- Bestuur
- Raadsvoorstellen RV 156 BP De Groene Loper
Raadsvoorstellen RV 156 BP De Groene Loper
Documentdatum | 30-09-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND Vergadering 30 september 2003, agendapunt 9 Verbeterd exemplaar Onderwerp : bestemmingsplan Groene Loper Bijlage B&W vergadering Dienst I afdeling : 156 : 26 augustus 2003 : SB.ROV Aan de gemeenteraad, Hierbij treft u aan het bestemmingsplan "De Groene Loper" (hierna: het plan). Door middel van dit plan wordt in het gebied tussen de Aarle-Rixtelseweg-Verliefd Laantje en de Kanaaldijk N.W. alsmede het gebied tussen de Beethovenlaan en de Kanaaldijk Z.W. (Helmond-Noord) woningbouw ontwikkeld en vindt tevens natuur-en waterontwikkeling plaats. Centraal onderdeel binnen dit plan is de verplaatsing van Kappa van Dam naar het BZOB en de sanering van de vervuilde gronden. Het plan bestaat uit uit 3 hoofdonderdelen: "De Donk"', "Het Bos" en "De Nieuwe Beek". Kenmerkend voor De Donk is een lineaire structuur met "hooggelegen" woningen. De woningbouw bestaat uit statige herenhuizen met rijzige gevels. De bebouwingshoogte is afgestemd op de omgeving: hogere bebouwing langs de kanaalzijde (vier bouwlagen), lagere bebouwing aan de zijde van de Beethovenlaan (maximaal 10 meter goot-of boei boord hoogte). De taluds rondom De Donk worden gekenmerkt door hun strakke, lineaire vormen, afgeleid van de lineaire structuur van het kanaal en de aanliggende taluds. Nader onderzoek is nodig om te kunnen bepalen op welke wijze deze taluds worden uitgevoerd. Behalve van noord naar zuid (van droger naar natter) kan er een verschil zijn tussen de oost- en westzijde van de taluds/greppels. Het compacte bouwblok van De Donk wordt in zijn geheel omringd door een aarden wal met aan de voet een greppel. De greppel wordt gevoed door o.a. kanaalkwel en zorgt voor de afwatering van regenwater afkomstig uit de woonwijk. Naast een visueel aspect (parkeren aan het oog onttrekken) draagt de wal bij aan het versterken van vooral de droge ecologische infrastructuur. Bloemrijke en kleurrijke graslanden vormen vooral voor vlinders en libellen belangrijke ecotopen. Er vindt in ecologisch opzicht aansluiting plaats op de droge taluds langs het kanaal en de wegbermen, zowel binnen als buiten de woonwijk ("natuur de stad in halen"). De bebouwing in Het Bos bestaat uit vrijstaande woningen op ruime percelen en buitenplaatsen. Het zijn compacte gebouwen; buitenplaatsen met appartementen rond een besloten binnenhof en/of voorterrein. De bebouwingshoogte varieert van 3 tot 5 bouwlagen. De onbebouwde gronden zijn ingeplant met bos. In het bos bevinden zich een 37-tal grote vrijstaande villa's. Grote kavels van ca. 1500 m2 worden bebouwd met woningen van maximaal 200 m2 grondoppervlak, de overige ruimte van de kavel is ingeplant met bos. De bosrand wordt ingevuld met vier appartementcomplexen van verschillende grootte en hoogte. Aan de rand van het plangebied, gelegen tussen het bos met water aan de ene zijde en een semi-openbare tuin aan de voorzijde ligt een gebogen appartementcomplex. In Het Bos zijn, naast de onderdelen met woningbouw twee belangrijke onbebouwde boszones onderscheiden: de brede strook in noord-zuid richting langs de beek bij het Kappa van Damterrein; de bosstrook langs het Verliefd Laantje tussen het kanaal en de Aarle-Rixtelseweg. De inrichting/aanplant van Het Bos zal aansluiten bij het landschapsplan dat is beschreven in het bestemmingsplan Overbrug. In de bos- en landgoederenzone worden vooral natte ecotopen ontwikkeld in de vorm van broekbos, vochtige graslanden en natte ruigten. De ecotopen zijn vergelijkbaar met die in de Bundertjes en in het dal van de Goorloop en Schevelingse Loop, alle Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 156 blz. 1 onderdeel van de Groene of Ecologische Hoofdstructuur in Noord-Brabant. De landschapsecologische relatie met de Bundertjes is van betekenis voor veel struweel- en bosvogels, dagvlinders en libellen. Voor deze soortengroepen vormt het kanaal geen onoverkomenlijke barriere. Voor zoogdieren en amfibieën is het aanpassen van de oevers wenselijk om de migratie te verbeteren. In relatie tot het dal van de Goorloop en Schevelingse loop wordt aangesloten op de groenelementen op de golfbaan. Vooral de reeds aangepaste hoofdwaterloop zorgt voor de natte verbinding naar het noorden. Richting de stad wordt aangesloten op bestaande (vijvers) en groenelementen in de wijk Zwanenbeemd/- Parkweide. In de boszone liggen kansen voor de ontwikkeling van waardevolle (grond)water- afhankelijke vegetaties. Kanaalkwel kan, zeker in het geval interactie optreedt met regenwater en/of lokale kwel, leiden tot bijzondere vegetaties. In dit plandeel zal nieuw bos aangeplant gaan worden tussen de vrijliggende woningen. Bij de soortkeuze wordt uitgegaan van het boomtype dat er ter plaatse thuishoort. Voor de Nieuwe Beek geldt dat- gezien de belangrijke ecologische en groenfunctie van deze zone - hier sprake is van een geringe bebouwingsdichtheid. In de nabijheid van Karelstein zijn slechts twee elementen toegevoegd: een grote stadsvilla en een appartementengebouw van bescheiden omvang. Het zijn markante gebouwen temidden van het landschap. De Nieuwe Beek bevat veel waterpartijen en groen met ecologische kwaliteiten. De open waterpartijen (diepere greppels, bestaande en nieuwe vijvers) worden voorzien van flauwe taluds. Dit biedt de mogelijkheid voor moerasvegetaties. Het open water en de periodiek droogvallende delen zijn waardevol voor amfibieën en libellen In totaal zullen middels dit plan ca. 360 woningen gerealiseerd worden. Het plan heeft ten behoeve van de inspraak vanaf 13 januari 2003 gedurende 4 weken ter inzage gelegen, gedurende welke periode er 10 reacties zijn ingediend. De behandeling daarvan treft u aan in hoofdstuk 9 van het plan. De in het kader van het ex artikel 10 BRa gehoorde instantie hebben inhoudelijke opmerkingen gemaakt over het plan. Het plan is op 19 maart 2003 en 18 juni 2003 behandeld in de PCGP. De PCGP is in principe akkoord met het plan. Het plan heeft daarna vanaf 23 juni gedurende 4 weken wettelijk ter inzage gelegen, gedurende welke periode er 12 schriftelijke zienswijzen zijn ingediend. Deze reclamanten zijn tevens in de gelegenheid gesteld om op 9 september 2003 hun zienswijze mondeling toe te lichten. Naar aanleiding van de commissiebehandeling van 22 september j.l. en gezien het advies van de commissie, wordt uw raad voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen met de navolgende wijzigingen t.O.v. het ontwerp-bestemmingsplan: de geplande langzaam verkeersroute - het Aarle Rixtelslaantje - is komen te vervallen; de mogelijkheid voor een brug ten behoeve van langzaam verkeer over de Zuid Willemsvaart is komen te vervallen. De aanduiding op de plankaart is geschrapt; binnen de bestemming "Woongebied W" op de plankaart is in gebieden met een aanduiding "3 bouwlagen", deze aanduiding vervangen door een aanduiding inhoudende een concrete maximale goot-of boei boord hoogte in meters van 1 0 meter. Artikel 5 lid 3 is in dit opzicht ook tekstueel aangepast; de compensatie paragraaf zoals opgenomen in hoofdstuk 5 van de toelichting is tekstueel aangepast aan het ontwerp-compensatieplan van augustus 2003; regeling inzake vrije beroepen en beroepsuitoefening aan huis is aangepast, zodat aan huis