogenaamde Aarle-Rixtelslaanlje, een langzaam

verkeersroute uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers is in

heroverweging besloten om deze langzaam verkeersroute uit het plan te

schrappen.

In de toelichting bij het bestemmingsplan (9 4.5.) is aangegeven dat er nog

een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog

gegevens verzameld. De resultaten kunnen leiden tot bijstelling van het

oppervlaktewaterpeil c.q. maaiveldhoogte. Uitgangspunt is, dat

grondwaterproblemen in de Zwanenbeemd zeker niet vergroot worden,

waar mogelijk worden verminderd.

Hoewel wij in principe niet onwelwillend tegenover dit verzoek staan, kan

over een eventuele extra bouwmogelijkheid pas definitief geoordeeld

worden indien zekerheid bestaat dat de inpassing daarvan binnen de

nieuw te ontwikkelen stedenbouwkundige structuur van de omgeving, ook

daadwerkelijk kan plaatsvinden. Dit is pas mogelijk nadat dit

bestemmingsplan (met de daarin opgenomen stedenbouwkundige opzet)

is goedgekeurd door de provincie en onherroepelijk is.

12

nr.

naam

10

Brabantse Milieufederatie

Postbus 591

5000 AN Tilburg

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 16 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003)

Reclamant is van mening dat het huidige plan een zware aantasting vormt

van de ecologische waarden, die nu in het plangebied aanwezig zijn. Men

wijst hier vooral op het plandeel "Het Bos", waar woningen in een

natuurkerngebied geprojecteerd zijn. Deze gronden maken deel uit van de

EHS en GHS. Reclamant is van mening dat uitbreiding van woningbouw

niet als zwaarwegend maatschappelijk belang kan worden gezien dat

aantasting van het natuurgebied rechtvaardigt. Ook zijn geen alternatieve

locaties voor woningen in het bos in beschouwing genomen. Reclamant

wijst erop dat de zorg voor het huidige natuurkerngebied - als onderdeel

van het thans vigerende bestemmingsplan "Overbrug" - destijds

gepresenteerd werd als mitigatie en compensatie voor de verloren gegane

ecologische kwaliteiten bij de aanleg van de golfbaan. Tenslotte stelt

reclamant dat de voorgestelde compensatie - welke pas aan de orde komt

nadat het zwaarwegend maatschappelijk belang en gebruik aan

alternatieven zijn aangetoond - onvoldoende is en geprojecteerd is in een

gebied dat al andere ecologische waarden heeft.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie

voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren

milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de

éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke

bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein

BZOB. Kappa Van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden

waarop thans een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden

valt ook binnen de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden

heeft Kappa Van Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling

op de huidige locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurt is de ontwikkeling

van De Groene Loper als woongebied - met al zijn positieve effecten op

ruimtelijk- en milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een

woongebied naar een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en

de ontwikkeling en versterking van natuurwaarden en ecologische

verbindingen)- definitief van de baan. Gelet op het bovenstaande is wel

degelijk sprake van zwaarwegende maatschappelijke belangen welke

gediend worden door middel van dit plan. Ook het standpunt van

reclamant dat alternatieven binnen het plangebied onvoldoende

onderzocht zijn, delen wij niet. Het schrappen van de beoogde 8

woningbouwkavels op het deel van het plangebied dat thans de

subbestemming "Gnk Natuurkerngebied" heeft is niet haalbaar. Dit zou

een financieel verlies van ca. ¿ 3,3 mln betekenen en zou leiden tot de

situatie dat de ontwikkeling van het hele plan door de projectontwikkelaar

niet langer rendabel te maken is. Hierdoor is er geen alternatief voor de

uitvoering van het plan anders dan in zijn huidige vorm. Er is thans al een

tekort in de financieel-economische uitvoerbaarheid van het plan als

gevolg van de hoge kosten van bodemsanering. Dit tekort wordt deels

door de gemeente en deels door de projectontwikkelaar afgedekt. Door

het schrappen van de genoemde woningbouw loopt het tekort zodanig op,

dat realisatie van de rest van het plan financieel niet langer rendabel is

voor de projectontwikkelaar.

