• Bestuur
  • Commissiestukken Peuterspeelzaalwerk professionalisering

Commissiestukken Peuterspeelzaalwerk professionalisering

Documentdatum 26-09-2002
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr.SU@

datum vergadering bc -)-aZ.-

Gemeente Hel.rnond

Commissie-format

Verzoek College van B en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in B en W vergadering van : 1 0 september 2002

Onderwerp: Professionalisering peuterspeelzaalwerk.

Inhoud:

In april j.l. hebben de stichting HOP en de SWH u de nota "Peuterspeelzaalwerk in Heimond wenst een

professionele toekomst' toegestu u rd.

Begin juni is de nota "Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur en professionalisering

peuterspeelzaalwerk op hoofdlijnen" gereedgekomen.

In 1999 heeft HOP met de SWH een overeenkomst gesloten, waarin werd geregeld dat de SWH de

verantwoordelijkheid voor de prestatieafspraken van HOP op zich neemt. Deze overeenkomst liep tot 1

augustus 2002. In deze overeenkomst was geregeld dat vóór 1 augustus 2002 een visie ontwikkeld zou

worden met betrekking tot de toekomstige vormgeving van het peuterspeelzaalwerk in Heimond.

In december 2001 heeft de gemeente Heimond een plan van aanpak opgesteld met de bedoeling om samen

met HOP en de SWH een visie te ontwikkelen. Echter bij schrijven van 18 december 2001 lieten HOP en

SWH weten dat zijbezig waren met het opstellen van een eigen nota en dat zij geen behoefte hadden om in

gezamenlijkheid met de gemeente een visie te ontwikkelen. Deze nota is in april toegestuurd aan de

vakwethouder en gelijktijdig aan de leden van de cie. SE en aan de fractievoorzitters. De gemeente is verder

niet betrokken geweest bij de samenstelling van de nota's.

vervolg toelichting zie pagina 2

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

- Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur en professionalisering peuterspeelzaalwerk op hoofdlijnen

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan:

de commissie SE op 26 september 2002 met als doel: overleg

cie format HOP prof.

Pagina 1 van 3

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

Voorstellen HOP en SWH

Bovenstaande betekent dat de gemeente ook niet betrokken is bij de visie zoals die neergelegd is in de

nota's. Het voorstel zoals verwoord in deze nota's is om HOP op te heffen en op te laten gaan in de SWH.

Voorts wordt voorgesteld om de professionalisering van de leidsters en de inhoudelijke begeleiding volgens

een faseplan in te laten gaan per 1 januari 2003 en gerealiseerd te hebben aanvang schooljaar 200612007.

In het uitvoeringsplan worden de financiële consequenties aangegeven van de professionalisering van het

peuterspeelzaalwerk.

Per 1 januari 2003 wordt via het programma welzijn een verzoek ingediend van E 142.379,= voor fase 1 van

het professionaliseringstraject. Echter voor het programma welzijn 2003 is niet voldoende geld voorhanden

om alle nieuwe wensen in te vullen.

De verdere fasering ziet er als volgt uit:

- schooljaar 200312004 een bedrag van E 684.165,=

- schooljaar 200412005 een bedrag van E 1.350.838,=

- schooljaar 200512005 een bedrag van E 1.832.358,=

- schooijaar 200612007 een bedrag van E 2.367.707,=.

Dit laatste bedrag zal dan vanaf dat jaar dus jaarlijks structureel beschikbaar gesteld moeten worden.

Gemeentelijke reactie

Naar aanleiding van de nota "Peuterspeelzaalwerk Heimond wenst een nieuwe toekomst"

en het daarbij behorende uitvoeringsplan, constateren wij dat het de voorkeur heeft van de Heimondse

Overkoepeling Peuterspeelzalen (HOP) om zich op te heffen en op te gaan in Stichting Welzijnsbevordering

Heimond (SWH).

De SWH is bereid-HOP over te nemen onder bepaalde voorwaarden.

Wij vinden het opgaan van HOP in de SWH een te verwachten oplossing gezien de reeds geruime tijd

bestaande en intensieve samenwerking tussen beide organisaties. Daarbij komt het feit dat de

beroepskrachten die zich bezighouden met (plus)peuterspeelzaalwerk in dienst zijn van de SWH.

Echter gezien de landelijke en lokale ontwikkelingen vragen wij ons af of deze stap op dit moment wel

genomen moet worden. Bovendien vragen wij ons af of wel serieus naar andere opties is gekeken.

Onderstaand gaan wij hier nader op in.