gebonden beroepen in woningen en aanbouwen direct zijn toegelaten, mits wonen de hoofdfunctie blijft, terwijl aan huis gebonden beroepen in bijgebouwen slechts via een voorwaardelijke vrijstelling door Burgemeester en Wethouders mogelijk is. Beroepsuitoefening aan huis wordt geschrapt. De artikelen 1 en 15 zijn op dit punt aangepast; de strafbepaling van het bestemmingsplan - artikel 19 - is aangepast; bijgevoegde gewijzigde Nota van Zienswijzen d.d. 30-09-'03. Het advies van de commissie ruimtelijk fysiek zal, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Helmond, De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 156 blz. 2 BESLUIT Bijlage: 156 Raadsvergadering d.d.: 30 september 2003 De raad van de gemeente Helmond; overwegende dat het ontwerp van het bestemmingsplan" De Groene Loper" vanaf 23 juni 2003 4 weken ter inzage heeft gelegen: dat deze ter inzagelegging, behalve op de gebruikelijke wijze, ter openbare kennis is gebracht in de Nederlandse Staatscourant en weekblad De Trompetter d.d. 20 juni 2003; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 augustus 2003;. gelet op de bepalingen van de Wet op de Ruimtelijke Ordening; besluit: Het bestemmingsplan" De Groene Loper" vast te stellen, met de navolgende wijzigingen ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan: de geplande langzaam verkeersroute - het Aarle Rixtelslaantje - is komen te vervallen; de mogelijkheid voor een brug ten behoeve van langzaam verkeer over de Zuid Willemsvaart is komen te vervallen. De aanduiding op de plankaart is geschrapt; binnen de bestemming "Woongebied W" op de plankaart is in gebieden met een aanduiding "3 bouwlagen", deze aanduiding vervangen door een aanduiding inhoudende een concrete maximale goot-of boei boord hoogte in meters van 1 0 meter. Artikel 5 lid 3 is in dit opzicht ook tekstueel aangepast; de compensatieparagraaf zoals opgenomen in hoofdstuk 5 van de toelichting is tekstueel aangepast aan het ontwerp-compensatieplan van augustus 2003; regeling inzake vrije beroepen en beroepsuitoefening aan huis is aangepast, zodat aan huis gebonden beroepen in woningen en aanbouwen direct zijn toegelaten, mits wonen de hoofdfunctie blijft, terwijl aan huis gebonden beroepen in bijgebouwen slechts via een voorwaardelijke vrijstelling door Burgemeester en Wethouders mogelijk is. Beroepsuitoefening aan huis wordt geschrapt. De artikelen 1 en 15 zijn op dit punt aangepast; de strafbepaling van het bestemmingsplan - artikel 19 - is aangepast; bijgevoegde gewijzigde Nota van Zienswijzen d.d. 30-09-'03. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 30 september 2003, bijlage 156. De raad voornoemd, De voorzitter, De griffier, Gemeenteraad van Helmond Bijlage: 156 blz. 3 Zienswijzen B.P. "De Groene Loper" nr. naam 1 Dhr. J.C.J. Berends en Mw. E. van Schalen Aarle Rixtelseweg 78b 5707 GM Helmond """'" samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 14 juli 2003 (ingekomen d.d. 15 juli 2003) Reclamanten geven aan ontevreden te zijn met de gemeentelijke reactie op hun eerder ingediende inspraakreacties. Zij stellen dat het gemeentelijke standpunt ten tijde van de inspraakprocedure - inhoudende dat de precieze vorm en omvang van mogelijk maximaal 6 te realiseren halfvrijstaande woningen en de appartementencomplexen binnen de bestemmingen "Bos en wonen" (Uitwerkingsgebied I) resp. " Bos en appartementen" (Uitwerkingsgebied 11) nog nader uitgewerkt zal worden - onvoldoende inzicht biedt in de ruimtelijke ontwikkeling in hun onmiddellijke omgeving. Reclamanten blijven op het standpunt dat de eventuele realisatie van 6 halfvrijstaande woningen de allure van dit deel van het plangebied te veel zal aantasten. Teven wordt de vrees geuit dat de nieuwe ontsluitingsweg - die via de Aarle Rixtelseweg de plandelen "Het Bos" en "De nieuwe Beek" ontsluit- door haar verkeersintensiteit veel overlast zal veroorzaken. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Leidraad bij de verdere uitwerking van het plan "De Groene Loper" is de ontwikkelingsvisie zoals die is vastgesteld door de gemeenteraad. De hierin opgenomen principes ten aanzien van de groenstructuur, waterstructuur, verkeersstructuur en bebouwingsstructuur zijn tevens op de plankaart van het bestemmingsplan weergegeven. Deze geven een globale doch duidelijke indruk hoe het plangebied zal worden ingericht. Om enige flexibiliteit te hebben ten aanzien van de exacte ligging van kavelgrenzen, erfontsluitingen, bouwblokken, etc, is er voor een nader uit te werken bestemming gekozen. Hierbij dienen naast de hierboven aangehaalde inrichtingsprincipes, tevens de uitwerkingsregels van het bestemmingsplan in acht te worden genomen, die erop zijn gericht om de globale inrichtingsprincipes meer concreet te maken en de hoge ruimtelijke kwaliteit van het plan als geheel te waarborgen. De maximaal 6 halfvrijstaande woningen kunnen alleen gebouwd worden door middel van een vrijstelling van B&W in het geval dat ondermeer aangetoond kan worden dat dit de hoofdstructuur van het plan niet aantast. De ontsluiting van de gebieden "Het Bos en de Nieuwe Beek" zal plaatsvinden langs een nieuwe ontsluitingsweg. Deze weg zal voor het laatste gedeelte gebruik maken van de aantakking van het Verliefd Laantje op de Aarle-Rixtelseweg. Aangezien het hier om een redelijk extensief bebouwd gebied gaat, zullen de verkeersintensiteiten niet van dien aard zijn dat ze overlast zullen veroorzaken. 1 nr. naam 2 Stichting Middengebied P/a secretariaat: Burg. Mostermanslaan 43 5737 CE Lieshout samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 12 juli 2003 (ingekomen d.d. 15 juli 2003) Reclamanten geven aan zich niet kunnen vinden in het voornemen om op de gronden welke in het huidige bestemmingsplan "Overbrug", de subbestemming "Gnk-natuurkerngebied" hebben, 8 villa's en 2 kruisende wegen te realiseren. Het gebied is te kwalificeren als een laag, vochtig (door kwelwater gevoed) bosgebied en vormt een belangrijke biotoop voor amfibieën en vissen. Het is onderdeel van de GHS en vormt een deel van de noordelijke groene long van Helmond. Reclamant is van mening dat de belangen die door de gemeente zijn aangevoerd m.b.t. de realisering van het plan als onvoldoende zwaarwegend maatschappelijk belang gezien moeten worden. Wel juichen reclamenten de verplaatsing van Kappa van Dam naar het bedrijventerrein toe. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein BZOB. Kappa van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden waarop thans een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden valt ook binnen de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden heeft Kappa van Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling op de huidige locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurt is de ontwikkeling van De Groene Loper als woongebied - met al zijn positieve effecten op ruimtelijk- en milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een woongebied naar een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en de ontwikkeling en versterking van natuurwaarden en ecologische verbindingen)- definitief van de baan. Gelet op het bovenstaande is sprake van zwaarwegende maatschappelijke belangen welke gediend worden door middel van dit plan. Onderzoek toont aan dat het schrappen van de beoogde 8 woningbouwkavels op deze locatie een financieel verlies van ca. ¿ 3,3 mln zou betekenen. Dat zou ertoe leiden dat de ontwikkeling van het hele plan niet langer rendabel te maken is. Er is thans al een tekort in de financieel- economische uitvoerbaarheid van het plan als gevolg van de hoge kosten van bodemsanering. Er is geen alternatief voor de uitvoering van het plan anders dan in zijn huidige vorm. Overigens worden in het plan de door reclamant genoemde biotopen voor vissen en amfibieën gehandhaafd binnen de bestemmingen 'Bos en Water' en 'Groenvoorzieningen en Water'. 