13

nr.

naam

samenvatting

Commentaar

Wij wijzen erop dat de gronden met de subbestemming "Gnk

Natuurkerngebied" niet gebruikt zijn als compensatiegebied voor verloren

bos en natuur als gevolg van de aanleg van het golfterrein. Deze

compensatie vond plaats in het gebied Overbrug zelf (ten noorden van de

golfbaan, tussen de Schevelingse loop en de Kanaaldijk N.W.) en in De

Bundertjes. De beoogde ecologische ontwikkeling van het

Natuurkerngebied was een op zichzelf staande ontwikkeling van het

bestemmingsplan "Overbrug".

In tegenstelling tot het voorontwerp-bestemmingsplan - waarin van een te

compenseren gebied van 4,5 ha. werd uitgegaan - wordt thans uitgegaan

van een te compenseren gebied van 5 ha. De exacte omvang van de

compensatie alsmede de kwalitatieve vormgeving daarvan, zal worden

vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan dat thans wordt

opgesteld. Nader onderzoek naar aanwezige natuurwaarden zal daar de

basis voor vormen. Daarbij zal ook worden onderzocht in hoeverre

compensatie in De Bundertjes meerwaarde kan hebben voor dat gebied.

Het gaat om compensatie binnen de GHS, buiten de EHS.

14

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

nr.

naam

11

Bewoners Beethovenlaan

47,49, 51 en 53

p/a Beethovenlaan 47

5707 PS Helmond

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 17 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003)

Reclamanten zijn van mening dat de realisatie van het plandeel "De Donk"

zal leiden tot:

- schending van privacy door de beoogde woningbouw in 3 bouwlagen

(incl. balkon en dakterras);

-

-

wateroverlast achter en rondom hun percelen als gevolg van de

beperkte breedte van de (regen)waterafvoersloot ter hoogte van

reclamantes percelen;

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

De maximale en minimale afstand tussen de bestemmingsgrens en

reclamantes perceelsgrenzen bedraagt 38 (nr. 47) resp. 16 m1 (nr. 49).

De minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de

verblijfsruimten van de woningen (nrs 49-51-53) bedraagt 20 m\ waarbij

nog wordt aangetekend dat uit het stedenbouwkundige plan en de

bebouwingsstructuur blijkt dat niet in de bestemmingsgrens gebouwd zal

worden, waardoor deze afstand nog groter wordt. Het plan voorziet in een

afschermende en scheidende groen- en waterstrook van gemiddeld 16 m 1.

De bouwhoogte van de woningen binnen het plangebied "De Donk" wordt

aan de zijde van de Beethovenlaan beperkt. De op de plankaart

opgenomen ruime aanduiding "3 bouwlagen" wordt vervangen door een

lagere en concretere maximale goot-en/of boei boord hoogte van maximaal

10 m 1, met uitzondering van het middendeel waar de afstand tussen het

plandeel "De Donk" en de Beethovenlaan het grootst is (daar blijven 4

bouwlagen toegestaan). Verder zal bij de indeling van de beoogde

woningen ter hoogte van de percelen Beethovenlaan 49, 51, 53 en 75

zorggedragen worden dat op de 3e bouwlaag en de kapverdieping slechts

slaapkamers en douche/toilet-ruimtes worden gesitueerd. Verder zal ter

hoogte van de bovengenoemde percelen zorggedragen worden dat

balkons en dakterrassen niet aan de zijde van de Beethovenlaan zullen

komen. Dit omdat het plangebied "De Donk" ter hoogte van deze percelen

het dichtst bij de woon percelen is gelegen. Hierover is overeenstemming

met de projectontwikkelaar bereikt. Hoewel de nieuwe planologisch-

juridische situatie inderdaad tot een vermindering van privacy t.o.v. de

huidige situatie leidt, kan niet gesteld worden dat deze privacy-aantasting

onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas sprake indien er vanuit de beoogde

woningen een rechtstreeks en onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimten

van reclamantes woningen en buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld

terassen in tuinen) zou bestaan. Gelet op het bovenstaande is daarvan

geen sprake.