De landelijke en daaruit voortvloeiende lokale ontwikkelingen gaan steeds meer in de richting van het

aanhaken van peuterspeelzalen bij het basisonderwijs.

Recentelijk is een advies verschenen van de Onderwijsraad: "Spelenderwijs. Kindercentrum en basisschool

hand in hand". Hierin stelt de Onderwijsraad dat peuterspeelzalen en kinderopvanginstellingen naar elkaar

toe moeten groeien om een nieuw type kindercentrum te vormen. De raad adviseert ten tweede dat het

kindercentrum en de basisschool op bepaalde aspecten samen moeten werken.

Lokaal wordt hier nu al op ingespeeld bij een vijftal plusspeelzalen, waarvan basisschool De Uilenburcht en

plusspeelzaal Uilennest samen in de Brede School in Binnenstad-Oost gerealiseerd zullen worden. Ook de

Wilheiminaschooi en scholen in de nieuwe wijk Brandevoort werken al samen met peuterspeelzalen.

Daarnaast is het de expliciete wens van het Heimondse basisonderwijs om de samenwerking met

peuterspeelzalen te intensiveren.

Naar onze mening heeft aanhaken bij het basisonderwijs de volgende voordelen:

- inhoudelijke afstemmingsvoordelen;

- de positie van Vroeg en Voortijdse Educatie (VVE), de aansluiting bij het basisonderwijs en de

praktische doorloop van de leeftijden binnen de WE;

- de knowhow bij de scholen: de professionele omgeving ondersteunt de vrijwilligers;

- een minder aangetaste positie van de huidige besturen van de peuterspeelzalen;

- pedagogische afstemming;

- een betere aansluiting tussen voorschooise voorzieningen en de basisschool;

- aanbod op wijkniveau in plaats van een stedelijke organisatie;

- kwaliteitsbewaking door bijvoorbeeld de onderwijsinspectie.

In het uitvoeringsplan van HOP worden de financiële consequenties van de professionalisering van het

peuterspeelzaalwerk geraamd op E 2.367.707 binnen 4 jaar. Uw college heeft bij de behandeling van de

voorjaarsnota besloten om hieraan op korte termijn geen prioriteit toe te kennen. Dit besluit vormt het kader

waarbinnen de gemeente dit voorstel beziet.

cie format HOP prof.

Pagina 2 van 3

Voordat tot professionalisering wordt overgegaan dienen echter naar onze mening de landelijke en lokale

trends zoals hierboven beschreven nader te worden bestudeerd en vertaald naar de Heimondse situatie.

Dienaangaande stellen wij voor om een stuurgroep te benoemen om de aanhaking van het

peuterspeelzaalwerk bij de basisscholen verder uit te werken.

In de stuurgroep hebben zitting:

- de medewerkster peuterspeelzaalwerk van de afdeling Sport en Welzijn

- de medewerkster WE van de afdeling Onderwijs

- een medewerkster en een bestuurslid van de sfichting HOP

- een directielid van de SWH

- twee vertegenwoordigers van het OHS (Overlegplatform Heimondse Schoolbesturen)

- een vertegenwoordiger van SKOH (Stichting Kinderopvang Heimond) en

- twee raadsleden uit de Commissie Samenleving & Economie.

De stuurgroep zal duidelijk aan moeten geven wat de voor- en nadelen zijn van onderbrenging bij het

basisonderwijs evenals de financiële consequenties van dit voorstel, rekening houdend met de reeds bij

SWH in dienst zijnde beroepskrachten. Om tot een goed afgewogen advies te komen zal de stuurgroep zich

objectief op moeten stellen en mag het eigenbelang van de instantie niet prevaleren.

Door aansluiting bij het basisonderwijs kan de professionalisering niet alleen over een langere termijn

worden uitgespreid, maar wellicht ook in een geringere omvang plaatsvinden. Immers, de basisschool biedt

knowhow en een professionele omgeving die op de vrijwilligers positief kan doorwerken.

Daarnaast kent het opgaan van HOP in de SWH een ander bezwaar.

Door het opgaan van HOP in de SWH worden de huidige besturen van peuterspeelzalen opgeheven en

omgevormd tot een commissie.

De gemeente verwacht dat daardoor hun positie wordt uitgehold: ze krijgen wel de verantwoordelijkheden,

maar niet de bevoegdheden. Dit zal ons inziens tot gevolg hebben dat steeds minder mensen een dergelijke

functie zullen ambiëren.