2 nr. naam samenvatting Reclamanten zijn van mening dat het door de gemeente vermelde te compenseren gebied van 4,66 ha eerder 5,3 tot 5,5 ha dient te zijn. Bovendien stellen reclamanten dat compensatie niet beperkt moet blijven tot bomen maar ook plaats moet vinden op het niveau van vissen, amfibieën en kleine planten. Tenslotte acht men "De Bundertjes" door het deels open landschappelijke karakter niet geschikt als beoogd compensatiegebied, doordat compensatie vaak bebossing inhoudt, zoals volgens reclamanten in het kader van de compensatie i.v.m. de aanleg van het golfterrein ook al is gebeurd. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar In tegenstelling tot het voorontwerp-bestemmingsplan - waarin van een te compenseren gebied van 4,5 ha. werd uitgegaan - wordt thans uitgegaan van een te compenseren gebied van 5 ha. Dat is gebaseerd op de feitelijk aanwezige oppervlakte bos incl. water. Overeenkomstig het provinciale compensatiebeleid wordt compensatie gezocht binnen de GHS, buiten de EHS. De exacte omvang van de compensatie, alsmede de kwalitatieve vormgeving daarvan, zal worden vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan dat thans wordt opgesteld. Nader onderzoek naar aanwezige natuurwaarden zal daar de basis voor vormen. Daarbij zal ook worden onderzocht in hoeverre compensatie in De Bundertjes meerwaarde kan hebben voor dat gebied. Compensatie dient voor herstel van natuur- en landschapswaarden. Het gebied van de Bundertjes kan alleen als compensatielocatie dienen als sprake is van meerwaarde voor natuur en landschap. In het bestemmingsplan is aangegeven dat in het compensatieplan een combinatie van biotoopkwaliteiten wordt gerealiseerd (bos, struweel- en kruiden-overgangen, sloten, poelen). Overigens blijft het amfibieënbiotoop (water en bosrand tussen Kappa en Overhorst en de water- en bosverbinding met Overbrug) in de Groene Loper gehandhaafd. 3 nr. naam 3 Dhr. BA de Bode Overhorst 19 5707 PP Helmond samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 8 juli 2003 (ingekomen d.d. 16 juli 2003) Reclamant merkt op dat hij in 1994 het huidige perceel heeft gekocht en dat - via navraag bij de gemeente - toen bleek dat er ter plaatse geen concrete bouwplannen waren. Dat was doorslaggevend voor de aankoop van het perceel. Door de vrije ligging behoefde reclamant geen erfafscheiding te plaatsen aan de achterzijde van het perceel. Reclamant is verder van mening dat de beoogde bouw van het appartementencomplex binnen de bestemming "Woongebied", gestapelde woningen door de geringe afstand tot diens woning, een onaanvaardbare aantasting op diens privacy veroorzaakt alsmede - afgeleid daarvan - een kosten post oplevert vanwege het feit dat hij aan de achterzijde van diens woning een erfafscheiding zal plaatsen en - tenslotte - zal leiden tot een substantiële waardevermindering van de woning. -" S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Juist is dat dit bestemmingsplan met het daarin opgenomen appartementencomplex leidt tot een veranderd planologisch-juridisch regime, dat op de onderhavige locatie een appartementsgebouw van max. 3 bouwlagen mogelijk maakt. Aan een bestaand planologisch-juridisch regime kunnen namelijk geen blijvende rechten worden ontleend. Maatschappelijke ontwikkelingen kunnen leiden tot herziening van bestemmingsplannen. In 1994 was nog geen sprake van planvorming waarbij woningbouw in het onderhavig gebied voorzien was. Na aanleiding van de inspraakprocedure is de afstand tussen de bestemming "Woongebied", gestapelde woningen en het perceel van reclamant vergroot. Er bestaat thans een minimale afstand van 22 m 1 en een maximale afstand van 32 m 1 tussen de bestemmingsgrens en reclamantes perceelsgrens. De minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de verblijfsruimten van de woning bedraagt zelfs 42 m 1, waarbij nog wordt aangetekend dat uit het (stedenbouwkundige) plan blijkt dat het bouwvlak niet geheel volgebouwd zal worden, waardoor deze afstand nog groter wordt. Het plan voorziet in een afschermende en scheidende groenstrook van 22 a 32 m 1. Achter de woningen aan de Overhorst 19 en 21 bevindt zich verder een afschermende groenstrook met hoge bomen, welke gehandhaafd blijven. Verder zal bij de feitelijke realisatie van het appartementencomplex een zodanige situering gekozen worden dat inkijk richting reclamant zoveel mogelijk beperkt wordt. Hoewel de nieuwe planologisch-juridische situatie inderdaad tot een vermindering van privacy t.O.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld worden dat deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas sprake indien er vanuit het appartementencomplex een rechtstreeks en onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimte van woningen en buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan. Gelet op het bovenstaande is daarvan geen sprake. Hoewel er derhalve sprake is van een planologische verandering, is er o.i. geen sprake van planschade als gevolg van een waardevermindering van de woning door onaanvaardbaar privacyverlies. 4 nr. naam samenvatting Verder stelt reclamant zich niet te kunnen vinden in de aantasting van de natuurwaarden van het achterliggende gebied alsmede het verdwijnen van aldaar voorkomende beschermde vogelsoorten. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein BZOB. Kappa van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden waarop thans een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden valt ook binnen de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden heeft Kappa van Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling op de huidige locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurt is de ontwikkeling van De Groene Loper als woongebied - met zijn positieve effecten op ruimtelijk- en milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een woongebied naar een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en de ontwikkeling en versterking van natuurwaarden en ecologische verbindingen) - definitief van de baan. Gelet op het bovenstaande is sprake van zwaarwegende maatschappelijke belangen welke gediend worden door middel van dit plan. Er wordt gecompenseerd voor aantasting van natuurwaarden. De exacte omvang van de compensatie, alsmede de kwalitatieve vormgeving daarvan, zal worden vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan. Nader onderzoek naar aanwezige natuurwaarden zal daar de basis voor vormen. 