In de toelichting bij het bestemmingsplan (94.5.) is aangegeven dat er nog

een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog

gegevens verzameld. De resultaten kunnen leiden tot bijstelling van het

oppervlaktewaterpeil c.q. maaiveld hoogte. Uitgangspunt is, dat

grondwaterproblemen in de Zwanen beemd zeker niet vergroot worden,

waar mogelijk worden verminderd.

15

nr.

naam

samenvatting

-

een veel te grote woon- en bevolkingsdichtheid ten opzichte van het

huidige woongebied. Behalve een schending van privacy, leveren

zoveel nieuwe bewoners en hun mobiliteit ook meer overlast

(geluidhinder) op. Ook ontbreekt een duidelijke buffer tussen de

huidige laagbouw en de geplande hoge nieuwbouw. Er wordt geen

gebruik gemaakt van de bufferwerking die de huidige

groenparkstructuur kan hebben.

Tevens bevreemdt het reclamanten dat er ten aanzien van het plan geen

MER-rapport is opgesteld. Dit zou de belangenafweging ten goede zijn

gekomen. Het enige aanwezige rapport met betrekking tot flora en fauna is

volgens reclamanten zeer summier en weinig inhoudelijk.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Met het concept van de Donk is er voor gekozen om een zeer

geconcentreerd compact element te realiseren met een stedelijke

uitstraling. Dit heeft tot gevolg dat in het gebied binnen de Donk inderdaad

een hogere woning- en bevolkingsdichtgheid optreed ten opzichte van het

aangrenzende gebied, maar nog steeds verantwoord voor een stedelijke

situatie. Hierdoor ontstaat tevens de mogelijkheid om rondom dit gebied

een aanzienlijke groenzone te realiseren. Deze zone zal tevens als een

bufferzone dienen tussen het bestaande woongebied en het nieuw te

realiseren gebied. Ook de overlast als gevolg van de mobiliteit in het

nieuwe gebied zal tot een minimum worden beperkt, omdat de auto

ontsluiting volledig via de Kanaaldijk zal verlopen. Extra mobiliteit in het

bestaande woongebied kan en zal alleen plaatsvinden ten gevolge van

fietsers en wandelaars, waardoor van overlast vrijwel geen sprake kan zijn.

Een milieu-effectrapport is noodzakelijk bij de voorbereiding van een

besluit terzake een activiteit genoemd in het Besluit MER (art. 7.2 Wet

milieubeheer). Een milieu-effectrapport voor een woningbouwproject is pas

noodzakelijk indien er 2000 of meer woningen gerealiseerd worden, zodat

een milieu-effectrapport thans niet aan de orde is. Echter, aan het

bestemmingsplan dient een zorgvuldig en uitgebreid planologisch

onderzoek ten grondslag te liggen en binnen de planvorming dient

rekening gehouden te worden met alle relevante waarden en belangen. Er

is een eerste verkenning gedaan naar aanwezige natuurwaarden. Een

nader onderzoek loopt nog, en zal de basis zijn voor de verdere

plan uitwerking en voor een compensatieplan. Wij zijn van mening dat in

het kader van dit woningbouwplan voldoende aandacht wordt besteed aan

natuur en landschap in de vorm van adequate kwantitatieve en

kwalitatieve compensatie en versterking van ecologische waarden binnen

het plangebied.

16

nr.

naam

12

Dhr. Drs. P.J. van Dijk

Overhorst 17

5707 PP Helmond

samenvatting

Zienswijzen per brief d.d. 17 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003)

Reclamant is van mening dat het huidige plan een aantasting van het

natuurgebied tussen de Overhorst en de Aarle- Rixtelseweg zal betekenen.