Taken van deze bestuurscommissies zijn onder andere: werving vrijwillige leidsters, werving leden

bestuurscommissie, speelzaalbegeleidster, uitbetaling vrijwilligsters, aansturing beroepskrachten,

activiteitenkalender, aanname peuters, oudercontacten, publicaties, inrichting peuterspeelzaal, uitvoeren

klein onderhoud, peuteradministratie, archief peuterspeelzaal, contacten met basisschool en wijkse

organisaties.

Planning:

September 2002: Behandeling van de nota "Peuterspeelzaalwerk Heimond wenst een professionele

toekomst", het bijbehorend uitvoeringsplan en de gemeentelijke reactie in de

Commissie SE

Nov/dec 2002: Benoemen stuurgroep

Januari 2003: Start werkzaamheden stuurgroep

Juli 2003: Rapportage stuurgroep gereed

September 2003: Bespreken met het veld (SHOP, SWH, HOP, SKOH) en vervolgens college,

Commissie SE en raad

Resumerend stellen wij voor:

1 . De nota "Peuterspeelzaalwerk in Heimond wenst een professionele toekomst' inclusief "Uitvoeringsplan

nieuwe organisatiestructuur en professionalisering peuterspeelzaalwerk op hoofdlijnen" voor

kennisgeving aannemen

2. De huidige situatie verlengen tot schooljaar 200412005

3. Het benoemen van een stuurgroep om de aanhaking van het peuterspeelzaalwerk bij de basisscholen

verder uit te werken.

cie format HOP prof.

Pagina 3 van 3

stichting Heimondse Overkoepeling Peuterspeelzalen

stichting WELZIJNSBEVORDERING h e 1 m o n d

College van Burgemeester en Wethou.ders

Postbus 950,

5700 AZ HELMOND. GEMEENT 02. OW,'OB

CI.nr.: /. (*4,11 11 p

Datum: r7JUN2002

p

Afd./Bti PIE

Heimond, 4 juni 2002

Kenmerk: jw27

Betreft: Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur en professionalisering

peuterspeelzaalwerk op hoofdlijnen

Geacht college,

Bij brief van 9 april j.l. hebben wij u de nota Peuterspeelzaalwerk in Heimond wenst

een professionele toekomst, aangeboden. Wij hebben u toen aangekondigd dat de

financiële vertaling, alsmede het uitvoeringsplan op hoofdlijnen zou volgen.

Dit uitvoeringsplan willen wij u hierbij graag aanbieden.

Voorts hebben wij in het uitvoeringsplan opgenomen het spreidingsbeleid, dit naar

aanleiding van uw verzoek om tevens aan te geven hoe onze visie daarop is.

Op 13 juni a.s. is er een kennismakingsgesprek met de SWH, HOP zal eveneens aan

dat gesprek deelnemen.

Vervolgens ligt er inmiddels een afspraak voor 19 juni, hetgeen wij beschouwen als

eerste discussie over de nota Peuterspeelzaalwerk in Heimond wenst een

professionele toekomst en het bijgaande uitvoeringsplan.

Wij vertrouwen op een plezierig gesprek.

Met vriendelijke groeten,

C.I.L. Strijbosch-Jonkers ophersen

voorzitter HOP rec u WH

Braakse Bosdijk 4 * 5703 HZ Hetmond * Tel: 0492-5402 1 5Fax:0492-533450

Postbus 458 * 5700 AL

1

0

eringsp

0 0 0

eu@@ve or ganisatie

- en

0 0 0

pro ssi senng

ee

p

OP 100 0 nen

Inhoudsopgave

1. Inleiding 3

2. Professionalisering van de organisatiestructuur 4

3. Professionalisering van de leidsters/ en inhoudelijke begeleiding volgens

faseplan. 6

¿ Fase 1: per 1 januari 2003 -6

¿ Fase 11: per 1 augustus 2003 7

¿ Fase 111: per 1 augustus 2004 7

¿ Uitbreiding in Fase IV: Per 1 augustus 2005 8

¿ Uitbreiding in Fase V: per 1 augustus 2006 8

¿ Overzicht kostenontwikkeling professionalisering van peuterspeelzaalwerk in

Hetmond. 1 1

Professionalisering en ouderbijdragen 12

5. Spreiding van peuterspeelzalen 15

6. Opleidingseisen leidsters toekomstige professionalisering. 16

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 2 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

1. Inleiding

In de maand april en mei hebben HOP en SWH op hoofdlijnen de professionalisering

van het peuterspeelwerk uitgewerkt.

In wisselwerking met HOP zijn vier belangrijke onderdelen verkend:

m professionalisering van de toekomstige organisatie

¿ professionalisering van de leidsters en begeleiding volgens stappenplan

¿ ouderbijdragen in de toekomst

¿ opleidingstraject voor vrijwilligsters

Op verzoek van de gemeente Helmond wordt de visie over de spreiding van de

peuterspeelzalen toegelicht.