5 nr. naam 4 Fam. D. Suurland- Daverveld Aarle-Rixtelseweg 76 5707 GM Helmond Vertegenwoordigd door: Mr. H.B.J. Reijnders/ Van den Boomen Advocaten Postbus 193 5580 AD Waalre samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 16 juli 2003 (ingekomen d.d. 17 juli 2003) Reclamant stelt dat hij van mening blijft dat het beoogde appartementencomplex binnen de bestemming "Woongebied", gestapelde woningen ten oosten van diens woning, niet past binnen de stedenbouwkundige opzet van het overig deel van het plangebied. Dat wordt gedomineerd door vrijstaande villa's op zeer grote percelen. Reclamant stelt dat het beoogde appartementencomplex vanuit een coherente stedenbouwkundige structuur, beter aan de zijde van de Kanaalzone aangelegd kan worden. Reclamant constateert dat de nabijheid van het beoogde appartementencomplex tot hun woning zal leiden tot planschade. Reclamant vindt tevens dat hij ten tijde van de aankoop van de woning (2002) door de toenmalige burgermeester van onjuiste informatie is voorzien. Deze zou hem de verzekering hebben gegeven dat het appartementencomplex niet gerealiseerd zou worden. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de stad. Binnen het plangebied zijn de appartementengebouwen op zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt aan de inpassing en vormgeving van het betreffende complex. Met betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle-Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is gehouden met de omringende bebouwing, onder andere doormiddel van een geringe hoogte van het gebouw. Dit gecombineerd met het feit dat de zich rondom het gebouw bevindende hoge bomen zoveel mogelijk zullen worden behouden, dan wel worden vervangen, zal tot gevolg hebben dat van een negatieve uitstraling richting omliggende percelen geen sprake zal zijn. Na aanleiding van de inspraakprocedure is de afstand tussen de bestemming "Woongebied", gestapelde woningen en het perceel van reclamant nog vergroot. Er bestaat thans een gemiddelde afstand van 20 m 1 tussen de bestemmingsgrens en reclamantes perceelsgrens. De minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de verblijfsruimten van de woning bedraagt zelfs 64 m 1, waarbij nog wordt aangetekend dat uit het (stedenbouwkundige) plan blijkt dat het bouwvlak niet geheel volgebouwd zal worden, waardoor deze afstand nog groter wordt. Het plan voorziet in een afschermende en scheidende groenstrook van 20 m 1. Verder zal bij de feitelijke realisatie van het appartementencomplex een zodanige situering gekozen worden dat inkijk richting reclamant zoveel mogelijk beperkt wordt. Tenslotte wordt op de plankaart de ruime aanduiding "3 bouwlagen" vervangen door een lagere en concretere maximale goot-en/of boei boord hoogte van maximaal 1 0 m 1. 6 nr. naam 5 Comité Kanaal met vaart rIa Trambrugweg 3 5707 XZ Helmond 6 Stichting Industrieel Erfgoed Helmondl Stichting Monumentenwerkgroep Helmond rIa Trambrugweg 3 5707 XZ Helmond samenvatting Verder wenst reclamant aan de zijkant van hun perceel geen verkeersverbinding. Men vreest overlast als gevolg van het passerend verkeer en dan met name van bromfietsverkeer, dat louter door bebording - volgens reclamant - niet geweerd zal kunnen worden. Zienswijzen per brief d.d. 18 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003) Reclamant geeft aan blij te zijn met de aandacht die in het ontwerp- bestemmingsplan wordt besteedt aan pleziervaart en kanoën bij de herinrichting van de kanaaloevers. Reclamant geeft verder aan dat, mocht er een verbinding over het kanaal (als voortzetting van de langzaam verkeersroute Aarle Rixtelseweg-Kanaaldijk) gemaakt worden, zij graag een zodanig ontwerp zouden zien dat de doorgaande scheepvaart niet belemmert. Zienswijzen per brief d.d. 18 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003) Reclamanten verzoeken bij de realisatie van het plan rekening te houden met historisch waardevolle industriële bebouwing en deze waar mogelijk te behouden. Reclamanten stellen voor de beide schoorstenen van Kappa van Dam te handhaven en als historische en beeld bepalende elementen op te nemen in de bestemming "Bos en Appartementen". Over andere suggesties van gemeentezijde willen reclamanten evenwel ook meedenken. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Hoewel de nieuwe planologisch-juridische situatie inderdaad tot een vermindering van privacy to.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld worden dat deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas sprake indien er vanuit het appartementencomplex een rechtstreeks en onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimten van woningen en buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan. Gelet op het bovenstaande is daarvan geen sprake. Hoewel er derhalve sprake is van een planologische verslechtering, is er o.i. geen sprake van planschade als gevolg van een waardevermindering van de woning door onaanvaardbaar privacyverlies. De informatievoorziening omtrent dit plan, heeft op de reguliere wijze plaatsgevonden door informatie-avonden en de gehouden inspraakprocedure. Het betreft hier het te realiseren Aarle-Rixtelslaantje, een langzaam verkeersroute uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers. In heroverweging is besloten om deze langzaam verkeersroute uit het plan te schrappen. Een mogelijke brug over het kanaal ten behoeve van het langzaam verkeer wordt uit het plan geschrapt Op dit moment is er nog geen inzicht in wat de cultuurhistorische waarde is van het gebouwen complex van Kappa van Dam (of delen daarvan). Nadere studie zal moeten uitwijzen of er cultuurhistorische waarden aanwezig zijn en of deze zijn in te passen in de planontwikkeling. 7 nr. naam 7 Dhr. Drs. Ing. J.M. van Ham Aarle-Rixtelseweg 54 5707 GM Helmond samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 15 juli 2003 (ingekomen d.d. 15 juli 2003) Reclamant stelt dat er nog teveel onduidelijkheden bestaan omtrent: - de te realiseren verkeersstructuur (reclamant komt op dit punt met een alternatief); - de reden om het appartementsgebouw ten noorden van de Overhorst te handhaven (gelet op de aantasting van de privacy van de omringende woningen en gezien de alternatieve mogelijkheid aan het fietspadgedeelte langs het Verliefd Laantje); . ,UI - het omgaan met resp. voorkomen van wateroverlast; S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar De ontsluiting van het gebied Bos en de Nieuwe Beek zal plaatsvinden via een nieuwe ontsluitingsweg die voor het laatste gedeelte gebruik zal maken van het Verliefd Laantje. Hierdoor blijft het aantal aansluitingen voor autoverkeer op de Aarle-Rixtelse weg ongewijzigd. In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de stad. Binnen het plangebied zijn de appartementengebouwen op zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt aan de in passing en vormgeving van het betreffende complex. Met betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle- Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is gehouden met de omringende bebouwing, onder andere door middel van een geringe hoogte van het gebouw. Op de plankaart zal de ruime aanduiding "3 bouwlagen" worden vervangen door een lagere en concretere maximale goot-en/of boeiboordhoogte van maximaal 10 m 1. Dit gecombineerd met het feit dat de zich rondom het gebouw bevindende hoge bomen zoveel mogelijk zullen worden behouden, dan wel worden vervangen, zal tot gevolg hebben dat van een negatieve uitstraling richting omliggende percelen geen sprake zal zijn. In de toelichting bij het bestemmingsplan (94.5.) is aangegeven dat er nog een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog gegevens verzameld. Uitgangspunt is, dat grondwaterproblemen in de Zwanen beemd zeker niet vergroot worden, waar mogelijk worden verminderd. 