Dit natuurgebied is het leefgebied van zeldzame dieren (o.a de Groene

Specht). Deze vogelsoort zal bij de uitvoering van het plan geheel

verdwijnen, evenals tal van andere flora en fauna. De voorgestelde

compensatie in de Bundertjes vormt - volgens reclamant - gezien de

afstand en natuurlijke barrieres geen alternatief. Bovendien biedt dat geen

enkele compensatie voor de huidige wijkbewoners.

Met betrekking tot het appartementsgebouw OverhorstlAarle-Rixtelseweg

concludeert reclamant dat volgens het plan een complex kan worden

gebouwd van drie verdiepingen en een kap. Uitgaande van een

bebouwingspercentage van 80% ontstaat er een gebouwencomplex dat

geheel niet past binnen of aansluit op de bestaande bebouwing van de wijk

Overhorst. Daar het bouwblok op zeer korte afstand aan de bestaande

woningen grenst, gaat het complex de hele omgeving domineren waardoor

er ernstige horizonvervuiling ontstaat. Dit tast zowel de privacy van

omwonende als de waarde van hun panden aan. Reclamant stelt dat

doordat alternatieven aanwezig zijn deze privacy-aantasting

onaanvaardbaar is. Verder stelt reclamant dat hij verwacht dat het aantal

appartementsbewoners aanzienlijk zal zijn, wat zal leiden tot overlast door

een hoge verkeersfrequentie en geluidhinder.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Er is een eerste verkenning gedaan naar aanwezige natuurwaarden. Een

nader onderzoek loopt nog, en zal de basis zijn voor de verdere

planuitwerking en voor een compensatieplan. Als zoekgebied voor

compensatie worden De Bundertjes genoemd, omdat die deel uitmaken

van dezelfde landschappelijke eenheid waarin de aantasting plaatsvindt.

Het verminderen van de barrierewerking van de Zuid-Willemsvaart wordt in

het gemeentelijk Landschapsbeleidsplan bepleit. Het plan voor De Groene

Loper draagt daar aan bij. In de toelichting (9 5.4.1.) zijn concrete

inrichtingsmaatregelen genoemd (bomenrijen en natuurvriendelijke

oevers).

In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan

exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige

woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige

aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast

grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal

appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in

combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een

hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de

stad. Binnen het plan gebied zijn de appartementengebouwen op

zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de

verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd

gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt

aan de inpassing en vormgeving van het betreffende complex. Met

betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle-

Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is

gehouden met de omringende bebouwing, onder andere door middel

van een geringe hoogte van het gebouw. Op de plankaart zal de ruime

aanduiding "3 bouwlagen" worden vervangen door een lagere en

concretere maximale goot-en/of boei boord hoogte van maximaal 10 m 1. Dit

gecombineerd met het feit dat de zich rondom het gebouw bevindende

hoge bomen zoveel mogelijk zullen worden behouden, dan wel worden

vervangen, zal tot gevolg hebben dat van een negatieve uitstraling

richting omliggende percelen geen sprake zal zijn.

Wat betreft de mogelijke aantasting van privacy van de bewoners aan de

OverhorstlAarle-Rixtelseweg, verwijzen wij naar ons standpunt

opgenomen onder 3,4 en 9 van deze Nota van zienswijzen.

17

nr.

naam

samenvatting

Reclamant is van mening dat de twee voorgestelde nieuwe ontsluitingen -

voor het autoverkeer nabij het Verliefd Laantje en voor het langzaam

verkeer het nieuw te creëren Aarle-Rixtelslaantje - zal leiden tot

verkeersonveilige situaties en extra overlast. Door niet het Verliefd Laantje

op te waarderen komen de ontsluitingen op onoverzichtelijke plaatsen. Voor

de veiligheid zal de Aarle-Rixtelseweg gereconstrueerd moeten worden. Dat

zal- volgens hem - leiden tot nog meer aanslag op groen en bomen. De

aanleg van het langzaamverkeerspad, met de benodigde aansluiting op

Helmond Noord, zal sluipverkeer oproepen. Dit zal het woongenot en

privacy van direct aanwonenden ernstig aantasten.