Door het ontbreken van de onderdelen accommodatiebeleid peuterspeelzaalwerk en

Arbo is er nog geen compleet overzicht van de toekomst. Echter op zo'n korte

termijn is dit niet mogelijk. De twee punten blijven een belangrijk aandachtspunt in

de verdere uitwerking van de professionalisering.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 3 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

2. Professionalisering van de organisatiestructuur

De toekomstige organisatiestructuur dient de diverse beleidsonderdelen van het

peuterspeelzaalwerk vorm te geven. De belangrijkste aandachtspunten zijn:

¿ Algemeen pedagogisch beleid, met een twee/drie sporenbeleid voor basis-

peuterspeelzalen en OK-peuterspeelzalen (Ie -ring), OK-peuterspeelzalen (2'-ring).

¿ Algemeen accommodatiebeleid

m Algemeen personeelsbeleid en vrijwilligersbeleid

m Financiële en administratieve bedrijfsvoering

m Professionalisering in een Stappenplan

m Realisering van VVE-beleid Onderwijskansen

¿ Kwaliteitsbeleid

Als de gemeente akkoord gaat met professionalisering van het peuterspeelzaalwerk

zullen de huidige stichtingsbesturen zich opheffen en omvormen tot een

bestuurscommissie per peuterspeelzaal.

Het AB-van HOP heeft aangegeven welke taken door de bestuurscommissie

uitgevoerd dienen te worden en welke door de nieuwe professionele organisatie.

Taken Professionele Bestuurscommissie

organisatie peuterspeelzaal

Leidsters / bestuurscoiiiniissie

Werving vrijwillige leidsters x

Werving leden bestuurscommissie x

Speelzaalbegeleidster x x

Uitbetaling vrijwilligsters x? x

Aansturing beroepskrachten x x

Deskundigheidsbevordering x

Uitvoering

Activiteitenkalender x

Aanname peuters x

Oudercontacten x

Publicaties / PR x x

Financiën

Begroting /jaarrekening x

Financiële administratie x

Inning ouderbijdragen x

Verzekeringen x

Accommodatie

Inrichting peuterspeelzaal x

Uitvoeren klein onderhoud x x

Aanschaf inventaris x

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 4 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Administratie

Peuteradministratie x

Archief peuterspeelzaal x

Vakliteratuur x

Externe contacten

Basisschool x

Wijkse organisaties x x

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 5 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

3. Professionalisering van de leidsters/ en inhoudelijke begeleiding

volgens faseplan.

De personele professionalisering is opgesplitst in 5 fasen.

Fase 1: per 1 januari 2003

8 uur inhoudelijke ondersteuning voor vijf 2' rings-peuterspeelzalen

4 uur inhoudelijke ondersteuning voor negen basis-peuterspeelzalen

aangevraagd bij begroting 2003 product 4

Uitbreiding coordinatie HOP met 4 uur

aangevraagd bij begroting 2003 product 2

In deze fase wordt de professionalisering samen met de petiterspeelzalen voorbereid

en nader uitgewerkt, tevens is er begeleiding voor de inhoud van het werk.

Voordat er een start gemaakt kan worden met de professionalisering diende er een

aantal basisafspraken gemaakt te worden over groepsgrootte en aanbieden val]

dagdelen.

Groepsgrootte.

Als eerste is er gekeken naar de verordening kinderopvang Heiniond en daarnaast is

er gekeken naar het aantal ml per peuterspeelzaal (advies ATAC).

Dit betekent dat kleinere speelzalen 12 peuters per groep kunnen opvangen en

grotere peuterspeelzalen 16 per groep. In een groot aantal grotere peuterspeelzalen

is dit tijdelijk 18 peuters per groep vanwege de wachtlijst problematiek.

Dagdelen per peuterspeelzaal.

Iedere peuterspeelzaal biedt 9 dagdelen aan. Dit betekent in de praktijk 4 groepen

(2 dagdelen) en 1 dagdeel extra voor de 3-jarigen.