8 nr. naam 8 VROM-Inspectie Regio Zuid Postbus 850 5600 AW Eindhoven samenvatting - de exacte natuurwaarden welke in het plangebied verloren gaan. Tevens verzoekt reclamant om de opstelling van een bouwkundig statusrapport voordat tot enigerlei bouwactiviteiten wordt overgegaan. Zienswijzen per brief d.d. 14 juli 2003 (ingekomen d.d. 17 juli 2003) Reclamant stelt waardering te hebben voor het plan en spreekt de verwachting uit dat het zal bijdragen aan de invulling van het rijks- en provinciaal verstedelijkingsbeleid. De zienswijzen richten zich niet tegen het hele plan, doch tegen dat deel dat reclamant in strijd acht met het nationale beleid van de ecologisch hoofdstructuur (EHS). Het gaat hierbij om de voorgenomen bebouwing op de gronden welke deel uitmaken van EHS/GHS. Reclamant geeft aan dat aantasting van de EHS niet is toegestaan, tenzij het zogenaamde er sprake is van een zwaarwegend maatschappelijk belang, er geen reële alternatieven zijn en er voldoende gecompenseerd wordt ("Nee,tenzij-principe"). Reclamant is van mening dat de aangedragen motivering inzake het zwaarwegend maatschappelijk belang onvoldoende is om de aantasting van de EHS te rechtvaardigen, aangezien deze motivering in hoofdzaak gebaseerd is op de noodzaak van de beoogde soort woningen en de planuitvoering. Verder is - gelet op het alternatievenonderzoek - reclamant niet overtuigd dat het plan niet in uitvoering gebracht kan worden als er in het deel van het plan dat onderdeel is van de EHS en in het vigerend bestemmingsplan "Overbrug" de subbestemming "Gnk Natuurkerngebied" heeft, niet gebouwd zou mogen worden. Met betrekking tot compensatie oordeelt reclamant dat - indien het zwaarwegend maatschappelijk belang en het ontbreken van alternatieven voldoende gemotiveerd zou worden - compensatie zeker moet worden gesteld door middel van een compensatieplan, waarbij uitgegaan moet worden van een maximale compensatie van 5 ha. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Er is een eerste verkenning gedaan naar aanwezige natuurwaarden. Een nader onderzoek loopt nog, en zal de basis zijn voor de verdere planuitwerking en voor het definitieve compensatieplan. Het opstellen van een bouwkundig statusrapport impliceert dat verwacht wordt dat schade zal worden veroorzaakt door uit te voeren bouw- en andere werkzaamheden. Op dit moment is er evenwel geen enkele aanleiding te veronderstellen dat dergelijke schade zal optreden. Het nu al opstellen van een dergelijk statusrapport is ons inziens veel te voorbarig. De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein BZOB. Kappa van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden waarop thans een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden valt ook binnen de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden heeft Kappa van Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling op de huidige locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurd is de ontwikkeling van De Groene Loper als woongebied - met al zijn positieve effecten op ruimtelijk- en milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een woongebied naar een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en de ontwikkeling en versterking van natuurwaarden en ecologische verbindingen)- definitief van de baan. Gelet op het bovenstaande is wel degelijk sprake van zwaarwegende maatschappelijke belangen welke gediend worden door middel van dit plan. Ook het standpunt van reclamant dat alternatieve locaties binnen de regio danwel binnen Helmond of binnen het plangebied onvoldoende onderzocht zijn, delen wij niet. Aangezien het plan beoogt een exclusief groenstedelijk woonmilieu te realiseren binnen een grootstedelijke omgeving, komen in de regio Brabant Zuid-Oost daarvoor slechts de gemeenten Helmond en Eindhoven in aanmerking. In deze laatste gemeente is geen locatie beschikbaar welke vergelijkbaar is met de locatie "De Groene Loper. In Helmond zelf is de VINEX-Iocatie "Brandevoort" in feite de enige alternatieve locatie voor groenstedelijk wonen. 9 nr. naam samenvatting Commentaar De overige woningbouwgebieden in de stad betreffen centrumstedelijk wonen. Echter de opzet en structuur van de groenstedelijke woongebieden in Brandevoort is zo afwijkend van de stedenbouwkundige opzet van "De Groene Loper" dat inpassing van beide projecten niet mogelijk is. Wij verwijzen naar hoofdstuk 5 van de plantoelichting. Tenslotte blijkt dat de suggestie van reclamant dat woningbouw op het deel van het plangebied dat thans de subbestemming "Gnk Natuurkerngebied" heeft wellicht geschrapt zou kunnen worden, niet haalbaar. Onderzoek toont aan dat het schrappen van de beoogde 8 woningbouwkavels op deze locatie een financieel verlies van ca. ¿ 3,3 mln zou betekenen. Dat zou ertoe leiden dat de ontwikkeling van het hele plan door de projectontwikkelaar niet langer rendabel te maken is. Ook hierom is er derhalve geen alternatief voor de uitvoering van het plan anders dan in zijn huidige vorm. Er is thans al een tekort in de financieel-economische uitvoerbaarheid van het plan als gevolg van de hoge kosten van bodemsanering. Dit tekort wordt deels door de gemeente en deels door de projectontwikkelaar afgedekt. Door het schrappen van de genoemde woningbouw loopt het tekort zodanig op, dat realisatie van de rest van het plan financieel niet langer rendabel is voor de projectontwikkelaar. In tegenstelling tot het voorontwerp-bestemmingsplan - waarin van een te compenseren gebied van 4,5 ha. werd uitgegaan - wordt thans uitgegaan van een te compenseren gebied van 5 ha. De exacte omvang van de compensatie, alsmede de kwalitatieve vormgeving daarvan, zal worden vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan dat thans wordt opgesteld. Wij wijzen erop dat de gronden met de subbestemming "Gnk Natuurkerngebied" niet gebruikt zijn als compensatiegebied voor verloren bos en natuur als gevolg van de aanleg van het golfterrein. Deze compensatie vond plaats in het gebied Overbrug zelf (ten noorden van de golfbaan, tussen de Schevelingse loop en de Kanaaldijk N.W.) en in De Bundertjes. De beoogde ecologische ontwikkeling van het Natuurkerngebied was een op zichzelf staande ontwikkeling van het bestemmingsplan "Overbrug". 