Reclamant betoogt verder dat de slechte bodemgesteldheid voor de bouw

van het appartementencomplex een aantal voorzieningen noodzakelijk

maken. Wijziging van de grondwaterstand kan schadelijke gevolgen

hebben voor de direct aangrenzende panden.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Voor wat betreft het zogenaamde Aarle-Rixtelslaantje, een langzaam

verkeersroute uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers is in

heroverweging besloten om deze langzaam verkeersroute uit het plan te

schrappen.

De aansluiting van de nieuwe wijkontsluitingsweg zal gebeuren door

gebruik te maken van het westelijk deel van het Verliefd Laantje. Ter

hoogte van de aanwezige woningen zal het Verliefd Laanlje opengesteld

en ingericht worden voor o.m. autoverkeer. Daaronder wordt het Verliefd

Laantje als langzaam verkeersroute gebruikt en ingericht (wandel- en

fietspad). Er zal dus - zoals reclamant aangeeft - slechts één

wijkontsluitingsweg op de Aarle-Rixtelseweg uitkomen. Tot de hoogte van

op de Aarle-Rixtelseweg dient op een verkeersveilige en overzichtelijke

wijze plaats te vinden. Dit is door het treffen van diverse

verkeerstechnische maatregelen mogelijk. De nieuwbouw zal uiteraard

extra verkeer genereren. Echter, doordat het Aarle-Rixtelslaantje slechts

toegankelijk is voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) en de

nieuwe wijkontsluitingsweg aan de noordelijk zijde van de nieuwbouw

wordt aangelegd, zullen huidige verblijfsgebieden nauwelijks overlast

ondervinden van extra verkeer. De langzaam verkeersroute zal met

betrekking tot Helmond Noord hoofdzakelijk een route worden voor

recreatief verkeer. Wat betreft mogelijke hinder als gevolg van het nieuw te

realiseren Aarle-Rixtelslaantje, verwijzen wij naar ons standpunt

opgenomen onder 4 en 9 van deze Nota van zienswijzen.

In de toelichting bij het bestemmingsplan (9 4.5.) is aangegeven dat er nog

een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog

gegevens verzameld. Uitgangspunt is dat geen grondwaterstandsdaling

plaatsvindt. Dat is alleen een optie als er geen andere oplossing is voor

grondwateroverlast in de Zwanenbeemd. Voor bebouwing in De Groene

Loper zelf wordt uitgegaan van het bestaande grondwaterpeil. Tijdelijke

bronnering zal aan strenge voorwaarden gebonden - zo niet uitgesloten -

zijn i.v.m. aanwezige natuurwaarden.

18

nr.

naam

samenvatting

Reclament handhaaft zijn eis dat voor de eventuele start van de bouw, de

bouwkundige staat van zijn pand wordt opgenomen.

Tenslotte biedt reclamant een concreet alternatief voor het

appartementencomplex. Door verplaatsing naar een andere locatie zouden

de meeste negatieve aspecten kunnen worden opgelost. Hij stelt voor het

appartementencomplex te verplaatsen in de richting van het Verliefd

Laantje.

S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003

Commentaar

Het opstellen van een bouwkundig statusrapport impliceert dat verwacht

wordt dat schade zal worden veroorzaakt door uit te voeren bouw- en

andere werkzaamheden. Op dit moment is er evenwel geen enkele

aanleiding te veronderstellen dat dergelijke schade zal optreden. Het nu al

opstellen van een dergelijk statusrapport is ons inziens veel te voorbarig.

Binnen het huidige gekozen stedenbouwkundig concept wordt uitgegaan

van een grote variëteit aan woonsferen. Verplaatsing van het onderhavige

appartementencomplex in de richting van het Verliefd Laanlje zou tot

gevolg hebben dat dit complex in hetzelfde gebied komt te liggen als de al

daar geplande complexen. Hierdoor zou het wonen aan de ecologische

verbindingszone worden opgegeven voor een vergroting van het

Boswonen aan de golfbaan. Vanuit de filosofie van het plan is dat niet

wenselijk.

19

Uw Reactie
Uw Reactie