Voorgesteld wordt om 3,5 uur per dagdeel uit te betalen.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 6 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Fase 11: per 1 augustus 2003

Peuterspeelzaal Groepsgrootte

Kabouterhof 18*

Kruimeltje Bind 16

Kruimeltje Hobo 16

Kwebbeltje 12

Poppeschoentje 12

Haasje Over 12

leniemienie 12

Kiekeboe Bert 18*

Kiekeboe Emie 18*

.Kiekeboe PINO 18*

t Snatertje 18*

Ukkepuk 18*

12 speelzaleri-x 31,5 uur 378,00

0 Fase 111: per 1 augustus 2004

Peuterspeelzaal Groepsgrootte

Kabouterhof 16

Kruimeltje Bind 16

Kruimeltje Hobo 16

Kwebbeltje 12

Poppeschoentje 12

De Harlekijn 18*

Hummeldonk 1 13 * 2

Hummuldonk 11 13 * 2

t Stippeltje 1 12

t Stippeltje 11(5 dagdelen) 12

Brandevoort Schutsboom 1 13 * 2

Brandevoort Schutsboom II 13 * 2

Brandevoort De Veste 1 13 * 2

Invoering 4e dagdeel in vijf OK-

speelzalen

12 speelzalen x 31,5 uur 378,00 uur

1 speelzaal x 17,5 uur 17,50 uur

4e dagdeel 5 OK-speelzalen 28,00 uur

Totaal 423,50 uur

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 7 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Uitbreiding in Fase IV: Per 1 augustus 2005

Peuterspeelzaal Groepsgrootte

Haasje Over 12

leniemienie 12

Kiekeboe Bert 16

Kiekeboe Ernie 16

Kiekeboe Pino 18*

t Snatertje 16

Ukkepuk 16

Brandevoort De Veste 11 13 2

Invoering 4e dagdeel

Hummeltjeshof

en Piep-In

8 speelzalen x 31,5 uur 252,00 uur

4e dagdeel 2 OK- speelzalen 12,00 uur

Totaal 264,00 uur

Uitbreiding in Fase V: per 1 augustus 2006

Peuterspeelzaal Groepsgrootte

Harlekijn 16

Hummeldonk 1 13 * 2

Hommeldonk 11 13 * 2

t Stippeltje 1 12

t Stippeltje 11(5 dagdelen) 12

Brandevooi-t Schutsboom 1 13 * 2

Brandevoort Schutsboom 11 13 *'

Brandevoort De Veste 1 13 * 2

Brandevoort De Veste 11 13 *2

8 speelzalen x 31,5 uur 252,00 uur

1 speelzaal x 17,5 uur 17,50 uur

Totaal 269,50 uur

Deze peuterspeelzalen gaan als wachtlijstproblematiek is opgelost terug naar 16

peuters.

2 Hummeldonk 1 en Il en lokaties Brandevoort moeten op enig moment terug naar

12.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 8 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

0 v e rzic h t g roeiaan tal uren n aar

i n v o e r i n g s f a s e n

1 6 0 0

1 4 0 0

12 0 0

1o o o

,;E 8 0 0

6 0 0

4 0 0

2 0 0

F a s e F a s e F a s e F a s e F a s e

1 1 1 1 11 1 v v

F a s e n

De SWH heeft samen met het HOP getracht de kosten in beeld te brengen. Geen

gemakkelijke taak en in het verleden is menige organisatie failliet gegaan of in

financiële problemen gekomen door een te optimistische inschatting.

Op de eerste plaats is een financiële planning voor vijfjaar slecht in grote lijnen aan

te geven. In de huidige maatschappij vinden er in zo'n periode vaak de nodige

veranderingen plaats (bv. Arbo-wetgeving per 1 januari 2005 voor peuterspeelzalen).

Er is daarnaast sprake van een kwaliteitsstelsel peuterspeelzalen; welke kosten

vloeien hier nog uit voort, wat wordt er eventueel nog als nieuwe aandachtspunten

bepaald.

Tevens is het voor een organisatie onmogelijk om, wanneer een grote groep mensen

in dienst komt dit via de gemiddelde prijsstijging op jaarbasis te realiseren. CAO- en

andere verplichtingen hebben een veel grotere invloed, omdat men bijvoorbeeld

allemaal tegelijk een periodiek stijgt.

De SWH heeft door de professionalisering van de plus-peuterspeelzalen een redelijke

ervaring met de complexe personeelsverhogingen.

Ook is een goede procesbegeleiding van de uitbreiding van de organisatie van groot

belang, zowel voor het peuterspeelzaalwerk als voor de SWH.

In het kader van professionalisering zullen de vrijwilligerskosten per fase

verminderen. In fase V is dit ongeveer een bedrag van IE 70.000,--.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 9 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Er is toch een poging gedaan om een eerste indicatie te geven in de

kostenontwikkeling op de langere termijn.

Een overzicht wordt weergegeven in achtergevoegde pagina.