10 S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 nr. naam 9 Dhr. Ing. J.W.M. van de Kimmenade en mw. M.G.E.L.G. van de Kimmenade-Simon Aarle Rixtelseweg 78 5707 GM Helmond samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 17 juli 2003 (ingekomen d.d. 18 juli 2003) Reclamanten zijn van mening dat door het beoogde appartementsgebouw ten zuidoosten van hun woning een uniek natuurgebied wordt opgeofferd. Verder acht men een dergelijk groot gebouw stedenbouwkundig onverantwoord en absoluut niet passend in de bestaande omgeving. Reclamanten vrezen een ernstige aantasting van hun privacy door dit gebouw alsmede door het verkeer op het toekomstige Aarle-Rixtels Laantje. Door deze laatste verkeersverbinding vrezen reclamanten ook een verdere aantasting van het natuurgebied en de veiligheid van omliggende panden. Ook vrezen reclamanten wateroverlast doordat de geplande waterpartijen grenzen aan hun perceel. -.... S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de stad. Binnen het plangebied zijn de appartementengebouwen op zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt aan de inpassing en vormgeving van het betreffende complex. Met betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle- Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is gehouden met de omringende bebouwing, onder andere doormiddel van een geringe hoogte van het gebouw. Dit gecombineerd met het feit dat de zich rondom het gebouw bevindende hoge bomen zoveel mogelijk zullen worden behouden, dan wel worden vervangen, zal tot gevolg hebben dat van een negatieve uitstraling richting omliggende percelen geen sprake zal zijn. Na aanleiding van de inspraakprocedure is de afstand tussen de bestemming "Woongebied", gestapelde woningen en het perceel van reclamant vergroot. De maximale en minimale afstand tussen de bestemmingsgrens en reclamantes perceelsgrens bedraagt 28 resp. 16 m 1. De minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de verblijfsruimten van de woning bedraagt zelfs 36 m 1, waarbij nog wordt aangetekend dat uit het (stedenbouwkundige) plan blijkt dat het bouwvlak niet geheel volgebouwd zal worden, waardoor deze afstand nog groter wordt. Het plan voorziet in een afschermende en scheidende groenstrook van gemiddeld 20 m 1. Verder zal bij de feitelijke realisatie van het appartementencomplex een zodanige situering gekozen worden dat inkijk richting reclamant zoveel mogelijk beperkt wordt. Tenslotte wordt op de plankaart de ruime aanduiding "3 bouwlagen" vervangen door een lagere en concretere maximale goot-en/of boeiboordhoogte van maximaal 1 0 m 1. 11 nr. naam samenvatting Tenslotte herhalen reclamanten het verzoek dat zij reeds in een eerder stadium van de planvorming hebben gedaan, inhoudende gemeentelijke medewerking aan woningbouw op de ten westen van reclamantes perceel gelegen gronden. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Hoewel de nieuwe planologisch-juridische situatie inderdaad tot een vermindering van privacy t.o.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld worden dat deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas sprake indien er vanuit het appartementencomplex een rechtstreeks en onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimten van woningen en buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan. Gelet op het bovenstaande is daarvan geen sprake. Voor wat betreft het zogenaamde Aarle-Rixtelslaanlje, een langzaam verkeersroute uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers is in heroverweging besloten om deze langzaam verkeersroute uit het plan te schrappen. In de toelichting bij het bestemmingsplan (9 4.5.) is aangegeven dat er nog een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog gegevens verzameld. De resultaten kunnen leiden tot bijstelling van het oppervlaktewaterpeil c.q. maaiveldhoogte. Uitgangspunt is, dat grondwaterproblemen in de Zwanenbeemd zeker niet vergroot worden, waar mogelijk worden verminderd. Hoewel wij in principe niet onwelwillend tegenover dit verzoek staan, kan over een eventuele extra bouwmogelijkheid pas definitief geoordeeld worden indien zekerheid bestaat dat de inpassing daarvan binnen de nieuw te ontwikkelen stedenbouwkundige structuur van de omgeving, ook daadwerkelijk kan plaatsvinden. Dit is pas mogelijk nadat dit bestemmingsplan (met de daarin opgenomen stedenbouwkundige opzet) is goedgekeurd door de provincie en onherroepelijk is. 12 nr. naam 10 Brabantse Milieufederatie Postbus 591 5000 AN Tilburg samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 16 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003) Reclamant is van mening dat het huidige plan een zware aantasting vormt van de ecologische waarden, die nu in het plangebied aanwezig zijn. Men wijst hier vooral op het plandeel "Het Bos", waar woningen in een natuurkerngebied geprojecteerd zijn. Deze gronden maken deel uit van de EHS en GHS. Reclamant is van mening dat uitbreiding van woningbouw niet als zwaarwegend maatschappelijk belang kan worden gezien dat aantasting van het natuurgebied rechtvaardigt. Ook zijn geen alternatieve locaties voor woningen in het bos in beschouwing genomen. Reclamant wijst erop dat de zorg voor het huidige natuurkerngebied - als onderdeel van het thans vigerende bestemmingsplan "Overbrug" - destijds gepresenteerd werd als mitigatie en compensatie voor de verloren gegane ecologische kwaliteiten bij de aanleg van de golfbaan. Tenslotte stelt reclamant dat de voorgestelde compensatie - welke pas aan de orde komt nadat het zwaarwegend maatschappelijk belang en gebruik aan alternatieven zijn aangetoond - onvoldoende is en geprojecteerd is in een gebied dat al andere ecologische waarden heeft. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar De integrale herontwikkeling van deze locatie betekent een win-win situatie voor zowel de verstedelijkingsopgave als de te realiseren milieuhygiënische sanering van de omgeving. Door dit plan doet zich de éénmalige gelegenheid voor om grootschalige milieuhinderlijke bedrijvigheid te verplaatsen van een woongebied naar het bedrijventerrein BZOB. Kappa Van Dam beschikt op de huidige locatie over gronden waarop thans een bedrijfsbestemming rust. Een deel van deze gronden valt ook binnen de EHS/GHS. Indien dit plan geen doorgang zou vinden heeft Kappa Van Dam aangegeven dat haar verdere bedrijfsontwikkeling op de huidige locatie zal plaatsvinden. Als dat gebeurt is de ontwikkeling van De Groene Loper als woongebied - met al zijn positieve effecten op ruimtelijk- en milieugebied (woningbouw, bedrijfsverplaatsing uit een woongebied naar een bedrijventerrein, sanering van vervuilde gronden en de ontwikkeling en versterking van natuurwaarden en ecologische verbindingen)- definitief van de baan. Gelet op het bovenstaande is wel degelijk sprake van zwaarwegende maatschappelijke belangen welke gediend worden door middel van dit plan. Ook het standpunt van reclamant dat alternatieven binnen het plangebied onvoldoende onderzocht zijn, delen wij niet. Het schrappen van de beoogde 8 woningbouwkavels op het deel van het plangebied dat thans de subbestemming "Gnk Natuurkerngebied" heeft is niet haalbaar. Dit zou een financieel verlies van ca. ¿ 3,3 mln betekenen en zou leiden tot de situatie dat de ontwikkeling van het hele plan door de projectontwikkelaar niet langer rendabel te maken is. Hierdoor is er geen alternatief voor de uitvoering van het plan anders dan in zijn huidige vorm. Er is thans al een tekort in de financieel-economische uitvoerbaarheid van het plan als gevolg van de hoge kosten van bodemsanering. Dit tekort wordt deels door de gemeente en deels door de projectontwikkelaar afgedekt. Door het schrappen van de genoemde woningbouw loopt het tekort zodanig op, dat realisatie van de rest van het plan financieel niet langer rendabel is voor de projectontwikkelaar. 