Uitvoeringsplan nieuwe orgaiiisatiestructuur Pagina - 1 0 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Overzicht kostenontwikkeling professionalisering van peuterspeelzaalwerk in Helmond

t:>

Eerste indicatie kostenontvakkeling professionaliseflng van peuterspeelzaalwerk in Heimond

FASE 11 1 Schooljaar 200 I FASE 111 1 Schooljaar 200412005 1 FASE IV ISchooljaar200512006 FFA-S-E-V--TSchooljaar 200

40u 2e dnd +41 u basis 1 146.532 40u 2e hng+41u basis 153.859 40u 2e hnd+41u basis 161.552 40u 2e dng+41 u basis 169.629

378u 5x2e d 537.633 378u 5x2e ring+7xbasis 564.514 378u 5x2e dng+7xbasis 592.740 378u 5x2e dng+7xbasis 622.377

238u 8xnieuwe basis 355.435 238u 8xnieuwe basis 373.207 '238u 8xnieuwe basis 391.867

157,5u 2e ring 235.214 157,5u 2e ring 246.975 157,5u 2e ring 259.324

28u OK 4e dd -28u OK 4e dd 43.907 28u OK 4e dd 46.102

@5-@@ -7x-ba-sis-+Bm-dvrt --395-.1-6d 2@5@2u 7xbasis+Bmdvrt 414.918

2-ddk-4@@d-- 18.81 12u OK 4e dd 19.758

1269,5u 8xnieuweBasis+Br 443.732

11 1 684.1651 1Totaal Fase 111 :i.:35:01@-3]8 rot@ai@ase I V --T--1@@

:-2 35@8 !Totaal Fase V 1 2.367.701

Waarvan Euro 59.325 reeds door HOP is

aangevraagd in begroting 2003.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 1 1 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk op hoofdlijnen

4. Professionalisering en ouderbijdragen

HOP heeft een vergelijking gemaakt in ouderbijdragen ten opzicht van de vijf grote

Brabantse steden. Deze vijf gemeenten hanteren allen een inkomensafliankelijke

tabel.

Helmond en Tilburg hanteren ongeveer hetzelfde minimum bedrag voor twee

dagdelen. De andere gemeenten zitten iets hoger.

In de vergelijking blijkt dat het hoogste tarief in Helmond laag is ten opzichte van de

andere vier gemeenten. Bij nader onderzoek blijkt dat er meer inkomenscategoriën

opgenomen zijn in de tabellen.

HOP stelt voor om de ouderbijdragentabel 2004 aan te passen en hier twee

inkomenscategoriën aan de bovenkant aan toe te voegen en tevens de

ouderbijdragentabel op te liogen naar de gemiddelde prijs van de overige vier grote

Brabantse gemeenten.

Ö L,@@ ',@004@'

per Mcä@äm'

@4

,d'ag'de@ie'n-'@@ dagdël'ë'n da' elen

gd

1tot IE 1.474,00 C 13,00 E 17,00 C 22.00

2 C 1.475,00 E 1.996.00 C 18,00 iE 23,00 C 29,00

E 1.997,00 C 2.450,00 C 24,00 iE -)6,00 C 48.00

C 2.45 1,00 E 2.904,00 C 29,00 C 43,00 C 58.00

C 2.905,00 C 3.400,00 IE 34,00 E 5 1,00 C 68,00

C 3.401,00 E 3.900,00 E 40,00 C 60,00 E 80,00

E 3.901,00 en hoger E 46,00 E 69,00 C 92,00

Bij deze ouderbijdragentabel is uitgegaan van het prijspeil van januari 2002.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 12 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

HOP vindt het belangrijk dat de toegankelijkheid van de peuterspeelzaal gewaarborgd

blijft. De ouderbijdragen mogen geen belemmering von-nen voor deelname van alle

kinderen maar in het bijzonder voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand.

Het Rijk verbindt deze voorwaarde ook aan de middelen voor intensivering van het VVE-

beleid. Op dit punt heeft HOP ook een vergelijking gemaakt met de B5.

Nadere info leert dat bij de B5 gemeenten ook het nodige mogelijk is:

Den Bosch

Alleenstaande ouders met een netto-inkomen dat lager is dan C 1.02 1,01 en

Echtparen met een netto-inkomen lager dan E 1. 134,45 reductie 1 00%

Mensen met een hoger inkomen kunnen in aanmerking komen voor een

gedeeltelijke vergoeding. Ook hier geldt: hoe hoger het inkomen, hoe lager de

vergoeding.

Besluit gemeenteraad 20 september 2001.

Breda

In Breda kunnen alleenstaande ouders met een inkomen dat niet meer bedraagt

dan C 943,-- en paren met een inkomen tot E 1.048,-- en zij die in het vorig

jaar al een Bredapas hadden en hun inkomen nu niet boven 120% bijstand uitkomt,

in aanmerking komen voor de zogenaamde BredaPas. Op basis van deze pas zijn

tal van kortingen te verkrijgen. Reductie voor de peuterspeelzaal is 100%

Eindhoven

Voor VVE-speelzalen 3 dagdelen betalen en 4 dagdelen komen

Verder alleen via bijzondere bijstand, ook voor niet uitkeringsgerechtigden,

een mogelijkheid tot een bijdrage.

Tilburg

Voor VVE-speelzalen laagste inkomensgroep reductie 1 00%

hogere groepen betalen 2 dagdelen en komen 4 dagdelen

Verder is er de mogelijkheid van subjectsubsidie van C 227,-- per kind perjaar.

Heimond

Bijzondere bijstand wordt alleen verstrekt indien er sprake is van bijzondere

omstandigheden in het individuele geval.

Vergoeding uit het participatiefonds is in principe bedoeld om de sociale participatie te

bevorderen.

Er zullen nog gesprekken volgen met SoZa om te pogen om niet per individu te

beoordelen, maar daar meer beleidsmatig mee om te gaan.

Een regeling voor de laagste inkomensgroepen en VVE is in Helmond ook noodzakelijk.

Deze regeling zou HOP graag samen met de SWH en de gemeente uitwerken.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 13 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Door de verhoging van de ouderbijdrage komen er meer financiële middelen binnen die

ingezet dienen te worden voor de bekostiging van de professionalisering.

HOP heeft een poging gedaan hier een inschatting van te maken.

Een voorzichtige indicatie hiervoor is C 55.170,--.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 14 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

5. Spreiding van peuterspeelzalen

Voor de peuter geldt dat het de eerste maal in zijn nog jonge leventje is, dat hij de wijde

wereld instapt om 2 of meer dagdelen per week met leeftijdgenootjes te spelen. Het is van

belang dat contacten die op de speelzaal gemaakt worden zich ook kunnen voortzetten in

de directe leefomgeving.

Voor de meeste ouders geldt dat de dichtstbijzijnde peuterspeelzaal wordt uitgezocht. De

belangrijkste redenen hiervoor zijn de afstand en het leggen van contacten met andere

ouders van kinderen in dezelfde leeftijdscategorie die in de directe omgeving wonen.

Het sociaal/maatschappelijk effect hiervan dient niet onderschat te worden.

Voor de vrijwilliger geldt hetzelfde. Hij/zij wil ook in de directe leefomgeving werken.

Ook voor hen geldt dat de sociale contacten in de buurt van groot belang zijn.

e

Bij de plusspeelzalen en de 2 rings speelzalen zien we dat ongeveer 70% van de ouders

te voet komt en 30% per fiets. De auto is hier te verwaarlozen.

In sociaal zwakkere wijken is spreiding nog belangrijker omdat de brengende ouder niet

over een auto beschikt, allochtone vrouwen b.v. altijd komen lopen en de sociale cohesie

wordt versterkt.

Bij de overige peuterspeelzalen ligt dat anders:

Oiioeveer 25% van de ouders komt te voet naar de peuterspeelzaal, vaak met de peuter in

de wandelwegen of wanneer er ook een jonger kind is met de kinderwagen en de peuter

in een zitje erop of aan de hand mee.

Ongeveer 50% van de ouders komt per fiets met peuter voor en/of achterop.

Ongeveer 25% van de ouders komt met de auto.

De relatie met het basisonderwijs is belangrijk. Oudere kinderen worden eerst naar de

basisschool gebracht vervolgens de peuters naar de peuterspeelzaal. Maximale

loopafstand is ca. 5 minuten.

Een peuterspeelzaalvoorziening zal laagdrempelig en buurtgericht moeten blijven

werken. Dit spoort met het beleid van de gemeente Helmond om in alle delen van wijken

peuterspeelzalen te hebben.

Tot op heden is er een prettige spreiding over de wijken. Wel is gebleken dat de capaciteit

per peuterspeelzaal niet altijd voldoende is. Bijvoorbeeld Dierdonk, Brouwhuis,

Helmond- Noord en Helmond-Centrum-Oost. Bij de kleine VVE- speelzalen zijn nog

vrije dagdelen beschikbaar maar kan niet uitgebreid worden omdat de financiële

middelen te beperkt zijn.