13 nr. naam samenvatting Commentaar Wij wijzen erop dat de gronden met de subbestemming "Gnk Natuurkerngebied" niet gebruikt zijn als compensatiegebied voor verloren bos en natuur als gevolg van de aanleg van het golfterrein. Deze compensatie vond plaats in het gebied Overbrug zelf (ten noorden van de golfbaan, tussen de Schevelingse loop en de Kanaaldijk N.W.) en in De Bundertjes. De beoogde ecologische ontwikkeling van het Natuurkerngebied was een op zichzelf staande ontwikkeling van het bestemmingsplan "Overbrug". In tegenstelling tot het voorontwerp-bestemmingsplan - waarin van een te compenseren gebied van 4,5 ha. werd uitgegaan - wordt thans uitgegaan van een te compenseren gebied van 5 ha. De exacte omvang van de compensatie alsmede de kwalitatieve vormgeving daarvan, zal worden vastgesteld en uitgewerkt in een compensatieplan dat thans wordt opgesteld. Nader onderzoek naar aanwezige natuurwaarden zal daar de basis voor vormen. Daarbij zal ook worden onderzocht in hoeverre compensatie in De Bundertjes meerwaarde kan hebben voor dat gebied. Het gaat om compensatie binnen de GHS, buiten de EHS. 14 S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 nr. naam 11 Bewoners Beethovenlaan 47,49, 51 en 53 p/a Beethovenlaan 47 5707 PS Helmond samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 17 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003) Reclamanten zijn van mening dat de realisatie van het plandeel "De Donk" zal leiden tot: - schending van privacy door de beoogde woningbouw in 3 bouwlagen (incl. balkon en dakterras); - - wateroverlast achter en rondom hun percelen als gevolg van de beperkte breedte van de (regen)waterafvoersloot ter hoogte van reclamantes percelen; S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar De maximale en minimale afstand tussen de bestemmingsgrens en reclamantes perceelsgrenzen bedraagt 38 (nr. 47) resp. 16 m1 (nr. 49). De minimale afstand tussen de genoemde bestemmingsgrens en de verblijfsruimten van de woningen (nrs 49-51-53) bedraagt 20 m\ waarbij nog wordt aangetekend dat uit het stedenbouwkundige plan en de bebouwingsstructuur blijkt dat niet in de bestemmingsgrens gebouwd zal worden, waardoor deze afstand nog groter wordt. Het plan voorziet in een afschermende en scheidende groen- en waterstrook van gemiddeld 16 m 1. De bouwhoogte van de woningen binnen het plangebied "De Donk" wordt aan de zijde van de Beethovenlaan beperkt. De op de plankaart opgenomen ruime aanduiding "3 bouwlagen" wordt vervangen door een lagere en concretere maximale goot-en/of boei boord hoogte van maximaal 10 m 1, met uitzondering van het middendeel waar de afstand tussen het plandeel "De Donk" en de Beethovenlaan het grootst is (daar blijven 4 bouwlagen toegestaan). Verder zal bij de indeling van de beoogde woningen ter hoogte van de percelen Beethovenlaan 49, 51, 53 en 75 zorggedragen worden dat op de 3e bouwlaag en de kapverdieping slechts slaapkamers en douche/toilet-ruimtes worden gesitueerd. Verder zal ter hoogte van de bovengenoemde percelen zorggedragen worden dat balkons en dakterrassen niet aan de zijde van de Beethovenlaan zullen komen. Dit omdat het plangebied "De Donk" ter hoogte van deze percelen het dichtst bij de woon percelen is gelegen. Hierover is overeenstemming met de projectontwikkelaar bereikt. Hoewel de nieuwe planologisch- juridische situatie inderdaad tot een vermindering van privacy t.o.v. de huidige situatie leidt, kan niet gesteld worden dat deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Hiervan is o.i. pas sprake indien er vanuit de beoogde woningen een rechtstreeks en onbelemmerd uitzicht in de verblijfsruimten van reclamantes woningen en buitenverblijfsruimten (zoals bijvoorbeeld terassen in tuinen) zou bestaan. Gelet op het bovenstaande is daarvan geen sprake. In de toelichting bij het bestemmingsplan (94.5.) is aangegeven dat er nog een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog gegevens verzameld. De resultaten kunnen leiden tot bijstelling van het oppervlaktewaterpeil c.q. maaiveld hoogte. Uitgangspunt is, dat grondwaterproblemen in de Zwanen beemd zeker niet vergroot worden, waar mogelijk worden verminderd. 15 nr. naam samenvatting - een veel te grote woon- en bevolkingsdichtheid ten opzichte van het huidige woongebied. Behalve een schending van privacy, leveren zoveel nieuwe bewoners en hun mobiliteit ook meer overlast (geluidhinder) op. Ook ontbreekt een duidelijke buffer tussen de huidige laagbouw en de geplande hoge nieuwbouw. Er wordt geen gebruik gemaakt van de bufferwerking die de huidige groenparkstructuur kan hebben. Tevens bevreemdt het reclamanten dat er ten aanzien van het plan geen MER-rapport is opgesteld. Dit zou de belangenafweging ten goede zijn gekomen. Het enige aanwezige rapport met betrekking tot flora en fauna is volgens reclamanten zeer summier en weinig inhoudelijk. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Met het concept van de Donk is er voor gekozen om een zeer geconcentreerd compact element te realiseren met een stedelijke uitstraling. Dit heeft tot gevolg dat in het gebied binnen de Donk inderdaad een hogere woning- en bevolkingsdichtgheid optreed ten opzichte van het aangrenzende gebied, maar nog steeds verantwoord voor een stedelijke situatie. Hierdoor ontstaat tevens de mogelijkheid om rondom dit gebied een aanzienlijke groenzone te realiseren. Deze zone zal tevens als een bufferzone dienen tussen het bestaande woongebied en het nieuw te realiseren gebied. Ook de overlast als gevolg van de mobiliteit in het nieuwe gebied zal tot een minimum worden beperkt, omdat de auto ontsluiting volledig via de Kanaaldijk zal verlopen. Extra mobiliteit in het bestaande woongebied kan en zal alleen plaatsvinden ten gevolge van fietsers en wandelaars, waardoor van overlast vrijwel geen sprake kan zijn. Een milieu-effectrapport is noodzakelijk bij de voorbereiding van een besluit terzake een activiteit genoemd in het Besluit MER (art. 7.2 Wet milieubeheer). Een milieu-effectrapport voor een woningbouwproject is pas noodzakelijk indien er 2000 of meer woningen gerealiseerd worden, zodat een milieu-effectrapport thans niet aan de orde is. Echter, aan het bestemmingsplan dient een zorgvuldig en uitgebreid planologisch onderzoek ten grondslag te liggen en binnen de planvorming dient rekening gehouden te worden met alle relevante waarden en belangen. Er is een eerste verkenning gedaan naar aanwezige natuurwaarden. Een nader onderzoek loopt nog, en zal de basis zijn voor de verdere plan uitwerking en voor een compensatieplan. Wij zijn van mening dat in het kader van dit woningbouwplan voldoende aandacht wordt besteed aan natuur en landschap in de vorm van adequate kwantitatieve en kwalitatieve compensatie en versterking van ecologische waarden binnen het plangebied. 16 nr. naam 12 Dhr. Drs. P.J. van Dijk Overhorst 17 5707 PP Helmond samenvatting Zienswijzen per brief d.d. 17 juli 2003 (ingekomen d.d. 21 juli 2003) Reclamant is van mening dat het huidige plan een aantasting van het natuurgebied tussen de Overhorst en de Aarle- Rixtelseweg zal betekenen. Dit natuurgebied is het leefgebied van zeldzame dieren (o.a de Groene Specht). Deze vogelsoort zal bij de uitvoering van het plan geheel verdwijnen, evenals tal van andere flora en fauna. De voorgestelde compensatie in de Bundertjes vormt - volgens reclamant - gezien de afstand en natuurlijke barrieres geen alternatief. Bovendien biedt dat geen enkele compensatie voor de huidige wijkbewoners. Met betrekking tot het appartementsgebouw OverhorstlAarle-Rixtelseweg concludeert reclamant dat volgens het plan een complex kan worden gebouwd van drie verdiepingen en een kap. Uitgaande van een bebouwingspercentage van 80% ontstaat er een gebouwencomplex dat geheel niet past binnen of aansluit op de bestaande bebouwing van de wijk Overhorst. Daar het bouwblok op zeer korte afstand aan de bestaande woningen grenst, gaat het complex de hele omgeving domineren waardoor er ernstige horizonvervuiling ontstaat. Dit tast zowel de privacy van omwonende als de waarde van hun panden aan. Reclamant stelt dat doordat alternatieven aanwezig zijn deze privacy-aantasting onaanvaardbaar is. Verder stelt reclamant dat hij verwacht dat het aantal appartementsbewoners aanzienlijk zal zijn, wat zal leiden tot overlast door een hoge verkeersfrequentie en geluidhinder. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Er is een eerste verkenning gedaan naar aanwezige natuurwaarden. Een nader onderzoek loopt nog, en zal de basis zijn voor de verdere planuitwerking en voor een compensatieplan. Als zoekgebied voor compensatie worden De Bundertjes genoemd, omdat die deel uitmaken van dezelfde landschappelijke eenheid waarin de aantasting plaatsvindt. Het verminderen van de barrierewerking van de Zuid-Willemsvaart wordt in het gemeentelijk Landschapsbeleidsplan bepleit. Het plan voor De Groene Loper draagt daar aan bij. In de toelichting (9 5.4.1.) zijn concrete inrichtingsmaatregelen genoemd (bomenrijen en natuurvriendelijke oevers). In het stedenbouwkundig plan is gekozen om een grote variëteit aan exclusieve woonmilieus te creëren die passen bij de al aanwezige woonmilieus in de omgeving, of hierop een kwalitatief hoogwaardige aanvulling zijn. Als gevolg hiervan is er in het gebied naast grondgebonden woningen op ruime kavels, ook een aantal appartementengebouwen gesitueerd. Met name deze laatste vormen in combinatie met de landschappelijke kwaliteiten van het gebied een hoogwaardige aanvulling van het woningaanbod in dit gedeelte van de stad. Binnen het plan gebied zijn de appartementengebouwen op zorgvuldige wijze ingepast waarbij ze gebruik maken van de verschillende sferen die er in het gebied aanwezig zijn en nog gecreëerd gaan worden. Het moge duidelijk zijn dat elke plek specifieke eisen stelt aan de inpassing en vormgeving van het betreffende complex. Met betrekking tot het appartementengebouw ten noorden van het "Aarle- Rixtels laantje" kan gesteld worden dat hier ten zeerste rekening is gehouden met de omringende bebouwing, onder andere door middel van een geringe hoogte van het gebouw. Op de plankaart zal de ruime aanduiding "3 bouwlagen" worden vervangen door een lagere en concretere maximale goot-en/of boei boord hoogte van maximaal 10 m 1. Dit gecombineerd met het feit dat de zich rondom het gebouw bevindende hoge bomen zoveel mogelijk zullen worden behouden, dan wel worden vervangen, zal tot gevolg hebben dat van een negatieve uitstraling richting omliggende percelen geen sprake zal zijn. Wat betreft de mogelijke aantasting van privacy van de bewoners aan de OverhorstlAarle-Rixtelseweg, verwijzen wij naar ons standpunt opgenomen onder 3,4 en 9 van deze Nota van zienswijzen. 17 nr. naam samenvatting Reclamant is van mening dat de twee voorgestelde nieuwe ontsluitingen - voor het autoverkeer nabij het Verliefd Laantje en voor het langzaam verkeer het nieuw te creëren Aarle-Rixtelslaantje - zal leiden tot verkeersonveilige situaties en extra overlast. Door niet het Verliefd Laantje op te waarderen komen de ontsluitingen op onoverzichtelijke plaatsen. Voor de veiligheid zal de Aarle-Rixtelseweg gereconstrueerd moeten worden. Dat zal- volgens hem - leiden tot nog meer aanslag op groen en bomen. De aanleg van het langzaamverkeerspad, met de benodigde aansluiting op Helmond Noord, zal sluipverkeer oproepen. Dit zal het woongenot en privacy van direct aanwonenden ernstig aantasten. Reclamant betoogt verder dat de slechte bodemgesteldheid voor de bouw van het appartementencomplex een aantal voorzieningen noodzakelijk maken. Wijziging van de grondwaterstand kan schadelijke gevolgen hebben voor de direct aangrenzende panden. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Voor wat betreft het zogenaamde Aarle-Rixtelslaantje, een langzaam verkeersroute uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers is in heroverweging besloten om deze langzaam verkeersroute uit het plan te schrappen. De aansluiting van de nieuwe wijkontsluitingsweg zal gebeuren door gebruik te maken van het westelijk deel van het Verliefd Laantje. Ter hoogte van de aanwezige woningen zal het Verliefd Laanlje opengesteld en ingericht worden voor o.m. autoverkeer. Daaronder wordt het Verliefd Laantje als langzaam verkeersroute gebruikt en ingericht (wandel- en fietspad). Er zal dus - zoals reclamant aangeeft - slechts één wijkontsluitingsweg op de Aarle-Rixtelseweg uitkomen. Tot de hoogte van op de Aarle-Rixtelseweg dient op een verkeersveilige en overzichtelijke wijze plaats te vinden. Dit is door het treffen van diverse verkeerstechnische maatregelen mogelijk. De nieuwbouw zal uiteraard extra verkeer genereren. Echter, doordat het Aarle-Rixtelslaantje slechts toegankelijk is voor langzaam verkeer (voetgangers en fietsers) en de nieuwe wijkontsluitingsweg aan de noordelijk zijde van de nieuwbouw wordt aangelegd, zullen huidige verblijfsgebieden nauwelijks overlast ondervinden van extra verkeer. De langzaam verkeersroute zal met betrekking tot Helmond Noord hoofdzakelijk een route worden voor recreatief verkeer. Wat betreft mogelijke hinder als gevolg van het nieuw te realiseren Aarle-Rixtelslaantje, verwijzen wij naar ons standpunt opgenomen onder 4 en 9 van deze Nota van zienswijzen. In de toelichting bij het bestemmingsplan (9 4.5.) is aangegeven dat er nog een waterhuishoudingsplan wordt opgesteld. Daarvoor worden nog gegevens verzameld. Uitgangspunt is dat geen grondwaterstandsdaling plaatsvindt. Dat is alleen een optie als er geen andere oplossing is voor grondwateroverlast in de Zwanenbeemd. Voor bebouwing in De Groene Loper zelf wordt uitgegaan van het bestaande grondwaterpeil. Tijdelijke bronnering zal aan strenge voorwaarden gebonden - zo niet uitgesloten - zijn i.v.m. aanwezige natuurwaarden. 18 nr. naam samenvatting Reclament handhaaft zijn eis dat voor de eventuele start van de bouw, de bouwkundige staat van zijn pand wordt opgenomen. Tenslotte biedt reclamant een concreet alternatief voor het appartementencomplex. Door verplaatsing naar een andere locatie zouden de meeste negatieve aspecten kunnen worden opgelost. Hij stelt voor het appartementencomplex te verplaatsen in de richting van het Verliefd Laantje. S&B/ROV/14e/zienswijzen en commentaar ontwerp-bp "De Groene Loper"/12 augustus 2003 Commentaar Het opstellen van een bouwkundig statusrapport impliceert dat verwacht wordt dat schade zal worden veroorzaakt door uit te voeren bouw- en andere werkzaamheden. Op dit moment is er evenwel geen enkele aanleiding te veronderstellen dat dergelijke schade zal optreden. Het nu al opstellen van een dergelijk statusrapport is ons inziens veel te voorbarig. Binnen het huidige gekozen stedenbouwkundig concept wordt uitgegaan van een grote variëteit aan woonsferen. Verplaatsing van het onderhavige appartementencomplex in de richting van het Verliefd Laanlje zou tot gevolg hebben dat dit complex in hetzelfde gebied komt te liggen als de al daar geplande complexen. Hierdoor zou het wonen aan de ecologische verbindingszone worden opgegeven voor een vergroting van het Boswonen aan de golfbaan. Vanuit de filosofie van het plan is dat niet wenselijk. 19 |