Voor nadere informatie verwijzen wij u naar de notitie Peuterspeelzaalwerk in Helmond

wenst een professionele toekomst, accommodatiebeleid op pagina 47.

Zie hiervoor-plattegrond bijlage 1.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 15 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

6. Opleidingseisen leidsters zonder kwalificatie toekomstige

professionalisering.

De huidige vrijwilligers hebben een grote bijdrage geleverd aan het peuterspeelzaalwerk

in Helmond. Dit betekent dat er mogelijkheden moeten zijn dat een aantal van ben die

verder willen in het beroepsmatige peuterspeelzaalwerk een opleidingstraject kan volgen.

Een opleidingstraject waarbij ze hun vaardigheden op beroepsmatige niveau brengen.

De minimale opleiding voor een professionele peuterleidster is een MBO-opleiding.

Er zijn op dit moment diverse opleidingen voor ervaren peuterspeelzaalleidsters. De

voorkeur ligt bij onderstaande opleiding, enerzijds vanwege inhoud en anderzijds

vanwege financiën.

ROC Ter AA te Helmond.

Versnelde opleiding afdeling Welzijn Sociaal Pedagogisch Werker.

Kosten:_ Inschrijfgeld C 15,89

Cursusgeld E 794,12 perjaar

Boekengeld C 340,34 (cvt. ook te leen via boekenfonds)

Duur 2 schooljaren.

Eén van de volgende stappen van het professionaliseringsproces is om functies per

speelzaal te beschrijven en de sollicitatieprocedure uit te werken.

Ook vrijwilligers zonder opleiding kunnen solliciteren.

Er zullen een x aantal plaatsen voor hen gereserveerd worden.

Van vrijwilligers zonder opleiding die op een functie solliciteren wordt verwacht dat ze

een opleiding gaan volgen en deze bij voorkeur in twee jaar, echter minimaal in 3 jaar,

afronden.

Cursisten betalen zelf 50% van de opleidingskosten en de peuterwerkorganisatie ook

50%.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 16 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Voor de professionele organisatie betekent dit dat er voldoende begeleidingsuren

gereserveerd dienen te worden.

Aandachtspunten bij verdere uitwerking zijn:

¿ Inschaling

¿ Terugbetaling bij vertrek binnen 4 jaar.

¿ Contacten met opleidingsinstituut over specifieke trajecten en inhoud van

begeleiding.

Uitvoeringsplan nieuwe organisatiestructuur Pagina - 17 -

en professionalisering Peuterspeelzaalwerk

op hoofdlijnen

Bernuinu @,-40 5 CL# g

W.Prfnzenstraat 43 5701 SC d%

m m

't Dwergje 534011

Braakse Bosdijk 4 5703 HZ

C. Haasje Over 514795

Lavendelheide 36 5704 HA

D. Harlekijn 550200

Boerhaavelaan 42 5707 SL

E. Hummeldonk 514611

Nijendaldreqf 5 5709 RK

F. Hummeltjeshof 534786

Heistraat 161 5701 HM

G. leniemienie 514354

Rijnlaan 91 5704 HZ

H. Kabouterhof 512329

Th.Driessenhof 35a 5709 SA

J. Kiekeboe Pino 541196

Cederhoutstraat 46 5706 XC

K. Kiekeboe Bert & Ernie 553227

Gheynspark 25 5706 VE

L. Kruimeltje 522516

Binderen 2a 5702 NT

M. Kruimeltje 537338 Elm

Hobostraat 4 5702 TH

N. 't Kwebbeltje 544478

v.Kinsbergenstraat 1 5703 EW

0. Piep-in 535502

Breitnerlaan 7 5702 TX

P. 't Poppeschoentje 510261

Rijpelplein 1 5709 BT

Q. Rakkertjes 550681 we 1

2* Haagstraat 40 5707 VK

R. 't Snatertje 511710

Rect Heuvelstraat 4a 5704 AN

S. 't Stekje 549

Gladlotenstraat 12 57C@'4'AN

T. 't Stippeltje 541929 e mon se over e e In eu ers ee za en

Gasthuisstraat 1 5 5708 HG

U. Uitennest 551 958

Te realiseren perjanuari 2009

Pr. Kareistraat 98a 5701 vm W. Brandevoort/ De schutsboom Braakse bosdijk 4 5703 HZ Helmond

Te realiseren per september 2005 Postbus 458 5700 AL Helmond

V. Ukkepuk 511263 X. Brandevoort/ De Veste

Baronlehof 214 5709 HD Tel. 0492- 540215

Fax:0492- 533450

Uw Reactie
Uw Reactie